Sammendrag
Første budgetopfølgning for 2017 og opfølgning på "Aftale om budget 2017" forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen.
Samlet set viser første budgetopfølgning 2017 budgetoverholdelse i forhold til det senest ajourførte budget ved tredje budgetopfølgning 2016, hvilket betyder, at den økonomiske strategi overholdes.
Dog skal det bemærkes, at mens der fortsat ses en positiv udvikling på især beskæftigelsesområdet med øget beskæftigelse og færre på sygedagpenge, kan der fortsat konstateres en stigning i udgifterne til ældreområdet grundet demografi, et udgiftspres i socialpsykiatrien samt en forventning om øgede udgifter til barsel.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2018 og budgetopfølgningen for 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2017 tre gange årligt og "Aftale om budget 2017" fire gange årligt.
Tredje budgetopfølgning for 2016 viste grundlæggende en overholdelse af det samlede driftsbudget i 2017, dog var der en mindre forventet overskridelse af servicerammen og dermed af den økonomiske strategi. Trods en positiv udvikling på beskæftigelsesområdet viste opfølgningen dog et fortsat budgetpres på især de specialiserede områder på såvel børne- som voksenområdet i overslagsårene.
Tredje budgetopfølgning 2016 viste en forventet forbedring af overskuddet på de løbende poster og likviditeten set i forhold til det vedtagne budget 2017. Således viste opfølgningen en overholdelse af målsætningerne for overskud på de løbende poster og likviditeten.
Sagsfremstilling
Første budgetopfølgning på driftsbudgettet for Ballerup Kommune bygger på tilbagemeldingerne fra udvalgene siden tredje budgetopfølgning 2016.
Første opfølgning på budgettet for 2017 viser, at det forventede regnskab for Ballerup Kommunes bevillingsrammer er 39,3 mio. kr. større end det seneste korrigerede budget. Ændringen fordeler sig med overførsler fra 2016 til 2017 på 51,1 mio. kr. og 11,8 mio. kr. i mindreforbrug på driftsbudgettet.
For budgetårene 2018-2021 vil den samlede ændring være -14,5 mio. kr. i 2018 faldende til -9,7 mio. kr. i 2021.
De væsentligste ændringer ved første budgetopfølgning er:
- 20.02 Beskæftigelsesfremmende foranstaltninger mv. Der forventes en væsentlig reduktion af udgifterne til offentlig forsørgelse i 2017. I særdeleshed forventes en reduktion af udgifterne til kontant- og uddannelseshjælp samt sygedagpenge. Samlet er budgettet reduceret med 9,9 mio. kr. i 2017 i forhold til tredje budgetopfølgning 2016.
- 50.52 Tilbud til ældre pensionister En stigning i antallet af ældre medfører en opskrivning af budgettet til hjemme- og sygepleje på 1,4 mio. i budget 2017. Stigningen i antallet af ældre fortsætter også i de kommende år, og det forventede merforbrug i 2017 på 1,4 mio. kr. forventes således at stige til 5,9 mio. kr. i 2021, når de seneste demografiske beregninger indregnes i områdets budgetmodel.
- 50.54 Tilbud til voksne med særlige behov Med henblik på at imødegå efterspørgslen på socialpædagogisk bistand, opretholde aktivitetsniveauet i værestedet samt finansiere udviklingsinitiativer i socialpsykiatrien, øges budgettet med en tillægsbevilling på 2,5 mio. kr. i 2017. Budgetopfølgningen har givet udsving i begge retninger på servicerammen som samlet set giver nul, inkl. finansiering af denne bevilling. Da første budgetopfølgning er servicerammeneutral, anses tillægsbevillingen for at være finansieret. Der arbejdes fortsat med tiltag og strategier på myndighedsområdet, der reducerer fremtidige udgifter på området. Opfølgning fremgår af det særskilte notat.
De væsentligste udfordringer på driftsbudgettet, som kan have konsekvenser fremadrettet:
- 60.62 Den centrale administrative funktion Ballerup Kommunes barselsfond har fra 2014 til 2016 haft stigende udgifter til barselsrefusion til områder med medarbejdere på barsel. Stigningen udgør 44 pct. fra 8,6 mio. kr. i 2014 til 12,803 mio. kr. i 2016. Udgiften på området forventes i 2017 at ligge på niveau med 2016, og budgettet for 2017 på 10,658 mio. kr. forudses på den baggrund for lavt. Administrationen har igangsat en kortlægning af området, herunder en afdækning af lovgrundlag og serviceniveau, med henblik på at afdække muligheder for tilpasning af budgettet. Resultatet vil blive forelagt i forbindelse med anden budgetopfølgning 2017.
Anlæg
Første budgetopfølgning på anlægsbudgettet i 2017 viser et nettoanlægsbudget på 293,9 mio. kr. i 2017, svarende til en forøgelse på 96,3 mio. kr. siden tredje budgetopfølgning 2016. Anlægsbudgettet i 2018 udgør 129,8 mio. kr., mens anlægsbudgetterne 2019-2021 udgør 83,0 mio. kr. i 2019, 123,7 mio. kr. i 2020, og 123,7 mio. kr. i 2021.Ændringerne på anlægsbudgettet skyldes hovedsageligt indarbejdelse af årsrulning af anlægsmidler fra 2016 til 2017 svarende til 35,8 mio. kr.
