Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2022 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Ved tredje budgetopfølgning er servicerammen overholdt efter, at Økonomiudvalget på mødet den 25. oktober 2022 har godkendt, at der iværksættes en opbremsning på det administrative område resten af året. Økonomiudvalget fik på mødet i oktober forelagt en status, som viste et forventet samlet merforbrug på servicerammen svarende til 14 mio. kr. ved udgangen af 2022, men det er med de besluttede initiativer nu håndteret, idet der ikke forventes sanktioner for det merforbrug på 7 mio. kr. som skyldes udgifter til COVID-19 og fordrevne ukrainere (se tabel 2).
I det samlede resultat indgår forventede merudgifter på ca. 29 mio. kr. vedrørende stigende energipriser ved tredje budgetopfølgning 2022 som er fordelt ud til centrene.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2023, budgetopfølgningerne 2022 og regnskabsaflæggelsen 2021 skal opfølgning på budget 2022 behandles tre gange årligt
Budgetopfølgningen bygger på tilbagemeldinger på økonomien fra centrene. På de områder, hvor centrene vurderer, at der er en risiko eller udfordringer på deres bevillingsrammer, er der udarbejdet bilagsnotater. Endvidere er der indhentet forventet forbrug fra alle enheder. I udarbejdelsen af budgetopfølgningen er centrene gjort opmærksom på Kommunalbestyrelsens økonomiske strategi, herunder at det forventes, at der findes modgående foranstaltninger på de rammer, som viser en forbrugsmæssig opdrift, samt at der ikke gives varige tillægsbevillinger.
Sagsfremstilling
Den økonomiske strategi forventes overholdt på samtlige målepunkter.
Således forventes der 276 mio. kr. i overskud på de løbende poster med udgangen af 2022, hvilket er 126 mio. kr. over målet. Vedrørende målet om nedbringelse af gæld er der ingen ændringer ved tredje budgetopfølgning i forhold til vedtagelsen af budget 2023. Målet om overholdelse af bruttoanlægsrammen er ligeledes overholdt for 2022, men målet om overholdelse af servicerammen er presset. Derfor foreslog administrationen på Økonomiudvalgets møde 25. oktober 2022, at der skulle igangsættes en række administrative tiltag for at begrænse forbruget, hvilket Økonomiudvalget godkendte.
Tabel 1. Resultat af tredje budgetopfølgning på driftsbudgettet for Ballerup Kommune
( mio. kr.) |
Oprindeligt
budget 2022 |
Korrigeret
budget pr.
29/8-22
inkl.
overførsler |
Ændringer
ved
tredje
budget-
opfølgning
2022 |
Forslag
til nyt
budget
pr.
28/11-22
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-22 |
**)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=
(2)+(3) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
Klima- og
Miljøudvalget |
98.003 |
100.454 |
3.248 |
103.702 |
103.702 |
0 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
99.453 |
101.996 |
3.248 |
105.244 |
105.244 |
0 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
-1.450 |
-1.542 |
0 |
-1.542 |
-1.542 |
0 |
Erhvervs-,
Beskæftigelses-
og Uddannelses-
udvalget |
875.778 |
826.602 |
-36 |
826.566 |
826.566 |
0 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
92.384 |
91.633 |
-36 |
91.597 |
91.597 |
0 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
783.394 |
734.969 |
0 |
734.969 |
734.969 |
0 |
Børne- og
Skoleudvalget |
1.143.511 |
1.057.089 |
2.771 |
1.059.860 |
1.079.071 |
19.211 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
1.149.454 |
1.066.898 |
2.771 |
1.069.669 |
1.092.978 |
23.310 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
-5.943 |
-9.809 |
0 |
-9.809 |
-13.907 |
-4.098 |
Kultur- og
Fritidsudvalget |
148.422 |
128.361 |
858 |
129.220 |
126.802 |
-2.418 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
148.422 |
128.361 |
858 |
129.220 |
126.802 |
-2.418 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Socialudvalget |
391.285 |
384.559 |
-80 |
384.479 |
387.733 |
3.254 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
351.275 |
344.867 |
-80 |
344.787 |
354.614 |
9.826 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
40.010 |
39.692 |
0 |
39.692 |
