Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2021 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Tredje budgetopfølgning tager udgangspunkt i budgettet for 2021, som det fremgår efter vedtagelsen af budget 2022.
Ved tredje budgetopfølgning 2021 er den økonomiske strategi overskredet i forhold til målene om overholdelse af servicerammen og bruttoanlægsrammen. Servicerammen er under pres grundet stigningen i serviceudgifterne på driftsbudgettet, herunder et stort udgiftspres på de specialiserede områder. Der forelægges forslag til en opbremsning for at imødegå presset på servicerammen. Merudgifter som følge af COVID-19 forventes dog ikke at udløse sanktioner.
Baggrund
I Ballerup Kommune skal de enkelte udvalg behandle opfølgningen på budgettet tre gange årligt. Budgetopfølgningen forelægges jf. Tidsplan for budgetlægning 2022, budgetopfølgningerne 2021 og regnskabsaflæggelsen 2020.
Budgetopfølgningen bygger på tilbagemeldinger på økonomien fra centrene. På de områder, hvor centrene vurderer, at der er udfordringer eller risici på deres bevillingsrammer, er der udarbejdet bilagsnotater. Endvidere er der indhentet forventet forbrug fra alle enheder. Der er en opmærksomhed på målet om at overholde Kommunalbestyrelsens økonomiske strategi, herunder at der som udgangspunkt findes modgående foranstaltninger på de rammer, som viser en forbrugsmæssig opdrift. Der er dertil en opmærksomhed på, at der ikke gives varige tillægsbevillinger.
Der gøres opmærksom på, at der ved første budgetopfølgning 2021 og efterfølgende er besluttet servicerammereduktioner for ca. 24 mio. kr.
Sagsfremstilling
Det overordnede fokus i denne budgetopfølgning er først og fremmest at indarbejde ændringer i budgettet på baggrund af centrenes tilbagemeldinger, samt at foretage de sidste budgetmæssige tilpasninger forud for udarbejdelsen af regnskabet for 2021.
COVID-19
Ved tredje budgetopfølgning 2021 er der fulgt op på COVID-19-udgifter for den resterende del af 2021 Der er således indarbejdet yderligere COVID-19-udgifter svarende til ca. 2,5 mio. kr., herunder ligeledes de fortsatte udgifter til test resten af året.
I forbindelse med Økonomiaftalen for 2022 forventes Ballerup Kommune kompenseret for COVID-19-udgifterne med ca. 8 mio. kr. Aftalens parter har en fælles forståelse om, at merforbrug på servicerammen, som er betinget af COVID-19-udgifter, ikke vil medføre sanktioner, jf. KL. Det skal dog bemærkes, at denne "forståelse" mellem aftalens parter ikke fremgår eksplicit af aftaleteksten.
Økonomisk strategi
Ved tredje budgetopfølgning 2021 er den økonomiske strategi overskredet i forhold til målene om overholdelse af servicerammen og bruttoanlægsrammen.
Overskuddet på de løbende poster ved tredje budgetopfølgning udgør 275 mio. kr. i budgetperioden, hvilket er over målet på 150 mio. kr. Den langfristede gæld udgør 546 mio. kr. ultimo 2021, og gælden er således reduceret med 50 mio. kr. og overholder dermed også den økonomiske strategi.
Den forventede ultimolikviditet for budget 2021 udgør 287 mio. kr. ved tredje budgetopfølgning 2021 og overholder dermed målet for den økonomiske strategi, som er 125 mio. kr. Målene for likviditeten i budget- og overslagsårene er ligeledes overholdt.
Driftsbudgettet
Der forventes merudgifter på driftsbudgettet i 2021 svarende til ca. 9 mio. kr., siden anden budgetopfølgning, mens der forventes mindreudgifter svarende til ca. 4 mio. kr. i budget- og overslagsårene 2022-2025.
Tabel 1. Resultat af tredje budgetopfølgning for Ballerup Kommune på driftsbudgettet.
(Mio. kr.) |
Vedtaget
budget
2021 |
Korrigeret
budget pr.
11/10-21
(inkl. over-
førsler) |
*)
Om-
place-
ringer |
*)
Mer-/
mindre-
forbrug |
Forslag til
nyt budget
pr. 29/11-21 |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(2)+(3)+(4)=
(5) |
Teknik- og
Miljøudvalget |
88,690 |
94,469 |
0,512 |
-0,002 |
94,979 |
Erhvervs- og
Beskæftigelses-
udvalget |
854,272 |
862,418 |
0,280 |
-8,418 |
854,280 |
Børne- og
Skoleudvalget |
1.093,134 |
1.125,324 |
1,013 |
1,336 |
1.127,672 |
Kultur- og
Fritidsudvalget |
144,444 |
156,529 |
2,021 |
0,115 |
158,666 |
Social- og
Sundhedsudvalget |
1.189,524 |
1.205,683 |
-0,088 |
11,887 |
1.217,482 |
Økonomiudvalget |
465,231 |
436,094 |
-3,738 |
3,985 |
436,341 |
Total |
3.835,294 |
3.880,517 |
0,000 |
8,903 |
3.889,420 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Tabel 2. Ændringer i hovedpunkter for budget 2021 ved tredje budgetopfølgning på driftsbudgettet (yderligere uddybelse af hovedpunkterne fremgår af udvalgsdagsordnerne).
