Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2019 og opfølgning på "Aftale om budget 2019" forelægges hermed til godkendelse.
Ballerup Kommune har overordnet set en sund og robust økonomi, hvor målene i den økonomiske strategi vedrørende overskud på de løbende poster, likviditet og afbetaling af gæld overholdes. Ballerup Kommunes overholdelse af service- og anlægsramme er dog under pres.
På servicerammen skyldes presset primært stigende udgifter på de specialiserede områder, hvorfor der allerede er besluttet og nu foreslås yderligere modgående foranstaltninger til opbremsning af serviceudgifter bredt i kommunen. På anlægsrammen skyldes presset et stort antal anlægsprojekter i forhold til Ballerup Kommunes anlægsramme, hvorfor der er udskudt anlægsprojekter til de kommende år for at sikre budgetoverholdelse, ligesom der nu foreslås yderligere reduktioner i anlægsbudgettet i indeværende år. Enhver udgiftsstigning i 2019 på begge rammer vil udgøre en yderligere udfordring for overholdelse af rammerne.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2020, budgetopfølgningerne 2019 og regnskabsaflæggelsen 2018" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2019 tre gange årligt og "Aftale om budget 2019" fire gange.
Sagsfremstilling
Denne sagsfremstilling er ændret i forhold til Økonomiudvalgets behandling den 20. august 2019. Se ændringerne nederst i denne sagsfremstilling.
Den økonomiske strategi er overholdt ved anden budgetopfølgning 2019. Dette er dog under forudsætning af den gennemførte opbremsning af udgifterne, samt nye forslag til opbremsning inden for servicerammen godkendes og udskydning af anlægsprojekter på bruttoanlægsrammen fastholdes. Se mere om servicerammen og bruttoanlægsrammen nedenfor.
Risikoområder på driftsbudgettet
Pædagogisk psykologisk rådgivning (30.33):
Der er et stort pres på området, som følge af øget visitation, særligt inden for dagbehandling. Der forventes således et samlet merforbrug på mellem 6 og 8 mio. kr. på rammen med den nuværende udvikling.
Dagbehandling er for elever med særlige behov, som ikke kan rummes i folkeskolen eller på en specialskole. Der er flere ansatte pr. elev i dagbehandling end i folkeskoler og de fleste specialskoler; oftest i ratioen én underviser til tre elever. Disse tilbud er derfor også væsentlig dyrere end specialskolerne. Udgifterne til kørsel er ligeledes stigende, således forventes der i 2019 et merforbrug på 1 mio. kr., hvis det forventede forbrug i 2019 antages at blive som det faktiske i 2018. Det stigende forbrug på kørsel hænger sammen med det øgede antal elever i tilbud.
Der forventes endvidere et merforbrug på 1 mio. kr. på budgettet til specialbørnehaver, idet der har været en stigning i antallet af 0-5 års børn, som har behov for særlige tilbud.
Det samlede merforbrug på rammen forventes dækket inden for Center for Skoler, Institutioner og Kulturs samlede rammer.
Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet (30.46):
Der er risiko for, at rammen ikke kan overholdes i 2019. Konsekvenserne af udgiftsniveauet i 2019 er, alt andet lige, en økonomisk udfordring i størrelsesordenen 15 mio. kr.
Ved første budgetopfølgning 2019 blev det konstateret, at hvis ikke udgiftsniveauet ændres, vil udfordringen være 23 mio. kr. på rammen i 2019. Center for Børne- og Ungerådgivning har iværksat en handleplan, der forventes at kunne nedbringe udfordringen til 15 mio. kr. Center for Børne- og Ungerådgivning har siden efteråret 2018 yderligere arbejdet målrettet med nedbringelse af udgiftsniveauet.
Udfordringerne på rammen viser sig både på det indgribende og på det foregribende område. Der er to hovedforklaringer:
- Generelt for området har der siden 2017 været et øget antal underretninger med efterfølgende flere børnefaglige undersøgelser, der munder ud i flere aktive indsatser. Der er tale om en øgning af 100 flere forløb i løbet af 2018. Stigningen af antallet af underretninger skal ses i sammenhæng med indførsel af ny skærpet lov om underretningsforpligtelsen.
