Sammendrag
Der gives en opfølgning på dele af Ballerup Kommunes Aftale om Budget 2021, som omhandler udsatte borgere, punkt 1.4.2.
Baggrund
Af budgetaftalen 2021 fremgår to aktiviteter under punkt 1.4.2 om udsatte borgere, som denne sag følger op på:
- Undersøgelse af Brydehuset og Fronten
- Ventetid på stof- og alkoholbehandling.
Derudover præsenterer sagen foreløbige idéer til den kommende Strategi for udsatte borgere, som ligeledes indgår i Aftale om Budget 2021.
Sagsfremstilling
Brydehuset har udarbejdet en virksomhedsrapport, som dels har til formål at give et indblik i hele Brydehusets virke, dels give en opfølgning på de dele af Aftale om Budget 2021, der omhandler udsatte borgere. Administrationen foreslår, at virksomhedsrapporten fremadrettet udarbejdes én gang årligt, og forelægges til orientering i Social- og Sundhedsudvalget, for at give det politiske niveau og andre interessenter indsigt i Brydehusets arbejde.
Rapporten beskriver de mange forskellige aktiviteter, organisationen Brydehuset varetager. I denne sag fokuseres primært på stof- og alkoholbehandling i Brydehuset samt Brydehuset Parkvej. Social- og Sundhedsudvalget er på udvalgsmødet den 4. maj 2021 orienteret om, at Fronten skifter navn til Brydehuset Parkvej.
Brydehuset
Brydehuset tilbyder mange forskellige indsatser og aktiviteter. Én af dem er stof- og alkoholbehandling. Brydehuset har behandlet rusmiddelproblematikker i mere end 20 år, og i alt har 30 ansatte haft 558 behandlingsforløb (unikke CPR-numre) i 2020. Heraf har 311 borgere bopæl i Ballerup Kommune.
Brydehuset arbejder med evidensbaserede metoder i rusmiddelbehandlingen, og særligt for de unge under 18 år har med en stringent behandlingsmodel opnået gode resultater: Ni måneder efter endt behandling er 50 pct. af de unge fortsat stoffri.
Generelt skaber Brydehusets rusmiddelbehandling gode og varige resultater – også sammenlignet med andre kommuner. Ifølge Socialtilsyn 2020 er det desuden borgernes oplevelse, at der ydes en helhedsorienteret behandling, som har relevant fokus på uddannelse, beskæftigelse og støtte til at forbedre sociale kompetencer. Borgerne giver udtryk for i meget høj grad at trives i tilbuddet, og medarbejderne beskrives som dygtige, omsorgsfulde og anerkendende.
Den seneste tilsynsrapport fra Socialtilsyn Hovedstaden vurderer, at medarbejdergruppens samlede faglige og relationelle kompetencer fremstår i overensstemmelse med målgruppens udfordringer og støttebehov. Samt at medarbejderne er fagligt dygtige og gode til at reflektere over egen praksis.
Brydehuset Parkvej (tidligere Fronten)
I Brydehuset Parkvej kan Ballerup Kommunes borgere henvende sig, hvis de har brug for rådgivning om eller hjælp til sociale udfordringer. Borgerne kan henvende sig direkte fra gaden efter princippet om, at ”du ikke er gået forkert”. Brydehuset Parkvej kan enten tilbyde borgeren hjælp eller brobygge til rette sted.
I 2020 har 497 borgere henvendt sig med henblik på råd og vejledning eller hjælp efter servicelovens § 82 eller § 99. Der blev i 2020 igangsat 631 aktiviteter i Brydehuset Parkvej.
Fra Brydehuset Parkvej udgår ligeledes Ballerups Kommunes mentorkorps, som løser mentoropgaver på bestilling fra Jobcenter Ballerup.
Ventetid på stof- og alkoholbehandling
Aftale om Budget 2021 har fokus på at nedbringe ventetiden på stof- og alkoholbehandling i Brydehuset.
Ultimo 2020 har Brydehuset ansat en ny socialrådgiver på rusbehandlingsområdet. Rådgivernes primære fokus i 2021 er nye henvendelser. Konkret betyder det dels, at der er afsat daglig tid til at tage imod borgere, der fx henvender sig fra gaden, og tilbyde første samtale med det samme. Dels at tilbyde borgere, der henvender sig telefonisk eller via mail, en samtale allerede første hverdag efter henvendelsen.
På nuværende tidspunkt bliver omtrent 90 pct. af de nye, udbudte tider brugt, og flere borgere kommer således til samtale inden for tre hverdage. Det er dog for tidligt at sige, hvilken effekt det samlet set har på ventetiden, idet det skal ses i sammenhæng med, hvor mange borgere, der henvender sig i 2021 i forhold til samme tid de forrige år, samt hvor mange ny-henvendelser de øvrige socialrådgivere håndterer. Det anslås, at den gennemsnitlige ventetid pt. er omkring 10 dage, mens behandlingsgarantien er 14 dage.
Som det fremgår af punkt 1.4 2 i Aftale om Budget for 2021, skal der udarbejdes forslag til en strategi for udsatte borgere. På Social- og Sundhedsudvalget møde d. 5. januar 2021 blev det besluttet, at der i december 2021 følges op på dette punkt.
Virksomhedsrapporten for Brydehuset og Brydehuset Parkvej har afdækket nogle temaer, som kunne være relevante at inddrage i en kommende strategi for udsatte borgere med fokus på helhed og sammenhæng i indsatsen. Nedenstående skal således ses som foreløbige idéer til temaer i en kommende strategi:
- Frivillighed og civilsamfund
Ballerup Kommune vægter i Vision 2029 samarbejde med civilsamfund og frivillige højt, og Brydehuset arbejder allerede med frivillighed på flere niveauer. Erfaringen er, at det skaber forhøjet livskvalitet for den enkelte borger at bidrage til samfundet i en grad, som modsvarer borgerens kompetencer og ressourcer. Et strategisk fokus på frivillighed kan bidrage til i højere grad at inkludere udsatte borgere i lokalsamfundet.
- Pårørende til udsatte borgere
Med afsæt i Ballerup Kommunes Pårørendepolitik (2019) har Brydehuset de seneste år haft stadigt større fokus på pårørende, hvor pårørendekoordinator og arbejdsgruppe arbejder på at udvikle, kvalificere og afholde tilbud for de pårørende. I 2020 har Brydehuset fået henvendelser fra mere end 100 pårørende, og de pårørende giver udtryk for, at de føler sig set, hørt og forstået. Pårørendearbejdet kan spille en afgørende rolle i forhold til at sikre en helhedsorienteret indsats, som også inkluderer de personer, der er tæt på den udsatte borger.
Brydehuset som organisation besidder mange års akkumuleret viden inden for social udsathed, som er relevant og betydningsfuld for samarbejdsparter og borgere. Derfor har Brydehuset fokus på at udvikle workshops, undervisningsmateriale og koncepter til eksempelvis sagsbehandlere. Et strategisk fokus på vidensdeling på tværs af kommunale indsatser kan bidrage til at skabe sammenhængende og helhedsorienterede indsatser for udsatte borgere.
På Social- og Sundhedsudvalgets møde deltager leder af Brydehuset Ann Dorte Ahrenskjær under behandling af sagen.