Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2021 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Anden budgetopfølgning tager udgangspunkt i budgettet, som det foreligger efter første budgetopfølgning 2021 inkl. de besluttede servicerammereduktioner. Anden budgetopfølgning har fokus på budgettet for 2021, mens budgetåret 2022 og overslagsårene 2023-2025 indgår som grundlag for det videre arbejde med det administrative budgetforslag for budget 2022.
Ved anden budgetopfølgning 2021 er den økonomiske strategi overholdt, bortset fra målene om overholdelse af servicerammen og bruttoanlægsrammen. Sidstnævnte forventes dog fortsat overholdt ved aflæggelsen af regnskab 2021. Servicerammen er under pres grundet stigningen i serviceudgifterne på driftsbudgettet til COVID-19, men også fordi der er et stort udgiftspres på de specialiserede områder. Merudgifter som følge af COVID-19 forventes dog ikke at udløse sanktioner.
Baggrund
I Ballerup Kommune skal de enkelte udvalg behandle opfølgning på budgettet tre gange årligt. Budgetopfølgningen forelægges jf. Tidsplan for budgetlægning 2022, budgetopfølgningerne 2021 og regnskabsaflæggelsen 2020.
Budgetopfølgningen bygger på tilbagemeldinger på økonomien fra centrene. På de områder, hvor centrene vurderer, at der er en risiko eller udfordringer på deres bevillingsrammer, er der udarbejdet bilagsnotater. Endvidere er der indhentet forventet forbrug fra alle enheder. Der er opmærksomhed på Kommunalbestyrelsens økonomiske strategi, herunder at der som udgangspunkt findes modgående foranstaltninger på de rammer, som viser en forbrugsmæssig opdrift, samt at der ikke gives varige tillægsbevillinger.
Der gøres opmærksom på, at der ved første budgetopfølgning 2021 og efterfølgende er besluttet servicerammereduktioner for ca. 24 mio. kr. Disse servicerammereduktioner indgår som en del af grundlaget for anden budgetopfølgning 2021, dog bliver enkelte reduktioner først berigtiget bevillingsmæssigt ved anden budgetopfølgning 2021.
Der gøres desuden opmærksom på, at anden budgetopfølgning for 2021 er udarbejdet i 2021-priser, for så vidt angår budgetårene 2022-2025.
Sagsfremstilling
Det overordnede fokus i denne budgetopfølgning er at håndtere påvirkninger af Ballerup Kommunes økonomi i 2021, mens overslagsårene, dvs. budgetåret 2022 og overslagsårene 2023-2025, indgår som grundlag for det videre arbejde med det administrative budgetforslag for budget 2022.
COVID-19
Ved anden budgetopfølgning 2021 indarbejdes der COVID-19-udgifter for første halvår 2021, herunder også udgifter til test til og med august 2021. De samlede udgifter til COVID-19 udgør ca. 21 mio. kr., dog uden rengøringsudgifter efter den 1. august 2021 og udgifter til test efter den 1. september 2021, da disse ikke er kendt på nuværende tidspunkt. Hvis der kommer flere udgifter til COVID-19 på den anden side af sommeren 2021, vil disse blive håndteret ved tredje budgetopfølgning 2021.
I forbindelse med midtvejsreguleringen, som fremgår af Økonomiaftalen for 2022 mellem regeringen og KL, kompenseres Ballerup Kommune for COVID-19-relaterede udgifter med ca. 8 mio. kr. Midtvejsreguleringen vedrørende COVID-19-udgifterne betyder ikke en udvidelse af servicerammen, men parterne bag Økonomiaftalen for 2022 har en fælles forståelse om, at merforbrug på servicerammen, som alene er betinget af COVID-19-udgifter, ikke vil medføre sanktioner, jf. KL.
Økonomisk strategi
Målene i den økonomiske strategi overholdes ved anden budgetopfølgning 2021, bortset fra målet om overholdelse af servicerammen og bruttoanlægsrammen.
Årsagen til, at der fortsat forventes et merforbrug på servicerammen, skyldes risikoen for yderligere merforbrug på de specialiserede områder. På disse områder er det allerede en forudsætning, at der kan findes væsentlige udgiftsbegrænsninger for at undgå, at der opstår yderligere merforbrug. Da forbrugspresset er blevet større frem mod anden budgetopfølgning 2021 peger dette på, at der vil ske en forværring på servicerammen i andet halvår af 2021. På den baggrund, og med dette yderligere pres in mente, er der en forventning om en overskridelse af servicerammen på ca. 5 mio. kr. i 2021.
