Konstituering
En konstitueringsaftale er et politisk dokument og som det er op til partierne, om de vil lave. Juridisk er det alene det, som vedtages af Kommunalbestyrelsen på det konstituerende møde, som gælder.
-
Den d’Hondtske fordelingsmetode
I Ballerup Kommune er der 25 pladser i Kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsens medlemstal fastsættes i kommunens styrelsesvedtægt.
Den d’Hondtske fordelingsmetode
Mandaterne fordeles mellem de opstillede kandidatlister efter den d’Hondtske fordelingsmetode, hvorefter det samlede stemmetal for hvert valgforbund og kandidatliste, divideres med 1, 2, 3, og så videre. Divisionerne fortsættes, indtil alle mandater er fordelt. Størrelsen af de fremkomne kvotienter afgør derefter, hvor mange mandater partierne skal have. Rækkefølgen afgøres ligeledes af de fremkomne kvotienters størrelse, så det valgforbund eller den kandidatliste, der har den største af de fremkomne kvotienter, får det første mandat i Kommunalbestyrelsen. Den næststørste kvotient giver ret til det andet mandat, og denne fremgangsmåde gentages indtil alle 25 mandater i Kommunalbestyrelsen er fordelt.
Hvis kvotienterne er lige store, tildeles mandaterne ved hjælp af lodtrækning. Er der tilfaldet et valgforbund eller en kandidatliste flere mandater end det samlede antal kandidater, der er opstillet på de kandidatlister, der indgår i valgforbundet, eller kandidatlisten, overføres det eller de overskydende mandater til det valgforbund eller den kandidatliste, der er nærmest berettiget efter den d’Hondtske fordelingsmetode. For at beregne mandatfordelingen kan KL’s valgberegner anvendes.
Det vil fremgå af Valg.dk, hvem der opnår valg til Kommunalbestyrelsen.
Fordeling af kandidater
Når man har fundet ud af, hvor mange pladser i Kommunalbestyrelsen hver af de opstillede kandidatlister skal besætte, skal man finde ud af, hvilke kandidater, der skal have de enkelte pladser. Fremgangsmåden ved kandidatudvælgelsen afhænger af den opstillingsform, kandidatlisten har anmeldt, enten partiliste eller sideordnet opstilling. Både opstillingsformen og kandidaternes personlige stemmetal har betydning ved udvælgelsen.
-
Proces for udpegning ved konstituering af kommunalbestyrelsen
Ved konstitueringen, skal der foretages udpegninger til en række udvalg, råd og nævn. Disse udpegninger sker som led i den samlede konstitueringsproces, der også omfatter valg af borgmester, viceborgmester samt medlemmer til økonomiudvalg og fagudvalg.
Når der skal udpeges mere end ét medlem til et hverv, skal udpegningen som udgangspunkt ske ved forholdstalsvalg, jf. § 24, stk. 3, i styrelsesloven. Det betyder, at pladserne fordeles forholdsmæssigt mellem de politiske grupper i Kommunalbestyrelsen, så sammensætningen afspejler valgresultatet. Til dette benyttes den d’Hondtske fordelingsmetode som er beskrevet ovenfor. Dog kan Kommunalbestyrelsen vælge at fravige denne regel, hvis der er enighed om at udpege medlemmer efter politisk forhandling.Valggrupper – grundlaget for forholdstalsvalg
For at gennemføre forholdstalsvalg, skal Kommunalbestyrelsens medlemmer anmelde valggrupper. En valggruppe er en sammenslutning af medlemmer, som har meddelt, at de vil stemme sammen ved det pågældende valg. Anmeldelsen af valggrupper sker forud for det konstituerende møde, og danner grundlag for den matematiske fordeling af pladserne. Ved anmeldelse af valgforbud forud for for valg til stående udvalg, råd og nævn, skal anmeldelsen af valggruppen ske til borgmesteren forud for det møde, hvor der sker fordeling af pladser.
Flertalsvalg – når der kun skal vælges ét medlem
I tilfælde, hvor der kun skal vælges ét medlem til et hverv (eventuelt med en personlig suppleant), anvendes flertalsvalg. Her vælges den kandidat, der opnår flest stemmer blandt de tilstedeværende medlemmer. Også her gælder, at Kommunalbestyrelsen kan vælge en anden metode, hvis der er enighed om det.
Ligestillingsregler ved udpegning
Ved udpegninger skal Kommunalbestyrelsen være opmærksom på reglerne i lov om ligestilling af kvinder og mænd. Disse regler gælder, når medlemmer udpeges efter indstilling fra andre myndigheder eller organisationer. I sådanne tilfælde skal der indstilles både en mand og en kvinde, og ved flere indstillinger skal der foreslås lige mange af hvert køn.
Det er vigtigt at bemærke, at disse ligestillingsregler ikke gælder for udpegninger til for eksempel Økonomiudvalget og stående udvalg, hvor Kommunalbestyrelsen selv udpeger medlemmer direkte. Det vil fremgå direkte af de enkelte dagsordenspunkt på det konstituerende møde at udpegningen er omfattet af ligestillingsreglen.
Administrationens rolle
Administrationen stiller ikke bistand til rådighed i forbindelse med den politiske konstituering, ud over hvad der følger på siden her. Hvis enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer har spørgsmål til reglerne i styrelsesloven, skal spørgsmålene sendes til kommunaldirektøren. Svaret på spørgsmålene vil i så fald blive sendt til alle indvalgte.
-
Skabelon til udarbejdelse af konstitueringsaftale
Når valgresultatet foreligger, lægger administrationen en beregning af de enkelte kandidatlister/valgforbunds pladser efter en d’Hondtske fordelingsmetode på denne side.
Skabelonen er udarbejdet som inspiration til struktur og indhold i den politiske del af konstitueringsaftalen for Ballerup Kommune. Formålet er at støtte partierne i at formulere klare og gennemsigtige aftalepunkter, der kan danne grundlag for et godt samarbejde i Kommunalbestyrelsen.
Hvad er en konstitueringsaftale og hvad kan den bruges til?
Konstitueringsaftalen fungerer som en politisk kontrakt mellem de partier, der indgår i aftalen. Den sætter rammen for samarbejdet i hele valgperioden og skaber klarhed om, hvordan ansvar og opgaver fordeles.
Aftalen bidrager til stabilitet og kontinuitet i det politiske arbejde og understøtter en fælles retning for kommunens udvikling. Den kan også fungere som et styringsredskab, der sikrer, at politiske beslutninger og prioriteringer tager afsæt i de fælles mål, der er formuleret i aftalen.
Tilgå skabelon og bilag via dette link : Konstituering (Åbner ny Fane). Koden er: AAJdJoEcZo.