Sammendrag
Orientering om sagsbehandlingstider på hjælpemidler samt forslag om fremtidig orientering en gang årligt i forbindelse med den årlige kvalitetsrapport.
Sagen sendes til orientering i Kommunalbestyrelsen, Handicaprådet og Seniorrådet.
Baggrund
Social- og Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 30. november 2021 at få fremlagt sagsbehandlingstider kvartalsvist, og at sagsbehandlingstiden er defineret som tiden fra ansøgning om hjælpemiddel er modtaget, til afgørelse er truffet og meddelt borger.
Sagsfremstilling
Siden den 1. januar 2022 har det været teknisk muligt at opgøre sagsbehandlingstider defineret som tiden fra ansøgning er modtaget til afgørelsen er truffet og meddelt borger. Det har tidligere kun været muligt at opgøre tiden fra borger har ansøgt, til sagsbehandlingen startede. Dette gav ikke noget billede af, hvor lang tid borgeren skulle vente på at få en afgørelse.
I opgørelsen indgår alle afgørelser, der er truffet til og med 31. december 2022. Ansøgninger, hvor der endnu ikke er truffet en afgørelse, indgår ikke.
Forskellige sagsbehandlingsmåder
- Afgjort samme dag som ansøgt:
Her sker sagsudredning, vurdering, dokumentation og afgørelse med det samme. Det kan være ved henvendelser direkte fra Ballerup Kommunes Hjemmepleje eller andre samarbejdspartnere. Eksempler på dette er hjælpemidler, der skal understøtte plejepersonale, (APV hjælpemidler), reparationer af hjælpemidler, tryksårsprodukter og hjælpemidler, der er akutte. Eller som er nødvendige for en udskrivelse.
- Afgørelse samme dag på kvikservice:
Der er også mulighed for strakssagsbehandling i Kvikservice på Hjælpemiddeldepotet. Søger en borger hjælpemidler som fx transportkørestol, rollator, badebænk eller småhjælpemidler, henviser vi til, at borgeren kan få sagsbehandlet sin ansøgning inden for en uge ved at booke en tid på Hjælpemiddeldepotet. Ved Kvikservice på Hjælpemiddeldepotet kan borgere også bestille tid til reparation af deres hjælpemiddel og få det lavet med det samme.
- Hjemmebesøg:
Sagsbehandling sker også i form af hjemmebesøg i borgers hjem. Det sker, når det er nødvendigt at se borgeren udføre aktiviteter i hjemmet. Det kan også være for at vurdere, om boligen er egnet til, at borgeren kan opholde sig i boligen med en funktionsnedsættelse. Eller med henblik på afprøvning af et hjælpemiddel i boligen. Mange af hjælpemidlerne/boligændringer ved indendørsfærden kræver et hjemmebesøg for at vurdere borgers formåen i eget hjem.
Antal afgørelser pr. kvartal
I første kvartal 2022 blev der truffet 884 afgørelser om hjælpemidler (i 40 pct. procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte).
I andet kvartal 2022 blev der truffet 824 afgørelser om hjælpemidler (i 35 pct. procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte).
I tredje kvartal 2022 blev der truffet 892 afgørelser om hjælpemidler (i 37 pct. procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte).
I fjerde kvartal 2022 blev der truffet 862 afgørelser om hjælpemidler (i 37 pct. procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte).
I hele 2022 blev der truffet 3461 afgørelser om hjælpemidler (i 37 pct. procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte).
Sagsbehandlingstid for hele 2022
I bilag 1 fremgår sagsbehandlingstiden for sager afgjort i hele 2022 holdt op imod de fastlagte sagsbehandlingstider (tal i kursiv viser, hvor sagsbehandlingstiden ikke er overholdt). For uddybning af de forskellige ansøgningstyper, se bilag 2.
Tallene viser, at sagsbehandlingstiderne generelt er faldet. Som det fremgår af tabellen, er der i tredje kvartal blot to steder, hvor sagsbehandlingstiden ikke overholdes. Det ene er APV, og det andet er tryksår, hvor der er tale om en minimal overskridelse. I fjerde kvartal er der et sted, el-scooter, hvor sagsbehandlingstiden ikke overholdes. Sagsbehandlingstiden har ellers her været støt faldende. Forklaringen kan findes i, at der var en måned, hvor der ikke blev gennemført scooter-afprøvning, da borgerne enten meldte afbud eller udeblev.
Tiltag for at forkorte sagsbehandlingstider
Der arbejdes løbende med at optimere sagsbehandlingen, så den bliver så kort som muligt:
Fremover fastholdes sagsbehandling af el-scootere på depotet. Når ansøgningen modtages, inviteres borgerne til sagsbehandling og afprøvning på depotet med det samme.
Sagsbehandlerne har åbne tider i deres kalendere, så de hurtigere kan give en tid til borgerne, når de henvender sig telefonisk. Dette er for at imødekomme borgernes behov og for at undgå, at borgerne skal ringe og rykke flere gange. Også så borgerne ved, hvad de kan forvente.
Sundheds- og Ældreudvalget besluttede den 6. december (punkt 10), at sagsbehandligstider på hjælpemidler fremover skal indgå i den årlige nøgletalsrapport. Administrationen foreslår derfor, at området fremover følges via kvalitetsrapporten.
På baggrund af de samlede data for hele 2022, har administrationen i en anden sag på dette møde med forslag til sagsbehandlingstider.
Sagen sendes til orientering i Handicaprådet og Seniorrådet.