Sammendrag
Første budgetopfølgning for 2024 for Børne- og Skoleudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af den samlede budgetopfølgning for Ballerup Kommune, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Inden for servicerammen forventes der med udgangen af 2024 et mindreforbrug på 10,4 mio. kr. på driftsbudgettet.
Uden for servicerammen forventes der med udgangen af 2024 et merforbrug på 3,1 mio. kr. på driftsbudgettet.
Dvs. at der på det samlede driftsbudget med udgangen af 2024 forventes et mindreforbrug på i alt 7,2 mio. kr.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2025, budgetopfølgningerne 2024 og regnskabsaflæggelsen 2023 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2024 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 30.30 Folkeskolen
- 30.31 Tandpleje
- 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
- 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet første budgetopfølgning for budget 2024 på driftsområdet for Børne- og Skoleudvalget.
I det følgende beskrives forventningerne til driftsbudgettet inden for og uden for servicerammen.
Forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen
Efter de indarbejdede korrektioner forventes der med udgangen af 2024 et mindreforbrug på 10,4 mio. kr., jf. Bilag 1, tabel 1 (kolonne 6). Korrektionerne kan ses i Bilag 1, tabel 3.
Forklaringer på væsentlige mer- eller mindreforbrug inden for servicerammen
På rammen forventes ved første budgetopfølgning et mindreforbrug på ca. 1,7 mio. kr. i forhold til det foreslåede korrigerede budget, hvilket dækker over mer- og mindreudgifter på forskellige områder under rammen. Måløvhøj Skole følger den aftalte handleplan og forventer et merforbrug på ca. 3,5 mio. kr.
- 30.36 - Tilbud til børn og unge med særlige behov
På rammen forventes ved første budgetopfølgning et mindreforbrug på ca. 8,3 mio. kr. i forhold til det foreslåede korrigerede budget. Dette vedrører hovedsageligt øgede takstindtægter fra salg af pladser på Kasperskolen, da Ballerup Kommune i stigende omfang visiterer til mindre indgribende specialtilbud tæt på almenområdet. Hertil kommer skolernes betaling af den såkaldte enhedstakst, som i 2024 udgør 265.000 kr. pr. visiteret elev.
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
På rammen forventes et merforbrug mellem 0 og 3 mio. kr. (1,5 mio. er angivet i bilag 1). Merforbruget skyldes, at effekterne af arbejdet med at omstillle driften, jf. rammebesparelsen kommer i et lavere tempo end forventet.
- 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige
På rammen forventes et merforbrug på 1,1 mio. kr.
I forbindelse med første budgetopfølgning indstilles en samlet rammereduktion på 20,8 mio. kr. Der tilføres midler til "fastholdelse, udvikling og rekruttering" (FUR) på 2,4 mio. kr. og diverse overførsler på 2,6 mio. kr. Modsat er der en betydelig rammereduktionen som følge af demografiregulering på 25,8 mio. kr. svarende til en korrektion af budgetrammen til det forventede børnetal i 2024. Demografireguleringen er en naturlig følge af Ballerup Kommunes budgetmodel, hvor der korrigeres i forhold til de opdaterede forventninger til udviklingen af børnetallet i 2024.
Demografireguleringen udfordrer imidlertid Center for Skoler, Institutioner og Kulturs mulighed for på kort sigt at skabe balance mellem budget og forventet forbrug i 2024.
Det skyldes, at Center for Skoler, Institutioner og Kultur - i samarbejde med Center for Ejendomme - i løbet af 2023, efter indstilling til Børne- og Skoleudvalget, har foretaget en række tiltag til at imødekomme forventningerne om et kraftigt stigende børnetal i 2023-2024. En række af disse tiltag har udgiftsdrivende konsekvenser med bæring ind i 2024, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse forbruget i overensstemmelse med demografireguleringen i budget 2024.
Der er således i de indarbejdede forventninger afsat midler til etablering, indretning og drift af pavilloner med 76 dagtilbudspladser i Distrikt Baltorp samt ansættelse af pædagogisk leder til kommende børnehus. Derudover er der afsat midler til etablering af satellit med 38 dagtilbudspladser (Krumtappen i distrikt Måløvhøj).
Yderligere tiltag, som har en økonomisk bæring i 2024 vedrører etablering, indretning og drift af pavilloner med 45 dagtilbudspladser i distrikt Skovlunde (ved Sletten). Ansættelse af ekstra pædagogisk leder samt indkøb og drift af bus til distrikt Baltorp til aflastning af børnehuse som følge af stigende børnetal.
Forventningerne til driftsbudgettet uden for servicerammen
Efter de indarbejdede korrektioner forventes det, at budgettet overholdes med udgangen af 2024, jf. Bilag 1, tabel 2 (kolonne 6). Korrektionerne kan ses i Bilag 1, tabel 3.
Budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet uden for servicerammen
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Der forventes et merforbrug på 3,5 mio. kr. primært vedr. tabt arbejdsfortjeneste. Der arbejdes på at minimere udgifterne. Omstillinger på området tager dog lang tid, derfor forventes det ikke at kunne indhentes i 2024.
Konsekvens ved første budgetopfølgning 2024
For 2024 er konsekvensen, at budgettet reduceres med 28,4 mio. kr., som skyldes overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2023, omplaceringer mellem udvalg, tillægsbevilling og demografiregulering for indeværende år. Korrektionerne kan ses i Bilag 1, tabel 3.
Konsekvens for budgetårene 2025-2028
For budgetårene 2025-2028 vil konsekvensen være, at budgettet skal
- Reduceres med 7,0 mio. kr. i 2025
- Reduceres med 7,9 mio. kr. i 2026
- Reduceres med 7,5 mio. kr. i 2027
- Reduceres med 7,3 mio. kr. i 2028.