Elever skifter skolebøger ud med værkstedsundervisning
Skoleåret er skudt i gang – og det samme er den nye juniormesterlære. En ordning, der giver elever i 8. og 9. klasse mulighed for at bytte klasselokalet ud med praktisk læring i en virksomhed eller på en erhvervsskole én til to dage om ugen
En summen fra spændte og forventningsfulde 8. klasseelever fra den nye juniormesterlæreklasse fra Baltorpskolen afd. Grantoften i Ballerup Kommune fylder tømrerværkstedet på NEXT i Herlev.
14 elever er nemlig begyndt i juniormesterlære. Her skal de fremover modtage praktisk undervisning inden for bygge- og håndværksfagene én dag om ugen.
Den nye juniormesterlæreordning giver elever, der har særlige kompetencer inden for de praktiske kundskaber, mulighed for enten at komme i ulønnet praktik hos en virksomhed eller blive en del af et praktisk undervisningsforløb på en erhvervsskole.

Og det glæder borgmester i Ballerup Kommune, Jesper Würtzen, at så mange unge fra Ballerup har haft lyst og mod på en mere praktisk skolegang.
- Vi er alle sammen forskellige og lærer forskelligt, og med den nye juniormesterlæreordning giver vi vores unge mennesker nye muligheder. Ordningen er en god mulighed for at få arbejdet mere med praktiske undervisningsforløb og derigennem gøre sig nogle gode erfaringer. Vi vil gerne have, at endnu flere unge kigger mod vores erhvervsuddannelser, og det understøtter juniormesterlæreordningen, siger borgmester Jesper Würtzen.
En vigtig bro til erhvervsuddannelserne
I dag starter cirka hver femte ung på en erhvervsuddannelse, når de går ud af folkeskolen.
Administrerende direktør på NEXT, Ole Heinager, er derfor glad for, at elever med den nye ordning får mulighed for allerede i folkeskolen at arbejde praktisk med hænderne og prøve kræfter med undervisning i værkstederne.
- Jeg synes, der er rigtig mange positive elementer i den nye juniormesterlæreordning. Eleverne får en mulighed for at snuse til, hvad det vil sige at tage en erhvervsuddannelse, og hvis de ender med at gå den vej, kommer de også med virkelig gode forudsætninger for at lykkes. Her på campus får de en anden type skolegang med en værkstedsunderviser, der både er fagligt dygtig og samtidig har stærke pædagogiske, relationelle og faglige kompetencer. Og så er det fedt at opleve, at eleverne bliver en del af et klassefællesskab med andre unge, der også får lys i øjnene af mere praktisk undervisning, siger Ole Heinager.
Elever, der vælger en juniormesterlæreordning, får direkte adgang til en erhvervsuddannelse efter 9. klasse. De afslutter folkeskolen med eksamen i dansk og matematik og en evalueringssamtale på baggrund af det praktiske undervisningsforløb eller praktik.