Vedtægter for forældrebestyrelser
Vedtægter for forældrebestyrelser
-
Vedtægterne er gældende for Ballerup Kommunes dagtilbud til børn i aldersgruppen fra 0 år og indtil barnets skolestart.
Der er i Ballerup Kommune pr. 1. august 2016 i alt 5 distriktsinstitutioner, som hver har ét budget, én leder og én forældrebestyrelse.
Herudover er der en kommunal dagpleje, som refererer til distriktslederen for distrikt Hedegården, men med egen bestyrelse. Dagplejens bestyrelse er ligeledes omfattet af vedtægterne.
-
Vedtægter for forældrebestyrelser har til formål:
- at præcisere og redegøre for kompetencefordelingen mellem kommunen, forældrebestyrelsen og lederen af det enkelte dagtilbud, samt understøtte det gode samarbejde
- at fastlægge de formelle rammer for valg og konstituering af en forældrebestyrelse
- at angive rammerne for samarbejdet mellem forældrebestyrelserne og kommunens politiske ledelse
-
3.1 Kommunalbestyrelsens ansvar
Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune har det overordnede økonomiske, juridiske og arbejdsgiveransvar for dagtilbuddenes virksomhed og fastsætter de overordnede mål og rammer for dagtilbuddene.
Derudover er det Kommunalbestyrelsens ansvar at:
- føre tilsyn med dagtilbud
- træffe beslutning om optagelse af børn i dagtilbud
- fastsætte forældrebetalingen
3.2 Distriktslederens ansvar
Strategisk ledelse:
- Har det overordnede ansvar for at arbejde med strategiudvikling og sammenhænge inden for 0-25 års området i samspil med sideordnede, underordnede og overordnede ledere på hele området
- Iværksætter og sikrer gennemførelsen af de fremadrettede processer og visioner herunder Dagtilbud med Mening samt mål og prioriteringer for distriktets afdelinger
- Omsætter politiske beslutninger og samskaber området i samarbejde med det politiske niveau.
Personaleledelse:
- Har det overordnede personaleansvar i distriktet, herunder rekruttering og afskedigelse af pædagogiske ledere samt kompetenceudvikling og uddannelse
- Udøver nærværende ledelse af de pædagogiske lederes dagligdag med henblik på at udvikle, prioritere og give feedback
- Varetager og udvikler et robust og sammenhængende ledelsesteam, der understøtter den tværgående og fælles ledelsesopgave i distriktet.
- Ansvarlig for LUS (lederudviklingssamtaler).
Faglig ledelse:
- Har det overordnede ansvar for at sikre at national lovgivning og lokale politiske beslutninger i relation til 0-25 årsperspektivet implementeres, omsættes og udvikles i distriktets afdelinger
- Skaber fælles retning for distriktet og integrerer de enkelte afdelingers daglige virke i distriktets overordnede målsætning
- Inddrager og omsætter relevant forskning til pædagogisk kvalitet i distriktets afdelinger
- Udvikler metoder til pædagogisk kvalitetssikring og leverer data til politisk opfølgning
- Sikrer et tæt samarbejde med relevante samarbejdspartnere på relevante ledelsesniveauer, herunder C-BUR, skole, BFO, klub, sundhedsplejerske, jobcenter, så der skabes de bedste betingelser for samarbejdet omkring distriktets børn og unge i et 0-25-års-perspektiv.
Budget og økonomi:
- Har det overordnede økonomiske ansvar for, at dagtilbuddets virksomhed sker inden for den udmeldte bevilling. Herunder:
- kapacitetsstyring, dvs. tilpasning af pladser og personaleressourcer
- udarbejdelse af budget
- prioritering af budget – herunder prioritering af en central pulje, der sikrer den samlede budgetoverholdelse i distriktet
- fordeling af budget til de enkelte afdelinger, herunder ledelsesressourcer
- opfølgning og optimering.
- Har det overordnede ansvar for den administrative opgave.
