Foto

Læring med krop og rytme skaber fornyet matematikglæde

Folkeskolerne i Ballerup Kommune har gennem de seneste tre år samarbejdet med Ballerup Musik- og Kulturskole om projektet ’Sjov med Musmatik’, hvor krop, sang, rytme og bevægelse inddrages i matematikundervisningen. Nu viser en evalueringsrapport, hvorfor det virker

Når ’Sjov med Musmatik’ udfoldes, sker det med aktiv, kropslig og undersøgende læring som omdrejningspunkt for matematikundervisningen, som kombineres med forskellige former for bevægelse, rytme og tale.

Vi lærer nemlig ikke kun med ”hovedet”, men med hele kroppen, lyder en af pointerne i evalueringsrapporten, der har undersøgt, hvorfor ’Sjov med Musmatik’ virker. 

En tilgang der virker - flow i helheden

’Sjov med Musmatik’ er et gennemprøvet undervisningssystem, der er afprøvet i flere kommuner, og derefter er blevet videreudviklet til Ballerup Kommune af musiker og musikpædagog Mikkel Engell.

I løbet af de sidste tre år har Musmatik i samarbejde med skoler i Ballerup Kommune gennemført 21 forløb for i alt 45 klasser. Sammenlagt har 1170 børn modtaget tyve lektioner hver.

I rapporten fremgår det, at undervisningen har ledt til et skift i engagement, både blandt de fagligt stærke, de fagligt usikre samt elever med særlige udfordringer. 

Blandt andet beskrives det, at eleverne ’[…] har turde fremlægge, byde ind, bevæge sig og vist deres forståelse af matematikken på flere og nye måder, end man før har set.’ 

Faglige og sociale gevinster

Rapporten viser også, at der er høj grad af overensstemmelse mellem lærernes og elevernes opfattelse af forløbet og dets centrale værdier.

Blandt andet viser tilbagemeldinger fra lærere og elever, at der er bred enighed om, at Musmatikken skaber øget faglig interesse og en følelse af at lære noget, såvel som godt humør og engagement.

Den kombination af faglige og sociale gevinster kan Mikkel Engell nikke genkendende til.

- Projektet har sat en masse faglige og sociale positive ringe i vandet for både elever og lærere ude på skolerne. I skoleåret 24/25 tager projektet et skridt videre ved, at Sjov med Musmatik bliver en integreret del af musikprofil-projektet: SMUK skole (Skabende, Musisk og Kreativ skole) på Måløvhøj Skole, fortæller han.

Læs resumé af og selve rapporten her.