Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2017 og opfølgning på "Aftale om budget 2017" forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen.
Samlet set viser tredje budgetopfølgning for 2017 et merforbrug på 4,5 mio. kr. i forhold til det senest korrigerede budget ved anden budgetopfølgning 2017.
Tredje budgetopfølgning 2017 viser en overskridelse af servicerammen på 0,8 mio. kr. i 2017, hvilket udgør en overskridelse på 0,03 pct., hvorfor servicerammen anses for at være overholdt.
Tredje budgetopfølgning 2017 forelægges i 2018-pris- og lønniveau for budgetårene 2018-2021 og er desuden udarbejdet med udgangspunkt i budgettet som det fremgik efter andenbehandlingen af budget 2018.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2018 og budgetopfølgningen for 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2017 tre gange og "Aftale om budget 2017" fire gange årligt.
Tredje budgetopfølgning på driftsbudgettet for Ballerup Kommune bygger på tilbagemeldingerne fra udvalgene siden anden budgetopfølgning 2017.
Sagsfremstilling
Tredje budgetopfølgning 2017 viser merforbrug på driftsbudgettet på 4,5 mio. kr. i 2017. Over samtlige budgetår (2017-2021) svarer den samlede effekt til 8 mio. kr. i merforbrug på driftsbudgettet. I opfølgningen for 2017 forventes der dog kun en mindre overskridelse af servicerammen på 0,8 mio. kr. i 2017, svarende til 0,03 pct. af servicerammen. Overskridelsens størrelse betyder, at den økonomiske strategis målsætning om overholdelse af servicerammen anses for opfyldt. Servicerammen følges dog nøje, idet der fremadrettet er budgetpres på servicerammen, især på voksenområdet.
Tredje budgetopfølgning 2017 viser i store træk en fastholdelse af niveauet for overskuddet på de løbende poster og likviditeten set i forhold til det vedtagne budget 2018. Således giver opfølgningen en overholdelse af den økonomiske strategis målsætninger for overskud på de løbende poster og likviditeten.
For budgetårene 2017-2021 vil den samlede merforbrug på driftsbudgettet være 4,5 mio. kr. i 2017 faldende til et merforbrug på 0,8 mio. kr. i 2021.
De væsentligste ændringer og udfordringer er:
Beskæftigelsesfremmende foranstaltninger (20.02)
Udgifterne til en række uddannelser på beskæftigelsesområdet – STU, EGU og produktionsskole – er højere end forventet (2,6 mio. kr.). I indeværende år kan der peges på kompenserende besparelsesmuligheder. På længere sigt kan forebyggelse af behovet for især STU være en mulighed i samarbejde mellem børne- og voksenområdet. Udgifterne til sygedagpenge er højere end forventet (3,1 mio. kr.). Center for Arbejdsmarked vil forelægge en række initiativer for Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget, der på sigt kan imødekomme merforbruget på sygedagpengeområdet.
Forebyggelse og anbringelse af børn og unge uden for hjemmet (30.46)
Det er lykkedes med at bremse tilgangen af nye anbringelser på dyre socialpædagogiske opholdssteder. Nedgangen i udgifterne til anbringelserne er dog ikke sket i det tidligere forventede tempo, hvilket er den altovervejende årsag til et potentielt merforbrug på rammen i de kommende år. De største udfordringer på rammen er derfor fortsat dyre anbringelser og stigende og uventede udgifter på krisecentre.
Tilbud til ældre pensionister (50.52)
Der forventes et samlet mindreforbrug på rammen svarende til 6,5 mio. kr. i 2017. Mindreforbruget skyldes bl.a. en udskydelse på 1,8 mio. kr. til 2018, vedrørende biler i Hjemmeplejen, nyt låsesystem til Hjemmeplejens borgere, revisitering og ændret pakkekoncept i Hjemmeplejen. Desuden justering af budgettet på baggrund af nuværende forbrug med 3,9 mio. kr. som er begrundet i en forventning om køb af færre plejepladser m.m. Justeringen er indregnet i budget 2018 og overslagsår. Endelig er der vakancer i administration samt uforbrugte midler i forbindelse med tidligere beslutninger fra 2012 om omkonvertering af plejeboliger på Plejecenter Lindehaven til korttidspladser for 0,8 mio. kr.
Tilbud til voksne med særlige behov (50.54)
Der har siden anden budgetopfølgning været en tilgang på 21 nye borgere og en stigning i udgifter på 14 kendte borgere. På nuværende tidspunkt forventes et merforbrug på 10,772 mio. kr. i 2017 på baggrund af de kendte aktiviteter. Derudover vil borgerne på visitationslisten udløse en yderligere udgift på 2,255 mio. kr., hvis de alle får anvist en foranstaltning i 2017.
Udviklingen følges nøje og Social- og Sundhedsudvalget drøftede på mødet i november 2017 mulige handlinger, som kan neutralisere det forventede merforbrug fremadrettet.
Anlæg
Tredje budgetopfølgning på anlægsbudgettet i 2017 viser et nettoanlægsbudget på 278 mio. kr. i 2017, svarende til en reduktion på 22,3 mio. kr. siden vedtagelsen af budget 2018. Ændringerne på anlægsbudgettet skyldes primært omplaceringer til øvrige år. Nettoforbruget udgør pr. 1. november 2017 ca. 141,1 mio. kr., hvilket svarer til en nettoforbrugsprocent på 51 pct. Det lidt beskedne forbrug på nettoanlægsbudgettet skyldes, at der er kommet flere indtægter end forventet.
Øvrige poster
Under øvrige poster er der indarbejdet en mindreudgift på 2,2 mio. kr. i 2017 primært vedrørende udbytter og kursjustering på Ballerup Kommunes investeringsportefølje. På øvrige balanceforskydninger er der foretaget en omplacering fra 2017 til 2019 af budgettet til grundkapitallån til Landsbyggefonden vedrørende udskydelse af afregninger med Landsbyggefonden. Desuden er der indarbejdet 2 mio. kr. årligt på udgiftssiden vedrørende lån til betaling af ejendomsskat.
Endelig er låneoptaget korrigeret, primært som følge af omplaceringer af låneberettigede anlægsprojekter til øvrige år.
Overførsler
Der er indarbejdet overførsler på 51,1 mio. kr. fra 2016 til 2017 i første budgetopfølgning 2017. De forventede overførsler fra 2017 til 2018 udgør ved tredje budgetopfølgning 26,8 mio. kr., svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2017 på 24,3 mio. kr.
Servicerammen
Den vejledende serviceramme udgør 2.521,8 mio. kr. i 2017. Siden anden budgetopfølgning er der foretaget en korrektion af den vejledende serviceramme korrigeret med en forøgelse, som er indregnet for konsekvenserne fra lov- og cirkulæreprogrammet svarende til 3 mio. kr. i 2017.
Det forventede forbrug på servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2017 udgør 2.522,6 mio. kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 0,8 mio. kr. i 2017, hvilket udgør en overskridelse på 0,03 pct., hvorfor servicerammen anses for at være overholdt.
Likvid beholdning
Med baggrund i nærværende budgetopfølgning forventes en likvid beholdning ultimo 2017 på 293,5 mio. kr., hvilket er 42,5 mio. kr. mere end ved seneste ajourføring af budget 2017, hvor den forventede likviditet ultimo året (2017) udgjorde 251 mio. kr. Den økonomiske strategi er således overholdt vedrørende likviditeten i 2017.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld udgjorde 617 mio. kr. primo 2017 og vil ultimo 2017 udgøre 598,6 mio. kr. Nedbringelsen af gælden følger dermed rammerne i den økonomiske strategi.