Mål- og rammebeskrivelserne for budget 2020, for samtlige bevillingsrammer, forelægges til godkendelse.
Baggrund
Mål- og rammebeskrivelserne udgør grundlaget for Ballerup Kommunes budget for 2020 - grundbudgettet. Mål- og rammebeskrivelserne tager udgangspunkt i anden budgetopfølgning for 2019.
Mål- og rammebeskrivelserne knytter sig til bevillingsoversigten, idet beskrivelserne angiver grundlag, forudsætninger, mål og nøgletal m.m. for hvert bevillingsområde, jf. budget- og regnskabssystemets (den gule) krav om specielle bemærkninger.
Efter behandlingerne i de stående udvalg i september 2019 er det korrigerede budget for 2019 tilrettet, jf. Kommunalbestyrelsens beslutning den 26. august 2019 om yderligere reduktioner på servicerammen.
Det er Kommunalbestyrelsen, der godkender budgettet, herunder mål- og rammebeskrivelserne, der udgør grundbudgettet. Denne kompetence kan ikke delegeres til det enkelte udvalg.
Sagsfremstilling
Mål- og rammebeskrivelserne - grundbudgettet - udgør det økonomiske grundlag og udvalgte strategiske mål, som efterfølgende års budgetdrøftelser tager afsæt i.
For at give en bedre kobling mellem mål- og rammebeskrivelserne og det kommende års budget, forelægges mål- og rammebeskrivelserne inden førstebehandlingen. Den bedre kobling består i, at der gives en mulighed for at se det grundlæggende budget og de langsigtede mål inden drøftelser og beslutning af budgettet for 2020. Foretages der ændringer på bevillingsrammerne enten økonomisk eller ved nye politiske målsætninger i forbindelse med indgåelse af "Aftale om budget 2020", tilrettes mål- og rammebeskrivelserne i overensstemmelse hermed uden yderligere politisk behandling. Mål- og rammebeskrivelserne afspejler de nuværende kendte opgaver og politiske beslutninger og prioriteringer.
I overensstemmelse med den mål- og rammestyring, der praktiseres i Ballerup Kommune, er driftsbudgettet samlet i 24 bevillingsrammer. Tilsvarende er finansieringsposterne samlet i 7 bevillingsrammer.
Kommunalbestyrelsens styring af indhold og kvalitet i de kommunale ydelser sker gennem de mål, der fastlægges for bevillingsrammerne, kombineret med den økonomiske prioritering, der udtrykkes i størrelsen af de enkelte bevillingsrammer. Revurdering og tilpasning af de fastlagte mål er derfor en vigtig del af den politiske proces i forbindelse med budgetlægningen.
De stående udvalgs behandling
Mål- og rammebeskrivelserne har været forelagt i de respektive udvalg med henblik på den endelige godkendelse i Kommunalbestyrelsen.
Efter behandlingen i de respektive stående udvalg er mål- og rammebeskrivelserne herefter tilrettet i overensstemmelse med de beslutninger der allerede er truffet, og de forelægges nu til endelig godkendelse.
Ændring af budgettet for 2020 efter anden budgetopfølgning
Social- og Sundhedsudvalget
Efter vedtagelsen af anden budgetopfølgning 2019 indstiller Social- og Sundhedsudvalget, at budgettet korrigeres ved en varig budgetoverførsel på 5 mio. kr. fra ramme 50.52 Tilbud til ældre pensionister til ramme 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov. Budgetoverførslen er sket fra 2020 og frem.
Børne- og Skoleudvalget
Efter vedtagelsen af anden budgetopfølgning 2019 indstiller Børne- og Skoleudvalget, at budgettet korrigeres ved en varig budgetoverførsel på 3,6 mio. kr. til ramme 30.33 Pædagogisk psykologisk rådgivning. Der er overført 2,5 mio. kr. fra ramme 30.30 Folkeskolen, 0,4 mio. kr. fra ramme 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige og 0,8 mio. kr. fra ramme 30.34 Fritidshjem og fritidsordninger. Budgetoverførslen er sket fra 2020 og frem.
Indhold i mål- og rammebeskrivelserne
Mål- og rammebeskrivelserne indeholder:
Sammendrag
Beskrivelse af opgaver
Politiske målsætninger
Økonomisk driftsramme og bemærkninger.
Den økonomiske driftsramme indeholder bevillingsbeløbet, der fastsættes som et nettorammebeløb, dvs. der er fri omflyttelighed inden for rammen.
Det samlede budget
Mål- og rammebeskrivelserne vil efterfølgende blive indarbejdet i Ballerup Kommunes samlede budget for 2020 og overslagsårene 2021-2023 efter budgetvedtagelsen den 4. november 2019.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
6 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Økonomi indstiller, at
Mål- og rammebeskrivelserne for budget 2020 for Ballerup Kommune godkendes.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen den 19. marts 2018 Punkt 4
Indhold
Sammendrag
Ballerup Boligselskab har den 16. august 2019 fremsendt ansøgning om godkendelse af skema B for ombygning af undervisningslokalerne i den tidligere UCC-bygning til 33 nye almene ældreboliger til voksne handicappede borgere på Bybjergvej 25 i Skovlunde.
Ballerup Kommune skal godkende skema B, inden byggeriet kan sættes i gang.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen gav på sit møde den 19. februar 2018 tilsagn til, at boligorganisationen kunne arbejde videre med projektet med udgangspunkt i skema A.
Kommunalbestyrelsen skal jf. kapitel 9 i bekendtgørelse om støtte til almene boliger, godkende skema B, inden byggeriet kan sættes i gang. Skema B er en detailberegning af økonomien, når der er afholdt licitation, og den endelige anskaffelsessum kan fastsættes.
Ballerup Boligselskab skal i samarbejde med Ballerup Kommune etablere boligerne og det tilhørende serviceareal samt et dagtilbud, der indrettes i samme bygning. Boligerne skal erstatte tre LEV-lejemål med 21 boliger (LEV er en privat landsdækkende forening for mennesker med udviklingshæmning, pårørende og andre interesserede).
Bygningen skal ved ombygningen blive væsentligt bedre egnet for borgere med særlige behov.
I 2016 købte Ballerup Kommune UCC-bygningen, der ligger på Bybjergvej 25 i Skovlunde. Bygningen er opført i 1967 og oprindelig anvendt til undervisningsformål. Kasperskolen er flyttet ind i en del af bygningen.
Sagsfremstilling
Ballerup Boligselskab har fremsendt ansøgning om godkendelse af skema B, for etablering af 33 nye almene ældreboliger på Bybjergvej i Skovlunde.
Projektet omfatter 33 almene ældreboliger, der indrettes som 1 rums boliger med toilet- og badeforhold samt mindre tekøkkener.
Boligerne bliver i forskellige størrelser fra 50-75 m2 inkl. gang- og fællesarealer. De fleste boliger bliver mellem 60-69 m2. Det samlede boligareal kommer til at omfatte 2.062 m2.
Boligerne bliver indrettet i grupper, der deler atriumgård og fællesarealer.
Boligerne etableres efter kravene til lavenergibygninger klasse 2015.
Anskaffelsessum og finansiering
Den samlede anskaffelsessum beløber sig til 62.623.000 kr. inkl. moms. Det svarer til 30.370 kr. pr. m2.
Maksimumbeløb for ældreboliger i 2019 pr. m2
29.340 kr.
Energitillæg for energiklasse 2015 pr. m2
1.030 kr.
I alt pr. m2
30.370 kr.
Anskaffelsessum
Udgift
Grundkøbesum
5.142.000 kr.
Øvrige grundudgifter
1.250.000 kr.
Entrepriseudgifter
43.677.000 kr.
Omkostninger
11.580.000 kr.
Gebyrer
974.000 kr.
I alt
62.623.000 kr.
Finansiering
Beløb
Realkreditlån 88 pct.
55.108.240 kr.
Kommunal grundkapital 10 pct.
6.262.300 kr.
Beboerindskud 2 pct.
1.252.460 kr.
I alt
62.623.000 kr.
Anskaffelsessummen er forhøjet med 3.184.000 kr.fra 59.439.000 kr., der blev godkendt ved skema A. Baggrunden for dette er dels, at boligernes areal er forøget med 5 m2 efter, der er foretaget en præcis opmåling af bygningen. Endvidere er resultatet af licitationen lidt højere end budgetteret ved skema A, og der er opstået behov for en tagrenovering, der er budgetteret til 1.200.000 kr.
Husleje og indskud
Huslejen forventes at blive 1.314 kr. pr. m2 pr. år, hvilket giver følgende eksempler på den månedlige husleje:
1 rums bolig på 50 m2 (mindste bolig) 5.475 kr. pr. måned ekskl. forbrug
1 rums bolig på 75 m2 (største bolig) 8.212 kr. pr. måned ekskl. forbrug
Hertil kommer udgifter til forbrug af varme, vand og el, der vil blive budgetteret til 165 kr. pr. m2 ved første opkrævning.
Eksemplerne på husleje er gennemsnitstal, da huslejen for små boliger er højere pr. m2 end huslejen i større boliger. Det skyldes, at der er flere m2 at fordele udgifter til køkken og bad på. Antal m2 omfatter både bolig samt en andel af fællesareal og gangareal.
Beboerindskuddet, der skal finansiere 2 pct. af anskaffelsessummen, forventes at blive mellem 30.370 kr. for den mindste bolig på 50 m2 og 45.525 kr. for den største bolig på 75 m2.
Serviceareal
Servicearealet er Ballerup Kommunes areal på i alt 783 m2, som indrettes med depoter, vaskerum, samtalerum og personalefaciliteter samt en andel af gangarealerne. Arealet er forøget med 60 m2 fra skema A, da opdelingen af arealerne til boliger, serviceareal og daghjem er blevet justeret og præciseret.
Ballerup Boligselskab ved Domea.dk er under ombygningen bygherrerådgiver på servicearealet, idet der er tale om et samlet byggeri.
