Hvor savner du cykelparkering ved busstoppesteder?
Ballerup Kommune spørger borgerne om hjælp til, hvilke busstoppesteder der har mest brug for cykelparkering.
Er du en af dem, der springer på cyklen hen til bussen for at fortsætte din rejse? Så er det dig, Ballerup Kommune gerne vil høre fra.
Kommunen ønsker nemlig at styrke grundlaget for kombinationsrejser – altså en rejse, hvor flere transportmidler indgår.
Og en af måderne at gøre det på er at tilbyde en cykelparkering ved flere busstoppesteder i kommunen. Og her har kommunen altså brug for borgernes hjælp til at udpege, hvilke busstoppesteder der har behov for cykelparkering.
- Kan vi forbedre forholdene for at benytte bussen frem for bilen, hjælper vi borgerne med at træffe de bæredygtige transportvalg, forklarer Hella Tiedemann, der er formand for Klima- og Miljøudvalget.
Brug for borgernes hjælp
Hun håber, at mange borgere vil melde ind til kommunen.
- Vi håber, at vi med det her projekt, hvor vi inddrager borgerne, kan være med til at sikre, at kommunens midler anvendes de rigtige steder til at anlægge cykelparkering. Så vi dermed skaber bedre forhold for dem, der allerede kombinerer cykel og bus, men samtidig også kan tiltrække flere til at kombinere cykel og bus, siger udvalgsformanden.
Projektet fokuser både på flere pladser, overdækning og bedre fastlåsning ved kommunens busstoppesteder. Sideløbende samarbejder Ballerup Kommune med DSB om at opgradere cykelparkeringen ved kommunens S-togsstationer – særligt i forhold til bedre fastlåsning.
Fakta:
- Movias undersøgelser viser, at en gennemsnitlig tur med cykel og bus samlet set er godt 16 km – heraf 1½ km på cykel.
- En gennemsnitlig biltur er knap 18 km.
- Der er altså en høj grad af lighed i rejselængden for de to transportformer.
- Har du forslag til placeringer af cykelparkering, kan du sende en mail til By og Miljø med placering på byplan@balk.dk