Sammendrag
Der fremlægges en plan for anvendelse af klubpersonale samt personale fra Familiehuset som kontaktpersoner.
Sagen forelægges i både Kultur- og Fritidsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget.
Baggrund
Børne- og Skoleudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget behandlede den 13. juni 2022 en sag om anvendelse af klubpersoner samt personale fra Familiehuset som kontaktpersoner.
På Børne- og Skoleudvalgets og Kultur- og Fritidsudvalgets møder den 13. juni 2022 blev det besluttet, at administrationen frem mod udvalgenes augustmøder skulle undersøge de konkrete ungeforløb i henholdsvis det interne kontaktpersonkorps og eksterne kontaktpersonkøb med henblik på at lægge en konkret plan for de unge. Samtidig skulle der gennemføres afklaringssamtaler med medarbejderne i det interne kontaktpersonkorps. Begge dele med henblik på at fremlægge en konkret implementeringsplan til udvalgenes eventuelle beslutning i august 2022.
’Sagen blev sendt tilbage fra Økonomiudvalget til Børne- og Skoleudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på, at de politiske udvalg kunne stille en række supplerende spørgsmål. Der er vedlagt et bilag med skriftlige svar på disse spørgsmål (bilag 4). Af bilaget fremgår også administrationens vurdering af et alternativt forslag fra det interne kontaktpersonkorps om at tilføre Familiehuset syv medarbejdere til at løse kontaktpersonopgaver. Forslaget er fremkommet i forbindelse med afholdt orienteringsmøde med deltagelse af politikere og medarbejderrepræsentanter fra det interne kontaktpersonkorps..
Sagsfremstilling
Forslag til ny organisering
Formålet med forslaget om at anvende kontaktpersoner fra klubberne og Familiehuset er i højere grad at anvende kontaktpersoner, som barnet eller den unge med behov herfor, kender i forvejen og har en god relation til.
Den nuværende ordning fjerner kontaktpersonarbejdet fra det almene miljø, da der i dag enten anvendes eksterne kontaktpersoner eller kommunens interne kontaktpersoner, som barnet/den unge ikke har en relation til i forvejen. Derfor bliver det sværere at hjælpe barnet/den unge ind i fællesskabet i det almene miljø, hvilket er det overordnede mål for indsatsen, jf. Børne- og Ungestrategien.
I dag er Kontaktpersonkorpset en del af Ungevejledningen, som er en del af Socialafsnittet. Kontaktpersonerne får sager visiteret direkte fra Myndighedssagsbehandlerne. Kontaktpersonerne løser ikke alle kommunens kontaktpersonopgaver. Det er i dag også muligt at købe eksterne kontaktpersoner, hvis det ikke er muligt for det interne kontaktpersonkorps at varetage opgaven. Det vil fortsat være muligt i den nye model at tilkøbe eksterne kontaktpersonopgaver, hvis opgaven tilsiger det. Det interne kontaktpersonkorps foreslås nedlagt, da opgaverne bortfalder.
Det foreslås, at der etableres et fordelingsudvalg, hvor det faglige og det økonomiske ansvar for udførerdelen af kontaktpersonsordningerne lægges. Gruppen skal koordinere og har den fulde kompetence til at fordele kontaktpersonsopgaver på:
- Klub
- Kontaktpersoner i familievejledningen
- Eksterne kontaktpersoner.
Fordelingsudvalget består af en leder fra henholdsvis skolerne, klubberne, myndighed og Familiehuset. Fordelingsudvalget er ikke et visitationsforum, men et forum, der vælger relevant leverandør (klub, Familiehuset eller ekstern kontaktperson) ud fra barnet eller den unges behov, når der har fundet en visitation sted.
Den samlede model er beskrevet i bilag 1.
I forbindelse med behandlingen af sagen i Børne- og Skoleudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget den 13. juni 2022 indkom en række høringssvar til modellen. De fremgår af bilag 2, hvor også administrationens bemærkninger til høringssvarene fremgår.
Undersøgelse af konkrete kontaktpersonforløb
Samtlige kontaktpersonforløb er i løbet af juni måned blevet gennemgået med henblik på at lægge en konkret plan for de unge, såfremt forslaget vedtages.