Anskaffelsessum
Udgift
Grundudgifter
242.000 kr.
Entrepriseudgifter
15.442.000 kr.
Rådgivning
3.709.463 kr.
Gebyrer
51.000 kr.
I alt
19.444.463 kr.
Anskaffelsessummen er forhøjet med 571 kr. fra den anskaffelsessum på 19.443.892 kr., der blev godkendt ved skema A.
Der gives et tilskud fra staten på 40.000 kr. pr. bolig, der er tilknyttet servicearealet. Det samlede tilskud bliver på 1.320.000 kr. for 33 boliger.
AB18
Ballerup Boligselskab har anmodet om godkendelse af AB18 "Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed" med
tilføjelser og bemærkninger. Det er kutyme, at boligorganisationerne anvender AB18 med tilføjelser og bemærkninger.
Kommunalbestyrelsen skal, jf. bekendtgørelse om støtte til almene boliger, godkende aftaledokumentet med eventuelle tilføjelser og bemærkninger.
Ballerup Kommunes Juridiske Kontor har gennemgået de fremsendte tilføjelser og bemærkninger til AB18 og oplyst, at der ikke er bemærkninger til aftaledokumentet.
Tidsplan
Skema B godkendelse
September 2019
Ombygning starter
Oktober 2019
Boligerne tages i brug
Oktober 2020
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ballerup Kommune får en udgift til kommunal grundkapital på 6.262.300 kr. Udgiften afholdes af kontoen for grundkapital ramme 80.86.
Der gives kommunal garanti for den del af realkreditlånet, der har sikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens markedsværdi.
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Ansøgning - skema B fra Ballerup Boligselskab om ombygning og indretning af 33 almene ældreboliger til en anskaffelsessum på 62.623.000 kr. på Bybjergvej 25 i Skovlunde godkendes.
Boligernes finansiering med realkreditlån på 55.108.240 kr., beboerindskud på 1.252.460 kr. og kommunal grundkapital på 6.262.300 kr. godkendes.
Det godkendes, at der gives kommunal garanti for den del af realkreditlånet, der har sikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi.
Den foreløbige husleje godkendes, med en gennemsnitlig leje på 1.314 kr. pr. m2 pr. år.
Ansøgning - skema B fra Ballerup Kommune om ombygning og indretning af serviceareal på 783 m2 til en anskaffelsessum på 19.444.463 kr. godkendes.
Ansøgning om tilføjelser og bemærkninger til AB18 godkendes.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen 27. august 2018 Punkt 18
Indhold
Sammendrag
Ballerup Kommune skal udpege et medlem til bestyrelsen for institutionen for Forberedende Grunduddannelse (FGU Nord) i Gladsaxe Kommune med dækningsområde Herlev, Ballerup, Gentofte, Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk Kommuner.
Baggrund
På baggrund af Aftale om bedre veje til uddannelse og job, som regeringen indgik den 13. oktober 2017 med et bredt flertal af Folketingets partier, etableres en institution for Forberedende Grunduddannelse (FGU) i Gladsaxe Kommune med dækningsområde Herlev, Ballerup, Gentofte, Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk Kommuner og med institutionsansvar placeret i Gladsaxe Kommune. Der etableres to tilhørende skoler; en i Gladsaxe Kommune og en i Ballerup Kommune. Skolernes opstart var den 1. august 2019.
Institutionen har siden primo oktober 2018 haft en foreløbig bestyrelse.
Sagsfremstilling
Ved brev af den 15. april 2019 anmoder formanden for den foreløbige bestyrelse for FGU Nord, Kristine Henriksen, de fem kommunalbestyrelser i skolens dækningsområde om at udpege bestyrelsesmedlemmer til den varige bestyrelse.
Den første bestyrelse har besluttet, at der skal udpeges 11 stemmeberettigede medlemmer til den kommende bestyrelse:
Et medlem fra Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune
Et medlem fra Kommunalbestyrelsen i Gentofte Kommune
Et medlem fra Byrådet i Gladsaxe Kommune
Et medlem fra Kommunalbestyrelsen i Herlev Kommune
Et medlem fra Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk Kommune
Fire medlemmer fra arbejdsmarkedets parter i ligelig fordeling
Et medlem fra bestyrelserne for TEC, Knord, Sosu C, NEXT-uddannelse i forening
En medarbejderrepræsentant.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have kompetencer, der bidrager til at fremme institutionens aktuelle og fremadrettede virke. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring fra relevante ungdomsuddannelser og arbejdsmarkedet for ufaglært beskæftigelse samt med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsen fastlægger institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og lang sigt samt godkender budget og regnskab.
De medlemmer som kommunalbestyrelserne udpeger, kan både være kommunalbestyrelsesmedlemmer og andre, der besidder de relevante kompetencer.
Bestyrelsens funktionsperiode er frem til den 30. april 2022. Herefter vil funktionsperioden være 4 år. Bestyrelsen udpeger i medfør af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 14, stk. 1 selv sin formand blandt de udefrakommende medlemmer.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Direktør Anne Vang Rasmussen indstiller, at
Der udpeges et medlem til bestyrelsen for FGU Nord.
Beslutning
Borgmester Jesper Würtzen (A) blev udpeget.
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Økonomiudvalget indstiller borgmester Jesper Würtzen (A).
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen den 25. februar 2019 Punkt 8
Indhold
Sammendrag
Enhedslisten har fremsat ønske om, at ændre på bemandingen af Enhedslistens pladser i henholdsvis Økonomiudvalget og Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.
Baggrund
Lov om kommunernes styrelse § 28, stk. 2.
Sagsfremstilling
Enhedslisten har fremsat ønske om, at ændre på bemandingen af Enhedslistens pladser i henholdsvis Økonomiudvalget og Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.
Ali Abbasi (Ø) ønsker at bytte plads med Stine Rahbek Pedersen (Ø) i Økonomiudvalget fra den 1. oktober 2019.
På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 13. december 2017, punkt 6, blev Ali Abbasi indstillet af Enhedslisten - De Rød-Grønne (Ø).
Udpegningen træder i kraft med virkning fra den 1. oktober 2019.
Sammensætning Økonomiudvalget består af 11 medlemmer valgt af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer.
Økonomiudvalgets medlemmer ser efter indstillingen således ud:1. Jesper Würtzen (A) borgmester, formand 2. Lolan Marianne Ottesen (A) næstformand 3. Stine Rahbek Pedersen (Ø) 4. Hella Hardø Tiedemann (A) 5. Kåre Harder Olesen (V) 6. Michael Jensen (O) 7. Musa Kekec (A) 8. Peter Als (A) 9. Ulrik Falk-Sørensen (F) 10. Charlotte Holtermann (A) 11. Allan Kristensen (C).
Opgaver
Udvalget varetager opgaver efter Styrelsesvedtægten for Ballerup Kommune, §§ 10-13 samt de anliggender, der er underlagt Økonomiudvalget i medfør af §§ 18 og 21 samt kapitel V i lov om kommunernes styrelse.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Ali Abbasi (Ø) udtræder af Økonomiudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.Der indstilles et nyt medlem: Stine Rahbek Pedersen (Ø) indstilles.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Tidligere behandling
Konstituerende møde den 13. december 2017 Punkt 9
Indhold
Sammendrag
Enhedslisten har fremsat ønske om, at ændre på bemandingen af Enhedslistens pladser i henholdsvis Økonomiudvalget og Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.
Baggrund
Lov om kommunernes styrelse § 28, stk. 2.
Sagsfremstilling
Enhedslisten har fremsat ønske om, at ændre på bemandingen af Enhedslistens pladser i henholdsvis Økonomiudvalget og Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.
Stine Rahbek Pedersen (Ø) bytter plads med Ali Abbasi (Ø) i Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.
På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 13. december 2017, punkt 9, blev Stine Rahbek Pedersen indstillet af Enhedslisten - De Rød-Grønne (Ø).
Udpegningen træder i kraft med virkning fra den 1. oktober 2019.
Sammensætning Børne- og Skoleudvalget består af 7 medlemmer valgt af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer.
Børne- og Skoleudvalget medlemmer ser efter indstillingen således ud:
1. Peter Als (A) - formand
2. Maria Lundahl Assov (A) - næstformand
3. Irene Jørgensen (A)
4. Bjarne Rasmussen (A)
5. Sussie Wandel (V)
6. Ali Abbasi (Ø)
7. Ulrik Falk-Sørensen (F).
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Stine Rahbek Pedersen (Ø) udtræder af Børne- og Skoleudvalget med virkning fra den 1. oktober 2019.Der indstilles et nyt medlem: Ali Abbasi (Ø) indstilles.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Indhold
Sammendrag
Kommunalbestyrelsesmedlem Ali Abbasi (Ø) har ansøgt om barselsorlov fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020.
Der skal tages stilling til, om anmodningen kan imødekommes.
Baggrund
Når borgmesteren bliver bekendt med, at et medlem bliver forhindret i at varetage sine kommunale hverv i mere end én måned på grund af lovligt forfald, skal stedfortræderen indkaldes til førstkommende møde i Kommunalbestyrelsen, jf. lov om kommunernes styrelse, § 15, stk. 2. I henhold til vederlagsbekendtgørelsens § 6 ydes vederlag og godtgørelse til stedfortrædere i Kommunalbestyrelsen efter samme regler som til medlemmerne. Vederlag ydes dog kun forholdsmæssigt for den periode, hvor den pågældende midlertidigt er medlem af Kommunalbestyrelsen.Jf. lov om kommunernes styrelse, § 15, stk. 4 skal kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsesmedlem Ali Abbasi har ved e-mail af den 28. august 2019 ansøgt Kommunalbestyrelsen om barselsorlov i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020.
Af forhold, der kan begrunde lovligt forfald, hvis de er en hindring for medlemmets fremmøde, kan bl.a. nævnes: Helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, sygdom hos medlemmets barn eller anden nærtstående, varetagelse af andet offentligt hverv, pligter i medfør af medlemmets ansættelsesforhold, selvstændige erhvervsinteresser, ferie og studier.