(Mio. kr.) |
Mer-/
mindreforbrug |
1. DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip) *) |
7,366 |
2. COVID-19 |
2,500 |
3. Mindreforbrug løntilskud (20.05) |
-5,000 |
4. Mindreforbrug aktiveringsstrategi (20.05) |
-8,000 |
5. Mistet salg af plejehjemspladser (50.52) |
4,600 |
6. Flere borgere i aktivitets- og samværstilbud (50.52) |
1,600 |
7. Flere voksenelever på SOSU-uddannelse (50.52) |
2,300 |
8. Udvidelse af myndighedsrammen (50.54) |
2,662 |
9. Bygningsmassereduktion, ej opnået spareprovenu (60.60) |
2,000 |
10. Øvrige ændringer |
-1,125 |
I alt |
8,903 |
*) Statens kompensation til kommunerne i forbindelse med lovændringer
Note: Tabel 1 er en manuel opsummering af ændringer ved tredje budgetopfølgning på det samlede driftsbudget.
Dette vil medføre, at driftsbudgettet løftes med 8,903 mio. kr. i 2021 som konsekvens af denne budgetopfølgning.
På ældreområdet (50.52 Tilbud til ældre pensionister) forventes der et samlet merforbrug på ca. 11 mio. kr. i 2021. Merforbruget skyldes primært mindre salg af plejehjemspladser, flere borgere får § 104 aktivitets- og samværstilbud samt udgifter til flere voksenelever end tidligere. I forhold til merudgifterne vedrørende mindre salg af plejehjemspladser er det forventede merforbrug faldet fra ca. 7 mio. kr. ved første budgetopfølgning 2021 til nuværende ca. 5 mio. kr.
Det vurderes, at den nuværende forventning er et relativt sikkert bud på årsresultatet. Det skal dog hertil påpeges, at der formentlig ikke er tale om en udfordring, som alene kan isoleres til budget 2021, men derimod en vedvarende udfordring. Det bør derfor overvejes, om der er grund til se på den samlede økonomi for ældreområdet, herunder overveje niveauet for salg af plejehjemspladser fremadrettet.
På specialundervisningsområdet (30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov) forventes der et samlet merforbrug på ca. 16 mio. kr. i 2021. Merforbruget løses dels gennem overførsler fra andre rammer under Børne- og Skoleudvalgets område svarende til 11 mio. kr. og dels gennem justeringer inden for den pågældende bevillingsramme svarende til 5 mio. kr. Der søges således ikke tillægsbevilling ved tredje budgetopfølgning 2021.
Det vurderes, at der er stor sikkerhed for den første del af løsningen, idet det også i tidligere budgetår har været muligt at foretage disse overførsler fra andre rammer under Børne- og Skoleudvalgets område. Det forventes desuden fremadrettet at være muligt at overføre disse midler permanent i et vist omfang.
I forhold til den anden del af løsningen er denne del bl.a. betinget af opgørelsen af 5/9-tallene vedrørende almene skoler samt betalinger til efterskoler og privatskoler m.m., hvilket betyder, at der for denne del er mere uvished, om justeringerne vil give det fornødne provenu på ca. 5 mio. kr. Det bør overvejes, om der kan foretages en konkretisering af denne eller andre løsninger. Bilagsnotat for 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov er vedlagt.
Opsummering af udfordringer ved tredje budgetopfølgning 2021
Tabel 3. Oversigt over de væsentligste udfordringer ved tredje budgetopfølgning for Ballerup Kommune på driftsbudgettet.
Udfordring (mio. kr.) |
Løst ved
denne
budget-
opfølgning |
Løses inden
for
bevillings-
rammen |
I alt
udfordring |
Forhold på bevillingsrammen 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige
behov, som beskrevet ovenfor. |
10,700 |
4,600 |
15,300 |
Forhold på bevillingsrammen 50.52 Tilbud til ældre pensionister, som beskrevet ovenfor. |
8,500 |
3,200 |
11,700 |
I alt |
19,200 |
7,800 |
27,000 |
Note: Vær opmærksom på, at udfordringer, som løses inden for rammen, samt løsninger som beror på budgetomplaceringer ikke indgår i tabel 3.
Endelig gøres der opmærksom på, at besparelsen "ØKU B22-13 begrænsning af indkøb for hele kommunen 1-årig besparelse" er udkonteret til centrene, således at besparelsen ligger på de relevante bevillingsrammer. Fordelingen af besparelsen har ikke indgået i fagudvalgenes behandling af tredje budgetopfølgning 2021, da fordelingen ikke var kendt på det tidspunkt.