- Antallet af anbringelser er faldende. Imidlertid er der en tendens til stigende omkostninger. Fra 2017 til 2018 steg de ti dyreste anbringelser på socialpædagogisk opholdssted med 5 mio. kr.
For at skabe en umiddelbar opbremsning er der iværksat en ny bevillingsprocedure, der har fokus på den enkelte rådgivers overblik over økonomien i de konkrete indsatser, ligesom alle indsatser ledelsesmæssigt skal bevilges. Området vurderes at være udfordret fremadrettet, og der forventes en udfordring på rammen i 2019 på mindst 15 mio. kr., som ikke kan løses i 2019.
Tilbud til voksne med særlige behov (50.54):
Der har været økonomiske udfordringer på det specialiserede voksenområde gennem årene, og ved vedtagelsen af budget 2019 er der tilført 23 mio. kr. til området. Der er fortsat pres på området som følge af et stigende antal borgere, længere levealder, pris og kompleksitet i borgersagerne.
Siden første budgetopfølgning 2019 og indtil anden budgetøkonomiopfølgning (pr. juli 2019) udgør det forventede merforbrug 13 mio. kr.
Merforbruget på de 13 mio. kr. fordeler sig med en tilgang på 33 borgere, svarende til 10 mio. kr. i 2019. Derudover har der været en takstændring for 20 borgere, der udløser en stigning på 3 mio. kr.
Da udviklingen på området er stigende, forventes der et samlet merforbrug på 17 mio. kr. for hele året, 2019.
Ved første budgetopfølgning 2019 var der en forventning om at indhente 2 mio. kr. ved hjemtagelser fra botilbud og herberg. I det omfang dette fortsat kan realiseres, vil merforbruget på myndighedsrammen kunne holdes på 15 mio. kr. Hvis udvalget godkender omplaceringen af de 3 mio. kr. fra ramme 50.52 Tilbud til ældre pensionister, vil det forventede merforbrug på myndighedsrammen være 12 mio. kr.
Som følge af mindre omkostninger på servicelovens § 100 forventes der en mindre statsrefusion på 0,7 mio. kr.
Samlet set søges der en tillægsbevilling på rammen svarende til 13 mio. kr. efter omplacering af midler fra ældreområdet.
Servicerammen
Administrationen har iværksat de i foråret besluttede tiltag til servicerammereduktioner i 2019. Den vejledende serviceramme for Ballerup Kommune udgør 2.631 mio. kr. i 2019. Efter indarbejdelsen af servicerammereduktioner i budget 2019 samt de mer- og mindreforbrug som indgår i anden budgetopfølgning på udvalgenes rammer, udgør det forventede forbrug 2.645 mio. kr. på servicerammen ved anden budgetopfølgning 2019. Det svarer til et samlet merforbrug på servicerammen på 14 mio. kr. i 2019 eller 0,5 pct.
Det forventede merforbrug ser dermed ud til at være 14 mio. kr. efter gennemførslen af de serviceramme-reduktioner, som blev besluttet i foråret 2019. Merforbruget på servicerammen kan i al væsentlighed henføres til nye enkeltsager på voksen-/handicapområdet, som er kommet til hen over sommeren, jf. ovenstående forklaring.
Ud fra en samlet risikovurdering vurderer administrationen, at mindre afvigelser i størrelsesorden på et par millioner kroner på servicerammen er inden for usikkerhed, som kan tilskrives almindelige driftsøkonomiske udsving på kommunens driftsbudget.Dette understreges også af sidste års anden budgetopfølgning, som viste et merforbrug på 5 mio. kr. på servicerammen, og hvor det blev besluttet ikke at igangsætte yderligere konkrete tiltag på den baggrund. Sidste års resultat på servicerammen blev som bekendt ganske tæt på overholdelse af den vejledende serviceramme. Ud fra denne betragtning vurderer administrationen det nødvendigt at finde opbremsninger på servicerammen på yderligere 12 mio. kr. i 2019.