Indkaldelse af stedfortræder forudsætter, at der er tale om en absolut og varig forhindring, der forventes at strække sig over en periode på mindst én måned regnet fra det tidspunkt, hvor forhindringen indtræder (dog tidligst fra det tidspunkt, hvor borgmesteren får kendskab til forhindringen), og som kan henføres til en af ovennævnte forfaldsgrunde. Det forhold, at et medlem vil være forhindret i at deltage i Kommunalbestyrelsens møder, kan ikke begrunde indkaldelse af stedfortræder, når medlemmet dog vil have mulighed for at deltage i udvalgsmøder eller varetage andre kommunale hverv.
Bestemmelsen er ikke en almindelig hjemmel til at meddele orlov.
Hvis Kommunalbestyrelsen imødekommer ansøgningen om orlov indtræder stedfortræderen automatisk. På Enhedslistens stedfortræderliste står Toke Solvind som nr. 1 og Martha Kristensen som nr. 2, begge har tilkendegivet at de er forhindret i at tiltræde som stedfortræder af henholdsvis familiemæssige og arbejdsmæssige årsager. Thomas Fogh, der står som nr. 3 på Enhedslistens stedfortræderliste har tilkendegivet, at han kan varetage funktionen som stedfortræder for Ali Abbasi (Ø).
Ali Abbasi (Ø) er udpeget til følgende poster i funktionsperioden 2018-2021:
Økonomiudvalget (indtil udgangen af september 2019)
Social- og Sundhedsudvalget
Børne- og Skoleudvalget (fra den 1. oktober 2019)
Psykiatrirådet
Valgbestyrelse ved kommunale og regionale valg
Handicaprådet
Helhedstilbuddet Stokholtbuen, pårørenderåd
KL's delegeretmøde.
Ali Abbasi (Ø) er stedfortræder i
Børn og unge-udvalget for Maria Lundahl Assov (A).
Der forelægges sager om udpegning til udvalg, råd og bestyrelser i det omfang, at det er nødvendigt.
For følgende udvalg er der allerede udpeget en stedfortræder:
Psykiatrirådet - Stine Rahbek Pedersen (Ø)
Handicaprådet - Stine Rahbek Pedersen (Ø)
KL's delegeretmøde - Stine Rahbek Pedersen (Ø).
Stedfortræderen, der udpeges for Ali Abbasi (Ø), varetager funktionen i Ali Abbasis orlovsperiode i de tilfælde, hvor der ikke er valgt en personlig stedfortræder.
Valgbestyrelsen ved kommunale og regionale valg afholder ikke møder i orlovsperioden. Stine Rahbek Pedersen (Ø) er udpeget som stedfortræder.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ali Abbasi modtager vederlag i fraværsperioden.
Stedfortræderen modtager vederlag som kommunalbestyrelses- og udvalgsmedlem.
Merudgiften udgør 102.285 kr.
Stedfortræderen modtager vederlag for:
Kommunalbestyrelsen
Social- og Sundhedsudvalget
Børne- og Skoleudvalget.
Bilag
3 bilag heraf 3 interne arbejdsdokumenter
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Ansøgning fra Ali Abbasi (Ø) om barselsorlov fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejde samt andre kommunale hverv i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020 imødekommes.
Thomas Fogh (Ø) indkaldes som stedfortræder for Ali Abbasi (Ø) i fraværsperioden, hvis ansøgningen om barselsorlov kan imødekommes.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Tidligere behandling
Konstituerende møde den 13. december 2017 Punkt 12
Indhold
Sammendrag
Kommunalbestyrelsesmedlemmerne Irene Jørgensen (A) og Ali Abbasi (Ø) har søgt om at blive fritaget fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv i en nærmere bestemt periode.
Under hensyn til at kommunen altid skal kunne stille med et beslutningsdygtigt Børn og unge-udvalg, anbefales det at Anja Holtze (A), der i dag er stedfortræder for Irene Jørgensen (A), bliver udpeget som fast medlem og at der udpeges to nye stedfortrædere.
Der skal vælges en stedfortræder for Anja Holtze (A) samt en ny stedfortræder for Maria Lundahl Assov (A) da Ali Abbasi (Ø) i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020 er på barselsorlov.
Baggrund
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §§ 18-21. BEK nr. 1116 af 29. november 2012 om forretningsorden for Børn og ungeudvalget.
Sagsfremstilling
Irene Jørgensen (A) er valgt som medlem af Børn og unge-udvalget, og Anja Holtze (A) er valgt som stedfortræder for Irene Jørgensen (A).
Anja Holtze (A) vil i Irene Jørgensens (A) fraværsperiode varetage funktionen som medlem af Børn og unge-udvalget. Af retssikkerhedsmæssige årsager anbefaler administrationen at Anja Holtze (A) bliver udpeget som fast medlem og at der vælges en ny stedfortræder for Anja Holtze (A).
Ali Abbasi (Ø) er valgt som stedfortræder for Maria Lundahl Assov (A). Af retssikkerhedsmæssige årsager anbefaler administrationen at der vælges en ny stedfortræder for Maria Lundahl Assov (A), da Ali Abbasi (Ø) har barselsorlov i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020.
Opgaver Børn og unge-udvalget træffer afgørelser i sager vedrørende børn og unge, jf. § 74 i lov om social service, herunder anbringelse af børn uden for hjemmet uden forældremyndighedsindehaveres samtykke mv.
Sammensætning
Børn og unge-udvalget består af 5 medlemmer:
2 medlemmer, der vælges af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer.
Byretsdommeren i retskredsen.
2 pædagogisk-psykologisk sagkyndige, der udpeges af Statsforvaltningen.
Der udpeges tillige for hvert medlem en stedfortræder.
Der skal vælges 2 personlige stedfortrædere til Børn og unge-udvalget af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer efter forholdstalsvalg.
Følgende medlemmer er valgt efter indstilling fra Socialdemokratiet (A):
Maria Lundahl Assov (A)
Irene Jørgensen (A).
Følgende personlige stedfortrædere er valgt efter indstilling fra Socialdemokratiet (A):
Ali Abbasi (Ø)
Anja Holtze (A).
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Der vælges et nyt medlem i Børn og unge-udvalget i stedet for Irene Jørgensen.Anja Holtze (A) indstilles.
Der vælges en stedfortræder for Anja Holtze (A) til Børn og unge-udvalget.Dennis Herman Nygaard Sørensen (A) indstilles.
Der vælges en ny stedfortræder for Maria Lundahl Assov (A) til Børn og unge-udvalget i Ali Abbasis barselsorlov i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020.Stine Rahbæk Pedersen (Ø) indstilles.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstilles til godkendelse
Indhold
Sammendrag
Ungdomsuddannelses Center Maglemosen (UUC-M) ønsker at ansøge om at oprette 20 stk. § 104 pladser (lov om social service) rettet mod borgere med betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne. Det er et samværs- og aktivitetstilbud. Tilbuddet skal give borgere med betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, samt borgere med særlige sociale problemer mulighed for at deltage i sociale sammenhænge og tilbyde dem aktiviteter i dagtimerne. Samværs- og aktivitetstilbuddet er baseret på en helhedsorienteret indsats og tager udgangspunkt i borgerens individuelle behov. Tilbuddet vil have et udviklende, rehabiliterende og/eller som minimum vedligeholdende sigte. Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om at oprette 20 stk. § 104 pladser.
Baggrund
UUC-Maglemosen er et Særligt Tilrettelagt Uddannelsestilbud (STU) for unge med udviklingshæmning. Der er ca. 100 fagligt specialiserede personaler ansat - pædagoger, lærere, social- og sundhedsassistenter, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre faggrupper. Opgaven er at skabe en tryg, tillidsfuld, nærværende og lærerig hverdag for Uddannelsescenterets elever.
Sagsfremstilling
Jf. lov om social service § 104 skal Kommunalbestyrelsen tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevner eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.
Det forslås, at § 104 tilbuddet bliver rettet mod borgere med betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, der:
Ikke kan modtage et tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Ikke kan modtage et tilbud om beskyttet beskæftigelse efter servicelovens § 103
Har behov for socialt samvær
Har behov for miljøskift i løbet af dagen.
UUC-Maglemosen vil forud for visitering foretage en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers funktionsevne ved besøg. Den faglige vurdering af borgerens funktionsevne danner baggrund for visiteringen, og der bliver taget udgangspunkt i borgerens ressourcer, udviklingspotentiale og livsvilkår.
Tilbuddet skal således give borgere med betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, samt borgere med særlige sociale problemer mulighed for at deltage i sociale sammenhænge og tilbyde dem aktiviteter i dagtimerne. Samværs- og aktivitetstilbuddet er baseret på en helhedsorienteret indsats, og tager udgangspunkt i borgerens individuelle behov.
Formålet med tilbuddet er at give borgerne mulighed for at:
Komme hjemmefra og deltage i sociale aktiviteter, hvor der er mulighed for at udfolde sig sammen med andre og deltage i et socialt fællesskab
Forbedre personlige færdigheder med fokus på at fastholde og udvikle dem.
Være en del af et tilbud, der fremmer inklusion og medborgerskab
Opretholde eller forbedre personlige færdigheder og livsvilkår for borgeren, og derigennem skabe en øget livskvalitet
Sikre, at borgeren modtager nødvendig pleje og omsorg som toiletbesøg og mad og drikke
Oplevelsen af tryghed i en genkendelig og forudsigelig hverdag
Tilstræbe en helhedsorienteret tilgang, der udmøntes i en optimal handicapkompenserende indsats
Arbejde med og støtte borgeren i udvikling af identitet
Socialt samvær og aktiviteter i fællesskab med ligestillede borgere, og oplever tryghed i en genkendelig og forudsigelig hverdag.
Tilbuddet vil altid have et udviklende, rehabiliterende og/eller som minimum vedligeholdende sigte.
