Oversigt over sagsbehandlingsfrister på det sociale område
I Center for Børne- og Ungerådgivning har vi fastsat frister for, hvor lang tid vi må være om at træffe en afgørelse. Her kan du se, hvordan du finder de forskellige sagsbehandlingsfrister der relaterer sig til Barnets Lov. Vi har fastsat sagsbehandlingsfristerne ud fra den tid, vi normalt er om at behandle 80 til 90 procent af de ansøgningstyper, vi modtager. Sagsbehandlingsfristerne er generelle. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor vi ikke kan overholde den sagsbehandlingstid, vi har angivet. I det tilfælde får du som ansøger skriftligt besked.
I sagsbehandlingen af de handicapkompenserende ydelser (merudgifter § 86, tabt arbejdsfortjeneste §87, hjemmetræning §85 m.m.) er der som udgangspunkt givet en lidt længere sagsbehandlingsfrist. Grunden hertil er, at der ved ansøgning om disse ydelser skal træffes to afgørelser. Den første afgørelse omhandler hvorvidt man er i målgruppen for at modtage handicapkompenserende ydelser og den anden omhandler stillingtagen til den konkrete ansøgning, eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste jf. gældende lovgivning. I de tilfælde, hvor der vil gå længere tid end to måneder, vil det være begrundet i at vi afventer statusudtalelser, lægelige erklæringer m.m. som kan forsinke processen.
I de mere socialorienterede foranstaltninger (§ 32), gælder afgørelsens frist fra vi bliver bekendt med problemstillingen. Børnefaglige undersøgelser må tage op til 4 måneder. Men da vi er forpligtet til at iværksætte foranstaltninger straks og sideløbende med udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse, er fristen derfor 3 måneder fra vi kender til problemstillingen til afgørelse om evt. opstart af foranstaltninger.
I forbindelse med anbringelse uden for hjemmet (§ 46), kan det være en længerevarende proces, da anbringelse af et barn kan være meget indgribende for både barn og familie.