33.119 |
-6.572 |
Sundheds- og
Ældreudvalget |
834.915 |
824.933 |
602 |
825.535 |
849.990 |
24.455 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
605.716 |
595.734 |
602 |
596.336 |
622.900 |
26.564 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
229.199 |
229.199 |
0 |
229.199 |
227.090 |
-2.109 |
Økonomi-
udvalget |
453.710 |
585.668 |
6.444 |
592.111 |
557.491 |
-34.620 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
452.180 |
584.138 |
6.444 |
590.581 |
555.961 |
-34.620 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
1.530 |
1.530 |
0 |
1.530 |
1.530 |
0 |
I alt driftsbudget |
3.945.624 |
3.907.666 |
13.807 |
3.921.473 |
3.931.355 |
9.882 |
- Heraf uden
for service-
rammen |
1.046.740 |
994.039 |
0 |
992.039 |
981.259 |
-12.779 |
- Heraf inden
for service-
rammen |
2.898.884 |
2.913.627 |
13.807 |
*2.927.434 |
2.950.096 |
*22.662 |
Vejledende
serviceramme |
|
|
|
|
2.935.689 |
|
Resultat |
|
|
|
|
14.407 |
|
*) Servicerammen for Ballerup Kommune udgør ca. 2.935 mio. kr. i 2022. Derfor udgør det faktiske merforbrug på servicerammen ca. 14 mio. kr. før indregning af kompensation m.m. (se tabel 2).
**) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Påvirkning af driftsbudgettet inden for servicerammen i 2022
Den aktuelle status viser et forventet samlet merforbrug på servicerammen svarende til 7 mio. kr. ved udgangen af 2022. Ved midtvejsreguleringen i 2022 fik kommunerne under ét en kompensation af staten svarende til 800 mio. kr. for udgifter til COVID-19 og fordrevne ukrainere. Ballerup Kommunes andel af denne kompensation vil udgøre ca. 7 mio. kr. i 2022. Det skal dog bemærkes, at der som udgangspunkt ikke fulgte en udvidelse af servicerammen med denne kompensation, men i lighed med den givne kompensation for COVID-19 i 2021 er der en fælles forståelse mellem KL og staten om, at et merforbrug på kommunernes serviceramme først vil blive sanktioneret, når merforbruget når over niveauet for kompensationen.
Siden anden budgetopfølgning er forbruget steget med ca. 14 mio. kr. , hvilket primært skyldes stigende energipriser på 10 mio. kr. samt stigninger i forbruget på ældreområdet og det specialiserede børneområde svarende til ca. 2 mio. kr. på begge områder. Merforbruget ligger primært på de specialiserede socialområder, hjemmeplejen, uddannelse af medarbejdere på ældreområdet og en række decentrale enheder (skole, plejehjem og sociale institutioner), jf. tabel 1. Omvendt er der et stort mindreforbrug på Økonomiudvalgets område.
Ved midtvejsreguleringen i 2022 fik kommunerne under ét en kompensation af staten svarende til 800 mio. kr. for udgifter til COVID-19 og fordrevne ukrainere. Ballerup Kommunes andel af denne kompensation vil udgøre ca. 7 mio. kr. i 2022. Det skal dog bemærkes, at der som udgangspunkt ikke fulgte en udvidelse af servicerammen med denne kompensation, men i lighed med den givne kompensation for COVID-19 i 2021 er der en fælles forståelse mellem KL og staten om, at et merforbrug på kommunernes serviceramme først vil blive sanktioneret, når merforbruget når over niveauet for kompensationen. Derfor forventes det, at det alene vil være 7 mio. kr. ud af merforbruget på 14 mio. kr., der er risiko for sanktioner på.
På den baggrund foretog administrationen en detaljeret gennemgang af det aktuelle forventede forbrug, herunder fik opgjort antallet af vakante stillinger, som ikke kunne forventes genbesat inden årets udgang (se tabel 2).
Tabel 2. Neutralisering af merforbrug
(Mio. kr.) |
|
Forventet merforbrug på servicerammen, som kan udløse sanktioner |
7 |
Ny forventning til genbesættelse af vakante stillinger i 2022 |
-3 |
Foreslået administrativ opbremsning med en kombination af begrænset
varekøb og ansættelser resten af året |
-4 |
Merforbrug på servicerammen |
0 |
Dermed forventes merforbruget på servicerammen svarende til 14 mio. kr. at være neutraliseret forud for tredje budgetopfølgning 2022, idet der ikke forventes sanktioner for det merforbrug på 7 mio. kr. som skyldes udgifter til COVID-19 og fordrevne ukrainere (jf. tabel 2).
