Hjælpemidler
Du har mulighed for at søge om forskellige former for hjælpemidler.
Alle ansøgninger til Hjælpemiddelteamet skal være digitale. Det har Social-og Indenrigsministeriet besluttet.
Du skal derfor selv søge om et hjælpemiddel eller en boligændring via linket nedenfor eller på borger.dk.
Hvis du ikke har digital post, kan du ringe til Hjælpemidler og få hjælp til at ansøge.
Hvis du er pårørende og har samtykke fra borger der ikke har digital post, kan du også ringe til Hjælpemidler, så hjælper de med at oprette ansøgningen.
Hjælpemidler kan kontaktes hverdage ml. kl. 9-12.
Herunder kan du læse mere om de forskellige typer af hjælpemidler samt øvrige oplysninger
Selvbetjening:
Klik her for tidsbestilling vedr. hjælpemiddel samt reparation af hjælpemiddel ved Kvik Service
OBS! Du skal bestille tid før du møder op i Kvik Service - Hjælpemiddeldepotet - Ågerupvej 84, 2750 Ballerup.
Vi anbefaler, at du søger digitalt om det konkrete hjælpemiddel, før du møder op. Kvik Service har åbent hver tirsdag.
Klik her for at starte en digital ansøgning om hjælpemiddel
Klik her for at starte en digital ansøgning om støtte til køb af bil
Klik her for at starte en ansøgning om kropsbårne hjælpemidler
Vigtig information for ansøgere af hjælpemidler
Alle borgere med en varig nedsat funktionsevne, og folkeregister adresse i Ballerup, kan søge om hjælpemidler - uanset alder og økonomisk situation.
Alle ansøgninger bliver vurderet ud fra gældende lovgivning. Når kommunen bevilger et hjælpemiddel, er det altid bedst og billigst egnet. (Læs også om frit valgs ordningen nedenfor)
Det er vigtigt, at du ikke køber hjælpemidlet, før du har søgt og modtaget en afgørelse fra Hjælpemiddelteamet. Ellers risikerer du, at få afslag på hjælp eller støtte til hjælpemidlet.
Du kan få yderligere råd og vejledning af Hjælpemiddelteamet. Du finder kontakt-information i boksen til højre. Læs også om dine muligheder ved hjælpemiddel Kvik Service på Hjælpemiddeldepotet.
Midlertidige hjælpemidler – ikke via kommunen
Du kan ikke få hjælp til midlertidige hjælpemidler via kommunen. Hospitalet kan i nogle tilfælde hjælpe med midlertidige hjælpemidler efter en skade eller indlæggelse.
-
Hvad er kropsbårne hjælpemidler?
Kropsbårne hjælpemidler er personlige hjælpemidler, som ofte er tilpasset specielt til dig - fx ortopædisk fodtøj og indlæg, proteser, kompressionsstrømper, paryk, støttekorset, bandager og skinner. Hjælpemidler til inkontinens, stomi og diabetes er også kropsbårne hjælpemidler.
Når du har fået bevilget et personligt hjælpemiddel, ejer du det selv.
Hvad koster et kropsbåret hjælpemiddel?
Nogle kropsbårne hjælpemidler har delvis egenbetaling (fx fodtøj), men de fleste kropsbårne hjælpemidler betaler kommunen fuldt ud - medmindre du gør brug af frit valgs ordningen (læs mere under "valg af leverandør").
Valg af leverandør?
Ballerup Kommune har leverandøraftaler på en række områder (fx stomi, diabetes, ortopædiske sko og indlæg, skinner, bandager og kompressionsstrømper). Du kan godt vælge en leverandør, som kommunen ikke har aftale med - men hvis prisen er højere end ved kommunens leverandøraftale, skal du selv betale forskellen.
Hvordan søger du om et hjælpemiddel?Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser - fx din praktiserende læge.Vi vurderer ansøgninger om kropsbårne hjælpemidler ud fra serviceloven § 112. Her kan du læse mere om loven. -
Nye regler for bevilling af kompressionsstrømper
Har du tidligere fået bevilget kompressionsstrømper? Så skal du være opmærksom på, at reglerne har ændret sig. Afgørelser og Hjælpemidler skal fremadrettet sagsbehandle efter nye gældende regler. Den ændrede sagsbehandling vil give længere ventetid end sædvanligt.
