Skole-virksomhedssamarbejde finder balancen sammen

Skole-virksomhedssamarbejde finder balancen sammen

Ballerup-virksomheden LTECH A/S har adopteret 8.X fra Baltorpskolen. Sammen bruger de klassens linjefag i kost og motion til at udforske nye veje i det lærerige samarbejde mellem erhvervslivet og skolen.

Foto: Det kræver træning at holde balancen på to hjul ned ad bakke i kuperet terræn. Så direktør for LTECH, Henrik Holmgren, havde sørget for, at eleverne fra 8.X på Baltorpskolen, Afdeling Grantoften, fik god instruktion fra MTB tours, inden de sammen udforskede Hareskoven på mountainbike.



Mountainbiken flyver gennem luften. Endnu en lille bakke på den snævre skovsti bliver forceret i hæsblæsende fart. Der er fart på, og turen gennem Hareskoven minder mere om en rutsjebanetur end en cykeltur. 

Det er fredag formiddag. 18 elever fra 8.X på Baltorpskolen, Afdeling Grantoften, er i fuld sving med at udforske nye sider af deres linjefag kost og motion. Denne fredag har de skiftet skolen ud med skoven og en prøvetur på mountainbike. 

Det er klassens adoptionsvirksomhed, LTECH, med direktør Henrik Holmgren i spidsen, der har taget initiativ til cykelturen. Ligesom klassen går Henrik Holmgren meget op i motion, så eleverne skal naturligvis prøve kræfter med hans egen favoritdisciplin: Cykling. 

Sundhed gælder også i arbejdslivet

LTECH har adopteret eleverne fra Baltorpskolen i 7.-9. klasse, og det betyder, virksomheden løbende tager del i undervisningen i den periode. 

Lige før coronanedlukningen i foråret tilberedte klassen lækker gourmet mad for hele virksomheden på adressen i Industriparken til stor begejstring for både elever og medarbejdere. Denne fredag skal de i fællesskab have pulsen op, og både kost og motion giver ifølge Henrik Holmgren god mening at tage op i et adoptionssamarbejde. 



-Et godt arbejdsliv handler ikke bare om at have den rigtige uddannelse. Kost og motion er også en vigtig del af det, da du holder længere og kan klare mere, hvis du passer godt på dig selv. Jeg stresser fx af, når jeg kører en tur i skoven efter en travl dag på arbejdet, og det vil jeg også gerne inspirere eleverne til at gøre i deres fremtidige arbejdsliv, siger Henrik Holmgren.

Mødet med det virkelige liv er vigtigt

Klassens lærer Lars Bo Rathsach er rigtig glad for, at de lokale virksomheder åbner dørene for eleverne og har lyst til at engagere sig i undervisningen. 

- Klassen kan lære mange ting om kost og motion på skolen. Men der sker noget, når vi flytter skolen ud i virkeligheden. Eleverne gik fx rigtig meget op i at lave en god frokost for medarbejderne, så det betyder meget for deres motivation, at de kan se, at det, de lærer på skolen, faktisk kan bruges i det virkelige liv, siger Lars Bo Rathsach.

Derudover giver samarbejdet også eleverne indblik i mulige uddannelsesveje og jobmuligheder. Og ikke mindst hvad det vil sige at have et arbejde. 



-Der er bare nogle ting, du er nødt til opleve i virkeligheden. Vi kan godt undervise og vejlede de unge i et godt arbejdsliv, og betydningen af at vælge en god uddannelse. Men jeg kan mærke, at det først for alvor giver mening for eleverne, når de bliver inviteret indenfor på en rigtig arbejdsplads og selv taler med medarbejderne, siger Lars Bo Rathsach. 

Der er flere lærerige oplevelser i kalenderen for 8.X og LTECH. Klassen kan blandt andet se frem til et besøg på en byggeplads for at blive klogere på, hvordan virksomhedens elektrikere bruger matematik i virkeligheden, når de laver bygningsinstallationer. 

Fakta

  • En adoptionsaftale vil sige, at en virksomhed eller institution 'adopterer' en skoleklasse i en periode på typisk 2-3 år.
  • Undervejs har parterne et tæt samarbejde, og virksomheden forpligter sig til at tage del i undervisningen, fx som en case i en skoleopgave.
  • Adoptionsaftalen giver eleverne indsigt i forskellige uddannelsesveje og erhverv og giver samtidig ny inspiration og kvalitet i undervisningen.