Mindre pap og plastik sparer CO2
Som et led i Ballerup Kommunes klima- og erhvervsindsats er lokale virksomheder blevet tilbudt rådgiverhjælp til at udvikle bæredygtige løsninger og produkter. Virksomheden Eva Solo i Måløv har gennem rådgivning ændret dele af emballagen og opnået CO2-reduktioner.
Foto: Nanna Høegh Wenzell, CSR Compliance Manager i Eva Solo, viser et eksempel på, hvordan de har reduceret mængden af pap og plastic på deres mest solgte gryde. Fotograf: Bo Helsted.
Den lokale Måløv-virksomhed Eva Solo har fået rådgiverhjælp til energi- og emballageoptimering gennem projekt Bæredygtig Bundlinje 2.0. Projektet er et tilbud til virksomheder, som ønsker en mere bæredygtig forretning. Bag projektet står Gate 21, Ballerup Kommune og de øvrige hovedstadskommuner, som udgør partnerskabet for grøn omstilling i hele hovedstadsområdet.
- Vi har et stærkt og internationalt erhvervsliv i Ballerup Kommune, som er med til at udvikle bæredygtige løsninger. Som kommune understøtter vi den grønne omstilling i erhvervslivet med rådgivningshjælp via Gate21, forretningsmæssig vejledning i Erhvervshus Hovedstaden og lokale netværksaktiviteter som fx Ballerup Symbiose, hvor virksomhederne deler overskudsressourcer. Vi håber, at andre virksomheder vil lade sig inspirere af de mange gode tiltag, som Eva Solo har sat i værk for at styrke en mere bæredygtig udvikling, siger borgmester Jesper Würtzen.
For nylig var borgmester Jesper Würtzen sammen med deltagere fra Gate 21 og flere hovedstadskommuner på besøg hos Eva Solo i Måløv. Her fik de mulighed for at se, hvordan virksomheden har ændret dele af emballagen og opnået CO2-reduktioner. Foto: Bo Helsted.
Mindre emballage
Eva Solo arbejder i dag målrettet med bæredygtighed på en lang række områder. Bl.a. genanvender de stål og glas i deres produkter, de har udviklet en grøn produktserie til grøntsagsbaserede måltider og har etableret ladestandere til virksomhedens elbiler og så er plasticforbruget på lageret minimeret.
De ville gerne have hjælp til at se på, hvordan de kunne spare på emballagen, som produkterne bliver leveret i. Hele 20 forbedringsforslag bidrog rådgiverhjælpen med. Som en begyndelse har Eva Solo kastet sig ud i at minimere pap- og plasticemballagen på den mest solgte gryde.
- Minimeringen af emballage var et indsatsområde, vi gerne ville dykke ned i og få hjælp til, hvordan det kunne gribes an. Rådgiverhjælpen har gjort det klart for os, at en relativ nem måde at ændre foldeteknikken på kan gøre en stor forskel, siger Nanna Høegh Wenzell, CSR Compliance Manager i Eva Solo.
CO2-reduktioner
Resultaterne fra projektet viste, at en udskiftning af den beskyttende plastikpose omkring gryder vil give vægt- og CO2 reduktioner. Det har Eva Solo allerede implementeret for alle gryder, hvor der nu anvendes en tyndere plastpose i genanvendt plastic. Ud over optimering af plastposen, var der også forslag om reduktion af pap i gaveæsken, med potentiale til op mod 51 pct. vægtreduktion ved at anvende en ny foldeteknik og tyndere pap.
- Den nye emballage er i udviklingsfasen, og jeg er meget fortrøstningsfuld og tænker, at vi finder en løsning på at reducere emballagen. Når vi ved, at det fungerer optimalt på gryden, så kan vi langsomt udbrede det til mange flere af vores produkter, siger Nanna Høegh Wenzell.
Fordelene afspejler sig både på den grønne og sorte bundlinje.
- Det skal hænge sammen. Vi kan ikke lave en mere bæredygtig løsning og gå på kompromis med kvalitet, da det bl.a. er vigtigt, at emballagen kan holde til transport, stabling osv. Det er klart en fordel, hvis vi både kan spare CO2 og penge, forklarer Jan Engelbrecht, direktør og ejer af Eva Solo.
Nemmere at lave en selleribøf
Som CSR Compliance Manager med ansvar for bæredygtighed er det blandt andet Nanna Høegh Wenzells job at kortlægge CO2-aftrykket for alle virksomhedens produkter og at se på udviklingen af energiforbruget, så virksomheden hele tiden kan blive mere grøn og bæredygtig. På den måde passer rådgiverhjælpen ind i det arbejde, som Eva Solo i forvejen har gang i.
Den bæredygtige indsats breder sig ud i alle hjørner af virksomheden. Senest har virksomheden lanceret en produktlinje, som egner sig til retter, hvor grøntsager spiller hovedrollen. Det er for eksempel redskaber til at lave selleri- og rødbedebøffer.
- Vi vil gerne hjælpe forbrugerne med lettere at kunne træffe grønnere og mere bæredygtige valg i madlavningen. Derfor har vi også udviklet opskrifter, som passer til vegetar- eller veganermåltider. Kunderne stiller i højere og højere grad krav til, hvordan vi arbejder med bæredygtighed. Hvis vi ikke arbejder med den grønne dagsorden, tror jeg, at vi i højere grad vil blive fravalgt. Vi oplever for eksempel, at forbrugere og virksomhedskunder har en forventning om, at emballage og produkter er lavet på en ansvarlig måde med de nødvendige godkendelser, særligt fra et dansk firma, afslutter Jan Engelbrecht.
Øvrige initiativer fra Eva Solo for at bidrage til et mere bæredygtigt samfund:
• Tilsluttet sig fjernvarmeforsyning
• Udskiftet al belysning til LED
• Sorterer affald og minimerer plasticforbruget
• Bruger grøn strøm
• Etableret ladestandere til elbiler
• Udviklet ny produktlinje til grøntsagsbaserede måltider
• Energioptimeret kontor- og lagerbygninger
• Genanvender stål og glas i nye produkter
• Undersøger hvordan emballageforbruget gøres mere bæredygtigt