Forældrebestyrelsen:
- Sekretær og sagsbehandler
- Distriktslederen har ansvaret for, at de pædagogiske læreplaner udarbejdes og forelægges forældrebestyrelsen
- Koordinere samarbejdet mellem bestyrelse og fx husråd
Arbejdsmiljøet og MED-strukturen:
- Har ansvaret for en velfungerende MED-struktur
- Har det overordnede ansvar for at sikre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
- Har det overordnede ansvar for at skabe attraktive arbejdspladser med høj social kapital
- Samarbejder med tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.
3.3 Den pædagogiske leders ansvar
Faglig ledelse:
- Har det faglige/pædagogiske ansvar for børnehuset og går forrest og aktivt ind i afdelingens pædagogiske udviklingsarbejde og hele distriktets udvikling
- Implementerer de tiltag, der besluttes for distriktet, i børnehuset
- Er nærværende i børnehusets hverdag
- Understøtter gennem observation, sparring og feedback at medarbejderne selv tilrettelægger og gennemfører den daglige drift
- Har ansvar for at udvikle de bedste betingelser for alle børns læring, trivsel og udvikling
- Har ansvar for afdelingens resultater
- Står i spidsen for børnehusets samarbejde med familierne
- Koordinerer børnehusets samarbejde med C-BUR omkring børn i udsatte positioner.
Personaleledelse:
- Har ledelsesansvar for medarbejderne i børnehuset
- Rekrutterer samt indstiller til afsked
- Håndterer syge- og andet fravær
- Ansvarlig for MUS (medarbejderudviklingssamtaler)
- Planlægger og prioriterer kompetenceudvikling
- Varetager det daglige arbejde med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø samt sikkerheden i børnehuset, herunder børnehusets sociale kapital.
Strategisk ledelse:
- Har ansvar for at holde sig opdateret omkring de kommunale visioner og strategier, herunder den overordnede strategi for 0-25 år
- Formidler og oversætter overordnede målsætninger så der skabes mening for medarbejderne, og målsætninger omsættes til pædagogisk praksis
- Går forrest og aktivt ind i børnehusets implementeringsarbejde i forhold til overordnede mål og strategier.
Budget og økonomi:
- Har ansvar for at forvalte samt overholde børnehusets andel af det samlede budget
- Sikrer at afdelingens økonomi forvaltes i sammenhæng med de pædagogiske mål og anvendelsen af børnehusets midler.
-
Stk. 1: I henhold til Dagtilbudsloven skal forældre med børn i en kommunal eller selvejende daginstitution eller i kommunal dagpleje have adgang til at få oprettet en forældrebestyrelse i dagtilbuddet med et flertal af valgte forældre. Medarbejderne i dagtilbuddet skal være repræsenteret i forældrebestyrelsen.
Stk. 2: I hvert børnehus nedsættes der et husråd.
-
Stk. 1: Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for Dagtilbudslovens bestemmelser og de mål og rammer, som Kommunalbestyrelsen har fastsat.
Stk. 2: Forældrebestyrelsens kompetence:
A: at udarbejde principper for distriktsinstitutionens arbejde.
B: at blive inddraget i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan.
C: at udarbejde principper for anvendelse af en budgetramme og godkende budgettet.
D: indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelse af distriktsleder og pædagogiske ledere.
Bestyrelsens rettigheder ved ansættelse af dagtilbuddets leder sikres ved, at bestyrelsen jf. Ballerup Kommunes gældende retningslinjer ved lederansættelser deltager i ansættelses-udvalget.
E: indstillingsret ved ansættelse af fastansat personale.
- e1: Bestyrelsen fastsætter selv, hvordan indstillingsretten udmøntes. Dette kan f.eks. ske ved, at bestyrelsen er repræsenteret i det ansættelsesudvalg, der varetager ansættelsen.
Indstillingsretten er ikke en pligt men en mulighed. - e2: I indstillingen kan forældrebestyrelsen over for lederen af dagtilbuddet konkret pege på en person, der ønskes ansat i dagtilbuddet.
- e3: Lederen er ikke forpligtet til at følge forældrebestyrelsens indstilling, når forældrebestyrelse og lederen af dagtilbuddet peger på forskellige ansøgere.
- e4: Forældrebestyrelsen kan beslutte, at husrådet medvirker ved ansættelse af personale i afdelingen.
