æbleplukning

’Æblets historie’ øger børns ordforråd og viden om naturen

I løbet af 2023 har børnehave- og vuggestuebørn mødtes under udvalgte æbletræ. Det har de gjort for at følge æblet gennem de fire årstider. Det har skabt ny viden om naturen og bidraget til et øget ordforråd

- Først var det vinter, og vi hørte en historie under æbletræets frosne grene. Så blev det dejligt forår, og æbletræet havde de flotteste æbleblomster. Under blomstergrenene hørte vi en historie om et æbletræ, der fik hjælp af dyrene til at blive bestøvet, og bagefter legede I selv bier med piberensere og hjalp jeres eget æbletræer med at blive bestøvet.

Nogenlunde sådan opsummerer bibliotekar Lisbeth Pedersen fra Ballerup Bibliotekerne de to første dele af æbleforløbet i et brev til de børn, der har været med, og deres forældre. Sammen med naturvejleder Lisa Tornberg fra Skoletjenesten Pederstrup har hun det sidste års tid haft børnegrupper med på tur for at kombinere fortællinger og viden om æbler med sanseøvelser, der kan sætte en ekstra dimension på historierne.

Fast form i første forløb

Selvom det er første gang, ’Æblets historie’ bliver afprøvet, har forløbet allerede en fast form. Man mødes i alt fire gange, én gang per årstid, og altid udenfor ved det udvalgte æbletræ. Her læser bibliotekaren Lisbeth højt fra en udvalgt historie, som passer til årstiden, og som har æblet som omdrejningspunkt. Når bogen er læst, bliver de nye ord og naturfænomener med det samme sat i spil via øvelser og naturvejlederen Lisas medbragte cykelvogn, som er fyldt med redskaber. Det giver børnene mulighed for selv at mærke, se, dufte, smage og afprøve det, de har hørt om i historien, mens den stadig ligger dugfrisk i erindringen.

På den måde får børnene levendegjort de oplæste historier, imens de oplever og lærer om æbletræet i alle dens former.

cykelvogn

Foto: Cykelvognen

Et blomstrende samarbejde

Samarbejdet er den første af sin slags, hvor man har ladet historier og naturformidling spille så tæt sammen. Dén sammensmeltning kan være rigtig givende for børnene, fortæller naturvejlederen Lisa:

- Koblingen mellem konkreter, sanser og kropsliggørelse af bøgers indhold kan være med til at udvikle børnenes ordforråd, hvilket særligt kan komme de sprogfattige børn til gavn. I skoven smager vi på naturen, vi rører ved træets grene, kigger på dets små skud og bruger vores lugtesans til at fornemme årstiden. Det giver både børnene ny viden om naturen, og det er samtidig med til at forstærke koncentrationen omkring lytning og lysten til at få læst bøger, da vi levendegør bøgerne for dem.



æbler bruges til mad

Foto: Æblerne bruges til mad

Også bibliotekaren Lisbeth understreger de mange potentialer i forløbet:

- Fra bibliotekets side har det blandt andet været vigtigt at skabe en oplevelse hos børnene af, at bøger kan læses mange steder, også udendørs i næsten al slags vejr. Desuden har vi gjort meget for, at børnene også får arbejdet med deres ordforråd og sanser uden for forløbet. Blandt andet har jeg oplevet, at børnene kigger efter mig på biblioteket, hvilket har givet anledning til flere gode samtaler med dem og deres forældre omkring forløbet.

Endnu en cyklus venter

Forløbet om æbletræet er helt nyt, og derfor planlægger Lisbeth og Lisa at udvikle videre på det næste år. 

- Det er første år, Lisa og jeg har afholdt æbleforløbene, og vi har flere idéer til at kvalificere og styrke forløbet yderligere, fortæller Lisbeth. Næste år kunne vi fx godt tænke os en saftpresser, så vi kan lave æblemost. 

En af børnenes pædagoger fortæller også om gevinsten ved samarbejdet.

- Der er gang i den, men børnene har helt styr på, hvilket træ der er ’vores æbletræ’, og når de kommer hjem kan de genfortælle, hvad der er sket. 

Som prikken over i’et har hver gruppe, der har deltaget fået et æbletræ med sig hjem til at plante i børnehuset. På den måde kan både endnu flere følge æbletræets cyklus og udvide deres ordforråd i symbiosen mellem historier og sanser.

Fakta: Konkrete læringsmål for forløbet 

  • At få et kendskab til æblets opbygning og livscyklus 
  • At opleve sanserne i spil ved brug af æbler på forskellige måder. 
  • Forståelse for æblets betydning for mennesket gennem historier 
  • Indsigt i fra jord til bord og fødevareproduktion.