Hvorfor ændres reglerne?
Ankestyrelsen offentliggjorde den 28. juni 2022 en ny principmeddelelse om kompressionsstrømper, som alle kommuner er forpligtede til at følge.
Du kan læse den ved at klikke på dette link:Den nye principmeddelelse fastslår, at kompressionsstrømper både kan anses som et behandlingsredskab og som et hjælpemiddel for den enkelte. Hvis brugen af kompressionsstrømper har karakter af et behandlingsredskab, kan det ikke bevilges efter reglerne om hjælpemidler (servicelovens § 112).
Helt konkret betyder praksisændringen, at kompressionsstrømper ikke kan bevilges som et hjælpemiddel, hvis formålet alene er at forbedre, vedligeholde eller forhindre forringelse af dit aktuelle funktionsniveau.
Kommunen skal fremover vurdere om brug af kompressionsstrømper betyder, at du får en konkret forbedring af din daglige funktionsevne. Dette for at kunne vurdere om der er tale om et hjælpemiddel for dig.
Hvad betyder den nye praksis for dig?
Hvis du tidligere har fået bevilget kompressionsstrømper, kan du opleve, at du ikke længere opfylder betingelserne for bevilling.
Du kan også opleve, at du fortsat er berettiget til bevillingen.
Der vil være længere ventetid på sagsbehandlingen idet vi er nødt til at indhente nye lægelige oplysninger.
Du kan komme ud for, at hverken kommunen eller sundhedsvæsenet kan dække udgiften til kompressionsstrømper, hvilket betyder, at du selv skal købe dem.
Tag kontakt til din læge
Ved afslag, anbefaler vi, at du tager kontakt til din egen læge eller den afdeling på hospitalet, der har anbefalet dig at bruge kompressionsstrømperne. Dette for yderligere vejledning om dine muligheder.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Afgørelser og Hjælpemidler alle dage mellem 9.00 -12.00 på 4477 1717 - tryk 3 for Det Sagsbehandlende Team.
-
Høreapparater og batterier søger du ikke hos kommunen.
Det er Regionen, der står for området med høreapparater og batterier til høreapparater via private leverandører.
Kontakt derfor:
Region Hovedstaden - Koncern Praksis
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Telefon: 3866 5000Hvis du ikke ønsker at bruge en privat leverandør, kan du kontakte en audiologisk afdeling, på et offentligt hospital, direkte.
Hvordan søger du om høretekniske hjælpemidler?
Ballerup kommune har aftale med Kommunikationscentret, Region Hovedstaden, vedrørende alle høretekniske hjælpemidler. Det betyder, at du selv skal kontakte dem direkte, hvis du har behov for et høreteknisk hjælpemiddel:
Kommunikationscentret - Høreafdelingen
Rygårds Allé 45
2900 Hellerup
Telefon: 4511 4700Du kan efter aftale også træffe dem i Ballerup:
Høreafdelingen
Telegrafvej 5, opgang 1, 3. sal
2750 BallerupKommunikationscenteret finder, sammen med dig, ud af hvilke høretekniske hjælpemidler, du har brug for. Når I har fundet frem til de hjælpemidler, som du vil få bedst gavn af, sender Kommunikationscenteret ansøgningen til Ballerup Kommune for dig, sammen med deres faglige indstilling.
Hvis dit høretekniske hjælpemiddel går i stykker, kan du søge Hjælpemiddelteamet om reparation.
-
Hvad er syns- og kommunikationshjælpemidler?
Synshjælpemidler kan fx være lupper, elektroniske lupper, talende ure, forstørrelsesapparater, forstørrelsesprogrammer til computer, specialbelysning, m.m.
Kommunikationshjælpemidler kan fx være IT- kompenserende hjælpemidler, så som ordforslags- og oplæsningsprogrammer, kompenserende apps, struktureringshjælpemidler, øjenstyringsprogrammer m.m.
