Kommunens beredskab
Ballerup Kommune har et beredskab, hvis der sker noget uventet. Fx ulykker og epidemier
Ballerup Kommunes beredskab består af to dele: en akut del og en kommunal del.
Den akutte del omfatter blandt andet brand, trafikulykker, miljøhændelser samt brandtilsyn. Denne del håndteres af Beredskab Øst.
Den kommunale del handler om at sikre, at Ballerup Kommunes opgaver kan fortsætte under små og store beredskabshændelser. Hændelserne kan fx være pandemier, skybrud eller hedebølger, evakuering ved brand i et beboelsesområde eller ved længerevarende nedbrud i IT, el, vand og varme. Det kan også være mindre hændelser som strømsvigt i en enkelt institution.
Kriseledelse
Ved større hændelser er der på forhånd udpeget en kommunal kriseledelse, som kan træde til ved kort varsel på en af flere udvalgte adresser. Kriseledelsen består af borgmesteren, kommunens direktører og øvrige ressourcepersoner.
Kriseledelsen kan blandt andet prioritere eller ændre kommunens opgaver eller serviceniveauer, bevilge økonomiske eller personalemæssige midler til at afhjælpe hændelsen og have kontakten til andre myndigheder. Coronapandemien lærte os, at vi ikke kan forudse alt, og at det er vigtigt at være i stand til at omstille sig hurtigt. Det er også kriseledelsens opgave at sætte en omstillingsproces i gang, når det er nødvendigt.
Kriseberedskab
I forbindelse med myndighedernes udmelding om hjemmeberedskab afventer vi nu en officiel udmelding om, hvordan vi – sammen med landets øvrige kommuner – skal håndtere et evt. kriseberedskab i kommunens institutioner og lokationer.
Beskyttelsesrum
I Ballerup Kommune er der mange sikringsrum i kældre i kommunale bebyggelser, private virksomheder og i beboelsesejendomme samt i parkeringskældre. En opgørelse fra 2024 viser, at der er plads til omkring 90.000 personer i Ballerup Kommune.