Sammendrag
Som opfølgning på vedtagelsen af Planstrategi 2018 på Kommunalbestyrelsens møde den 17. december 2018, foreligger der nu et
forslag til Kommuneplan 2019 til politisk behandling.
Baggrund
Efter planloven skal Kommunalbestyrelsen i hver valgperiode tage kommuneplanen op til revision. Kommuneplanen fastlægger de overordnede mål og retningslinjer for den enkelte kommunes udvikling i byerne og det åbne land. Kommuneplanen består af fire dele: Hovedstruktur, retningslinjer, redegørelse og rammer for lokalplanlægningen.
Administrationen har tidligere præsenteret en række politiske dilemmaer til drøftelse i forbindelse med kommuneplanarbejdet. Forslag til Kommuneplan 2019 er et bud på, hvordan disse dilemmaer kan håndteres.
Sagsfremstilling
Forslag til Kommuneplan 2019 er i store træk en revision af Kommuneplan 2013 med udgangspunkt i Vision 2029, Planstrategi 2018 og tidligere vedtagne planer og politikker. Derudover er ny relevant lovgivning, statslige interesser og Fingerplan 2019 grundlag for en række rettelser. De store linjer for Ballerup Kommunes fremtidige udvikling er dog fastholdt fra tidligere kommuneplan.
Hovedstrukturen er blevet opdateret med justerede målsætninger og tre nye afsnit om Bæredygtighed og Klimatilpasning, Kultur samt
Nærdemokrati og Fællesskaber. Alle retningslinjer er blevet opdateret og er blevet samlet i særskilt kapitel for at fremme læsevenligheden. De generelle rammebestemmelser er gennemgået og kvalitetssikret. Alle bydelsbeskrivelser er opdateret. Alle rammer og kort er gennemgået og justeret.
På det grønne område er der øget fokus på at inddrage de grønne områder i klimatilpasningsprojekter; Grønt Danmarkskort er indarbejdet med udpegninger af eksisterende og potentiel natur og økologiske forbindelser med input fra Grønt Råd og Naturkvalitetsudvalget; det udvidede Natura 2000-område "Øvre Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov" er indarbejdet; administrationsgrundlaget for vandløb og vandområder er revideret; seks verdensmål er blevet indarbejdet.
Med henblik på fortsat at kunne sikre borgerne opholdsarealer af høj kvalitet, er der udarbejdet nye generelle rammebestemmelser for opholds- og friarealer. Rammebestemmelserne skal sikre, at der kan stilles krav om indarbejdelse af begrønning og klimatiltag i forbindelse med konkrete by- og boligprojekter, så Ballerup Kommune fortsat kan være en grøn og bæredygtig kommune. I forbindelse med revisionen af planloven er der kommet nye og mere lempelige regler for landzoneadministrationen. I Kommuneplan 2019 er der foretaget en mindre revision af retningslinjerne for landzoneadministrationen, så de afspejler Planlovens nye muligheder for anvendelsesændring af eksisterende ejendomme i landzone. Ovenstående ændringer er foretaget med henblik på at sikre Ballerup Kommune som en grøn og bæredygtig kommune med plads til udvikling.
På baggrund af den stigende nethandel og nye forbrugsmønstre, samt en analyse af detailhandlen i Ballerup Kommune forslås kommunens centerstruktur justeret. Centerstrukturen er steder i kommunen, hvor butikker koncentreres. Centerstrukturen består i dag af bymidterne Måløv, Ballerup og Skovlunde, af bydelscentrene Lautrupgård, Grantoftecentret og Hedegårdens Butikscenter og seks små lokalcentre. Nuværende arealer dækker mere end rigeligt fremtidens behov. De foreslåede justeringer skal sikre en fornuftig balance mellem dagligvarebutikker til hverdagens fornødenheder og en positiv udvikling af Ballerup Kommunes bymidter.
Væsentlige ændringer i centerstrukturen:
- Det foreslås at nedjustere fra tre bydelscentre til to bydelscentre. Lautrupcentret og Hedegårdens Butikscenter fastholdes, som bydelscentre. Grantoftecentret nedklassificeres til lokalcenter, hvor der stadig er mulighed for udvikling.
- Fra seks lokalcentre til fire lokalcentre. Grantoftecentret bliver et lokalcenter. Lokalcentrene Lundebjerg, Lundegården og Baltorpvej udgår og bliver til enkeltstående butikker til hverdagens fornødenheder. Egebjerg, Østerhøj og Skovlunde Byvej fastholdes.
- Området Energivej/Tempovej udpeges til større udvalgsvarebutikker (over 1.000 m2) , som ikke lader sig indpasse i kommunens bymidter og bydelscentre. Dette kaldes et aflastningscenter og er allerede udpeget i et landsplandirektiv for detailhandel.
- Et areal til butikker med større pladskrævende varer (biler, tømmerhandel mv.) udgår i Måløv. Der udlægges et nyt areal ved Mileparken.