OBS! Der ydes ikke støtte til indkøb af tablet (fx IPad), smartphone (fx IPhone/Android) eller smartwatch.
Har du brug for syns- og kommunikationshjælpemidler
For at få støtte til syns- og kommunikationshjælpemidler skal du have en medicinsk-optisk defineret varig øjenlidelse. Det kan fx være AMD, Retinitis Pigmentosa, stær, diabetisk øjensygdom og/eller en kommunikativ varig funktionsnedsættelse som fx blindhed, ordblindhed, kognitive vanskeligheder.
Hvordan søger du om syn- og kommunikationshjælpemidler
Du skal udfylde det digitale ansøgningsskema, der automatisk sendes til Ballerup kommune – Afgørelser og Hjælpemidler.
Klik på genvej til ansøgningsskema her: Ansøgningsskema
Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser – fx din praktiserende læge eller øjenlæge. Du kan med fordel vedlægge lægelige oplysninger vedrørende din varige lidelse, som ligger til grund for ansøgningen. Det vil mindske sagsbehandlingstiden.
Vi vurderer ansøgninger om hjælpemidler ud fra servicelovens §§112 og 113.
Du kan finde gældende lovbekendtgørelse ved at klikke på det aktive link efter kolon: Hjælpemiddelbekendtgørelse
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Syns- og Kommunikationsteamet i Ballerup Kommune.
Du kan ringe på hverdage mellem kl. 10-12 på telefon 4477 1717 – tast 2. -
Hvad er et genbrugshjælpemiddel?
Et genbrugshjælpemiddel er et hjælpemiddel, der bliver udlånt og genbrugt via kommunen – fx kørestol, rollator, el-scooter, toiletforhøjer, talende ur mm. Du kan derfor forvente, at et hjælpemiddel via kommunen har været brugt før – men naturligvis rengjort og istandsat, inden det kommer videre til dig.
Hvem har ansvaret for hjælpemidlet?
Hjælpemidlet er kun til dit personlige brug. Du har ansvar for at opbevare det forsvarligt, og sørge for rengøring og vedligeholdelse. Vi anbefaler, at du oplyser dit forsikringsselskab om dine hjælpemidler – kommunen er nemlig ikke ansvarlig, hvis du fx kommer til at gøre skade på andres ejendom med din el-kørestol.
Du skal som udgangspunkt selv betale for udgifter forbundet med brugen af hjælpemidlet – men der er få undtagelser:
- Kommunen hjælper med udgiften, hvis du har brug for mere end 1 sæt dæk og slanger om året til din kørestol
- Kommunen dækker udgiften, hvis en udlånt el-kørestol har brug for nyt batteri.
Hvad hvis dit hjælpemiddel går i stykker?
Du kan søge Hjælpemiddelteamet om reparation. Afdelingen vurderer om en reparation er mulig og rentabel, eller om hjælpemidlet skal udskiftes.
Hvis du sætter en reparation i gang uden at kontakte Hjælpemiddelteamet først, skal du som udgangspunkt selv betale regningen. Der er dog undtagelser, hvis du er helt afhængig af dit hjælpemiddel (fx el-kørestol), og derfor har sat en reparation i gang over weekenden. Kontakt os i åbningstiden uden unødigt ophold.
Hvordan søger jeg om et hjælpemiddel?
Du søger om hjælpemidler digitalt. Start din ansøgning øverst på denne side ved: Digital ansøgning om hjælpemiddel.
Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser – fx din praktiserende læge.
Læs også om dine muligheder under ”Hjælpemiddeldepotet og åbent hus” hvis du søger en rollator eller andre små hjælpemidler.
Vi vurderer ansøgninger om hjælpemidler ud fra serviceloven §§112 og 113. Her kan du læse mere om loven.
Frit valg på hjælpemidler
Du har mulighed for at benytte frit valgs ordningen, når kommunen har fundet dig berettiget til et hjælpemiddel. Du kan ikke benytte dig af frit valgs ordningen, hvis kommunen kan stille et identisk hjælpemiddel til rådighed i udlån.
Læs mere i afsnittet ”Frit valgs ordningen”.
