Puljen understøtter små og mellemstore idrætsbegivenheder, der bidrager til det lokale liv.
Der er afsat 300.000 kr. til puljen, som kan søges af lokale foreninger og andre lokale idrætsaktører og organisationer samt af andre aktører, der samarbejder med lokale foreninger mv.
Puljen er foreløbig gældende for 2025 og 2026.
Kultur- og Fritidsudvalget og administrationen kan tage initiativ til idrætsbegivenheder, der er i tråd med retningslinjerne for puljen og til gavn for idrætslivet.
Idrætsbegivenheder, der henvender sig til flere end idrætsforeningens egne medlemmer.
Mesterskaber og andre idrætsbegivenheder, der ikke er folkeoplysende.
Aktiviteter/tiltag, der understøtter idrætsbegivenheden, fx markedsføring af begivenheden, leje af nødvendigt udstyr og opfyldelse af krav til sikkerhed/beredskab.
Idrætsbegivenheder der har en lokal forankring.
Der kan søges op til 150.000 kr. til den pågældende idrætsbegivenhed.
Ansøgninger under 10.000 kr. behandles administrativt. Ansøgninger på 10.000 kr. og derover skal behandles i Kultur- og Fritidsudvalget.
Midler fra puljen må ikke være den eneste indtægt for den pågældende begivenhed.
Herunder følger en liste, der viser hvad puljen ikke støtter:
Tilbagevendende begivenheder, idet det forventes at begivenheden fremadrettet skal kunne klare sig uden kommunalt tilskud. Hvis det vurderes, at en tilbagevendende begivenhed har en særlig stor betydning for kommunens borgere og det lokale idrætsliv, kan der gives tilskud til videreudvikling og forankring.
Folkeoplysende aktiviteter/begivenheder. Det vil sige idrætsbegivenheder, der er en del af de faste og kontinuerlige aktiviteter i foreningen f.eks. faste stævner og turneringer i tilknytning til den ugentlig træning
Tøj
Kommercielle formål. Det vil sige private og kommercielle arrangementer, hvor der opkræves entre og indtægten tilfalder en eller flere privatpersoner eller virksomheder. Tilskud bevilges alene til arrangementer med et almennyttigt formål, hvor et eventuelt overskud tilfalder foreningen eller en almennyttig organisation.
Lukkede arrangementer (arrangementer uden offentlig adgang).
Arrangementer uden for Ballerup kommunes grænser.
Projekter/begivenheder, der allerede er afsluttet.
Mad og drikke (gælder både deltagere og frivillige).
Præmier, pokaler, medaljer og gaver.
Indsend en skriftlig ansøgning med budget til administrationen: kultur@balk.dk.
Følgende skal indgå i ansøgningen:
Idrætsbegivenhedens titel
Ansøger (navn, adresse, telefon, email)
Hvor mange penge, der søges om
Detaljeret beskrivelse af idrætsbegivenheden, herunder formål, indhold, målgruppe, placering og tidsplan
Hvad i idrætsbegivenheden I søger om støtte til
Eventuelle samarbejdspartnere og eller sponsorer
Et overblik over det samlede budget for idrætsbegivenheden:
Det vil sige et budget, der viser alle forventede udgifter og indtægter til arrangementet.
Hvor meget bidrager I selv med (medfinansiering)
Hvis I får tilskud andre steder fra, skal I have det med i budgettet (hvor meget bidrager andre med?)
Der skal søges om tilskud i god tid, så Kultur- og Fritidsudvalget kan tage stilling til sagen inden arrangementet afholdes.
Ansøgningsfrist
Dato for møde i Kultur- og Fritidsudvalget
3. april 2025
6. maj 2025
24. april 2025
25. maj 2025
28. maj 2025
12. august 2025
7. august 2025
9. september 2025
28. august 2025
30. september 2025
2. oktober 2025
4. november 2025
23. oktober 2025
25. november 2025
24. november 2025
Januar 2026
Hvis du har brug for at udskrive eller gemme retningslinjerne, kan du se dem her i en pdf-fil