Målet om overholdelse af bruttoanlægsrammen er overskredet med 34 mio. kr. ved anden budgetopfølgning, primært som følge af årsrulningen fra 2021 som nævnt ved første budgetopfølgning 2021. Bruttoanlægsrammen forventes dog overholdt ved aflæggelsen af regnskab 2021, da der erfaringsmæssigt er et årsrul af anlægsmidler svarende til 35-50 mio. kr.
Overskuddet på de løbende poster ved anden budgetopfølgning udgør 247 mio. kr. i budgetperioden, hvilket er over målet på 150 mio. kr. Den langfristede gæld udgør 547 mio. kr. ultimo 2021, og gælden er således reduceret med 50 mio. kr. og overholder dermed også den økonomiske strategi. Den forventede ultimolikviditet for budget 2021 udgør 392 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2021 og overholder dermed målet for den økonomiske strategi, som er 125 mio. kr. Målene for likviditeten er ligeledes overholdt for budget- og overslagsårene 2022-2025. Den høje likviditet skyldes indregning af indtægter fra salget af Baltorpplænen.
Driftsbudgettet
Der forventes merudgifter på driftsbudgettet i 2021 svarende til ca. 21 mio. kr., mens der forventes merudgifter svarende til yderligere 78 mio. kr. i budget- og overslagsårene 2022-2025.
På voksen-handicapområdet (50.54 Tilbud til voksne med særlige behov) forventes der et samlet merforbrug på ca. 3 mio. kr. i 2021. Merforbruget skyldes primært stigende aktiviteter og tilgang af borgere. Ultimo maj 2021 er der opnået en besparelse på knapt 5 mio. kr. Der udestår at realisere yderligere besparelser for 12 mio. kr., jf. handle-/strategiplanen i 2021. En stigning i tilgangen, ud over det på nuværende tidspunkt forventede, vil betyde et yderligere merforbrug.
Beskæftigelsesområdet udviser et merforbrug på samlet ca. 9 mio. kr. i 2021 ved anden budgetopfølgning 2021, mens der samlet for budget- og overslagsårene er merforbrug på mindre end 1 mio. kr. på bevillingsrammen. Afvigelserne skyldes primært et merforbrug på sygedagpengeområdet, hvor den tidligere business case på området annulleres, da den på grund af den nuværende udvikling med corona ikke kan opnås. Modsatrettet ses et væsentligt fald i de øvrige forsørgelsesydelser, som opvejer en del af stigningen på sygedagpengeområdet. Således er den generelle udvikling på beskæftigelsesområdet mere positiv end forventet tidligere.
På området for førtidspension forventes en opjustering af de hidtidige borgertilgange med 35 ekstra tilkendelser årligt, da den aktuelle rettesnor for samlet tilgang på 84 og 105 helårspersoner i overslagsårene ikke anses for realistisk vurderet på baggrund af udviklingen i 2020 og første halvår 2021. Dvs. en forventet tilkendelse af 119 helårspersoner i 2021 og 140 helårspersoner i hvert af årene 2022 til 2025. En forøgelse af tilgangen med 35 helårspersoner årligt vil medføre udgifter i 2021 for 3 mio. kr., 12 mio. kr. i 2022, 17 mio. kr. i 2023, 22 mio. kr. i 2024 og 25 mio. kr. i 2025. Den samlede konsekvens vil i budgetperioden udgøre ca.78 mio. kr.
De samlede udgifter til COVID-19 udgør ca. 21 mio. kr. COVID-19-udgifterne er finansieret via det budgetlagte coronabudget i 2021 på 9 mio. kr. som Kommunalbestyrelsen afsatte ved vedtagelsen af budget 2021, samt lejeindtægter fra test- og vaccinationscentrene, svarende til 5 mio. kr. Den resterende andel af COVID-19-udgifterne svarende til ca. 6 mio. kr., som primært stammer fra den udbetalte forældrekompensation på institutionsområdet, finansieres via kassetræk. Håndteringen af COVID-19-udgifterne skal i øvrigt ses i sammenhæng med, at Ballerup Kommune er blevet kompenseret med ca. 8 mio. kr. ved midtvejsreguleringen i 2021 for COVID-19-relaterede udgifter.