-
Hvad er et forbrugsgode og hvad er sædvanligt indbo?
Et forbrugsgode er et produkt, der er fremstillet for og sælges med den almindelige forbruger for øje. Det er altså et produkt, som du kan købe i almindelige butikker. Et eksempel på et forbrugsgode kan være en el-scooter.
Sædvanligt indbo er en betegnelse for produkter, som er så almindelige, at man kan forvente, at en stor andel af danske hjem har det. Det kan fx være telefon, vaskemaskine, kaffemaskine og en god alderssvarende hvilestol.
Grænsen mellem et forbrugsgode og sædvanligt indbo ændrer sig løbende i takt med samfundsudviklingen og den teknologiske udvikling generelt.
Hvornår kan du få bevilget et forbrugsgode, og hvad med sædvanligt indbo?
Du kan få bevilget et forbrugsgode, hvis du er berettiget til et hjælpemiddel, og forbrugsgodet kan erstatte dette hjælpemiddel.
Du kan ikke få bevilget produkter, der går ind i kategorien sædvanligt indbo.
Hvem ejer forbrugsgodet?
Der er normalt en egenbetaling, hvis du får bevilget et forbrugsgode. Kommunen dækker 50 % på et almindeligt standardprodukt, på det forbrugsgode, som du har fået bevilget. Efter indkøb og udbetaling af kommunens støtte ejer du selv forbrugsgodet.
I meget særlige tilfælde kan et forbrugsgode blive bevilget uden egenbetaling og som et udlån fra Hjælpemiddeldepotet. Det drejer sig om tilfælde, hvor forbrugsgodet udelukkende fungerer som et hjælpemiddel.
Forbrugsgoder, der koster 500 kr. eller mindre, skal du selv betale.
Hvad hvis mit forbrugsgode går i stykker?
Du skal selv sørge for og betale vedligeholdelse, reparation og eventuel udskiftning. Kommunen hjælper ikke med udgifterne til reparation.
Du kan kun få bevilget et konkret forbrugsgode én gang.
Hvordan søger jeg om et forbrugsgode?
Du kan søge om et forbrugsgode digitalt. Start din ansøgning øverst på denne side: Digital ansøgning om hjælpemiddel.
Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser – fx din praktiserende læge.
Vi vurderer ansøgninger om forbrugsgoder ud fra serviceloven §§ 112 og 113. Her kan du læse mere om loven.
-
Hvad er en boligindretning / boligændring?
I daglig tale kalder vi boligindretning for boligændring.
En boligændring er en bygningsmæssig ændring, som er mur og nagelfast. Ændringen kan kun blive lavet på din folkeregisteradresse, og skal ”gøre boligen bedre egnet til ophold for en person med en varig nedsat funktionsevne”.
En boligændring må ikke have karakter af modernisering eller istandsættelse.
En boligændring kan fx være fjernelse af dørtrin, opsætning af håndgreb eller rampe til hoveddøren.
Hvem kan søge om en boligændring?
Du kan søge om en boligændring uanset om du bor i lejebolig, andelsbolig eller ejerbolig. Hvis du bor i en lejebolig, skal boligselskabet dog give tilladelse til boligændringen, inden en bevilling kan falde på plads.
Der gælder forskellige regler for en boligændring i forhold til hvilken boligform, du bor i.
En boligændring kan kun blive bevilget, hvis ændringen er nødvendig for, at du kan opholde dig i dit hjem.
Hvad koster det at få en boligændring?
Kommunen betaler normalt alle udgifter til en bevilget boligændring.
Hvis det i særlige tilfælde er umuligt eller meget kostbart at lave de nødvendige boligændringer, kan kommunen være nødt til at gøre brug af andre muligheder. Det kan fx være at anvise en egnet bolig som alternativ til din nuværende bolig eller, i sidste ende, at yde hjælp til flytning til en mere egnet bolig.
Hvordan søger du om en boligændring?
Du kan søge om en boligændring digitalt. Start din ansøgning øverst på denne side: Digital ansøgning om hjælpemiddel.
Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser – fx din praktiserende læge.