Ydelsens omfang er fem dage om ugen og åbningstiden er fra kl 09.00–16:00.
Prisen på en fuldtidsplads fra kl. 09.00 – 16.00 afhænger af den enkelte borgens funktionsniveau og støtte behov. UUC-Maglemosen har pt. tre takstkategorier, som foreslås anvendt også på § 104 tilbuddet:
1:2 takst
Mindre grad af støtte behov. Borgeren er i stand til at udføre flere opgaver selvstændigt og skal kun i nogle situationer støttes.
Pris: 1.018 kr. pr. dag svarerende til 371.314 kr. pr. år
1:1,5 takst
Høj grad af støtte behov, hvor der er tale om nogen grad af selvstændighed.
Pris: 1.526 kr. pr. dag svarerende til 556.972 kr. pr. år
1:1 takst
Høj grad af støtte behov. Borgen er ude af stand til at fungere på egen hånd. Borgeren skal have støtte til alt
Pris: 2.187 kr. pr. dag svarende til 798.326 kr. pr. år.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Der er ingen økonomiske konsekvenser af beslutningen. For Ballerup-borgere erstatter tilbuddet et andet tilbud, og for borgere fra andre kommuner stemmer taksterne overens med de forventede udgifter. Taksterne justeres årligt i forbindelse med det årlige takstkatalog.
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at:
Ungdomsuddannelses Center Maglemosen gives mulighed for at oprette 20 stk. § 104 tilbud, jf. lov om social service.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Børne- og Skoleudvalget d. 10-09-2019 Indstilles til godkendelse Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales
Indhold
Sammendrag
Indhold for kvalitetsrapport for skoleområdet 2019 forelægges til godkendelse.
Baggrund
Center for Skoler, Institutioner og Kultur udarbejder hvert år en kvalitetsrapport for hver distriktsskole, de to specialskoler og skoleområdet som helhed jf. § 40a i folkeskoleloven (lovbekendtgørelse nr. 747 af 20. juni 2016). Kvalitetsrapporten skal beskrive skolevæsenets og de enkelte skolers niveau i forhold til nationalt og lokalt fastsatte mål, Kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og opfølgning herpå samt Kommunalbestyrelsens opfølgning på tidligere relevante kvalitetsrapporter.
Følgende resultatoplysninger skal indgå i kvalitetsrapporten for hver af Ballerup Kommunes skoler:
1. Karaktergivning ved folkeskolens 9. klassesprøver, herunder med socioøkonomiske referencer, ved følgende oplysninger:
Karaktergennemsnit i 9. klassesprøver i dansk (alle fagdiscipliner), matematik (begge fagdiscipliner) og i bundne prøver i alt.
Socioøkonomisk reference af de bundne prøver i 9. klasse forstået som elevernes karaktergennemsnit i forhold til socioøkonomiske baggrundsvariable.
Andel af 9.-klasseselever med karakteren 2 eller derover i både dansk og matematik.
2. Resultater af nationale test i dansk og matematik ved følgende oplysninger:
Andel af de allerdygtigste elever i dansk læsning og matematik i de nationale test.
Andel af elever, der er gode til dansk læsning og matematik i de nationale test.
Andel af elever med dårlige resultater i dansk læsning og matematik i de nationale test uanset social baggrund.
3. Overgang til og fastholdelse i ungdomsuddannelse ved følgende oplysninger:
Elevernes uddannelsesstatus 9 måneder efter folkeskolens 9. og 10. klasse for det samlede skolevæsen.
Andel af elever, der 3 måneder efter afsluttet 9. klasse er påbegyndt en ungdomsuddannelse.
Andel af elever, der 15 måneder efter afsluttet 9. klasse er påbegyndt en ungdomsuddannelse.
Andel af elever, der forventes at fuldføre en ungdomsuddannelse inden for 6 år efter afsluttet 9. klasse.
4. Resultater af den obligatoriske trivselsmåling.
Rapporten skal herudover indeholde oplysninger om klager til Klagenævnet for Specialundervisning.
Der er følgende midlertidige krav til oplysninger:
Oplysninger for kommunens samlede skolevæsen om, i hvilket omfang lærerne har undervisningskompetence fra læreruddannelsen i de fag, læreren underviser i, eller på anden vis har opnået en tilsvarende faglig kompetence.
Oplysninger for kommunens samlede skolevæsen om andelen af folkeskoleelever i kommunen, der undervises i den almene undervisning.
Kommunalbestyrelsen kan herudover beslutte øvrige oplysninger, der skal indgå i rapporten.
Sagsfremstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur foreslår, at der ud over de obligatoriske oplysninger også gøres rede for udviklingen i forhold til:
Læringsledelse
Implementering af Ballerups Analyse af Læringsmiljøer
Overgang til ungdomsuddannelse, herunder status på vejledningsindsatsen
Elevfravær - skolernes arbejde med elever med højt fravær
Specialundervisning - opfølgning på udlægningen af ressourcer
En sammenhængende og varieret skoledag, - herunder opfølgning på skolernes ansøgning om at forkorte skoledagen (§ 16 d)
BFO - opfølgning på tilfredshedsmåling
Læseindsatsen - særlig fokus på ordblindhed.
Tilsyn med de specialiserede undervisningstilbud er en del af kvalitetsrapporterne.
Kommunalbestyrelsen forelægges rapporten inden udgangen af marts 2020. Forinden skal den til udtalelse i skolebestyrelserne.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Indholdet i kvalitetsrapporten for skoleområdet 2019 godkendes.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt med Økonomiudvalgets bemærkninger.
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Børne- og Skoleudvalget d. 10-09-2019 Indstilles til godkendelse med disse bemærkninger: Formuleringen "læseindsatsen - særlig fokus på ordblindhed" ændres til "læseindsatsen - særlig fokus på arbejdet med ordblindhed" og formuleringen "specialundervisning - opfølgning på udlægning af ressourcer" ændres til " specialundervisning - opfølgning på hvordan udlægningen af ressourcer understøtter Børne- og Ungestrategiens ambition om deltagelsesmuligheder i fællesskaber for alle børn, livsmestring og livsduelighed". Børne- og Skoleudvalget ser gerne, at kvalitetsrapporten indeholder praksiseksempler. Udvalget lægger vægt på, at kvalitetsrapporten anvendes som et kvalitetsudviklingsværktøj internt på skolen, såvel som i dialogen mellem Børne- og Skoleudvalget og distriktslederne. Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales med Børne- og Skoleudvalgets bemærkninger.
DI (Dansk Industri) har lavet en undersøgelse af, hvor meget danske virksomheder bidrager til statskassen i 2017 (de seneste tal). Det bliver samlet set til 550 mia. kr.
Ballerup Kommunes virksomheder bidrager med en betydelig andel.
Baggrund
DI har valgt at lave denne analyse for at vise, hvor meget virksomhederne bidrager til det danske velfærdssamfund.
Sagsfremstilling
Der er cirka 200.000 virksomheder, der er skattepligtige i Danmark. Disse virksomheder bidrager til at gøre Danmark til et rigere land i kraft af de arbejdspladser, de skaber, samt de produkter og services, de udvikler. Mange produkter og services sælges i udlandet og giver eksportindtægter, som på betalingsbalancen finansierer danskernes import af forbrugsvarer fra hele verden. Og endelig er betalingen af skatter og afgifter fra virksomheder og deres medarbejdere med til at finansiere velfærdssamfundet.
Der er i den forbindelse ofte stort fokus på virksomhedernes selskabsskattebetaling, som i 2017 udgjorde knap 66 mia. kr. Selskabsskatten er imidlertid langt fra virksomhedernes eneste – endsige væsentligste – skattebidrag. Den aktivitet, som blev skabt af danske virksomheder og deres medarbejdere i 2017, resulterer således i et samlet bidrag til statskassen på cirka 550 mia. kr. Bidraget kommer både fra skatter og afgifter, der pålægges virksomhederne og deres produktion samt fra skatter af medarbejdernes lønninger og indirekte afgifter af deres forbrug i danske butikker.
550 mia. kr. svarer til omtrent halvdelen af de midler, der hvert år bruges i den offentlige sektor.
Virksomhederne i Ballerup Kommune bidrager med 14, 8 mia. kr. i 2017.
Top 5 ser sådan ud:
Københavns Kommune: 91,7 mia. kr.
Århus Kommune: 32,4 mia. kr.
Aalborg Kommune: 16,1 mia. kr.
Ballerup Kommune: 14,8 mia. kr.
Gladsaxe Kommune: 14 mia. kr.
Odense Kommune: 13,6 mia. kr.
Undersøgelsen er kun gennemført denne ene gang, så der er ikke sammenlignelige tal fra andre år.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Orienteringen om virksomhedernes skattebidrag og velfærdsaftryk tages til efterretning.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget d. 10-09-2019 Taget til efterretning Sussie Wandel (V) ønsker sagen indbragt til afgørelse i Kommunalbestyrelsen jf. styrelseslovens § 23. Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Taget til efterretning
Grønt Regnskab indeholder oplysninger om udviklingen i CO2- udledning, forbruget af el, vand, varme samt udviklingen i økologiprocenten, affaldsmængder og trafik.
I Ballerup Kommune som geografisk område er CO2- udledningen steget med 7,5 pct. fra 2017 til 2018.
Stigningerne skyldes især, at Vestforbrænding, på grund af brand i anlægget, har brugt naturgas i fjernvarmesystemet. Dette naturgasforbrug står alene for 2/3 af stigningen. Derudover har der været mere sort strøm i el-nettet, og så har S-banen var lukket hele sommeren 2018. Som en konsekvens heraf blev der indsat togbusser, og der blev kørt flere kilometer i bil. Det er årsager, som Ballerup Kommune ikke har haft indflydelse på, og de lokale hændelser forventes ikke at påvirke Ballerups CO2-udledning fremadrettet.
Et stigende energiforbrug, mere sort strøm i el-nettet og flere kørte kilometre er ifølge Energistyrelsen et generelt billede for hele landet.