Servicerammen
Efter anden budgetopfølgning 2021 er der en forventning om et merforbrug på servicerammen svarende til ca. 5 mio. kr. Det skal bemærkes, at dette merforbrug på servicerammen skal ses i sammenhæng med, at der i forbindelse med første budgetopfølgning er indarbejdet servicerammereduktioner på ca. 24 mio. kr., og at den nuværende forventning ligger ud over dette.
Årsagen til, at der fortsat forventes et merforbrug på servicerammen, skyldes risikoen for yderligere merforbrug på de specialiserede områder. På disse områder er det allerede en forudsætning om, at der kan findes væsentlige udgiftsbegrænsninger for at undgå, at der opstår yderligere merforbrug. Da forbrugspresset er blevet større frem mod anden budgetopfølgning 2021 peger dette på, at der vil ske en forværring på servicerammen i andet halvår af 2021, bl.a. vurderet ud fra enkeltsagerne fra ventelisten på voksen-handicapområdet. På den baggrund, og med dette yderligere pres in mente, er der en forventning om en overskridelse af servicerammen på ca. 5 mio. kr. i 2021.
Anlæg
Bruttoanlægsbudgettet ved anden budgetopfølgning 2021 udgør 274 mio. kr. Ballerup Kommunes vejledende bruttoanlægsramme for budget 2021 udgør 240 mio. kr. Der er således en overskridelse på 34 mio. kr. ved anden budgetopfølgning. Bruttoanlægsrammen forventes dog overholdt ved aflæggelsen af regnskab 2021, da der erfaringsmæssigt er et årsrul på anlæg svarende til 35-50 mio. kr. Årsagen til, at bruttoanlægsniveauet er højt i 2021 er, at der er overført 68 mio. kr. i anlægsrulninger fra 2020, heraf er ca. 34 mio. kr. allerede prioriteret videre ud i årene.
Under anlægsindtægterne er indtægterne fra salget af Baltorpplænen svarende til 124 mio. kr. indregnet i budgettet. Salgsindtægter fra Baltorpplænen medfører en væsentlig forhøjelse af kommunens ultimolikviditet.
Øvrige poster
Under budgettets øvrige poster er der indarbejdet en stigning i det forventede afkast under Renter (70.76) fra kommunens investeringsporteføljer på ca. 6-7 mio. kr. årligt. Årsagen til de højere afkastsforventninger er de konstaterede afkast sidste år og i indeværende år, samt nye forventninger til de langsigtede markedstendenser.
Under tilskud og udligning (70.80 Generelle tilskud mv.) er der indarbejdet en nedregulering af budgettet på ca. 23 mio. kr. i 2021 grundet midtvejsreguleringen for 2021. Samtidig er der indarbejdet en merindtægt på ca. 8 mio. kr. vedrørende kompensation for COVID-19-udgifterne i 2021.
Udviklingen i demografi på børneområdet i 2021
Den 1. juni 2021 var der 49.038 borgere i Ballerup Kommune. Det er et fald på 272 personer i forhold til den 1. januar 2021, hvor der var 49.310 borgere i kommunen. Antallet af de 0- til 5-årige er stort set uændret i forhold til den 1. januar 2021, hvor tallet var 3.449 personer. Gruppen af de 6- til 16-årige er faldet med 35 personer. Administrationen følger den faktiske udvikling i antallet af børn tæt. Årsagen hertil er at generere et endnu mere opdateret grundlag at vurdere fx kapacitetsbehov ud fra.
Ombytning af numrene på bevillingsrammerne 20.05 og 20.06
Kommunalbestyrelsen godkendte den 26. april 2021, Punkt 18, at bevillingsrammen 20.02 Beskæftigelsesfremmende foranstaltninger mv. blev opsplittet i to bevillingsrammer; 20.05 Jobcenter og 20.06 Forsørgelsesydelser og beskæftigelsesindsats.
Ved udmøntningen af beslutningen om opsplitning til de to bevillingsrammer konstaterer administrationen, at det hovedsageligt er udgifter og indtægter vedrørende hovedkonto 05, der er placeret på bevillingsramme 20.06 og hovedsageligt er udgifter og indtægter vedrørende hovedkonto 06, der er placeret på bevillingsramme 20.05. Det kan på sigt give misforståelser.
Administrationen foreslår derfor, at der byttes om på numrene på de to bevillingsrammer, dvs. at bevillingsrammerne fremover vil være: 20.05 Forsørgelsesydelser og beskæftigelsesindsats samt 20.06 Jobcenter.
Deltagelse på Økonomiudvalgets møde
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.