Vi vurderer ansøgninger om boligændringer ud fra serviceloven § 116. Her kan du læse mere om loven.
Frit valg på boligindretning
Du har mulighed for at benytte frit valgs ordningen, når kommunen har fundet dig berettiget til en boligindretning.
Læs mere i afsnittet ”Frit valgs ordningen”.
-
I henhold til Servicelovens § 112 og § 116 kan du benytte fritvalgsordningen. Lovgivningen medfører, at borgerne har ret til at benytte en anden leverandør end den byrådet har indgået aftale med, medmindre hjælpemidlet er fuldstændig identisk med det borgeren ønsker at erhverve.
Du kan først benytte dig af fritvalgsordningen efter at du har fået en bevilling fra hjælpemiddelteamet.
-
Hjælpemiddeldepotet er en del af Hjælpemiddelteamet. Hvis du får bevilget et hjælpemiddel vil det typisk blive udlånt fra Hjælpemiddeldepotet.
Udover udlån af hjælpemidler, sørger depotets teknikere for tilpasning, reparation og fremstilling af specielle hjælpemidler. Hjælpemiddeldepotet kører dine hjælpemidler ud til dig, hvis du ikke selv er i stand til at hente dem. En anden væsentlig opgave for Hjælpemiddeldepotet er at hente, rengøre og istandsætte hjælpemidler.
Hjælpemiddel Kvik Service på Hjælpemiddeldepotet hver tirsdag – bestil tid og få behandlet din sag på stedet
Du har mulighed for at søge et hjælpemiddel digitalt eller booke en tid i Kvik Service. Kvik Service har åbent om tirsdagen.
Ved aftalt fremmøde i Kvik Service på Hjælpemiddeldepot henstiller vi til, at du møder op alene, anvender opstillede håndspritstandere og holder afstand til øvrige. Der er sat skilte og vejledning op på Hjælpemiddeldepotet, når du kommer og som vi beder dig følge.
Kvik Service på Hjælpemiddeldepotet
Der er en terapeut tilstede på depotet til at behandle din ansøgning om følgende hjælpemidler:- Rollator til udendørs brug
- Albuestok
- Badebænk
- Transportkørestol
- Småhjælpemidler
Få behandlet din sag på stedet og få hjælpemidlet med hjem med det samme
Vurderer sagsbehandleren, at du er berettiget til et af ovenstående hjælpemidler og har vi det på lager, kan du få det med dig hjem med det samme.Bestil tid
Det er kun muligt at komme i Kvik Service efter forudgående booket tid. Det kan ske online eller ved henvendelse til Hjælpemiddelteamet. Du er også velkommen til at kontakte os på tlf. 4477 1717 (tast 2) for telefonisk vejledning.Salg / leje af hjælpemidler
Du kan ikke leje eller købe hjælpemidler på kommunens Hjælpemiddeldepot.Du kan leje eller købe hjælpemidler via private hjælpemiddel leverandører. Du finder dem ved at søge på internettet. Samtidig sælger en række butikskæder mindre hjælpemidler til husholdning og toilet / bad, samt rollator, kørestol m.m.
-
Har du svært ved at holde på urinen eller afføringen, kan det være, at du lider af inkontinens.
Det første du skal gøre er, at kontakte din egen læge, der vil tage stilling til hvilken form for undersøgelser, der skal sættes i gang.
Har din egen læge, en specialafdeling eller ambulatorium konstateret, at du lider af inkontinens, og at det er en varig lidelse, så kan du ansøge om hjælpemidler, f.eks. bleer, kateter eller andet.
Er lidelsen ikke varig, er det ikke muligt at få bevilling til hjælpemidler.Har du allerede et inkontinenshjælpemiddel, og ønsker du råd og vejledning angående andre typer eller størrelser, er du velkommen til at tage kontakt til den administrative sygeplejerske inden for bleområdet.
Kontaktoplysninger til Ballerup Kommunes Hjemmepleje:
Hjemmeplejens hovedtelefonnummer.: 4477 3340
Mailadresse: Hjemmeplejen@balk.dk
Sygeplejerske inden for bleområdet.