Væsentlige ændringer i butiksstørrelser:
- Ballerup Bymidte: Mulighed for større butikker udvalgte steder på op til 5.000 m2 (tidligere 3.500 m2 for dagligvarebutikker/2.000 m2 for udvalgsvarebutikker).
- Lautrupcentret: Mulighed for større butikker – dagligvarebutikker kan nu være op til 5.000 m2 (tidligere 3.500 m2 – udvalgsvarebutikker kan nu være op til 1.000 m2, tidligere 500 m2).
Væsentlige ændringer i afgrænsninger:
- Måløv Bymidte: Bymidteafgrænsning ændret og omfatter nu også et areal ved Måløv Station, men til gengæld er arealet reduceret andre steder.
- Grantoftecentret: Lokalcentrets afgrænsning ændret. Omfatter nu også et areal ved Vestbuen, hvilket giver mulighed for at opføre en ny butik uden for Grantoftecentret.
Aktuelle projekter i Grantoftecentret og Hedegårdens Butikscenter kan uanset disse ændringer fortsat realiseres.
På by- og boligområdet var mange fortætnings-, udviklings- og omdannelsesprojekter allerede forberedt i Kommuneplan 2013, og der er derfor mest foretaget justeringer på dette tema. Af større ændringer kan dog nævnes følgende: Jonstruplejren er ændret fra område til offentlige formål til nyt boligområde. Området forbliver dog i landzone, til det ved lokalplanlægning kan ændre status til byzone. Der er udarbejdet nye rammebestemmelser for nyt landskabsområde og nyt boligområde ved DTU til erstatning for hidtidigt erhvervsareal. Der er udarbejdet nye rammebestemmelser, som muliggør indpasning af boliger i erhvervsområde ved Lautruphøj. Fortætningen i bymidterne er indarbejdet. Omdannelsen af boligområde og udviklingen af Kildedal muliggøres fortsat i forlængelse af arealudlægningen i Kommuneplan 2013. Som følge af generelle ændringer i bygningsreglementets beregningsmetode er bebyggelsesprocenten, med få undtagelser, hævet for alle haveboligområder fra 25 til 30 pct.
De generelle rammebestemmelser for parkering er blevet opdateret på baggrund af tidligere analyser, men de allerede gældende parkeringsnormer er
blevet videreført. Administrationens gennemfører tællinger og vurderer parkeringsnormer i forhold til faktiske behov med henblik på at kvalificere
dialogen herom med borgere og handelsliv på dette område.
Se bilag for nærmere redegørelse for ændringer.
Tilføjet efter møde i Teknik- og Miljøudvalget den 4. juni 2019
l Naturfolderen "Naturen i Ballerup Kommune - Oplevelser i Ballerups grønne områder" er indarbejdet i hovedstrukturkapitlet Grønne omgivelser.
l Under Lokal Trafik er der indarbejdet ny målsætning om, at der i den kommende planperiode skal udarbejdes strategi for ladestandere til elbiler.
l Bebyggelsesprocenter i udvalgte stationsnære rammeområder er hævet til 70 pct. - eller mere hvor der er konkrete projekter.
Tilføjelse til sagen efter møde i Teknik og Miljøudvalget den 13. august og Økonomiudvalget den 20. august 2019
Måløv Bymidte:
Det blev besluttet på mødet i Teknik- og Miljøudvalget, at bymidteafgrænsningen ændres med det formål at udelukke muligheden for at etablere større dagligvarebutikker syd for Måløv Byvej.
Administrationen foreslår, at den foreslåede bymidteafgrænsning fastholdes, men at der fastsættes en maksimal ramme på 300 m2 til dagligvarebutikker på arealerne syd for Måløv Byvej i stedet for de 1.200 m2, som der blev lagt op til ved den tidligere behandling, mens rammen for udvalgsvarebutikker fastholdes på 300 m2. Dette udelukker muligheden for at etablere en større dagligvarebutik på området, men giver fortsat mulighed for etablering af mindre butikker.
Parkeringsnormer for boliger:
Der foreslås nye normer for parkeringspladser ved boliger. Ballerup Kommune inddeles i tre zoner, hvor det stationsnære kerneområde inddeles i to zoner - en inderzone og en yderzone. Normer fremgår af præsentationen, som er et bilag til sagen.
Miljøscreening
Efter lov om miljøvurdering af planer og programmer, er der foretaget en screening af kommuneplanforslagets forventede miljøpåvirkning. Det konkluderes på baggrund af denne screening, at planforslaget ikke vil medføre væsentlige miljøpåvirkninger, og der skal derfor ikke foretages en egentlig miljøvurdering af kommuneplanforslaget.
Digital kommuneplan
Forslag til Kommuneplan 2019 er udarbejdet som en digital plan.
Link til digital kommuneplan: https://ballerup.viewer.dkplan.niras.dk/plan/27#