Sammendrag
Kommunalbestyrelsen orienteres om delaftale indgået mellem regeringen og KL om tiltag vedrørende kommunernes økonomi i lyset af COVID-19.
Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse tage stilling til en eventuel udskydelse af dækningsafgiften.
Baggrund
Der henvises til borgmesterbrev fra KL og Aftaletekst om Tiltag vedrørende kommunernes økonomi i lyset af COVID-19 (delaftale mellem regeringen og KL af 26. marts 2020).
Sagsfremstilling
Torsdag d. 26. marts 2020 blev der indgået delaftale mellem regeringen og KL omkring kommunernes økonomi i lyset af COVID-19. Kommunalbestyrelsen orienteres omkring punkterne i delaftalen og allerede igangsatte initiativer i Ballerup Kommune.
Kommunerne sættes i 2020 fri af det aftalte anlægsloft
Delaftalen betyder, at anlægsloftet for 2020 bortfalder, samt at der er mulighed for lånefinansiering til de nye anlægsudgifter. Dermed har kommunerne fri mulighed for at fremrykke investeringer, som er sat til at blive gennemført i de kommende år. KL har vurderet, at kommunerne til sammen kan fremrykke investeringer for op til 2,5 mia. kr. I forbindelse med delaftalen er der ikke taget stilling til anlægsrammen for 2021.
Desuden er der afsat en generel lånepulje på 500 mio. kr. til styrkelsen af likviditeten i vanskeligt stillede kommuner (ikke relevant for Ballerup), som ikke er bundet op på anlægsudgifter.
I Ballerup Kommune er der fundet investeringer for ca. 34 mio. kr., der kan fremrykkes til 2020 fra tidligere. De konkrete tiltag i Ballerup Kommune drejer sig om fremrykning af opgaver i forbindelse med bygningsvedligeholdelse, energitiltag, samt opgaver i forbindelse med indeklima og faglokaler på skoler, der i øjeblikket står tomme. De fremlagte initiativer bliver løbende fremlagt politisk.
I forbindelse med fremrykningerne af investeringer vil den økonomiske strategis likviditetsmålsætning i 2021 ikke være overholdt, men den vil blive genetableret i 2022 og 2023. Se vedlagte bilag. Yderligere kan det fremhæves, at de forventede fremtidige indtægter for 2021 endnu ikke er beregnet og alt andet lige vil det påvirke likviditetstallene i 2021 og frem.
Udskydelse af betaling af dækningsafgift af forretningsejendomme
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne har mulighed for at udsætte virksomheders betaling af anden rate af dækningsafgiften fra 2020 til 2021. Kommunernes forudsatte indtægter for anden rate af dækningsafgiften udgør 1,1 mia. kr. svarende til 41 mio. kr. for Ballerup Kommune. Regeringen opfordrer kommunerne til at anvende muligheden for at udsætte betalingen for at medvirke til at afhjælpe likviditetsproblemer hos private virksomheder.
KL har udsendt et tekniknotat om den praktiske håndtering af udskydelsen. Udskydelsen kan i givet fald tage afsæt i to scenarier:
1) Udsætte betalingen af anden rate fra august til senere i 2020 dog senest den 1. december 2020
2) Udsætte betalingen af anden rate til 2021 fx i to lige store rater sammen med første og anden rate for 2021.
Scenarie 1 påvirker ikke ultimolikviditet 2020 for Ballerup Kommune i modsætning til scenarie 2. I scenarie 2 vil likviditeten være genetableret i forbindelse med anden rate 2021. Scenarie 2 kan anses for at være den løsning, der bedst understøtter det private erhvervsliv.
En udsættelse af betaling af dækningsafgifter skal ses i lyset af overvejelser om risiko for tab for kommunen, hvis der er virksomheder, der går i konkurs i perioden. Det skal dog ses i sammenhæng med risici forbundet ved ikke at understøtte virksomhederne, som kan påvirke kommunens økonomi på andre måder end alene indtægten fra dækningsafgift, samt at udgifter i forbindelse med faste ejendomme har høj prioritet i forbindelse med konkurser. Sidstnævnte bidrager til at nedbringe risikoen for tab for kommunen.