Stk.3: Hvis forældrene i den enkelte enhed fravælger et kommunalt forældrebetalt frokosttilbud efter Dagtilbudsloven § 16, har Kommunalbestyrelsen besluttet, at forældrebestyrelsen i stedet har mulighed for at etablere en forældredrevet frokostordning eller en forældredrevet ordning for fx. eftermiddagsfrugt.
- e1: Bestyrelsen fastsætter selv, hvordan indstillingsretten udmøntes. Dette kan f.eks. ske ved, at bestyrelsen er repræsenteret i det ansættelsesudvalg, der varetager ansættelsen.
-
Stk. 1: Sikre kontakten mellem forældrebestyrelsen og forældrene i det enkelte børnehus
Stk. 2: Udtale sig til forældrebestyrelsen inden der træffes beslutninger om principper for dagtilbuddets arbejde
Stk. 3: Bidrage til arbejdet med de pædagogiske læreplaner for at sikre det enkelte børnehus særkende
Stk. 4: Udtale sig til forældrebestyrelsen inden der træffes beslutning om anvendelsen af den samlede budgetramme
Stk. 5: Drøfte anvendelsen af den budgetramme, som er allokeret til børnehuset
Stk. 6: Tage beslutning om forhold og aktiviteter, der er nærværende for det enkelte børnehus i hverdagen – fx stå for forældrearrangementer for husets børn og forældre
Stk. 7: Forældrebestyrelsen kan beslutte, at husrådet medvirker ved ansættelse af personale i børnehuset.
Stk. 8: Dagplejen har ikke et husråd.
-
Stk. 1: 1 forældrerepræsentant for børnehuse med under 120 enheder[1] og 2 forældrerepræsentanter for børnehuse med over 120 enheder.
Stk. 1.1: Distrikt Hedegårdens bestyrelse består herudover af en forældrerepræsentant for Sesam samt en forældrerepræsentant fra dagplejens bestyrelse.
Stk. 1.2: Distrikt Måløvhøjs bestyrelse består herudover af en forældrerepræsentant for specialgruppen i Søndergården.
Stk. 2: 2 medarbejderrepræsentanter for distrikter med op til 4 børnehuse, 3 medarbejderrepræsentanter for distrikter med 5 børnehuse og derover. Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen har stemmeret.
Stk. 3: Distriktsinstitutionens leder og en pædagogisk leder fra distriktet deltager i bestyrelsens møder (begge uden stemmeret).
[1] 1 barn 0-2 år = 2 enheder, 1 barn 3-5 år = 1 enhed
-
Stk. 1: Der vælges minimum 3 og højst 7 repræsentanter af og blandt forældre i dagplejen
Stk. 2: Der vælges 2 repræsentanter af og blandt dagplejerne/de ansatte i gæstehuset/tilsynet.
Stk. 3: Distriktslederen er sekretær for forældrebestyrelsen.
Stk. 4: Valgtidspunkt, valgbarhed og valgret følger de samme retningslinjer, som gælder for de øvrige forældrebestyrelser.
Stk. 5: En forældrerepræsentant fra dagplejens bestyrelse repræsenterer dagplejen i Distrikt Hedegårdens bestyrelse.
-
Stk. 1: Der vælges forældrerepræsentanter til bestyrelsen på forældremøder i de enkelte afdelinger i september.
Stk. 2: Der vælges enten 1 eller 2 forældre alt efter børnehusets størrelse jf. 7. stk. 1.
Stk. 3: Der vælges på samme møde et antal suppleanter højst svarende til det antal medlemmer, der er valgt til bestyrelsen.
Stk. 4: En suppleant indtræder i bestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem udtræder heraf.
Stk. 5: Valg til bestyrelse sker ved simpelt flertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Stk. 6: Valget foretages blandt de opstillede kandidater.
Stk. 7: De opstillede kandidater er valgt, hvis de svarer til antallet af pladser i forældre-bestyrelsen.
Stk. 8: I tilfælde af, at der er flere kandidater end det antal, der skal vælges, gennemføres skriftlig hemmelig afstemning blandt de stemmeberettigede.
Stk. 9: Der udpeges to stemmetællere – én blandt de forældre, der ikke er kandidater og én blandt de pædagogiske medarbejdere, der deltager i forældremødet.