Baggrund
I lighed med de tidligere år er der udarbejdet Grønt Regnskab for Ballerup Kommune. Der afrapporteres for målgrupperne; Ballerup Kommune som geografisk område, virksomhederne, transport, borgerne og kommunen som egen virksomhed.
Ballerup Kommune har tilsluttet sig Region Hovedstadens klimamål og har yderligere vedtaget et delmål på 10 pct. CO2- reduktion fra 2015 og til 2021. Målene er indarbejdet i det grønne regnskab for 2018.
Sagsfremstilling
Udviklingen af forbruget i Ballerup Kommune som geografisk område:
Fra 2017 til 2018 er CO2-udledningen steget med 7,5 pct.
Fra 2017 til 2018 er det samlede vandforbrug steget med 1 pct.
Fra 2017 til 2018 er det samlede elforbrug steget med 3 pct.
Fra 2017 til 2018 er vejbelysningen faldet med 3,5 pct.
Fra 2017 til 2018 er det samlede varmeforbrug steget med 0,5 pct.
Fra 2017 til 2018 er antal oliefyr hos borgerne faldet med 90 stk.
Fra 2017 til 2018 er den gennemsnitlige økologiprocent faldet med 7,75 pct.
Husholdningsaffaldet som indsamles til genanvendelse er faldet med 4 pct., som følge af det er restaffaldet steget med 4 pct.
I Ballerup Kommune som geografisk område er CO2- udledningen steget med 7,5 pct. fra 2017 til 2018. Stigningen skyldes primært at Vestforbrænding, på grund af brand, har brugt naturgas i fjernvarmesystemet, indsættelse af togbusser i sommerperioden, samt at der har været mere sort strøm i el-nettet.
Ballerup Kommunes tre mest relevante greb for at reducere CO2-udledningen, er at:
Samarbejde med de andre 28 kommuner i Region Hovedstadens projekt "Energi På Tværs" om fossilfri initiativer i den fælles strategiske energiplan,
Indarbejde klimamål og tiltag for fossilfri el- og varmeforsyning, energibesparelser og fossilfri transport i kommunale planer og strategier,
Arbejde med konkrete energi- og ressourcebesparende tiltag i den kommunale virksomhed.
For at øge økologiprocenten gennemføres der i 2019/20 kurser og råd og vejledning ude på de decentrale enheder med fokus på økologiske råvarer og minimering af madspild.
På Teknik- og Miljøudvalgets møde deltager afsnitsleder Trine Baarstrøm fra Center for By, Erhverv og Miljø og centerchef Mads Bo Bojesen fra Center for Ejendomme under behandlingen af sagen.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Grønt Regnskab for 2018 tages til efterretning.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Teknik- og Miljøudvalget d. 03-09-2019 Indstilles til godkendelse Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales
Som opfølgning på vedtagelsen af Planstrategi 2018 på Kommunalbestyrelsens møde den 17. december 2018, foreligger der nu et
forslag til Kommuneplan 2019 til politisk behandling.
Baggrund
Efter planloven skal Kommunalbestyrelsen i hver valgperiode tage kommuneplanen op til revision. Kommuneplanen fastlægger de overordnede mål og retningslinjer for den enkelte kommunes udvikling i byerne og det åbne land. Kommuneplanen består af fire dele: Hovedstruktur, retningslinjer, redegørelse og rammer for lokalplanlægningen.
Administrationen har tidligere præsenteret en række politiske dilemmaer til drøftelse i forbindelse med kommuneplanarbejdet. Forslag til Kommuneplan 2019 er et bud på, hvordan disse dilemmaer kan håndteres.
Sagsfremstilling
Forslag til Kommuneplan 2019 er i store træk en revision af Kommuneplan 2013 med udgangspunkt i Vision 2029, Planstrategi 2018 og tidligere vedtagne planer og politikker. Derudover er ny relevant lovgivning, statslige interesser og Fingerplan 2019 grundlag for en række rettelser. De store linjer for Ballerup Kommunes fremtidige udvikling er dog fastholdt fra tidligere kommuneplan.
Hovedstrukturen er blevet opdateret med justerede målsætninger og tre nye afsnit om Bæredygtighed og Klimatilpasning, Kultur samt
Nærdemokrati og Fællesskaber. Alle retningslinjer er blevet opdateret og er blevet samlet i særskilt kapitel for at fremme læsevenligheden. De generelle rammebestemmelser er gennemgået og kvalitetssikret. Alle bydelsbeskrivelser er opdateret. Alle rammer og kort er gennemgået og justeret.
På det grønne område er der øget fokus på at inddrage de grønne områder i klimatilpasningsprojekter; Grønt Danmarkskort er indarbejdet med udpegninger af eksisterende og potentiel natur og økologiske forbindelser med input fra Grønt Råd og Naturkvalitetsudvalget; det udvidede Natura 2000-område "Øvre Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov" er indarbejdet; administrationsgrundlaget for vandløb og vandområder er revideret; seks verdensmål er blevet indarbejdet.
Med henblik på fortsat at kunne sikre borgerne opholdsarealer af høj kvalitet, er der udarbejdet nye generelle rammebestemmelser for opholds- og friarealer. Rammebestemmelserne skal sikre, at der kan stilles krav om indarbejdelse af begrønning og klimatiltag i forbindelse med konkrete by- og boligprojekter, så Ballerup Kommune fortsat kan være en grøn og bæredygtig kommune. I forbindelse med revisionen af planloven er der kommet nye og mere lempelige regler for landzoneadministrationen. I Kommuneplan 2019 er der foretaget en mindre revision af retningslinjerne for landzoneadministrationen, så de afspejler Planlovens nye muligheder for anvendelsesændring af eksisterende ejendomme i landzone. Ovenstående ændringer er foretaget med henblik på at sikre Ballerup Kommune som en grøn og bæredygtig kommune med plads til udvikling.
På baggrund af den stigende nethandel og nye forbrugsmønstre, samt en analyse af detailhandlen i Ballerup Kommune forslås kommunens centerstruktur justeret. Centerstrukturen er steder i kommunen, hvor butikker koncentreres. Centerstrukturen består i dag af bymidterne Måløv, Ballerup og Skovlunde, af bydelscentrene Lautrupgård, Grantoftecentret og Hedegårdens Butikscenter og seks små lokalcentre. Nuværende arealer dækker mere end rigeligt fremtidens behov. De foreslåede justeringer skal sikre en fornuftig balance mellem dagligvarebutikker til hverdagens fornødenheder og en positiv udvikling af Ballerup Kommunes bymidter.
Væsentlige ændringer i centerstrukturen:
Det foreslås at nedjustere fra tre bydelscentre til to bydelscentre. Lautrupcentret og Hedegårdens Butikscenter fastholdes, som bydelscentre. Grantoftecentret nedklassificeres til lokalcenter, hvor der stadig er mulighed for udvikling.
Fra seks lokalcentre til fire lokalcentre. Grantoftecentret bliver et lokalcenter. Lokalcentrene Lundebjerg, Lundegården og Baltorpvej udgår og bliver til enkeltstående butikker til hverdagens fornødenheder. Egebjerg, Østerhøj og Skovlunde Byvej fastholdes.
Området Energivej/Tempovej udpeges til større udvalgsvarebutikker (over 1.000 m2) , som ikke lader sig indpasse i kommunens bymidter og bydelscentre. Dette kaldes et aflastningscenter og er allerede udpeget i et landsplandirektiv for detailhandel.
Et areal til butikker med større pladskrævende varer (biler, tømmerhandel mv.) udgår i Måløv. Der udlægges et nyt areal ved Mileparken.
Væsentlige ændringer i butiksstørrelser:
Ballerup Bymidte: Mulighed for større butikker udvalgte steder på op til 5.000 m2 (tidligere 3.500 m2 for dagligvarebutikker/2.000 m2 for udvalgsvarebutikker).
Lautrupcentret: Mulighed for større butikker – dagligvarebutikker kan nu være op til 5.000 m2 (tidligere 3.500 m2 – udvalgsvarebutikker kan nu være op til 1.000 m2, tidligere 500 m2).
Væsentlige ændringer i afgrænsninger:
Måløv Bymidte: Bymidteafgrænsning ændret og omfatter nu også et areal ved Måløv Station, men til gengæld er arealet reduceret andre steder.
Grantoftecentret: Lokalcentrets afgrænsning ændret. Omfatter nu også et areal ved Vestbuen, hvilket giver mulighed for at opføre en ny butik uden for Grantoftecentret.
Aktuelle projekter i Grantoftecentret og Hedegårdens Butikscenter kan uanset disse ændringer fortsat realiseres.
På by- og boligområdet var mange fortætnings-, udviklings- og omdannelsesprojekter allerede forberedt i Kommuneplan 2013, og der er derfor mest foretaget justeringer på dette tema. Af større ændringer kan dog nævnes følgende: Jonstruplejren er ændret fra område til offentlige formål til nyt boligområde. Området forbliver dog i landzone, til det ved lokalplanlægning kan ændre status til byzone. Der er udarbejdet nye rammebestemmelser for nyt landskabsområde og nyt boligområde ved DTU til erstatning for hidtidigt erhvervsareal. Der er udarbejdet nye rammebestemmelser, som muliggør indpasning af boliger i erhvervsområde ved Lautruphøj. Fortætningen i bymidterne er indarbejdet. Omdannelsen af boligområde og udviklingen af Kildedal muliggøres fortsat i forlængelse af arealudlægningen i Kommuneplan 2013. Som følge af generelle ændringer i bygningsreglementets beregningsmetode er bebyggelsesprocenten, med få undtagelser, hævet for alle haveboligområder fra 25 til 30 pct.
De generelle rammebestemmelser for parkering er blevet opdateret på baggrund af tidligere analyser, men de allerede gældende parkeringsnormer er
blevet videreført. Administrationens gennemfører tællinger og vurderer parkeringsnormer i forhold til faktiske behov med henblik på at kvalificere
dialogen herom med borgere og handelsliv på dette område.
