§ 18 - Tilskud til frivilligt socialt arbejde
Foreninger, organisationer samt enkeltpersoner og frivillige, der ikke repræsenterer en forening eller organisation, som udfører frivilligt socialt arbejde blandt andet inden for senior-, voksen- og børne- og ungeområdet samt integrationsfremmende områder, kan hvert år søge om støtte efter Servicelovens § 18.
Midlerne støtter også udvikling af nye felter indenfor frivilligt arbejde, samarbejder mellem foreninger og synliggørelse af det frivillige, sociale arbejde.
Ansøgninger til § 18-puljen skal indeholde aktiviteter, som kommer borgere i Ballerup Kommune til gode.
-
En § 18-ansøgning skal indeholde følgende:
- En beskrivelse af aktiviteten/indsatsen samt hvornår den forventes afviklet.
- En redegørelse for hvorledes projektet kommer kommunens borgere til gode.
- Et budget for aktiviteten
- Foreningens sidst godkendte årsregnskab, idet disse oplysninger vurderes at udgøre relevant information i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om § 18-tilskud til frivilligt socialt arbejde. Undtaget for dette krav er nyoprettede foreninger, der ikke har mulighed for fremvise et årsregnskab samt ansøgende enkeltpersoner og frivillige, der ikke repræsenterer en forening eller organisation. For lokalforeninger, der er en del af en regional eller national organisation/forening, er det tilstrækkeligt at sende lokalforeningens senest godkendte regnskab.
- Af ansøgningen samt i budgettet skal det tydeligt fremgå, om der søges midler andre steder til samme aktivitet og ikke mindst om der allerede er bevilget midler fra andre fonde, kommuner eller lignende til samme aktivitet.
- Oplysning om foreningens CVR nr.
(Se afsnittet "Modtagere af § 18-tilskud" for muligheder for dispensation for dette krav)
Ansøgninger, der ikke lever op til disse krav, vil ikke blive behandlet.
-
Frivillige, sociale aktiviteter generelt
Frivillige indsatser og aktiviteter som understøtter inklusion af børn, unge, voksne og ældre beboere i fællesskabet uanset kulturel baggrund. Indsatserne skal bidrage positivt til at præge udviklingen i for eksempel et boligområde, en bydel, foreningslivet eller på tværs af foreninger og institutioner, herunder at understøtte og fremme det aktive medborgerskab.Aktiviteter, der fremmer det aktive medborgerskab
Sociale aktiviteter, der via frivilliges indsats understøtter det aktive medborgerskab. Aktiviteterne skal sikre at enkeltpersoner og grupper bedre kan indgå i fællesskab med andre om løsning af sociale opgaver, som kan supplere kommunens lovpligtige opgaver.Aktiviteter for socialt udsatte og sårbare
Aktiviteter, der baserer sig på frivillige indsatser og som målrettes personer med særlige behov. -
Hvis et frivilligt socialt initiativ eller tiltag falder inden for en eller flere af de tre ovenstående kategorier af aktiviteter, kan der bl.a. søges tilskud til følgende aktiviteter
- Ekskursioner for borgere samt frivillige
- Forplejning, der kommer borgeren omfattet af målgruppen for aktiviteten til gode. Forplejning, der fortrinsvist kommer frivillige til gode, kan blive lavere prioriteret i uddelingen af § 18-tilskud
- Lønudgifter i forbindelse med organisering af den frivillige indsats, herunder supervision og uddannelse af frivillige samt rekruttering af frivillige
- Enkeltstående honorar til foredragsholder/underholder/musiker (max 15.000 kr. i alt)
- Transport
- Foreningsdrift og –administration i begrænset omfang.
- Annoncering for en aktivitet eller forening i et begrænset omfang og kun såfremt ansøger i ansøgningen tydeligt redegør for behovet herfor
- Forskelligt udstyr til foreningsbrug i begrænset omfang og kun såfremt ansøger i ansøgningen tydeligt redegør for behovet herfor
Det er en forudsætning, at den støttede aktivitet foregår i eller tager udgangspunkt i Ballerup Kommune. Tilskud til aktiviteter, der foregår på regions- eller landsplan samt online, kan tildeles støtte, hvis det i ansøgningen tydeligt fremgår, at disse aktiviteter kommer borgere i Ballerup Kommune til gavn.
