I Ballerup Kommune foretages der, jævnfør servicelovens § 151, et årligt lovpligtigt anmeldt tilsyn hos leverandører, der leverer personlig og praktisk hjælp. Visitationen har valgt det eksternte firma Connector a/s til dette arbejde.
Center for Social og Sundhed besluttede på baggrund af tilsynet i 2014, at skærpe kravene til de godkendte leverandører, dels på leverandørernes faglige kompetencer og dels på dokumentation omkring borgeren. I den forbindelse blev alle seks leverandører opsagt med udgangen af februar 2015 og fik tilsendt nye kontrakter. De nye kontrakter er udarbejdet med juridisk bistand fra Sekretariat for Politik og Ledelse.
De efterfølgende møder med leverandørerne for at underskrive de nye kontrakter, blev kombineret med Connectors tilsynsrapporter fra januar og februar 2015. Tilsynene blev gennemført hos:
- Ballerup Kommunes Hjemmepleje
- Jasmins Hjemmepleje
- P. Obel Hjemmeplejeservice
- Omsorgsplejen
- Tryghedsplejen
- Rengoering.com/Care (tidligere Clara Hjemmeplejeservice).
Der blev desuden gennemført ekstra tilsyn hos Omsorgsplejen i april 2015.
Antallet af leverandører af personlig og praktisk hjælp er nu gået fra seks til tre. Der er indgået kontrakt med:
- Ballerup Kommunes Hjemmepleje
- Jasmin Hjemmeplejeservice
- P. Obel Hjemmeplejeservice.
Resultatet af tilsynet hos de tre leverandører viser, at de leverer en tilfredsstillende kvalitet hos Ballerup Kommunes borgere:
1. Den skriftlige dokumentation i leverandørens dokumentationssystem og instrukser på eksempelvis brand, hjertestop og tyveri. Instrukserne skal ikke kun henvise til handlingen hos borgeren, men også den efterfølgende administrative opfølgning fx ved at kontakte Visitationen i Center for Social og Sundhed, Ballerup Kommunes sygepleje og andre myndigheder. Herudover er dokumentation i borgeres journal et lovkrav og skal være opdateret og udførlige jævnfør kontrakterne, der er indgået med Ballerup Kommune.
2. Der gennemføres borgerinterviews, hvor der spørges ind til:
- Borgeres tilfredshed med kvaliteten af den personlige/praktiske bistand, de modtager
- Oplever borgerne overensstemmelse mellem de visiterede og leverede ydelser
- Oplever borgerne inddragelse af egne ressourcer i udførelse af den visiterede hjælp.
3. Der gennemføres interviews med medarbejdere og ledelse hos leverandøren. Opfølgning på spørgsmål fra interviews med borgere vedrørende den brugeroplevede kvalitet samt afdækning af den faglige og organisatoriske kvalitet fx kender medarbejderne retningslinjerne vedrørende brand, hjertestop og tyveri m.m., hvordan efterlever de Ballerup Kommunes kvalitetsstandarder fx reglen om fleksibel rengøring m.m.
4. Tilsynets egne observationer hos leverandørerne og hos borgerne. Observationerne omfatter bl.a. opbevaring af nøgler, personalets påklædning og opbevaring af personfølsomme dokumenter. Hos borgerne bliver der observeret på hjemmets rengøringsstandard, borgernes soignering mv.
Alle tilsynsrapporterne er vedlagt sagen til orientering.
Social- og Sundhedsudvalget indstillede på deres møde den 1. september 2015, at sagen skulle tages til efterretning. Økonomiudvalget anbefalede indstillingen på deres møde den 22. september 2015 og Kommunalbestyrelsen tiltrådte indstillingen på deres møde den 28. september 2015.