Telefonnr.: 4477 6062
Telefontid: Mandag og torsdag mellem kl. 8.30-9.30.
Du kan ansøge digitalt om bevilling
(HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT ANSØGE OM INKONTINENSHJÆLPEMIDLER ER DU VELKOMMEN TIL AT KONTAKTE DEN ADMINISTRATIVE SYGEPLEJERSKE INDEN FOR BLEOMRÅDET)
-
Hvad er Movia Flexhandicap kørsel?
Movia Flexhandicap er en kørselsordning, der sikrer, at handicappede, der har svært ved at bruge almindelige offentlige transportmuligheder, kan blive kørt og fulgt sikkert fra dør til dør. Vær opmærksom på, at du skal være berettiget til et ganghjælpemiddel fra kommunen, for at du kan blive kunde hos Movia Flexhandicap – fx albuestokke, rollator eller kørestol.
Hvad kan Movia Flexhandicap bruges til?
Du bestemmer selv, hvad du vil køre til med Movia Flexhandicap. Det kan fx være besøg hos familie og venner, indkøb, og kulturelle aktiviteter. Kørselsordningen dækker hele Sjælland, Lolland, Falster, Møn og de brofaste øer.
Hvordan fungerer MOVIA Handicapkørsel?
Bruger du kørestol, bliver du kørt i minibusser, som har en lift. Generelt har alle busserne trappemaskine, der gør det muligt at hente dig, selvom du bor i lejlighed uden elevator. Du kan medbringe 2 stk. hjælpemidler.
Du kan bestille en tur fra 14 dage ned til to timer før, du skal af sted – undtagen den 24. december, hvor der er særlige tidsfrister for bestilling af ture. Generelt gælder det om at være ude i god tid, for der kan være udsolgt.Movia Flexhandicap er en del af den kollektive trafik, og du kan derfor ikke regne med, at blive kørt den korteste vej til din destination.
Hvordan søger du om ordningen?
Du skal søge Hjælpemiddelteamet om at komme med i kørselsordningen. Du kan hente ansøgningsskemaet på Movias Hjemmeside eller ved af klikke på linket her: Ansøgning om Flexhandicap kørsel.
Du kan udfylde og gemme ansøgningsskemaet via den digitale ansøgningsblanket. Herefter kan du sende ansøgningen til os. Se kontaktoplysninger øverst til højre (genvej til sikker mail).
Hvis du har brug for et ansøgningsskema i papir, kan du ringe eller skrive til Hjælpemiddelteamet. Se kontaktoplysninger øverst til højre.
Se kommunens øvrige kollektive transportmuligheder.
-
Du kan søge støtte til køb af en bil, hvis du har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne der:
- I væsentlig grad forringer din evne til at færdes uden bil
- I væsentlig grad vanskeliggør din mulighed for at opnå eller fastholde et arbejde uden brug af bil
- I væsentlig grad forhindrer dig i at gennemføre en uddannelse uden bil
Støtten kan blive bevilget i form af:
- Lån til køb af bil
- Afgiftsfritagelse
- Bevilling af særlig indretning
- Bevilling af særlig indretning på grund af krav i kørekortet
Du kan kun få bevilget støtte til køb af bil, hvis dit samlede kørselsbehov ikke kan tilgodeses via andre transportmuligheder, som fx:
- Offentlige transportmuligheder
- Movia Flexhandicap
- Movia Flextur
- og/eller bevilling af fx el-scooter eller 3-hjulet knallert
Vi vurderer, om du er berettiget til støtte til køb af bil, ud fra en helhedsvurdering. Derfor bliver bl.a. din alder, din helbredstilstand, dit personlige kørselsbehov, øvrige transportmuligheder og andre forhold vurderet, når du søger om bilstøtte og afgiftsfritagelse.
Hvis du ikke selv skal køre bilen, skal du oplyse om, hvem der skal køre bilen for dig. Hvis du får bevilget støtte til køb af bil, skal bilen indregistreres i dit navn, selv om det er en anden, der skal køre bilen for dig.
Hvordan søger du om støtte til køb af bil, afgiftsfritagelse mm.?