Stk. 10: Medarbejderrepræsentanter til forældrebestyrelsen vælges af og blandt det fastansatte personale på et fælles personalemøde i september.
Stk. 11: Valg af medarbejderrepræsentanter sker ved simpelt flertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt. I tilfælde af stemmelighed, skal der være omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Stk. 12: Der kan hverken til valg af forældrerepræsentanter eller medarbejderrepræsentanter stemmes ved fuldmagt eller pr. brev, men kun ved personligt fremmøde.
Stk. 13:Den pædagogiske leder, der deltager i forældrebestyrelsen, udpeges af og blandt de pædagogiske ledere i distriktet.
-
Stk. 1: Bestyrelsesmedlemmet sidder automatisk i børnehusets husråd, - hvis der er 2 bestyrelsesmedlemmer i børnehuset, afgør de indbyrdes, om de begge eller kun den ene også sidder i husrådet.
Stk. 2: Efter at der er valgt medlemmer til forældrebestyrelsen og på samme møde vælges der 5 - 7 forældre til børnehusets husråd.
Stk. 3: Valg til husråd sker ved simpelt flertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Stk. 4: Der vælges en medarbejderrepræsentant til hvert husråd af og blandt det fastansatte personale på et personalemøde i september.
Stk. 5: Dagplejen har ikke et husråd.
-
Stk. 1: Ved forældre forstås de personer, der på valgtidspunktet har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over et barn, der er indskrevet i dagtilbuddet.
Stk. 2: Hvis en kandidat til forældrebestyrelsen ikke kan være til stede ved valget, kan kandidaten give fuldmagt til, at en anden fremmødt person kan opstille og modtage valg på kandidatens vegne.
-
Stk. 1: Følgende personer kan afgive stemme:
A: Personer, der på valgtidspunktet har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over et barn, der er indskrevet i dagtilbuddet.
B: Personer, som har et barn i døgnpleje efter lov om social bistand
C: Personer, der har indgået ægteskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn, og som tilhører samme husstand som forældremyndighedens indehaver og barnet, forudsat at indehaverne/indehaveren af forældremyndigheden giver sin tilslutning
D: Ugifte samlevende, der tilhører samme husstand som barnet, og hvor samleveren har forældremyndigheden over barnet, forudsat at indehaverne/indehaveren af forældremyndigheden giver sin tilslutning
E: Den af de biologiske forældre, som ikke har del i forældremyndigheden, og som ikke bor sammen med forældremyndighedens indehaver. Det er en forudsætning, at forældremyndighedens indehaver giver sin tilslutning, og at der ikke er meddelt valgret til nogen anden i medfør af C eller D.
-
Stk. 1: Fastansatte medarbejdere kan vælges til forældrebestyrelsen som medarbejderrepræsentanter
Stk. 2: De pædagogiske ledere og distriktslederen kan ikke vælges som medarbejder-repræsentanter og har ikke stemmeret til valget.
Stk. 3: En ansat i dagtilbuddet, der samtidig har et barn indskrevet i dagtilbuddet, kan ikke vælges som forældrerepræsentant i forældrebestyrelsen.
-
Stk. 1: Hver fastansat medarbejder har én stemme.
-
Stk. 1: Både forældre- og medarbejderrepræsentanter vælges for en toårig periode.
Ved første valg efter disse vedtægter i september 2016 er den ene halvdel af forældre-bestyrelsen valgt for 12 måneder og den anden halvdel for 24 måneder.
Stk. 2: Såfremt der ikke kan opnås enighed om, hvem der er valgt for 12 måneder, afgøres det ved lodtrækning.
Stk. 3: Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer.
-
Stk. 1: Forældrebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 2: Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
-
Stk. 1: Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af forældrebestyrelse eller husråd, når medlemmets barn ophører i dagtilbuddet, hvorefter suppleanten indtræder.
Stk. 2: En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen når ansættelsesforholdet ophører.
-
Stk. 1: Senest 3 uger efter valget konstituerer forældrebestyrelsen sig med formand og næstformand.
Stk. 2: Formanden og næstformand vælges af medlemmerne af forældrebestyrelsen blandt de forældrevalgte medlemmer.
