kursus

Pædagoger og lærere mødes i fællesskabet og relationernes tegn

Fælles kursusdage giver 1000 af Ballerups lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere fra skole, BFO og klub et fælles sprog for relationskompetence og mindre skældud.

Lige efter sommerferien, onsdag d. 4 august, mødtes over 600 lærere fra Ballerup Kommune for at skyde skoleåret i gang med en fælles kursusdag. I sidste uge var turen kommet til pædagogerne og pædagogmedhjælperne fra skole, BFO og klub. 

Med oplæg fra phd., skoleforsker og skolekonsulent Louise Klinge samt skolekonsulent, forfatter og lærer Mette Thor Jørgensen stod dagene i relationernes tegn. Her blev kommunens lærere og pædagoger introduceret for en række fælles perspektiver på, hvorfor børn og voksne kan have en svær dag, og fik samtidig nogle helt konkrete værktøjer til, hvordan man kan arbejde videre med mindre skældud. 

Styrken ved et fælles sprog

I løbet af et travlt skoleår, hvor lærere og pædagogers tid er booket til undervisning og aktiviteter fra tidlig morgen til sen aften, er det sjældent muligt at samle alle til fælles kursusdage som disse. Måske var det netop derfor, at det fælles afsæt var noget af det, som flere af deltagerne oplevede som noget af det bedste ved kurset. 

Lykke Nielsen, pædagog i BFO Rugvænget, beskrev oplevelsen således:

- Jeg synes det er fedt, fordi vi får et fælles sprog. Vi ved at lærerne har været på det samme (red. kursus) og det betyder bare rigtig meget, at man har det samme at gå ud fra, når man skal være fælles i klasserne. 

Michael Alstrup, lærer på Skovlunde skole, beskrev også, hvordan det fælles fokus på gode relationer og mindre skældud kan bidrage til, at man som fagfæller bedre kan italesætte og hjælpe hinanden med at tage ansvar for vanskelige relationer. 

- Jeg synes det er fedt, at vi alle sammen hører det samme, og man kan referere tilbage til det, når vi sidder ude på skolen og måske har teammøder eller snakker om nogle svære elever eller et eller andet. Så det er super rart, at man også kan blive professionelle omkring det og kan støtte hinanden. 

Dermed gav kurset og dets indhold ikke kun anledning til at bygge videre på relationerne mellem børn og voksne, men i lige så høj grad de fagprofessionelle imellem.