Se bilag for nærmere redegørelse for ændringer.
Tilføjet efter møde i Teknik- og Miljøudvalget den 4. juni 2019
l Naturfolderen "Naturen i Ballerup Kommune - Oplevelser i Ballerups grønne områder" er indarbejdet i hovedstrukturkapitlet Grønne omgivelser.
l Under Lokal Trafik er der indarbejdet ny målsætning om, at der i den kommende planperiode skal udarbejdes strategi for ladestandere til elbiler.
l Bebyggelsesprocenter i udvalgte stationsnære rammeområder er hævet til 70 pct. - eller mere hvor der er konkrete projekter.
Tilføjelse til sagen efter møde i Teknik og Miljøudvalget den 13. august og Økonomiudvalget den 20. august 2019
Måløv Bymidte:
Det blev besluttet på mødet i Teknik- og Miljøudvalget, at bymidteafgrænsningen ændres med det formål at udelukke muligheden for at etablere større dagligvarebutikker syd for Måløv Byvej.
Administrationen foreslår, at den foreslåede bymidteafgrænsning fastholdes, men at der fastsættes en maksimal ramme på 300 m2 til dagligvarebutikker på arealerne syd for Måløv Byvej i stedet for de 1.200 m2, som der blev lagt op til ved den tidligere behandling, mens rammen for udvalgsvarebutikker fastholdes på 300 m2. Dette udelukker muligheden for at etablere en større dagligvarebutik på området, men giver fortsat mulighed for etablering af mindre butikker.
Parkeringsnormer for boliger:
Der foreslås nye normer for parkeringspladser ved boliger. Ballerup Kommune inddeles i tre zoner, hvor det stationsnære kerneområde inddeles i to zoner - en inderzone og en yderzone. Normer fremgår af præsentationen, som er et bilag til sagen.
Miljøscreening
Efter lov om miljøvurdering af planer og programmer, er der foretaget en screening af kommuneplanforslagets forventede miljøpåvirkning. Det konkluderes på baggrund af denne screening, at planforslaget ikke vil medføre væsentlige miljøpåvirkninger, og der skal derfor ikke foretages en egentlig miljøvurdering af kommuneplanforslaget.
Digital kommuneplan
Forslag til Kommuneplan 2019 er udarbejdet som en digital plan.
11 bilag + ovenstående link til digital kommuneplan
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Parkeringsnormerne for boliger ændres som foreslået i sagsfremstillingen.
Centerstrukturen ændres, som foreslået i sagsfremstillingen.
Bymidteafgrænsningen i Måløv ændres til at omfatte et areal ved Måløv Station og reduceres i øst og i vest.
Den maksimale ramme for detailhandel fastsættes til 300 m2 for dagligvarebutik og 300 m2 udvalgsvarebutik på arealet ved Måløv Station.
Forslag til Kommuneplan 2019 med tilhørende miljøscreening med de eventuelle ændringer, som behandles i ovenstående punkter.
Kommuneplanen fremlægges offentligt i 8 uger inkl. afholdelse af offentlige møder om kommuneplanforslaget i offentlighedsperioden.
Beslutning
Ændringsforslag fra V, O, C:
I det stationære område (Zone 2) fastsættes parkeringsnormen for tæt/lav til 1,5 p-pladser pr. bolig og for etageboliger 1 p-plads for 100 m2 bolig".
For ændringsforslaget stemte: 6
Imod ændringsforslaget stemte: 17.
Forslaget er hermed faldet.
Indstillingen tiltrådt med Økonomiudvalgets ændringsforslag.
V, O og C stemte imod med følgende bemærkning:
"V, O og C ønsker at sikre, at der er p-pladser nok til vores borgere i områderne omkring vores stationer, hvor også en stor del af vores dagligvarebutikker ligger. Derfor kan vi ikke medvirke til den reducerede p-norm for Zone 2, som fremgår af Kommuneplanforslaget".
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Teknik- og Miljøudvalget d. 03-09-2019 Ændringsforslag til indstillingens punkt 1:I det stationsnære kerneområde (zone 1) fastsættes parkeringsnorm for åben/lav og tæt/lav til 1 parkeringsplads pr. 125 m2 bolig.I det stationsnære område (zone 2) fastsættes parkeringsnormen for tæt/lav til 1,25 parkeringspladser pr. bolig og for etageboliger 1 parkeringsplads for 115 m2 bolig.Birgitte Dahl (O) og Jacob Wøhler Jørgensen (V) stemte imod ændringsforslaget. Indstillingens punkt 1 inkl. de to ændringsforslag indstilles til godkendelse. Jacob Wøhler Jørgensen (V) ønskede følgende ført til protokol: Venstre støtter det oprindelige første indstillingspunkt fra administrationen, men kan efter tilføjelsen af ændringsforslaget ikke stemme for indstillingens punkt 1. Den samlede indstilling indstilles til godkendelse. Et enigt Teknik- og Miljøudvalg besluttede, at administrationen fremlægger analyser af parkeringssituationen herunder opgørelser af bilejerskab. Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales med Teknik- og Miljøudvalgets ændringsforslag. Kåre Harder Olesen (V), Michael Jensen (O) og Allan Kristensen (C) stemte imod. De støtter det oprindelige første indstillingspunkt fra administrationen, men kan efter tilføjelsen af ændringsforslaget ikke stemme for den samlede kommuneplan.
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen den 28. januar 2019 Punkt 18
Indhold
Sammendrag
Som følge af en væsentlig forøgelse af antal og omfang af akutte bygningsskader og opretningsbehov i 2019 foreslås det at fremrykke og frigive 8 mio. kr. fra bygningsvedligeholdelsespuljen 2020 til projekt nr. A650113 Vedligeholdelsesarbejder – ØKU 2019. Samtidig foreslås modsvarende udskydelser/annulleringer af rådighedsbeløb på andre anlægsprojekter i 2019 for at skabe plads på bruttoanlægsrammen.
Baggrund
Bygningsvedligehold varetages centralt fra Center for Ejendomme gennem en årlig anlægsbevilling. Der har i perioden fra 2009 til 2016 været afsat et budget omkring 40 mio. kr. årligt til denne opgave. Det betyder, at bygningsmassen i Ballerup Kommune har en fornuftig standard, idet der har været mulighed for at sikre dels en opretning af aktuelle bygningsskader og dels at forebygge centrale dele så som tag, vinduer og tekniske installationer. I årene 2017, 2018 og 2019 har presset på kommunens samlede anlægsbudget medført en reduktion svarende til ca. 20 mio. kr. årligt. Udviklingen betyder, at antal og omfang af akutte bygningsskader og opretningsbehov er stigende.
I lighed med de to foregående år må det konstanternes, at det samlede forbrug grundet antallet af akutte skader, der kræver handling for at undgå lukning af bygninger og lokaler overstiger årets budget betydeligt. Der ønskes derfor at fremrykke midler fra budget 2020 til 2019.
Sagsfremstilling
Ved budgetvedtagelsen i 2018 var der afsat i alt 28 mio. kr. til bygningsvedligeholdelse i 2019, hvoraf 8 mio. kr. blev fremrykket til 2018 i august 2018. Herudover blev der udskudt 2 mio. kr. til 2020 grundet udfordringer for anlægsrammen. Det nuværende vedligeholdelsesbudget i 2019 er dermed på 18 mio. kr.
Historisk set udgør de første ca. 10 mio. kr. typisk de "normalt" afsatte puljer, på tværs af bygningstyper, som fx mindre opretningsbehov, hærværk, tagrenderensning, etablering af faldsikring, mindre rådgivningsbehov, licenser til programmer mv. Der var således begrænsede midler til gennemførelse af planlagte vedligeholdelsesarbejder samt håndtering af større skader i 2019.
Det aktuelle restbudget for 2019 vil i lighed med 2018 betyde en risiko for manglende afhjælpning, som vil medføre lukning af bygninger eller dele af bygninger.
For at give et indtryk af hvilke typer af oprettende vedligehold som administrationen har vurderet som nødvendige at gennemføre i 2019, beskrives herunder udvalgte sager. Flere af sagerne opstår i forbindelse med mindre projekter så som indeklima indsatser, LED-udskiftning samt ændret anvendelse af bygningerne, hvor manglende vedligehold typisk opdages, og hvor man ikke kan undlade at handle, såfremt bygningerne skal kunne tages i brug igen:
Opretning af sammenfaldne kloaker, som har betydet ophobning af vand
Manglende brandsektionering ved tidligere ombygninger
Opgradering af eltavler og forsyningsledninger
Flere og større rotte angreb
Følgeskader i bærende konstruktioner
Utætte tagbrønde
Løst murværk og fuger
Vandskader og lynnedslag.
Konkret har et rotteangreb på Ryttergården og Ballerup Museum medført større bygningsmæssige indgreb og afsløret kritiske bærende konstruktioner, svarende til en udgift på over 2 mio. kr. Herudover kan nævnes Rådhuset, hvor der blev indfanget over 50 rotter, hvilket betød omlægning af hele containergården. Større vandskader i forbindelse med skybrud bl.a. på Skovvejensskole Øst, hvor der skulle udskiftes en hovedeltavle og etableres sikring mod gentagelser. Flagermus på Lindebjergvej som bl.a. har betydet en genhusning af medarbejderne. Samt flere tilfælde at skærpet krav til brandsikkerheden fra Beredskab Øst.
Der udestår fortsat sager, som administrationen med henvisning til det pressede budget har valgt ikke at gennemføre, som kan betyde lukning af bygninger. Her kan nævnes taget på Siloen på Lautrupgård, som er tildækket med presenninger, tagkonstruktionen på fregatten, som er midlertidigt understøttet mod nedstyrtning og køkkenet på Kærlodden som levnedsmiddelkontrollen vil lukke på grund af risiko for smittefare. Særligt de to sidstnævnte problemer bør løses, af hensyn til opretholdelsen af sikker drift på børneområdet.