Stk. 3: Næstformanden indtræder som formand, når formanden er forhindret.
Stk. 4: Medarbejderrepræsentanter kan ikke indtage formands- eller næstformandsposten, men de har stemmeret til valget af formand og næstformand.
Stk. 5: Valget gennemføres som skriftligt flertalsvalg. Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår absolut flertal af de afgivne stemmer. Opnås et sådant flertal ikke ved første afstemning, foretages en ny afstemning blandt de to kandidater, der opnåede flest stemmer i første runde. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
-
Stk. 1: Møderne i forældrebestyrelsen har til formål at styrke dialogen og træffe beslutninger omkring principperne for dagtilbuddets arbejde jf. afsnit 5. Møderne skal derfor have fokus på det principielle.
Stk. 2: Formanden indkalder i et samarbejde med distriktslederen til bestyrelsens møder og udarbejder sammen med lederen en dagsorden. Som udgangspunkt forestår lederen udsendelse af dagsordenen.
Stk. 3: Forældrebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne.
-
Stk. 1: Det er distriktslederens opgave at fungere som forældrebestyrelsens sekretær/sagsbehandler, og lederen deltager som sådan i forældrebestyrelsens møder.
Stk. 2: Det er lederens ansvar at forberede sagerne og forelægge spørgsmål for bestyrelsen, herunder at belyse punkterne på en sådan måde, at bestyrelsen har mulighed for at træffe kvalificerede beslutninger på det foreliggende grundlag.
Stk. 3: En pædagogisk leder fungerer som sekretær for husrådet.
-
Stk. 1: Forældrebestyrelsen skal senest inden udgangen af november fastlægge en forretningsorden for afholdelse af bestyrelsesmøderne.
Stk. 2: Af forretningsordenen bør fremgå:
- Hvilken procedure skal følges for indkaldelse til bestyrelsesmøder, udarbejdelse af dagsorden mv.
- Valg af ordstyrer og referent
- Faste punkter på dagsordenen
- Mødefrekvens og tidspunkt for møderne
- Hvordan sikres en god dialog i forældrebestyrelsen
- Bestyrelsens beslutningsproces
- Hvorledes deltager suppleanterne i bestyrelsens arbejde? Har de f.eks. taleret?
- Referatets form
- Hvordan formidles bestyrelsens informationer/beslutninger til forældrekredsen?
-
Stk. 1: Med det formål at fremme betingelserne for en frugtbar og konstruktiv dialog mellem forældrene og den politiske ledelse etableres der et Dialogforum med deltagelse af formændene samt yderligere et bestyrelsesmedlem for hver forældrebestyrelse, herunder dagplejens bestyrelse, og Børne- og Skoleudvalget. Områdets direktør og centerchef deltager, samt repræsentanter for distriktslederne.
Stk. 2: Dialogforum mødes 3 gange årligt, og mødedatoerne fastsættes af Børne- og Skoleudvalget for et år ad gangen.
Stk. 3: Det ene af møderne holdes sammen med Skoleforum og formændene for klubbestyrelserne.
Stk. 4: Forslag til punkter, der ønskes drøftet på mødet, fremsendes til Center for Skoler, Institutioner og Kultur senest 14 dage inden mødets afholdelse.
Stk. 5: Dialogforummet arrangerer hvert andet år et temamøde, hvor medlemmerne af dagtilbuddenes forældrebestyrelser inviteres til at deltage. Formålet med temamødet er at sætte fokus på og drøfte aktuelle temaer vedrørende dagtilbuddene.
Stk. 6: Deltagerkredsen kan, alt efter emne og form for temamødet, udvides til også at omfatte husrådene.
Stk. 7: I de år, hvor der afholdes en temamøde for alle bestyrelsesmedlemmer, erstatter mødet et af de ordinære møder.
-
Denne vedtægt er vedtaget af Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune d. 29. august 2016 og kan kun ændres/ophæves af Kommunalbestyrelsen, efter at der er indhentet udtalelser fra forældrebestyrelserne.
Vedtægterne er konsekvensrettet pr 1. september 2020 i henhold til ny organisatorisk placering af dagplejen og specialgruppen.