Sammendrag
Center for Børne- og Ungerådgivning ønsker at etablere en ny enhed i Socialafsnittet, der skal styrke modtagelsen af børn og familier i overensstemmelse med målsætningerne i Vision 2029 og Ballerup Kommunes Børne- og Ungestrategi.
Børne- og Skoleudvalget får hermed præsenteret modtagelsesenhedens formål, opgaver og ressourcer samt enhedens systematiske afklaringsforløb. Sagen forelægges til godkendelse.
Baggrund
Som beskrevet i Vision 2029 er det helt centralt, at Ballerup Kommune møder borgerne i øjenhøjde for i tæt fællesskab at finde de gode løsninger på tværs af institutioner, foreninger og erhverv og skabe rammerne for det gode liv. Denne målsætning ses afspejlet i Børne- og Ungestrategien, der anskuer sammenhængene mellem de forskellige dele i barnet og den unges liv som en helhed. Strategiens grundlæggende værdi er, at alle børn og unge skal opfatte sig selv som betydningsfulde deltagere i inkluderende fællesskaber, hvor individuelle forskelle opfattes som en styrke.
Strategiens hensigter er udmøntet i Center for Børne- og Ungerådgivnings arbejde ud fra Fællesskabsmodellen, hvor formålet er at skabe en tidligere, mere forebyggende og effektiv indsats for børn, unge og familier i udsatte positioner og understøtte deres tilknytning til almenmiljøet.
Målet med at etablere en modtagelsesenhed i Socialafsnittet er således en yderligere styrkelse af målsætningerne i Vision 2029, Ballerup Kommunes Børne- og Ungestrategi samt Fællesskabsmodellens udmøntning af denne. Samtidig vil etableringen bidrage til den igangværende opbremsning på økonomien i Center for Børne- og Ungerådgivning, idet flere centrale udgiftsdrivende indsatser fremover vil blive varetaget i modtagelsen.
Sagsfremstilling
Center for Børne- og Ungerådgivning ønsker at styrke den måde, vi møder borgerne på. Det ønsker vi både, når vi første gang møder dem i Socialafsnittet, og i den efterfølgende løbende kontakt med børn og familier. Dette gør vi også for at få større grad af overensstemmelse med målsætningerne i Vision 2029 og Ballerup Kommunes Børne- og Ungestrategi samt vores adfærd i det daglige arbejde.
De hidtidige erfaringer med Fællesskabsmodellen har vist, at det er nødvendigt med en justering af strukturen for sikre en tidligere indsats og det helt tidlige samarbejde. Derfor sættes der fokus på, hvordan modtagelsen er for de familier, der har brug for en indsats fra Socialafsnittet. Det kalder vi den styrkede modtagelse.
Formålet med den styrkede modtagelse er:
- At skabe det bedste fundament for samarbejdet med familierne helt fra begyndelsen og sikre, at Socialafsnittet hjælper familiernes forbliven i almenmiljøets fællesskaber bedst muligt
- At fremme dialogen frem for den skriftlige kommunikation med familier og samarbejdspartnere for at sikre, at Ballerup Kommune altid møder borgerne i øjenhøjde
- At skabe en mere systematisk forebyggelse, der samler den bedst tilgængelige viden om familiernes liv
- At skabe mere gennemsigtighed for familierne via en systematisk og fast defineret "velkomstpakke"
- At bringe fagcentrets sagsbehandlere tættere på skolerne og institutionerne for at sikre, at kommunen skaber helhedsorienterede løsninger på tværs
- At medbringe antallet af sager, så sagsbehandlerne får den nødvendige tid til at arbejde tidligt og tæt på familierne og inddrage familiens netværk i indsatsen
- At understøtte, at familierne tager mest muligt ansvar for eget liv
- At sikre, at vores indsatser foregår direkte i familiernes og børnenes hverdag.
Opgaverne for den nye modtagelsesenhed vil være:
- At yde råd og vejledning til børn, unge og familier
- At varetage den daglige vagtordning og foretage 24 timers screening
- At iværksætte forebyggende indsatser i tæt samarbejde med fagcentrets PPR-afsnit (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), herunder familierådslagning
- At afholde dialogbaserede underretningsmøder på skoler og institutioner
- At afholde dialogbaserede undersøgelser sammen med sagsbehandler i de respektive teams
- At opdyrke og inddrage netværk omkring den enkelte familie
- At tilbyde sikkerhedsplaner til de borgere, hvor det vurderes relevant, med fokus på både tidlig forebyggelse, nedbringelse af antallet af anbringelser og styrkelse af hjemtagelser
- At styrke samarbejdet med aktører, der opererer i almenmiljøet, herunder særligt headspace.
Se bilag for en beskrivelse af teamets ressourcer og arbejdsfunktioner.
Modtagelsesenhedens "velkomstpakke"
Når modtagelsesenheden i Center for Børne- og Ungerådgivning modtager en underretning, træder "velkomstpakken" i kraft i form af et systematisk afklaringsforløb. Forløbet består af en fast defineret mødestruktur, som har fokus på at yde en hurtig, fleksibel og effektiv indsats over for barnet og familien.
Erfaringen fra andre kommuner viser, at et systematisk afklaringsforløb med en høj grad af gennemsigtighed virker befordrende for samarbejdet. Familierne oplever, at de bliver hørt og inddraget, og at de er en vigtig del af hele processen.
Afklaringsforløbet igangsættes med et dialogbaseret underretningsmøde for alle relevante parter, der har til formål at kortlægge den aktuelle bekymring og skabe en fælles afklaring af, hvilken indsats der er behov for at iværksætte. På mødet deltager familie, evt. barn, netværk, underretter (oftest skole eller institution), forebyggende socialrådgiver, rådgiver fra familieteam og PPR.
Det dialogbaserede underretningsmøde kan resultere i følgende:
- Mødedeltagerne bliver enige om at iværksætte en forebyggende indsats efter § 11, og et opfølgningsmøde med alle parter vil finde sted inden for de første seks uger.Opfølgningsmødet kan resultere i, at parterne bliver enige om at fortsætte den igangværende forebyggelsesindsats eller iværksætte en ny.Resultatet af opfølgningsmødet kan også være iværksættelsen af et undersøgelsesforløb, hvor parterne på et efterfølgende undersøgelsesmøde i fællesskab udarbejder en handlingsplan med konkrete mål for en forebyggende indsats efter § 11 eller en foranstaltning efter § 52. Undersøgelsen skal være afsluttet senest otte uger efter det indledende dialogbaserede underretningsmøde.
- Deltagerne bliver på det første møde enige om at iværksætte et undersøgelsesforløb, og på et efterfølgende undersøgelsesmøde udarbejder parterne i fællesskab en handlingsplan med konkrete mål for en forebyggende indsats efter § 11 eller en foranstaltning efter § 52. Undersøgelsen skal være afsluttet inden for de første seks uger, og et efterfølgende opfølgningsmøde bliver afholdt senest otte uger efter det indledende dialogbaserede underretningsmøde.
Se bilag for en illustration af modtagelsesenhedens "velkomstpakke".