Servicerammen
Efter tredje budgetopfølgning 2021 forventes der et merforbrug på servicerammen svarende til ca. 13 mio. kr. inkl. merudgifter til afvigelserne som følge af DUT og COVID-19. Målet om overholdelse af servicerammen i 2021 er derfor ikke opfyldt.
I ovenstående er løsningen på specialundervisningsområdet (30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov), som er betinget af opgørelsen af 5/9-tallene vedrørende almene skoler samt betalinger til efterskoler og privatskoler, indregnet som en del af merforbruget på servicerammen. Dette er gjort, fordi der fortsat er uvished om denne del af løsningen, og om justeringerne som følge af 5/9-tallene vil give det fornødne mindreforbrug på servicerammen svarende til ca. 5 mio. kr., således som det er forudsat i sagen til Børne- og Skoleudvalget.
I forbindelse med Økonomiaftalen for 2022 er Ballerup Kommune blevet kompenseret for COVID-19-udgifterne med ca. 8 mio. kr. Der gøres opmærksom på, at aftalens parter har en fælles forståelse om, at merforbrug på servicerammen, som er betinget af COVID-19-udgifter, ikke vil medføre sanktioner, jf. KL. Det skal dog bemærkes, at denne "forståelse" mellem aftalens parter ikke fremgår eksplicit af aftaleteksten.
Når der tages højde for denne forståelse mellem aftalens parter, er der således fortsat en overskridelse af servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2021, svarende til ca. 5 mio. kr. Administrationen skal dog gør opmærksom på, at overholdelse af den samlede servicerammen på 2.826 mio. kr. altid er forbundet med en vis usikkerhed. Eftersom der på nuværende tidspunkt ses en overskridelse på 5 mio. kr. forelægger administrationen forslag til modgående foranstaltninger med henblik på at overholde servicerammen.
Administration indstiller derfor, at Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, at gøre brug af følgende yderligere forslag til servicerammereduktioner i 2021:
- Digitalisering - 1 mio. kr. i mindreforbrug på servicerammen i budget 2021 ved udsættelse af projektet "Automatisk udstedelse af adgangskort for nye identiteter" til 2022. Mindreforbruget tilgår kommunekassen.
- Kulturområdet - 0,9 mio. kr. i mindreforbrug på servicerammen i budget 2021 ved udsættelse af projekt om It-infrastruktur sammenhæng mellem Ballerupbibliotekerne og Posthuset. Midlerne overføres til budget 2022.
- Ejendomsområdet - 2 mio. kr. i mindreforbrug på servicerammen i budget 2021 i forhold til vedligehold, som dog i hvert enkelt tilfælde skal vurderes i forhold til den opgave, som skal løses. Evt. mindreforbrug tilgår kommunekassen.
Et eventuelt mindreforbrug på servicerammen som følge af opgørelsen af 5/9-tallene vil komme oven i effekten af de tre forslag.
Bruttoanlægsrammen
Bruttoanlægsbudgettet ved tredje budgetopfølgning 2021 udgør 321 mio. kr. Ballerup Kommunes vejledende bruttoanlægsramme for budget 2021 udgør 240 mio. kr. Der er således umiddelbart en overskridelse af bruttoanlægsrammen ved tredje budgetopfølgning 2021.
Niveauet på bruttoanlægsrammen skal ses i sammenhæng med, at der på Kommunalbestyrelsens septembermøde først blev fremrykket en række projekter svarende til ca. 15 mio. kr., og at der efterfølgende blev flyttet yderligere ca. 29 mio. kr. som en konsekvens af beslutningen truffet i det faseopdelte budgetsamarbejde under KL vedrørende budget 2022.
En del af budgettet på bruttoanlægsrammen forventes dog videreført til øvrige budgetår, da der erfaringsmæssigt er et årsrul på anlæg svarende til 35-50 mio. kr. Dog kan det ikke afvises at tallet for anlægsrul fra 2021 ud i øvrige år vil blive endnu større grundet bruttoanlægsbudgettets størrelse.
Øvrige poster (hovedkontiene 07 og 08)
Under Øvrige balanceforskydninger (80.86) er der mindreudgifter på ca. 7 mio. kr. mellem budgetårene i 2021, jf. den seneste opgørelse af likviditetsbehovet for Kildedalprojektet, som lægges i kommunekassen.
I forbindelse med årsregnskabet opgøres Ballerup Kommunes endelige lånemulighed for det foregående år. Dette betyder, at lånet for 2022 er optaget som følge af udgifter i 2021. I forbindelse med regnskab 2021 opgøres kommunens endelige lånemulighed, som for indeværende år opgøres til 18 mio. kr. Lånene kan optages i forhold til energioptimeringsprojekter, etablering af flygtningeboliger, effektiviseringsprojekter, finansiering af indefrosne ejendomsskatter og særligt besluttede tiltag fra kommuneaftalen.
Deltagelse på Økonomiudvalgets møde
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.