Sammendrag
For at understøtte den igangværende udvikling af Skovlunde Bymidte er Ballerup Kommunes rådgiver i gang med at projektere ombygningen af henholdsvis Torvevej og Bybuen. I den forbindelse forelægges den nye udformning af vejanlæg og det trafikale løsningsforslag for Torvevej til godkendelse. Derudover fremlægges tidsplan for anlæg af Torvevej og Bybuen.
Teknik- og Miljøudvalget anmodes om at godkende den trafikale løsning (vejforløb) for Torvevej. Teknik- og Miljøudvalget anmodes endvidere om at godkende, at finansieringen af det grønne udtryk på Torvevej sker via midlerne afsat i 2020 på projekt nr. A020214 Renovering af grønne områder - bynære grønne arealer. Endelig ønskes anlægsmidlerne fra projekt nr. A020214 Renovering af grønne områder - bynære grønne arealer og projekt nr. A222957 Torvevej og Bybuen frigivet.
Bemærk at det er muligt at zoome ind i bilag og se detaljer for det nye vejforløb.
Baggrund
Som led i udviklingen af Skovlunde Bymidte og i overensstemmelse med vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen fra 2014 er ombygningen af både Torvevej og Bybuen blevet lokalplanlagt og er omfattet af lokalplan nr. 168.
I den forbindelse afsatte Kommunalbestyrelsen, som en del af budgetaftale 2018, 9,2 mio. kr. på budgettet for 2018-2020 til at gennemføre ombygningen af begge vejstrækninger.
Af budgetaftale 2018 fremgår det under pkt. 6.10, at "Ballerup Kommune er en aktiv part i at understøtte udviklingen af det tidligere Skovlunde Center bl.a. ved at forbedre infrastrukturen. Som næste skridt skal Torvevej ombygges og indsnævres fra to til ét spor i hver retning, hvilket muliggør boligbyggeri langs Torvevej. Torvevej skal ombygges således, at dens nuværende barriereeffekt ophæves, og der skabes bedre sammenhæng mellem bymidten og det omkringliggende byområde."
I Budgetaftale 2020 pkt 4.18 Skovlunde Bymidte bekræfter parterne, at være "enige om at understøtte denne positive udvikling af Skovlunde Bymidte bl.a. via nødvendige tilretninger af infrastrukturen på Torvevej og Bybuen".
Kommunalbestyrelsen frigav i 2018 1,5 mio. kr. til projekt nr. A222954 - Detailprojektering af omlægningen af Torvevej og Bybuen. Projektet blev finansieret af projekt nr. A222957 - Torvevej og Bybuen.
Det resterende beløb på 7,7 mio. kr. forventes benyttet til anlæggets udførelse inkl. intern projektering.
Sagsfremstilling
Denne sagsfremstilling har til hensigt at præsentere den skitserede trafikale løsning samt mulighederne for ændringer hertil.
Detailprojektering, udbud og gennemførelse af Torvevej foretages i samarbejde med Novafos, der vil nedlægge rørbassiner.
Der er på nuværende tidspunkt udarbejdet et løsningsforslag for både Torvevej og Bybuen, som kan rummes inden for den nuværende økonomiske ramme, dog indeholder disse ikke begrønning, der er lokalplanglagt for, ej heller krydsningen mellem stationspladsen mod nord og det nye bystræde mod syd.
Følgende fremgår af lokalplan nr. 168: "Bybuen skal have karakter af en boulevard, og der skal langs vejforløbet plantes gadetræer såsom løn eller røn... For Torvevej gælder, at vejen skal have en grøn karakter, og der langs vejforløbet skal plantes robinietræer som reference til de eksisterende robinietræer langs med den østlige side af vejen.".
Trafikal løsning - Torvevej
For at skabe mere plads til byudvikling og etablering af parkeringsplads indsnævres Torvevej fra 4 til 2 spor. Ved ombygningen lægges der vægt på, at vejen fortsat skal kunne afvikle gennemkørende trafik mellem Ballerup Boulevard og Skovlunde Byvej - uden væsentlige konsekvenser for fremkommeligheden.
Indsnævringen frigiver et areal mod Skovlunde Centret. En del af dette areal skal benyttes af AAB til etablering af nye parkeringspladser for boligforeningens beboere.
Der etableres fortov og cykelsti i begge sider. Mod nord etableres cykelstien som kombineret højresvings- og cykelbane, hvor cykelstien i dag er fremført til det signalregulerede kryds.
For at øge trafiksikkerheden for både fodgængere og cyklister etableres der gennemgående fortov og cykelsti ved ind- og udkørsler, hvor det er muligt.
Der er i forbindelse med skitseprojektet udarbejdet en VISSIM-simulering (en detaljeret trafikanalyse) af forholdene efter ombygningen. Denne viser, at de trafikale forhold ikke forringes efter ombygningen. I beregningerne er der taget højde for den øgede trafikmængde til det nye Skovlunde Center.
Tidsplan og økonomi
Ombygning af Torvevej og Bybuen har været planlagt til henholdsvis 2020 og 2021, hvor Torvevej har været forventet udført i 2020. Opførelsen af de nye byggerier langs Bybuen forventes først afsluttet i 2023. Dette gør, at ombygning af Bybuen afventer færdiggørelse af byggearbejderne. Ombygning af Bybuen forventes derfor udskudt til i 2023/2024, og løsningerne beskrives ikke nærmere i indeværende sag.
Da ombygningen af Bybuen udskydes til 2023/2024, vurderer administrationen, at der i forbindelse med den kommende anlægsbevillingssag vil skulle udskydes ca. 2,6 mio. kr. fra budgettet i 2021 til 2023/24.
De trafikale løsninger på henholdsvis Torvevej og Bybuen kan gennemføres inden for den afsatte økonomiske ramme på 7,7 mio. kr. Dog lever man ikke op til lokalplan nr. 168, idet der ikke udføres beplantning på strækningen, eller der skal tilvejebringes ekstra finansiering.
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med "en grøn løsning" af Torvevej på nuværende tidspunkt. Dette forudsætter, at der tilvejebringes en ekstra finansiering til det ’grønne’. Det foreslås derfor at tilføre projektet 1,0 mio. kr. i 2020 fra projekt nr. A020214 Renovering af grønne områder - bynære grønne arealer, hvortil der på investeringsoversigten er afsat 1 mio. kr. i 2020.
Den "grønne løsning" for Torvevej vil sikre, at Torvevej anlægges med et grønt beplantningsbælte med træer mellem cykelsti og fortov i den vestlige side af vejen, samtidig med at der anlægges en bredere midterrabat mod Ballerup Boulevard, hvor der kan plantes opstammede træer. Omfanget af beplantning vil i detailprojekteringen blive endelig fastlagt inden for det fastsatte budget. Selve den geometriske løsning vil svare til løsningen uden beplantning.
For at skabe en sammenhæng til Ballerup Boulevard og binde Skovlunde bymidte sammen, er der lagt vægt på, at der plantes træer og bunddække af samme karakter, som der er på Ballerup Boulevard.
Der vil fortsat blive udarbejdet et detailprojekt for både Torvevej og Bybuen, således at ombygningen af Bybuen tager højde for grænsefladerne til de nye byggerier. Dog afventer udarbejdelse af selve udbudsmaterialet og entreprenørudbud på Bybuen til 2023/2024.