Nødkald
-
- I denne film kan du se, hvordan enkle råd og tips kan hjælpe dig med at føle dig mere tryg i hverdagen
- Du kan fx lære mere om indretningen i dit hjem, hvor små forandringer kan hjælpe dig med, at du undgår at falde
- Rådene er måske tilstrækkelige til, at du måske ikke behøver et nødkald.
-
Du søger om nødkald ved at ringe til Visitation og Vejledning på 4477 1717 og taste 1. Derefter vil følgende ske:
- En visitator, som er en medarbejder med sundhedsfaglig baggrund, vil vurdere dit behov for støtte eller hjælp
- Visitatoren vil behandle din ansøgning og konkret og individuelt vurdere dit behov for støtte eller hjælp, enten ved et besøg i dit hjem eller ved en telefonsamtale
- Afdelingen Visitation og Vejledning sender en afgørelse til dig digitalt i din e-Boks
- Hvis du er fritaget for digital post, modtager du afgørelsen med almindelig post.
Hvis du ønsker din afgørelse sendt til en pårørende eller andre, skal vi bruge deres cpr-nummer og din accept, hvorefter afgørelsen bliver sendt til deres e-Boks.
-
- Et nødkald er en amulet, som kan bæres som et armbånd eller om halsen i en snor.
- Amuletten har en knap, og trykker du på denne, aktiveres en alarm til en vagtcentral.
- Nødkaldet kan kun fungere i dit hjem. Ved opsætning af nødkald skal der installeres en låseenhed ved din hoveddør, så personalet kan komme ind til dig.
-
Et nødkald er et hjælpemiddel, som bevilges efter servicelovens §112.
- Det betyder, at nødkaldet i væsentlig grad skal kunne afhjælpe varige følger på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet.
- Et nødkald bliver som udgangspunkt bevilget som et midlertidigt tiltag, og bliver revurderet efter 3 til 6 måneder.
Ved bevilling af et nødkald vurderer vi din funktionsevne.
I vurderingen indgår bl.a.
- Har du gentagne fald i hjemmet, hvor du ikke er i stand til at rejse dig ved egen hjælp
- Er du i et terminalt sygdomsforløb og har brug for sundhedsfaglig støtte inden for en ½ time, som ikke kan løses af dig selv eller pårørende.
- Har du tale-, høre- eller synshandicap, der vanskeliggør kommunikation med sundhedspersonale over telefonen
- Hvor hurtig er hjælpen nødvendig som følge af din nedsatte funktionsevne
- Lider du af angst, der nødvendiggør hjælp fra en sundhedsperson via et nødkald
- Er du i et sygdomsforløb med midlertidigt behov for nødkald, eksempelvis efter en hospitalsindlæggelse.
Hvis du skal have foretaget en faldudredning
Har du gentagne fald, skal du have foretaget en faldudredning, før der kan træffes en afgørelse om nødkald. Faldudredningen fortages af en af kommunens sygeplejersker eller terapeuter, eller hvis du er vurderet via faldklinik på hospital.
Få god hjælp fra Helpii
Det er en forudsætning, at du afprøver eventuelle råd og vejledning anbefalet i filmen fra Helpii, eller at du i forbindelse med faldudredningen iværksætter anbefalingerne fra personalet.
Det kan være
- et ganghjælpemiddel
- opsættelse af håndgreb
- indretning af hjemmet
- fx fjernelse af løse tæpper, møbler mm.
Kan ovenstående forebygge din risiko for fald, er der ikke behov for nødkald.