Sammendrag
Kommunerne skal efter lov om betaling af ejendomskatter yde lån til betaling af ejendomsskatter (grundskyld) til personer på førtidspension, efterløn og folkepension, hvis de anmoder om det. På baggrund af en borgerhenvendelse til borgmesteren redegøres for Ballerup Kommunes udlån og praksis på området.
Baggrund
Borgmesteren modtog den 10. april 2019 spørgsmål fra en borger omkring Ballerup Kommunes praksis omkring lån til betaling af ejendomsskatter. Borgeren spurgte på baggrund af en artikel i Jyllands-Posten, der beskrev, at kommunerne har forskellig praksis.
Sagsfremstilling
Kommunerne skal yde lån til betaling af ejendomskatter i henhold til lov om lån til betaling af ejendomsskatter til personer på førtidspension, efterløn og folkepension, hvis de anmoder om det.
Ultimo 2018 havde Ballerup Kommune udlån for 245 mio. kr. fordelt på 948 sager svarende til 259.000 kr. i gennemsnit. Som det fremgår af bilaget "Oversigt over lån til betaling af ejendomsskatter 2013-2018" er der de seneste fem år sket et fald i antallet af sager på 27 pct., mens udlånet er steget med 15 mio. kr. svarende til 7 pct.
Rentesatsen på lånene lå i perioden 2013-2015 omkring 2 pct., hvilket gjorde det mindre attraktivt at have lån til betaling af ejendomskat. Kommunerne har mulighed for at låne til nettovæksten i lån til betaling af ejendomsskat. Det benytter Ballerup Kommune sig af, så udlånet har ikke haft likviditetsmæssige konsekvenser for kommunen.
Praksis
Borgere på førtidspension, efterløn eller folkepension kan jf. loven optage lån til betaling af ejendomskatter op til den offentlige ejendomsværdi.
Omlægning af lån
Hvis låntageren ønsker at omlægge lån i sin ejendom, fremgår det af § 4, stk. 4, i loven, at det nye låns løbetid og afdragsprofil ikke må ændres, hvis kommunen skal rykke til fordel for det nye lån. Dog kan den faktiske løbetid på det nye lån forlænges til den nærmeste standardløbetid for obligationsserier. Det betyder i praksis:
- Hvis et eksisterende 30-årigt lån har løbet i under 10 år vil kommunen rykke for et nyt 30-årigt lån
- Hvis et eksisterende 30-årigt lån har løbet i over 10 år vil kommunen rykke for et 20-årigt lån, men ikke et 30-årigt lån.
Kommunerne har jf. § 4, stk. 3, i loven mulighed for at rykke for omlægning af lån, der ikke opfylder § 4, stk. 4. Pantebrevet skal dog fortsat have sikkerhed inden for den offentlige ejendomsværdi. Ballerup Kommune har af hensyn til sikkerheden for lånene ikke hidtil benyttet sig af denne mulighed i loven. Det vil i givet fald kræve en godkendelse i Kommunalbestyrelsen.
Kommunerne kan derfor have forskellige praksis efter § 4, stk. 3, men ikke efter § 4, stk. 4.
Som det fremgår af bilaget "Oversigt over lån til betaling af ejendomsskatter 2013-2018" har Ballerup Kommune i perioden 2013-2018 haft mindre tab på udlån til betaling af ejendomsskatter. Det skyldes bl.a., at man ikke har rykket for andre lån (banklån, realkreditlån mfl.). Endvidere skyldes det, at de offentlige ejendomsværdier typisk ligger markant under markedsværdien i Ballerup Kommune.
Som det fremgik af artiklen i Jyllands-Posten er der nogle kommuner, der anvender § 4, stk. 3, og rykker for lån. Det vil i givet fald betyde, at sikkerheden for kommunens udlån vil falde, hvis låntager omlægger realkreditlån med en længere afdragsprofil og eller anden profil (fx fra afdrag til afdragsfrihed).
Fra 2021 forventes et nyt ejendomsvurderingssystem, der forventes at øge de offentlige grund- og ejendomsvurderinger, så de kommer tættere på markedsværdien. Center for Økonomi forventer, at nuværende og nye låntagere skal betale mere i grundskyld og derved får mulighed for at optage større lån til betaling af ejendomskat.
I de sager, hvor Ballerup Kommune hidtil har tabt penge, er hovedårsagen, at markedsværdien for ejendommen har ligget under den offentlige vurdering. Det kan fx skyldes, at boligens vedligeholdelsesstandard er lav, hvilket ikke afspejles i Vurderingsstyrelsens ejendomsvurderinger, der anvender objektive kriterier (antal m2, prisniveau i postnumre mfl.).
Center for Økonomi forventer på den baggrund, at Ballerup Kommunes risiko for tab øges, når de offentlige vurderinger stiger, og hvis kommunen rykker for andre lån.
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Karsten Fey Kristiansen fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.