Gennemgangen er foregået ved, at alle sager med unge over 18 år er gennemgået i samarbejde mellem socialafsnittet og arbejdsmarkedsområdet.
Sagerne, hvor de unge er under 18 år, er gennemgået på fordelingsudvalgsmøder med deltagelse af klub, Familiehus, myndighed samt direktør. Forud for fordelingsudvalgsmøderne har socialafsnittet gennemgået sagerne, og sagerne hvor den unge helt oplagt skal tilbydes en ekstern kontaktperson, fordi opgaven ikke kan løses i klubregi eller Familiehuset, er blevet vurderet.
Resultatet af den fælles gennemgang er, at:
- 22 sager kan varetages i klubregi (9 i klub Syd, 7 i Klub Nord, 4 i Klub Skovlunde og 2 i Klub Måløv).
- 6 sager kan varetages i Familiehuset.
- 6 sager kan overgå til en arbejdsmarkedsindsats/KUI.
- 36 sager kan lukkes (enten fordi indsatsen ikke længere er aktuel, fordi den kan løses i regi af eksempelvis uddannelse eller fordi der har været tale om en dobbeltindsats).
- 28 sager skal have en ekstern kontaktperson.
- 6 sager skal have et internt køb af kontaktperson (eksempelvis Brydehuset eller en skole).
Der er i alt blevet gennemgået 103 sager. Tallet stemmer ikke helt overens med en sammenlægning af ovenstående tal, da der har været enkelte sager, hvor opgaven eksempelvis deles mellem klub og Familiehus.
Det skal også bemærkes, at ovenstående er et øjebliksbillede. Der åbnes og lukkes løbende sager med baggrund i ændringer i børne- og ungegruppens behov.
Det er forventningen, at der på sigt vil komme flere sager i klubber og Familiehus, såfremt modellen vedtages, når anvendelsen af medarbejdere fra klub eller Familiehus som kontaktpersoner bliver en kendt mulighed - også tidligt i barnet/den unges forløb og med et forebyggende sigte. Dette er forsøgt afspejlet i den beskrevne indfasning af økonomimodellen nedenfor.
Afklaringssamtaler med medarbejderne i det interne kontaktpersonkorps
Der har i juni måned været afholdt afklaringssamtaler med medarbejderne i det interne kontaktpersonkorps. Forud for afklaringssamtalerne blev afholdt et fællesmøde med deltagelse af SL (den relevante faglige organisation) samt kommunens personaleafdeling med henblik på, at medarbejderne kendte deres muligheder forud for samtalerne. Resultatet af samtalerne er, at 13 ud af de 15 medarbejdere i det interne kontaktpersonkorps har taget imod tilbuddet om en samtale.
Alle 13 medarbejdere har udtrykt ønske om en omplacering internt i kommunen. Det er forventningen, at der vil kunne tilbydes en omplacering til alle, der ønsker det. Det skal understreges, at en ny ansættelse vil finde sted på ændrede vilkår, at der skal finde et konkret match sted mellem medarbejdernes ønsker, kompetencer og behovene i den samlede organisation og at mange har ønsket samme type af ansættelse. Det kan derfor ikke garanteres, at den tilbudte omplacering vil matche medarbejderens specifikke ønske
Hvis forslaget vedtages, går der en proces i gang herom. Den er beskrevet i bilag 3.
Fremadrettet kompetenceudvikling, funktions- og opgavebeskrivelser mv.
På fordelingsudvalgsmøderne i juni måned blev der også drøftet behovet for konkret kompetenceudvikling af klubmedarbejdere til opgaven.
Det blev aftalt, at socialafsnittet vil deltage ved personalemøder i de fire klubber, beskrive kontaktpersonopgaven og drøfte fremadrettet kompetenceudvikling. Familiehuset deltager i disse møder, da det på fordelingsudvalgsmøderne blev klart, at Familiehuset har relevante kompetencer til at forestå den nødvendige kompetenceudvikling hvad angår faglig metodeudvikling. Socialafsnittet vil ligeledes bidrage med kompetenceudvikling ift. at skrive handleplaner mv. Det vil være klublederens vurdering, hvor mange medarbejdere fra den enkelte klub, der skal forestå opgaven og derfor kompetenceudvikles ift. det.