Det er desuden en betingelse, at aktiviteterne, der søges støtte til, hovedsageligt skal være baseret på frivilligt arbejde og at den økonomiske støtte, der søges om, skal fremme eller understøtte den frivillige indsats.
I behandlingen af ansøgninger vil der generelt blive lagt vægt på, at ansøger tydeligt i ansøgningen redegør for, at aktiviteten, der søges om støtte til, vil komme en betydelig mængde Ballerup-borgere til gode eller at aktiviteten udfylder et behov for en mindre gruppe Ballerup-borgere, der enten slet ikke eller i begrænset omfang vurderes at blive tilgodeset via andre tilbud.
-
Man kan ikke få støtte til:
- Aktiviteter, der allerede er afholdt inden ansøgningen er modtaget og behandlet
- Gaver eller honorar/løn til frivillige
- Fester, hvor det udelukkende eller primært er frivillige, der er inviteret
- Initiativer, projekter og aktiviteter der allerede har opnået fuld økonomisk støtte fra andre finansieringskilder.
-
Ansøgninger på 10.000 kr. og derover behandles af Frivillighedsrådet to gange årligt, i januar og september måned. Derefter fremsender Frivillighedsrådet indstillinger til endelig afgørelse til Kultur- og Fritidsudvalgets førstkommende møde.
Ansøgninger på under 10.000 kr. behandles og besluttes løbende af administrationen med indstilling fra en høringsgruppe nedsat af Frivillighedsrådet og som består af formanden og næstformanden for Frivillighedsrådet samt et menigt medlem udpeget af Frivillighedsrådet.
Det tilstræbes, at ansøgninger på under 10.000 kr. er færdigbehandlet inden for seks uger efter modtagelsen af ansøgningen. Undtaget er dog ansøgninger modtaget i perioden juni til august, hvor der forventeligt vil være længere sagsbehandlingstid.
Der er følgende frister for ansøgning om § 18-midler
- 1. august
- 1. december
Husk at overholde ansøgningsfristerne.
-
For modtagere af § 18-tilskud gælder følgende krav:
- Foreninger og organisationer skal være CVR-registreret og have tilknyttet en NemKonto for at kunne modtage tilskud fra kommunen.
- Ansøgere, som ikke har et CVR-nummer og/eller som ikke har en NemKonto tilknyttet et CVR-nummer, kan ikke få udbetalt det bevilgede tilskud til privatpersoner, men må indgå en aftale med Ballerup Kommune om betaling/refundering af udgifter.
- Foreninger, der arbejder med børn under 15 år, har selv ansvar for at indhente børneattester på samtlige voksne (ansatte og frivillige), der er tilknyttet projektet.
-
Som modtager af § 18-tilskud fra Ballerup Kommune, er der følgende betingelser til afrapportering af regnskabsaflæggelse, som skal efterleves:
- Tilskuddet skal anvendes i overensstemmelse med ansøgningen og det tilsendte budget.
- Sker der væsentlige ændringer i tidsrammen for afviklingen af aktiviteten, skal en ny tidsramme for afviklingen af aktiviteten godkendes af Ballerup Kommune inden iværksættelsen.
- Der skal fremsendes et regnskab efter aktiviteten er afviklet.
Et eventelt overskydende beløb skal altid tilbagebetales til Ballerup Kommune. Ballerup Kommune sender i sådanne tilfælde en opkrævning svarende til restbeløbet til tilskudsmodtager umiddelbart efter modtagelse af regnskabet for aktiviteten.
-
Har du spørgsmål til Ballerup Kommunes pulje til § 18-tilskud til frivilligt socialt arbejde, er du altid velkommen til at skrive til kultur@balk.dk eller ringe til frivilligkoordinatoren. Navn og telefonnummer fremgår af kontaktboksen i højre side.