børnehave børn

Vi uddanner flere pædagoger

Et nyt hold studerende er nu klar til at starte op på merituddannelsen som pædagog - denne gang som en del af et tværkommunalt samarbejde.

Sidste år igangsatte Ballerup Kommune en treårig meritpædagoguddannelse for omkring 25 pædagogiske medhjælpere og assistenter fra kommunens dagtilbud. De bliver uddannet på Københavns Professionshøjskole samtidig med at de forbliver i deres nuværende job.

I lighed med de fleste andre kommuner er der mangel på uddannede pædagoger i Ballerup Kommune, og derfor har man valgt denne model til at uddanne flere. Også Albertslund, Rødovre og Brøndby kan se fordelene ved at uddanne deres pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter. Derfor er de gået sammen med Ballerup om uddannelsen i år, så det nye hold, der starter på meritpædagoguddannelsen nu, består af deltagere fra de fire kommuner.  

Som noget nyt i år er der også medarbejdere fra både BFO- og klubområdet med på uddannelsen.

Når de studerende har gennemført deres professionsbachelorer og er færdiguddannede som pædagoger i juni 2025, er de sikret ansættelse og indgår i det pædagogiske arbejde i Ballerup Kommunes dagtilbud, BFO’er og klubber på lige fod med alle andre pædagoger.

Opbakning fra kommunen i en forandret hverdag

De studerende er på skolebænken hver torsdag og hver 4.-5. fredag og lørdag. Den ændrede hverdag, hvor man pludselig skal jonglere både studie og arbejde, kan dog være en mundfuld for mange og kan gå ud over motivationen. Det er en af de erfaringer, som første år med meritpædagoguddannelsen har bragt med sig, og derfor er det også noget, som Ballerup kommune er meget opmærksomme på:

- Vi forventer, at man lægger energi i sin uddannelse, men samtidig gør vi også en stor indsats for at sikre, at der både er fleksibilitet og imødekommenhed i forhold til at finde løsninger, som gør det muligt at gennemføre uddannelsen, forklarer Nina Halling, pædagogisk udviklingskonsulent i Ballerup Kommune. 

Spørger man de studerende, som har gennemført første år på uddannelsen, er oplevelsen også, at meritpædagoguddannelsen stiller store krav:

- Arbejdsmængden er stor, og man skal helt klart lære at gå i skole igen, lave lektier og finde en god vekselvirkning mellem skole og arbejde. Men undervejs finder man stille og roligt ud af med sig selv, hvor meget man kan og skal investere, for at studiet kan give mening for en, og hverdagen kan hænge sammen, beskriver Tatiana Hardland Nielsen, som er ansat i børnehuset Himmel og Hav.

Sandie Hjort, som arbejder i børnehuset Askelunden følger op:

- Samtidig har det også været ret fantastisk at opleve, hvordan vi i grupperne har kunnet sparre og trække hinanden op i de perioder, hvor studie, arbejde og familieliv kan være vanskeligt at finde balancen i.

’Man bliver pædagog præcis som alle andre’

En af dem, der starter på det nye hold og ser frem til de kommende tre år og udsigterne til at blive uddannet pædagog, er Morten Damkjær Christensen.

Han er ansat i børnehuset Birkegården og har netop afsluttet pædagogisk assistent-uddannelsen for at være optagelsesberettiget til pædagoguddannelsen. Morten forklarer her, hvorfor han har valgt at starte på uddannelsen:

- Jeg tager meritpædagoguddannelsen, fordi det giver mig sikkerhed og tryghed i mit job at have papir på det, jeg kan. For alle kan passe børn, men det handler om at udvikle børn, siger han.

pædagoger

Meritpædagogstuderende Morten Damkjær Christensen, ansat i Børnehuset Birkegården, og Tina Birch, en af børnehusets to pædagogiske ledere, vender forventninger og processer for de kommende fire år til kick-off for de nye studerende.    

Alle de nye studerende fra de fire kommuner har netop været samlet forud for studiestart til et kick off-arrangement på Ballerup Rådhus. Her mødtes de kommende studiekammerater for første gang med undervisere fra Københavns Professionshøjskole, der varetager det teoretiske indhold på meritpædagoguddannelsen.

Martin Sørensen, som er underviser på uddannelsen, sagde bl.a. til de nye studerende, at de får stor gavn af at kunne byde ind med deres brede erfaring fra deres arbejde, når de går i gang med at koble det til den pædagogiske teori.



- Uddannelsen kvalificerer én til det hele. Med andre ord bliver man pædagog præcis som alle andre, sagde han.