Såfremt modellen vedtages, vil der blive udarbejdet en funktions- og opgavebeskrivelse for kontaktpersonerne i klubregi. Der er nedsat en lille arbejdsgruppe hertil bestående af en klubleder og en teamleder fra socialafsnittet. Arbejdsgruppens udgangspunkt er, at der er tre hovedformål med at tilknytte en kontaktperson fra klubområdet:
- At skabe en god og stabil voksenrelation, der tager udgangspunkt i en kendt voksen
- At styrke barnets/den unges tilknytning til almene børnefællesskaber
- At styrke barnets/den unges aktive fritidsliv.
Funktions- og opgavebeskrivelsen skal også beskrive hvordan der arbejdes med gode handleplaner, med exitstrategier og afslutning af indsatser.
Økonomi
Med afsæt i den konkrete gennemgang af de unge, foreslås en indfasning af modellen.
I dag anvendes 12 mio. kroner til eksterne kontaktpersonkøb, og 9 mio. kroner til det interne kontaktpersonkorps.
Det forslås, at der overføres en økonomi til henholdsvis klubber og Familiehuset til løsning af opgaven.
Til Familiehuset foreslås overført 2,2 mio. kr. Dette svarer til fire årsværk, der med baggrund i den konkrete sagsgennemgang foreslås anvendt til stillinger med fokus på autismeområdet samt en opjustering på familiesuppleringsområdet.
Klubøkonomien foreslås indfaset over tre år. Der foreslås overført 1,5 mio. kroner det første år til klubberne. Midlerne anvendes på 1/4 årsværk i grundtildeling til hver af de fire grupper samt en afregning pr. ekstra anvendt time. Dette vil det første år koste ca. 1 mio. kroner. Der foreslås dog reserveret 1,5 mio. kroner, idet opgavens omfang forventes at stige henover året. Det er således erfaringen, at der ofte lukkes oplagte klubsager umiddelbart inden skoleårets afslutning (hvor gennemgangen er foretaget) og kommer flere til, når et nyt skoleår starter.
Det andet år foreslås grundtildelingen opjusteret til 1,1 mio. kroner, og det tredje år opjusteret til 2,2 mio. kroner. Der forudsættes fortsat anvendt en konkret timeafregning for tildelte opgaver herudover. Dette med henblik på at sikre, at modellen tager højde for forskelle i antallet af opgaver klubberne imellem.
Den samlede økonomi i 2023 er:
Eksternt køb |
10,9 |
mio. kr. |
Internt eksternt køb |
1,4 |
mio. kr. |
Familiehuset |
2,2 |
mio. kr. |
Klub |
1,5 |
mio. kr. |
Besparelse |
5 |
mio. kr. |
I alt |
21 |
mio. kr. |
I 2024 og 2025 øges klubbernes økonomi til opgaven i takt med at modellen indfases. I 2024 og 2025 skal det anvendte beløb til eksterne kontaktpersonindkøb derfor falde tilsvarende.
Økonomien i modellen genbesøges i juni 2023, når modellen har fungeret et stykke tid, med henblik på eventuelle tilretninger. Genbesøget af økonomimodellen vil tage udgangspunkt i den faktiske fordeling af børn og unge på fordelingsudvalgsmøderne. Hvis det med baggrund i beslutningerne på disse møder kan ses, at den tildelte økonomi ikke harmonerer med behov i børne/ungegruppen, justeres modellen.
I juni måned 2023 (samtidig med genbesøget af økonomimodellen) gøres status over opgaveløsningen. Klubberne og Familiehuset skal i den forbindelse høres til deres oplevelser med modellen med henblik på eventuelle kvalitative tilretninger.
Hvis forslaget vedtages, vil det blive indfaset gradvist med udgangspunkt i dels gennemgangen af de unge, dels resultatet af den konkrete proces for medarbejderne i det interne kontaktpersonkorps. I 2022 fordeles økonomien konkret med udgangspunkt i flytningen af de konkrete opgaver. Dette med udgangspunkt i den fastsatte timepris.