Du søger om støtte til køb af bil, afgiftsfritagelse og eventuelt særlig indretning digitalt. Start din ansøgning øverst på denne side:
Digital ansøgning om støtte til køb af bil.Sammen med din ansøgning giver du lov til, at kommunen må indhente dokumentation og oplysninger fra andre instanser – fx din praktiserende læge, speciallæge eller hospital.
Sagsbehandlingen kan være langvarig, da det ofte er nødvendigt at indhente mange oplysninger fra eksterne specialister. Det kan forlænge sagsbehandlingstiden med flere måneder.
Hjælpemiddelteamet behandler desuden din ansøgning på baggrund af en grundig og uddybende samtale med dig. Når sagsbehandlingen er færdig, laver Hjælpemiddelteamet en indstilling til Bilstøttenævnet i Ballerup Kommune. Det er Bilstøttenævnet, der træffer afgørelse om din ansøgning vedrørende støtte til køb af bil, afgiftsfritagelse og eventuelt behov for særlig indretning.
Vi vurderer ansøgninger på bil-området ud fra serviceloven § 114. Klik her for at læse mere om loven.
Hvilke udgifter skal du selv betale?
Du skal i månedlige afdrag tilbagebetale mindst halvdelen af det bevilgede lån over 8 år. Herudover skal du altid selv betale for alle udgifter ved at have bil, som fx forsikringer, vedligeholdelse, reparation, service, dæk og benzin eller diesel.
Kommunen betaler dog for reparation af den særlige indretning, som du eventuelt har fået bevilget. Kontakt altid Hjælpemiddelteamet før du sætter en reparation i gang.
Når du får bevilget støtte til køb af bil, vil det altid være støtte til anskaffelse af den billigst egnede bil. Kommunen yder støtten som et rentefrit lån på højest kr. 187.000 inkl. moms og leveringsomkostninger (2018 sats).
Det er dog højest prisen på den bil, som Hjælpemiddelteamet, på baggrund af din funktionsnedsættelse m.m., har vurderet er billigst egnet.Hvem opretter lånet?
Når du har fået bevilget bilstøtte, har købt bil og har fået godkendt slutsedlen, varetager Hjælpemiddelteamet de administrative opgaver i forbindelse med oprettelse af lån og gældsbrev, samt udregning af afdrag og afregning af dit billån.
Kan du få indrettet din bil efter dine behov?
Der kan ydes tilskud eller hjælp til nødvendig indretning af en bil, også selvom du ikke opfylder betingelserne for at få støtte til køb af bil.Tilskud kan ydes, hvis:
- Politiet har stillet krav om særlig indretning – krav i kørekortet
- dine helbredsmæssige forhold taler for det, fx på grund af smertetilstande eller skånehensyn
- det i væsentlig grad letter din adgang til og placering i bilen
Kan du få tilskud til et kørekort?
Hvis du ikke har kørekort, men selv ønsker at føre bilen, kan der i visse tilfælde ydes tilskud til, at du kan erhverve et kørekort.
Hvordan får du en invalideparkeringsplads ved din bolig?
Hvis du har brug for en invalideparkeringsplads tæt ved din bolig, skal du søge dit boligselskab om afmærkning.Det er alene dit boligselskab, der afgør, om de vil reservere en plads til din bil. Det er også dem, der afgør, hvem der skal betale.
På offentlig vej er det Ballerup kommune, der opretter invalideparkeringspladser.
-
Hvem kan få et handicapparkeringskort?
For at kunne få et Handicapparkeringskort, skal du opfylde mindst et af disse kriterier:
-
Du er fundet berettiget til støtte til køb af bil via Kommunen (Serviceloven § 114)
-
Du har fået støtte til køb af bil inden for de sidste seks år
-
Du er godkendt af kommunen til Movia Flexhandicap eller lignende kørselsordning
-
Du går meget dårligt, eller har en varig nedsat funktionsevne, som gør, at du har svært ved at arbejde eller gennemføre en uddannelse
Hvor søger du om et handicapparkeringskort?
Du skal søge om handicapparkeringskort hos Danske Handicaporganisationers Brugerservice.