Det kan i øvrigt bemærkes, at administrationen i forbindelse med tredje budgetopfølgning 2022 har foretaget omkontering af de administrative udgifter, som konteringsanalysen udført af BDO påviste. Analysen, som blev forelagt på Økonomiudvalgets møde den 20. september 2022 (Punkt 2), identificerede udgifter for ca. 22 mio. kr., der kan flyttes fra hovedkonto 06 til andre områder vedrørende administrative udgifter.
Når denne flytning er gennemført, vil der være flyttet samlet set ca. 45 mio. kr. fra administrationsområdet, når regnskabet for 2022 sammenlignes med regnskabet for 2020. Center for Økonomi vil også fremadrettet have fokus på, om der er flere områder, hvor der kan omkonteres yderligere udgifter, fx beskæftigelsesområdet.
Opsummering af faktiske ændringer ved tredje budgetopfølgning
Tabel 3. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2022 ved tredje budgetopfølgning på Ballerup Kommunes bevillingsrammer på driftsbudgettet.
(Mio. kr.) |
Budget-
omplacering |
Tillægs-
bevillinger |
I alt |
Merudgifter til energi (flere bevillingsrammer) |
15 |
14 |
29 |
Regnefejl vedrørende BFO (30.34) |
0 |
3 |
3 |
Fremrykkelse af valgbudget (60.64) |
0 |
1 |
1 |
DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip *) for budget 2022 |
0 |
1 |
1 |
Øvrige ændringer (60.62 og 20.07) |
-15 |
-1 |
-16 |
Samlet |
0 |
18 |
18 |
*) Forklaring til DUT - Statens kompensation til kommunerne i forbindelse med lovændringer.
Note: Tabel 2 er en manuel opsummering af ændringer ved tredje budgetopfølgning.
Uddybning af ændringerne i tabel 2
Ad. 1. Merudgifter til energi i 2022
På driftsbudgettet er der forventede merudgifter på ca. 29 mio. kr. ved tredje budgetopfølgning 2022 vedrørende stigende energipriser. Der gøres opmærksom på, at beregningen er behæftet med usikkerhed, da priserne konstant bevæger sig op og ned. Finansieringen af disse merudgifter til energi skal ses i sammenhæng med den P/L-regulering, der var i forbindelse med midtvejsreguleringen på ca. 31 mio. kr. I anden budgetopfølgning blev der afsat en pulje til energiudgifter på 17 mio. kr. og tillægsbevillingen på de 14 mio. kr. finansieres af den resterende del af midtvejsreguleringen, som i første omgang blev lagt i kommunekassen.
Der gøres opmærksom på, at forventningen til udviklingen i energipriserne for 2023 er behæftet med markant usikkerhed. Såfremt kommunernes merudgifter til de stigende energipriser i 2023 bliver håndteret normalt i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2024, forventes disse merudgifter at blive kompenseret ved en midtvejsregulering i 2023. Imidlertid har signalerne fra Finansministeren kunnet tolkes som om, at det gængse aftalesystem er sat ud af kraft, og at kommunerne derfor ikke kan forvente at blive kompenseret ved en midtvejsregulering. Derfor er det på nuværende tidspunkt vanskeligt at forudsige, hvordan de stigende energipriser påvirker kommunernes økonomiske resultat i 2023.
Ad. 2. Regnefejl vedrørende BFO
Budgetfejl på ramme 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO) udlignes i indeværende budgetopfølgning, jf. tidligere beslutning.
Ad. 3. Fremrykkelse af valgbudget
Det afsatte budget i 2023 til folketingsvalg flyttes til 2022.
Ad. 4. DUT - Det Udvidede Totalbalanceprincip
DUT-kompensation i indeværende år, primært vedrørende lov om vederlagsfri tandpleje for 18- til 21-årige, tillæg til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende bedre ressourceforløb samt sundhedsreform vedrørende kommunale akutfunktioner og patientrettet forebyggelse for borgere med kroniske sygdomme.