Administrationen anbefaler, at Kommunalbestyrelsen vælger scenarie 2.
Offentligt indkøb skal understøtte virksomhederne
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne fremrykker betalinger for et beløb på op mod 5 mia. kr. Ballerup Kommune har allerede iværksat følgende initiativer:
- Fakturaer:
Med henblik på at understøtte likviditeten i det private erhvervsliv er den gængse 30-dages betalingsfrist suspenderet, og der afregnes løbende efter levering af ydelse/vare. I første omgang er der straksafregnet 6.000 fakturaer til samlet ca. 41 mio. kr.
- Udskydelse af betalinger:
Rykning for ikke-betalt ejendomsskat er foreløbigt udsat til ultimo april 2020, ligesom udlægsforretninger også er udskudt. Ballerup Kommune har forudsat stor sikkerhed for betalinger, så det indebærer alene en udskydelse af indtægter til kommunen.
- Opretholdelse af erhvervsservice:
Alle myndighedsfunktioner over for borgere og virksomheder (fx byggesagsbehandling, lokalplanlægning mv.) opretholdes, så virksomheder og øvrige kan fremme egne projekter.
Derudover er regeringen, KL og Danske Regioner enige om at give mulighed for, at der til og med den 31. oktober 2020 kan dispenseres fra en række bevillingsregler, der har betydning for indkøb i det offentlige. Dispensationerne vil give mulighed for følgende:
- Forudbetale leverancer frem til den 1. juli 2020 med en værdi på højst 1 mio. kr.
- Undlade af gøre misligholdelsesbestemmelser (fx krav om betaling af bod for forsinkelse), gældende over for leverandører til kommunerne, hvis misligholdelsen kan henføres til COVID-19.
I det omfang en kommune vælger at udnytte dispensationerne, vil den enkelte kommune skulle sørge for at administrere ensartet for leverandører til den pågældende kommune, så virksomhederne behandles lige.
Administrationen anbefaler at undlade forudbetaling af leverancer, da det øger risikoen for kommunens økonomi, hvis det viser sig, at leverandørerne går konkurs. Med suspensionen af den ellers gældende 30-dages betalingsfrist i Ballerup Kommune, afregnes der nu løbende til leverandøren straks efter levering af ydelse/vare, hvilket vurderes at være den mest hensigtsmæssige model.
Muligheden for at undlade at gøre misligholdelsesbestemmelserne gældende er allerede implementeret i Ballerup Kommune, hvis misligholdelsen kan henføres til COVID-19.
Løbende dialog om driftsudgifterne
I lyset af den ekstraordinære situation Danmark står i, vil regeringen anvende deres administrative bemyndigelse i budgetlovens § 12 til at undtage COVID-19-relaterede udgifter i 2020 fra udgiftslofterne. Kommunerne vil derfor kunne afholde tilførte midler uden at fortrænge øvrige udgifter.
Regeringen og KL vil løbende være i dialog om kommunernes situation i relation til COVID-19. Parterne vil drøfte de samlede rammer om kommunernes økonomi i 2020 og 2021 i forbindelse med de kommende økonomiforhandlinger til sommer. Den indeværende aftale vil derfor udgøre en delaftale i den løbende dialog om COVID-19 mellem regeringen og KL frem mod den samlede aftale om kommunernes økonomi for 2021.
Administrationen vil i marts og frem løbende vurdere mer- og mindreudgifter som følge af COVID-19.
Ud over de direkte til COVID-19 henførbare mer- og mindreudgifter i kommunens budget, vil den stigende ledighed medføre stigende udgifter til indkomstoverførsler. Derfor har administrationen særligt fokus på at holde øje med udviklingen i ledighed og udgifter til indkomstoverførsler. Af delaftalen fremgår, at regeringen og KL er enige om at foretage en midtvejsvurdering af overførselsudgifterne i 2020 i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2021.