Du finder ansøgningsskemaet på deres hjemmeside. Alternativt kan du ringe Dansk Handicaporganisationers Brugerservice på tlf. 3675 1793 mellem kl. 10 - 12.
Hvor lang tid gælder et handicapparkeringskort?
Et handicapparkeringskort er gyldigt i 10 år. Efter udløb skal du søge igen.
-
-
Hvis du har brug for en handicapparkeringsplads tæt ved din bolig, skal du søge dit boligselskab om afmærkning. Det er alene dit boligselskab, der træffer beslutningen. Eventuel afregning for etablering af pladsen, er en sag mellem dig og boligselskabet.
På offentlig vej, er det kommunen, der står for afmærkning af handicapparkeringspladser. Hvis du vil søge om afmærkning af en handicapparkeringsplads tæt ved din bolig, på offentlig vej, skal du derfor kontakte Ballerup Kommune. Handicapparkering i Ballerup Kommune
-
Hvad er post til dør?
Post til dør er en ordning du kan søge, hvis du ikke kan hente din post i brevkasse ved skel eller i opgangens brevkasseanlæg. For at kunne få post til dør, skal du have en brevkasse eller brevsprække ved din hoveddør.
Du kan søge om post til dør, varigt eller midlertidigt (6 måneder).
Læs mere om ordningen hos Trafikstyrelsen
Hvem kan få post til dør?
Hvis du er bevægelseshæmmet eller handicappet, kan du søge om at få din adresserede post bragt til din hoveddør.
Hvordan søger jeg om post til dør?
Hvis du gerne vil søge om post til dør, skal du ringe eller skrive til Hjælpemiddelteamet.
Adresseændring eller spørgsmål til din ordning om post til dør
Hvis du skal flytte eller har spørgsmål til din ordning om post til dør, skal du ringe til PostNord, Kundeservice på telefon 7070 7030.
-
Kvalitetsstandard
Kvalitetsstandarden beskriver Hjælpemiddelteamets indsatser ud fra lovgivningen og det serviceniveau, der er politisk bestemt.Borgere i kommunen kan bruge kvalitetsstandarden som en kilde til information om, hvordan man søger om hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning. Ved at give svar på spørgsmål, giver kvalitetsstandarden et overblik over kommunens praksis på området.
Kvalitetsstandarden kan give borgere eller pårørende overblik over, hvilke indsatser Ballerup Kommune træffer afgørelse i, og hvordan man kan få hjælpemidler tildelt.De hjælpemidler, der bevilges og leveres til kommunens borgere, skal leve op til de kvalitets- og værdimæssige krav, som kvalitetsstandarden beskriver.
Kvalitetsstandarden bliver revurderet én gang årligt. Ændringer i standarderne skal godkendes af Kommunalbestyrelsen.
Kvalitetsstandarden beskriver, hvilke regler, der generelt gælder for tildeling af hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning.Der tages forbehold for lovændringer og principafgørelser fra Ankestyrelsen, som kan have betydning for hvilke hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretninger der kan bevilges.
Her kan du læse
-
Det er en sundhedsfaglig vurdering, der ligger til grund for, om du er omfattet af personkredsen, der er berettiget til hjælp efter servicelovens bestemmelser.
Desuden om din psykiske lidelse er af en karakter, der gør, at du kan komme i betragtning til en psykiatrisk servicehund.
Du kan søge om servicehund via Borger.dk
-
Returnering af hjælpemidler efter endt behov
Hvis du skal returnere dine hjælpemidler, skal du kontakte Hjælpemiddelteamet.
Hjælpemiddeldepotet nedtager også nødkald og/eller elektronisk låseenhed, hvis du har haft dette.
Du finder kontaktoplysninger i boksen til højre.
-
Pjecer og gode råd:
File
Har du et varigt handicap, kan du søge om støtte til en handicapbil
-
Du kan se de gældende love og regler om handicapbiler i § 114 i 'Lov om social service' på Retsinformations hjemmeside.
På Retsinformations hjemmeside kan du læse bekendtgørelsen samt vejledningen.
Skrevet af Social-, Bolig- og Ældreministeriet