Alle børn og unge fra 0-18 år i Ballerup Kommune skal have mulighed for at gå til en fritidsaktivitet.
Med fritidspas-ordningen kan børn og unge få økonomisk støtte til kontingent til en fritidsaktivitet og økonomisk støtte til udstyr, der er nødvendigt for at deltage i aktiviteten.
Der ydes fritidspas til betaling af kontingent til en forening i Ballerup Kommune eller til medlemskab i et kommercielt fritidstilbud der tilbyder samme forpligtende fællesskab som i en forening. Dette gælder fx private danseskoler i kommunen.
Fritidspasset kan anvendes udenfor kommunen, når der ikke findes et egnet foreningstilbud i Ballerup Kommune.
Forudsætningen for at barnet eller den unge kan tildeles et fritidspas er, at personen max. må være 18 år gammel og at hjemmet ikke har mulighed for at betale kontingent til en fritidsaktivitet og/eller at indstiller vurderer (se under ”Hvem kan indstille til fritidspas”), at det er gavnlig for barnet/den unge at deltage i fritidsaktiviteten.
Barnet/den unge må ikke gå til en fritidsaktivitet i forvejen og det anbefales at barnet/den unge prøver aktiviteten et par gange, inden der ansøges om fritidspas.
Et fritidspas gælder for en sæson (et år) og der skal søges årligt ved sæsonstart. Barnet/den unge kan få tildelt fritidspas i max. 4 år, hvis det vurderes nødvendigt af indstiller. Det sidste år dækkes dog kun 50 % af kontingentet.
Fritidspasset betaler kontingent op til i alt 2.500 kr. om året. Hvis kontingentet overstiger dette beløb, skal familien betale resten selv.
Det er en begrænset pulje til fritidspas pr. år, og når puljen er opbrugt gives der ikke flere fritidspas det år.
Fagprofessionelle, fx pædagoger, lærere, socialrådgivere med flere, i Ballerup Kommune, der arbejder med børn og unge fra 0-18 år samt foreningspersoner, der har kendskab til et barn/en ung i foreningens aktiviteter, kan indstille til fritidspas.
Fritidspas-ordningen bygger på en tillidsbaseret model, hvor den fagprofessionelle og foreningsperson med sit kendskab til barnet eller den unges behov for en fritidsaktivitet og et positivt fællesskab, kan sikre, at fritidspasset uddeles til de børn og unge, der har behov for støtte.
Ansøgning om fritidspas skal foregå i samråd med forælder/værge.
Så snart der er ansøgt om fritidspas modtager indstiller og forældre/værge en kvitteringsmail med oplysningspligt, så parterne informeres om hvordan kommunen behandler de indsendte oplysninger og til hvilket formål.
Både den der indstiller samt forældre/værge får besked om barnet/den unge har fået tildelt fritidspas inden for 14 dage.
Forældrene skal selv sørge for at melde barnet ind i en forening.
Foreningen sender en faktura på opkrævning af kontingent til Ballerup Kommune (max 2500 kr. pr. sæson).
Når fritidspasset er godkendt, skal foreningen ved indmeldelse fremsende en elektronisk faktura til Ballerup Kommune EAN 5798008801457 på betaling af kontingentet eksempelvis via Virk.dk. Husk at notere navnet på personen, som fritidspasset omfatter.
Hvis der er bevilget fritidspas, er der mulighed for at søge om støtte til betaling af enkeltarrangementer, stævner mv. maks. 1000 kr. pr. år, og udstyr for maks. 600 kr. pr. år.
Forældre/værge til børn med fritidspas kan søge om tilskud til stævner og udstyr m.v. ved at sende en mail til Kultur & Fritid: Send sikker besked. Skriv "Fritidspas" i emnefeltet.
Husk at oplyse om barnets navn. Skriv hvad der søges tilskud til, og beløbet.
Ved ansøgning om tilskud til stævner og lignende skal I medsende indbydelse og kopi af tilmelding.
Ved ansøgning om tilskud til udstyr skal I vedlægge en kopi af kvittering for købet.
Få eventuelt foreningen til at hjælpe med ansøgningen.
Når du som forælder/værge søger om tilskud, giver I samtidig tilladelse til, at vi kan overføre beløbet til din Nemkonto.
Sådan behandler vi dine data
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 14 skal vi give dig en række oplysninger, når vi modtager oplysninger om dig.
Vi behandler de oplysninger, der er blevet sendt til os.
Vi behandler almindelig personoplysninger, hermed, forældremyndighedsindehavers navn, forældremyndighedsindehavers kontaktoplysninger, barnets fulde navn og barnets adresse. Hjemlen for at behandle almindelig personoplysningerne er offentlig myndighedsudøvelse, jf. Persondataforordningens Artikel 6, stk. 1, litra e.
Derudover, behandler vi dit barns CPR Nummer ved journalisering af ansøgning og eventuel bevilling af fritidspas. Forældre/værges CPR Nummer bruger vi til at kommunikere med dig via sikker mail og til at kunne overføre et eventuelt tilskud til udstyr og stævner til din Nemkonto. Hjemlen for at behandle CPR nummer er Databeskyttelsesloven §11 (cpr-nr.)
Den oplyste årsag til ansøgning om fritidspas behandler vi som følsomme personoplysninger. Hjemlen for at behandle følsomme personoplysninger er PersondataforordningensArtikel 9, stk. 2, litra f eller g.
Når der er indsendt en ansøgning om fritidspas, modtager du med det samme et brev i din E-boks, der mere detaljeret fortæller om dine rettigheder i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Sådan behandler vi dine data
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 14 skal vi give dig en række oplysninger, når vi modtager oplysninger om dig.
Vi behandler de oplysninger, der er blevet sendt til os.
Personoplysninger behandles efter Databeskyttelsesforordningen (forordning 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger) og national lov på området.
Vi behandler almindelig personoplysninger, hermed, dit fulde navn og kontaktoplysninger samt dit ansættelsessted eller hvilken forening du er tilknyttet. Hjemlen for at behandle almindelig personoplysningerne er offentlig myndighedsudøvelse, jf. Persondataforordningens Artikel 6, stk. 1, litra e.
Når du i samråd med forælder/værge har indsendt en ansøgning om fritidspas, modtager du med det samme et brev i din E-boks, der mere detaljeret fortæller om dine rettigheder i forbindelse med behandling af personoplysninger.