Ad. 5. Øvrige ændringer
Øvrige ændringer vedrører anvendelsen af den energipulje, som blev indarbejdet ved anden budgetopfølgning under Økonomiudvalget, samt mindreforbrug til beskæftigelsesindsatsen.
Påvirkning af driftsbudgettet uden for servicerammen i 2022
Driftsbudgettet reduceres uden for servicerammen med ca. 1 mio. kr. ved tredje budgetopfølgning 2022 vedrørende mindreforbrug på beskæftigelsesområdet.
I den sammenhæng skal det desuden bemærkes, at i forbindelse med tidligere budgetopfølgninger i 2022 er budgettet på beskæftigelsesområdet reduceret med ca. 37 mio. kr. grundet en nedbragt ledighed, hvilket er et bemærkelsesværdigt flot resultat. Således har Ballerup Kommunes relative andel af den samlede ledighed (A-dagpenge) i landet de sidste mange år ligget stabilt på ca. 0,75 pct. Vores andel af kontanthjælpsmodtagere har svinget omkring 0,86 pct. Da vores relative befolkningsandel er ca. 0,94 pct. betyder det, at Ballerup Kommune har en ledighed, der relativt er mindre end den skulle være i forhold til vores befolkningstal.
Samtidig skal det ligeledes bemærkes, at selvom beskæftigelsesområdet stadig er kendetegnet ved en høj beskæftigelsesgrad, så fremgår det af både Økonomisk Redegørelse (Finansministeriet) fra august 2022 og Det Økonomiske Råds rapport ("Vismandsrapporten") fra oktober 2022, at der kan spores en begyndende afmatning specielt inden for byggeriet og industrien. Dette forhold sammenholdt med den stigende inflation, giver en forventning om, at tempoet er på vej ned i økonomien og dermed er der en risiko for en stigende arbejdsløshed i 2023 og dermed en forværring af Ballerup Kommunes økonomi.
I tilfælde af, at samfundsøkonomien bevæger sig ind i en lavkonjunktur, vil betydningen for Ballerup Kommunes økonomi afhænge af, hvordan vores relative andel af ledigheden udvikler sig. Stiger Ballerup Kommunes ledighed mere end landet som helhed, vil det få negativ betydning for kommunens likviditet. Omvendt stiger den mindre, kan det få en positiv betydning. Under de rette omstændigheder kan Ballerup Kommunes økonomi bliver styrket af krisen, selv om den faktiske ledighed stiger.
Anlægsbudgettet
Bruttoanlægsbudgettet for 2022 udgør ca. 361 mio. kr. inkl. anlægsrulninger fra tidligere år samt diverse fremrykninger i forbindelse med budget 2023. Det forventede forbrug udgør 264 mio. kr.
Der forventes et samlet anlægsrul fra 2022 til 2023 ved aflæggelsen af regnskab 2022 på omkring 100 mio. kr.
Ser man isoleret på det forventede forbrug vedrørende den vejledende bruttoanlægsramme for 2022 på 201 mio. kr., forventes der fortsat et mindreforbrug svarende til ca. 42 mio. kr. for de anlægsprojekter, som indgår heri. Dette svarer stort set til forventningen ved anden budgetopfølgning 2022.
Øvrige poster (hovedkonto 07 og 08)
Under budgettets øvrige poster har der kun været en mindre bevægelse i form af en merindtægt på ca. 1 mio. kr. vedrørende Generelle tilskud (70.80).
Det kan bemærkes, at den høje inflation og de stigende renter har resulteret i store fald på de finansielle markeder med faldende kurser til følge. Derfor vil der i forbindelse med regnskab 2022 formentligt blive tale om at indarbejde en negativ kursregulering i budgettet, hvilket vil få betydning for kommunens likviditet. Størrelsen på den negative kursregulering kendes ikke præcist endnu.
I forbindelse med årsregnskabet opgøres Ballerup Kommunes endelige lånemulighed for det foregående år. Dette betyder, at lånet for 2023 optages som følge af faktiske udgifter i 2022. Den forventede lånemulighed for indeværende år udgør ca. 30 mio. kr., således som forudsat siden vedtagelsen af budget 2022.
Lånene kan optages i forhold til energioptimeringsprojekter, etablering af flygtningeboliger, effektiviseringsprojekter, finansiering af indefrosne ejendomsskatter og særligt besluttede tiltag fra kommuneaftalen.
Yderligere deltagelse på mødet
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.