På den baggrund foreslås det at fremrykke 8 mio. kr. på vedligeholdelsesbudgettet fra 2020 til 2019. Der er i den nuværende budgetaftale afsat 35 mio. kr. i 2020.
Det bemærkes, at det på Økonomiudvalgets møde den 22. maj 2018, punkt 6, om vedligeholdelsesniveauet på de kommunale bygninger, blevet foreslået at hæve budgettet til 40-45 mio. kr. årligt med henblik på hurtigere afvikling af efterslæbet samt sikring imod de mange akutte opståede skader.
Konsekvenser for den fysiske tilgængelighed
Forøgelsen af vedligeholdelsesbudgettet i 2019 anvendes alene til håndtering af akutte opståede skader og har derfor som sigte at opretholde brugbare bygninger til kommunens drift, hvorfor det ikke har hverken positiv eller negativ indvirkning på den fysiske tilgængelighed. Udskydelsen af projektet vedrørende Handicaptilgængelighed fra 2019 til 2020 indebærer, at der sker færre forbedringer på den fysiske tilgængelighed i 2019 end ellers planlagt.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Der er frigivet et rådighedsbeløb på 18 mio. kr. i 2019 på projekt nr. A650113 Vedligeholdelsesarbejder – ØKU 2019. Der er som nævnt behov for at frigive yderligere 8 mio. kr. i 2019 til projektet.
Der er på investeringsoversigten afsat 35 mio. kr. i 2020 på projekt nr. A650260 Vedligeholdelsesarbejder. Det indstilles, at der gives en anlægsbevilling på 8 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A650260 Vedligeholdelsesarbejder til projekt nr. A650113 Vedligeholdelsesarbejder – ØKU 2019 således, at der fremrykkes 8 mio. kr. fra 2020 til 2019.
For at skabe plads på anlægsrammen til at fremrykke 8 mio. kr. fra 2020 til 2019, indstilles det, at følgende projekter udskydes fra 2019 til 2020 eller annulleres i 2019:
A559111 UCC Dagtilbud: 5 mio. kr. udskydes fra 2019 til 2020 (en ren tidsforskydning, som sker under alle omstændigheder i overensstemmelse med tidsplanen)
A301004 Faglokaler på skoler: 0,5 mio. kr. udskydes fra 2019 til 2020 (en udskydelse af aktiviteter)
A301233 Indeklima på skoler: 2 mio. kr. udskydes fra 2019 til 2020 (en udskydelse af aktiviteter)
A532114 Tilgængelighedspulje 2019: 0,4 mio. kr. udskydes fra 2019 til 2020 (en udskydelse af udmøntning af puljen)
A222737 Udvikling Pederstrup: 0,2 mio. kr. annulleres i 2019 (en annullering af den årlige anlægspulje til Pederstrup).
På dette fremskredne tidspunkt på året kan der ikke umiddelbart peges på andre projekter, som ikke er afsluttet, igangsat eller kontraktsat.
Anlægsbevilling
Bevilling i 2019
Ønsket bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, it mv.
8.000.000 kr.
Tidligere Rådighedsbeløb i 2019 inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, it mv.
18.000.000 kr.
Rådighedsbeløb hentet fra andre projekter:
A650260 Vedligeholdelsesarbejder
0 kr.
Projektets forventede totaludgift i 2019(rådighedsbeløb)
26.000.000 kr.
Fordeling af rådighedsbeløb og afledte driftsudgifter
(mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
2023
Projektets rådighedsbeløb fordelt på år
26,0
Afledte driftsudgifter på ramme 60.60 under/efter anlægsprojektet
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Ejendomme indstiller, at
Der gives en anlægsbevilling på 8 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A650260 Vedligeholdelsesarbejder til projekt nr. A650113 Vedligeholdelsesarbejder – ØKU 2019 således, at der fremrykkes 8 mio. kr. fra 2020 til 2019.
Der udskydes 5 mio. kr. fra 2019 til 2020 på projekt nr. A559111 UCC-Dagtilbud.
Der udskydes 0,5 mio. kr. fra 2019 til 2020 på projekt nr. A301004 Faglokaler på skoler.
Der udskydes 2 mio. kr. fra 2019 til 2020 på projekt nr. A301233 Indeklima på skoler.
Der udskydes 0,4 mio. kr. fra 2019 til 2020 på projekt nr. A532114 Tilgængelighedspulje 2019.
Der annulleres 0,2 mio. kr. i 2019 på projekt nr. A222737 Udvikling Pederstrup.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt med Økonomiudvalgets bemærkninger.
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingens punkt 1 og 2: Indstilles til godkendelse Indstillingens punkt 3-6: Indstilles ikke til godkendelse.
Tidligere behandling
Teknik- og Miljøudvalget den 4. juni 2019 Punkt 6
Indhold
Sammendrag
Der er ikke bevilget tilstrækkelige midler til at gennemføre projekt A222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen. Derfor søger administrationen en tillægsbevilling på 0,73 mio. kr. til projekt A222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen. Administrationen forslår, at finansiering af tillægsbevillingen hentes i mindre beløb fra flere projekter, der kan afse midlerne uden konsekvenser for projekternes indhold.
Baggrund
Administrationen har til Teknik- og Miljøudvalgets møde den 4. juni 2019 (punkt 6) fremlagt forslag til supplerende finansiering af projektet med modgående reduktioner på anlægsrammen hentet fra Grøn pulje. Teknik- og Miljøudvalget har afvist forslaget og bedt administrationen undersøge alternative finansieringer, som ikke berør Grøn pulje 2019. Ved rådgiverens videre bearbejdning af projektet har rådgiveren opdaget en beregningsfejl, som betyder, at det beløb, der anses nødvendig for gennemførelse af projektet, er ændret fra 0,4 mio. kr. til 0,73 mio. kr.
Sagsfremstilling
Der er bevilget anlægsmidler til finansiering af projektet Forbedrede forhold i Måløvaksen. Projektets formål er, ved at foretage en udskiftning af lyskilder og pladebeklædning, at opnå en større grad af tryghed for folk, der færdes gennem Måløvaksen og reducere driftsudgifter samt gøre driften mere enkelt. Løsningen blev præsenteret for Teknik- og Miljøudvalget den 7. maj 2019 (punkt 7). Det er vurderet i budgettet for projektet, at der ikke er bevilget tilstrækkelige midler til gennemførelse af projektet. Administrationen har derfor undersøgt løsninger til finansiering af en tillægsbevilling.
Administrationen forslår, at der hentes midler fra projekter, hvor det kan ske uden konsekvenser for de lovede arbejder på projekterne.
Konsekvenser for den fysiske tilgængelighed
Ingen konsekvenser for den fysiske tilgængelighed.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Bevillingen finansieres via realiserede mindreforbrug på følgende projekter i 2019:A222204 Projekt 2 Busfremkommelighed på Hold-an Vej/Skovvej: 0,156 mio. kr.
A222093 Diverse vejændringer 2019: 0,25 mio. kr.
A222713 Parkering bag Rådhuset: 0,114 mio. kr.
A031335 Fodboldbane - ny kunstgræs: 0,21 mio. kr.
Finansieringen fra ovenstående projekter vil kunne ske uden konsekvenser for de lovede arbejder på projekterne, og finansieringen påvirker ikke anlægsrammen.
Anlægsbevilling
Bevilling
Ønsket bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, it mv.
730.000 kr.
Tidligere bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, intern projektering, it mv.
1.800.000 kr.
Rådighedsbeløb hentet fra andre projekter
A222204 Projekt 2 Busfremkommelighed på Hold-an Vej/Skovvej
Fordeling af rådighedsbeløb og afledte driftsudgifter
(mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
2023
Projektets rådighedsbeløb fordelt på år
0,730
Afledte driftsudgifter på ramme under/efter anlægsprojektet
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Der gives en anlægsbevilling på 0,156 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A222204 Projekt 2 Busfremkommelighed på Hold-an Vej/Skovvej til projekt nr. 222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen.
Der gives en anlægsbevilling på 0,25 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A222093 Diverse vejændringer 2019 til projekt nr. 222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen.
Der gives en anlægsbevilling på 0,114 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A222713 Parkering bag Rådhuset til projekt nr. 222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen.
Der gives en anlægsbevilling på 0,21 mio. kr. i 2019 fra projekt nr. A031335 Fodboldbane - ny kunstgræs til projekt nr. 222956 Forbedrede forhold i Måløvaksen.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Teknik- og Miljøudvalget d. 03-09-2019 Indstilles til godkendelse Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen den 29. april 2019 Punkt 18
Indhold
Sammendrag
Der søges om frigivelse af yderligere 2,6 mio. kr. til rådgiverudgifter og øvrige forberedende arbejder i forbindelse med gennemførelse af renoveringsprojekt for Centrumgaden i Ballerup.
Baggrund
Renovering af Centrumgaden er en del af den samlede indsats for udviklingen af Ballerup bymidte. Udviklingsarbejdet er foregået gennem flere år og senest har Teknik- og Miljøudvalget på mødet i juni måned taget stilling til to skitseforslag til en fremtidig udformning af gaden. På baggrund af dette er den videre tekniske rådgivning nu i udbud, og administrationen forventer at indgå kontrakt med det vindende rådgiverteam i starten af oktober.
Sagsfremstilling
I forlængelse af den separatkloakering, forsyningsselskabet Novafos skal gennemføre, bliver gågadens belægninger, beplantning, belysning m.m. også renoveret. Henover vinteren og foråret skal omlægningerne færdigprojekteres med henblik på en udførelse af anlæggene sammen med kloakeringsarbejderne i løbet af 2020 og 2021.
Der har været en løbende dialog med gadens aktører undervejs frem mod det materiale, der danner grundlag for udbuddet af rådgiverydelserne. Dette vil der også være i det fortsatte arbejde om dels de konkrete løsninger i projektet og dels gennemførelsen af selve anlægsarbejderne.