Dertil skyldes ændringerne en reduktion på 50 mio. kr., hvor en forventet salgsindtægt vedrørende salg af en grund allerede blev registreret i 2016. Fremrykning af udvidelsen af genbrugsstationen, hvor 7 mio. kr. flyttes fra 2019 til 2017 og en tillægsbevilling på 2,9 mio. kr. til ombygning af daginstitutionen Valhalla.
Overordnet er det kun tillægsbevillinger givet i perioden, som har betydning for den økonomiske strategi, idet årsrulningen, genbrugsstationen og den fremskudte indtægt alene udgør likviditetsforskydninger.
Øvrige poster
Under øvrige poster er der reserveret en udgift på 65 mio. kr. til brug for afregning af den aktivitetsbestemte medfinansiering for 2016. Den endelige afregning med Region Hovedstaden foretages først i juni 2017, hvilket skyldes Region Hovedstadens forsinkelse med ibrugtagningen af den nye sundhedsplatform.
Under skatter og tilskud/udligning er der indarbejdet de forventede konsekvenser af den kommende midtvejsregulering. På baggrund af en mere gunstig fremgang i beskæftigelsen på landsplan i 2016 end ventet, forventer KL en negativ midtvejsregulering af kommunerne i 2017 (de budgetgaranterede områder). Administrationen har derfor på baggrund af regnskab 2016 reserveret midler i 2017 til at imødegå den kommende midtvejsregulering.
Overførsler
Der er indarbejdet overførsler på 51,1 mio. kr. fra 2016 til 2017 i første budgetopfølgning 2017. Dette betyder, at der føres 22,5 mio. kr. mere i overførsler ud af budgetåret 2016, end der blev ført ind i budgetåret 2016.
De forventede overførsler fra 2017 til 2018 udgør 23,5 mio. kr., svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2017 på 27,6 mio. kr. Det skal bemærkes, at opgørelsen af de forventede overførsler erfaringsmæssigt er forbundet med betydelig usikkerhed. Der har tidligere været store afvigelser mellem forventningerne til overførsler givet ved årets budgetopfølgninger og det endelige regnskabsresultat.
Det skal dog pointeres, at et forbrug af overførte midler som det skitserede kan medføre en større overskridelse af servicerammen. Administrationen vil derfor i 2017 have ekstraordinært fokus på området med henblik på at undgå en overskridelse af servicerammen.
Servicerammen
Første budgetopfølgning 2017 er neutral på servicerammen. Den vejledende serviceramme (KL) udgør 2.526,3 mio. kr. Det forventede forbrug på servicerammen ved første budgetopfølgning 2017 udgør 2.529,7 mio. kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 3,4 mio. kr. i 2017. Overskridelsen er indarbejdet ved tredje budgetopfølgning 2016 med konsekvens for budget 2017.
Med baggrund i erfaringerne fra bl.a. regnskab 2016 vurderes det ikke at være hensigtsmæssigt at iværksætte modgående foranstaltninger ved en forventet overskridelse på 3,4 mio. kr., idet området følges nøje.
Likvid beholdning
Med baggrund i denne budgetopfølgning forventes en likvid beholdning ultimo 2017 på 196,6 mio. kr., hvilket er 33,2 mio. kr. mere end ved seneste ajourføring af budget 2017, hvor den forventede likviditet ultimo året (2017) udgjorde 163,4 mio. kr. Det kan bemærkes, at primolikviditeten for 2017 er væsentligt højere end forventet, men dette har dog været indikeret i forbindelse med den løbende opgørelse til Kommunalbestyrelsen af gennemsnitslikviditet hen over budgetåret 2016.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld udgør 617,0 mio. kr. primo 2017 og forventes ultimo 2017 at udgøre 599,1 mio. kr. med de ændringer, som er indarbejdet i første budgetopfølgning 2017. Ved seneste budgetopfølgning var forventningen, at gælden skulle udgøre 587,0 mio. kr. ultimo 2017.
Som led i den løbende optimering af Ballerup Kommunes låneporteføjle, foretog administrationen en større låneomlægning ultimo 2016. Umiddelbart indebar låneomlægningen et kurstab og en forøgelse af den samlede gæld med 12,1 mio. kr., men indebar samtidig en væsentlig rentebesparelse som hurtigt tjener kurstabet hjem. Formålet med omlægningen var at udnytte det lave renteniveau i markedet. Forøgelsen af gælden har ikke betydning for overholdelsen af den økonomiske strategi. Det kan oplyses, at administrationen rådfører sig med kommunens bank, Danske Bank, og Kommunekredit og i øvrigt arbejder indenfor den finansielle strategis rammer.
Endvidere forelægges første opfølgning på "Aftale om budget 2017" til orientering.