Konsekvenser for den fysiske tilgængelighed
Vurdering af løsningers konsekvenser for den fysiske tilgængelighed vil indgå i projekteringsarbejdet.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
På investeringsoversigten er der på projekt nr. 015000 afsat 1 mio. kr. i 2019, som er frigivet på kommunalbestyrelsesmødet den 29. april 2019. Der er endvidere afsat 13 mio. kr. i 2020 og 11 mio. kr. i 2021, som ikke er frigivet. Der søges nu om frigivelse af 2,6 mio. kr. til rådgivning og øvrige forberedende arbejder med en fordeling på 2,05 mio. kr. i 2020 og 0,55 mio. kr. i 2021.
Anlægsbevilling
Bevilling
Ønsket bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, intern projektering, it mv.
2.600.000 kr.
Tidligere bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, intern projektering, it mv.
Fordeling af det rådighedsbeløb, der ønskes frigivet, og afledte driftsudgifter
(mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
2023
Projektets rådighedsbeløb fordelt på år
2,05
0,55
Afledte driftsudgifter på ramme under/ efter anlægsprojektet
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for By, Erhverv og Miljø indstiller, at
Der gives en anlægsbevilling på 2,05 mio. kr. i 2020 og 0,55 mio. kr. i 2021 til rådgivning og øvrige forberedende arbejder i forbindelse med gennemførelse af renovering af Centrumgaden, projekt nr. 015000 Gågaden - udvikling af Ballerup bymidte.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Beslutningshistorik
Beslutning truffet af Teknik- og Miljøudvalget d. 03-09-2019 Indstilles til godkendelse Beslutning truffet af Økonomiudvalget d. 24-09-2019 Indstillingen anbefales
Indhold
Sammendrag
Kommunalbestyrelsesmedlem Irene Jørgensen (A) har på grund af helbredsmæssige årsager ansøgt om at blive fritaget fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv.
Der skal tages stilling til, om anmodningen kan imødekommes, og at Michael Brønd (A) indtræder som nyt medlem.
Baggrund
Den kommunale valglov og lov om kommunernes styrelse § 28.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsesmedlem Irene Jørgensen (A) er fra den 2. september 2019 blevet sygemeldt og har i den forbindelse ansøgt Kommunalbestyrelsen om at blive fritaget fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv.
Det er Kommunalbestyrelsen, der skal træffe afgørelse om, hvorvidt en anmodning om fritagelse skal imødekommes. Det er administrationens vurdering, at betingelserne, jf. § 103, i den kommunale valglov for udtræden er opfyldt.
Hvis et medlem udtræder i løbet af valgperioden, indtræder vedkommendes stedfortræder i medlemmets sted, jf. § 104 i den kommunale valglov, medmindre stedfortræderen vil kunne opnå fritagelse for hvervet i henhold til § 103 i den kommunale valglov (svarende til § 15, stk. 2 i lov om kommunernes styrelse - helbredsbetinget fravær på mindst 1 måned).
Ifølge valgbogen fra kommunalvalget den 21. november 2017 er den 1. stedfortræder på kandidatlisten for Socialdemokratiet Michael Brønd (A) bosiddende i Ballerup, som skal indtræde i Kommunalbestyrelsen pr. 1. oktober 2019 og indtil funktionsperiodens udløb den 31. december 2021. Michael Brønd (A) har oplyst, at han ønsker at indtræde i Kommunalbestyrelsen i stedet for Irene Jørgensen (A). Det er administrationens opfattelse, at Michael Brønd (A) opfylder betingelserne i den kommunale valglovs kapitel 1 for indtræden i Kommunalbestyrelsen.
Som følge af Irene Jørgensens (A) udtræden af Kommunalbestyrelsen udtræder Irene Jørgensen (A) også af de øvrige hverv. Der skal herefter tages stilling til besættelsen af de ledige poster, herunder om Michael Brønd (A) indtræder i de ledige pladser, idet det bemærkes, at der fremlægges selvstændige sager vedrørende Børne- og ungeudvalget samt Handicaprådet.
Irene Jørgensen (A) er udpeget som medlem i udvalg mv. i funktionsperioden 2018-2021:
Børne- og Skoleudvalget
Social- og Sundhedsudvalget
Børn og unge-udvalget (Der træffes beslutning i selvstændig sag)
Skoleforum (består af medlemmerne af Børne- og Skoleudvalget)
Bestyrelsen for Ballerup almennyttige Boligselskab (jf. vedtægterne for boligselskabet indtræder den nuværende stedfortræder Johan Müller (A) som medlem)
Skolebestyrelsen for Hedegårdsskolen (observatør).
Irene Jørgensen (A) er valgt som personlig stedfortræder i:
Valgbestyrelse ved kommunale og regionale valg for Musa Kekec (A)
Handicaprådet for Lolan Marianne Ottesen (A) (Der træffes beslutning i selvstændig sag).
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag heraf 1 internt arbejdsdokument
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Ansøgning fra Irene Jørgensen (A) om udtrædelse af kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejde samt andre kommunale hverv imødekommes med virkning fra den 1. oktober 2019.
Michael Brønd (A) indtræder som medlem af Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune med virkning fra den 1. oktober 2019 og indtil valgperiodens udløb den 31. december 2021.
Det godkendes at Michael Brønd (A) besætter den ledige plads efter Irene Jørgensen (A) i Børne- og Skoleudvalget, Social- og Sundhedsudvalget, Skolebestyrelsen for Hedegårdsskolen (observatør).
Det godkendes at Michael Brønd (A) besætter den ledige plads efter Irene Jørgensen (A) som ny stedfortræder i Bestyrelsen for Ballerup Almennyttige Boligselskab for Johan Müller (A) samt Valgbestyrelsen ved kommunale og regionale valg for Musa Kekec (A).
Beslutningshistorik
Økonomiudvalget 30-09-2019 Punkt 3
Beslutning
Indstillingens punkt 1, 2 og 4: Indstilles til godkendelse.
Indstillingens punkt 3: Indstillingen ændres til: Det indstilles til godkendelse, at Michael Brønd (A) indtræder i Børne- og Skoleudvalget samt Skoleforum. Dennis Sørensen (A) indtræder i Social- og Sundhedsudvalget. Maria Lundahl Assov (A) indtræder i Skolebestyrelsen for Hedegårdsskolen (observatør).
Beslutning
Indstillingen tiltrådt
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 13. december 2017 Punkt 16
Indhold
Sammendrag
Kommunalbestyrelsesmedlem Irene Jørgensen (A) har på grund af helbredsmæssige årsager ansøgt om at udtræde af kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv.
Kommunalbestyrelsesmedlem Ali Abbasi (Ø) har søgt om barselsorlov fra kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020.
Der skal vælges en ny personlig stedfortræder for Lolan Marianne Ottesen (A) i stedet for Irene Jørgensen (A).
Der skal vælges en ny stedfortræder for Stine Rahbek Pedersen (Ø) i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020, idet Stine Rahbek Pedersen (Ø) varetager pladsen for Ali Abbasi (Ø) i denne periode.
Baggrund
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 37a. Handicaprådets vedtægter af 25. november 2013.
Lov om kommunernes styrelse § 28.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsesmedlem Irene Jørgensen (A) har på grund af helbredsmæssige årsager ansøgt om at udtræde af kommunalbestyrelses- og udvalgsarbejdet samt andre kommunale hverv. Der skal vælges en stedfortræder for Lolan Marianne Ottesen (A) i stedet for Irene Jørgensen (A).
Kommunalbestyrelsesmedlem Ali Abbasi (Ø) har ansøgt om barselsorlov i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020. Der skal med virkning for orlovsperioden vælges en ny stedfortræder for Stine Rahbek Pedersen (Ø), som varetager pladsen for Ali Abbasi (Ø) under hans barselsorlov.
Sammensætning Handicaprådet består af 10 medlemmer:
4 medlemmer fra handicaporganisationerne i Ballerup Kommune udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationers (DH) lokalafdeling
1 medlem udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra lokale handicaporganisationer eller grupperinger uden for DH
5 medlemmer udpeges af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer.
Endvidere deltager en repræsentant for ledelsen i Ballerup Kommune inden for handicap- og psykiatriområdet med status som observatør uden stemmeret.
For hvert medlem udpeges en stedfortræder, som deltager i Handicaprådets møder ved det ordinære medlems forfald.
På det det konstituerende møde den 13. december 2017 blev følgende kommunalbestyrelsesmedlemmer og deres personlige stedfortrædere udpeget:
Medlemmer
Lolan Marianne Ottesen (A)
Maria Lundahl Assov (A)
Özcan Kizilkaya (A)
Kåre Harder Olesen (V)
Ali Abbasi (Ø) - (Barselsorlov i perioden fra den 1. oktober 2019 til og med den 30. juni 2020).
Følgende stedfortrædere blev valgt:
Stedfortræderne
Irene Jørgensen (A) - (Har ansøgt om udtrædelse af Kommunalbestyrelsen)
Johan Müller (A)
Anja Holtze (A)
Sussie Wandel (V)
Stine Rahbek Pedersen (Ø).
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Borgmesteren indstiller, at
Der vælges en ny personlig stedfortræder for Lolan Marianne Ottesen (A) for den resterende del af valgperioden indtil den 31. december 2021.
Der vælges en ny personlig stedfortræder for Stine Rahbek Pedersen (Ø) frem til den 30. juni 2020, idet Stine Rahbek Pedersen (Ø) varetager pladsen for Ali Abbasi (Ø) i denne periode.
Beslutningshistorik
Økonomiudvalget 30-09-2019 Punkt 4
Beslutning
Indstilles til godkendelse:
Indstillingens punkt 1: Michael Brønd (A) indstilles.
Indstillingens punkt 2: Thomas Fogh (Ø) indstilles.
Beslutning
Indstillingen tiltrådt med Økonomiudvalgets bemærkninger.