Administrationen har fulgt udviklingen på servicerammen tæt, og der er arbejdet fortløbende med at finde forslag, som kan kompensere presset på servicerammen. Det drejer sig om tilpasning af de tekniske lønfremskrivningspuljer i 2019, revurdering af forsikringspuljer i 2019 samt revurdering af provenuet fra den besluttede karensperiode og vurderet ansættelsesstop bl.a. ved at begrænse antallet af dispensationer fra ansættelsesstoppet. Endelig er der behov for flytte en del af projektmidlerne fra AULA og BAL fra 2019 til 2020 på grund af forsinkelse. Disse tiltag kan samlet kompensere merforbruget på servicerammen med 5 mio. kr. i 2019. Der er alene tale om tiltag, der får effekt i 2019.
Via disse tiltag er det kun delvist muligt at kompensere for det øgede udgiftspres på servicerammen. Administrationen kan på nuværende tidspunkt ikke pege på nye konkrete opgavetilpasninger og opbremsninger i lighed med de forslag, som blev fremlagt i foråret til politisk behandling.
Der findes ca. 1 mio. kr. på Kultur- og Fritidsudvalget samt Økonomiudvalgets område. Se under "Indstilling", punkt 7. Det vurderes derfor, at det resterende merforbrug på serviceramme, som udgør 6 mio. kr., skal kompenseres gennem en generel servicerammebesparelse på samtlige udvalgs bevillingsrammer. Administrationen foreslår, at besparelsen på de 6 mio. kr. fordeles på bevillingsrammerne efter deres relative andel, hvorefter besparelserne udmøntes videre til de budgetbærende enheder både centralt og decentralt. Det betyder, at enhedernes budgetter for 2019 reduceres, og beløbene overføres til voksenhandicap-områdets budget under Social- og Sundhedsudvalget. En beslutning om yderligere opbremsning vil dermed indebære generelle forbrugsbegrænsende rammereduktioner i hele Ballerup Kommune for i alt 6 mio. kr.
Anlægsbudgettet
For at sikre overholdelse af anlægsrammen i 2019 har det været nødvendigt at udskyde en række anlægsprojekter fra 2019, jf. sagen "Udskydelse af anlægsprojekter ved første budgetopfølgning 2019", som blev behandlet på Økonomiudvalgets møde den 23. april 2019, punkt 6. Anden budgetopfølgning 2019 er udarbejdet med afsæt i de af Økonomiudvalget godkendte forslag til justering af investeringsoversigten samt de løbende anlægsbeslutninger, som Kommunalbestyrelsen har truffet siden første budgetopfølgning 2019.
Bruttoanlægsrammen udgør 179 mio. kr. i 2019 for Ballerup Kommune. Ved anden budgetopfølgning udgør Ballerup Kommunes bruttoanlægsbudget i 2019 på 210 mio. kr., hvilket betyder, at bruttoanlægsrammen er under pres, da dette er 31 mio. kr. over den udmeldte ramme. Der skal dog tages forbehold for, at der traditionelt hvert år er en overførsel på anlægsområdet på mellem 25 og 45 mio. kr. Men opbremsningen på bruttoanlægsbudgettet i indeværende år kan det betyde, at anlægsoverførslen til budget 2020 vil være mindre end tidligere år.
Anlægsrammen er yderligere under pres grundet en række akutte opgaver på ejendomsområdet, som af hensyn til opretholdelse af stabil drift i kommunens enheder har været nødvendige at prioritere. Ud fra en samlet risikovurdering anbefaler administrationen, at der med anden budgetopfølgning foretages en yderligere reduktion af anlægsbudgettet for 2019.
Da der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere anlægsprojekter, som uden videre kan neddrosles eller reduceres, vil en beslutning om yderligere opbremsning på anlægsrammen indebære annullering eller udskydelse af hele anlægsprojekter. Administrationen har gennemgået den samlede anlægsportefølje med henblik på at pege på konkrete anlæg, hvor der endnu ikke er indgået kontrakt på med henblik på at annullere eller udskyde disse. Det drejer sig om:
- A552801 Ombygning af plejeboliger til korttidsboliger, Lindehaven 1,11 mio. kr. annulleres i 2019
- A514003 Bygning indeklima daginstitution rest rådighedsbeløb på 1 mio. kr. udskydes til 2020
- A652005 Bredbåndsprojekt 1 mio. kr. annulleres i 2019.
- I alt foreslås det at ændre rådighedsbeløbene i 2019 med sammenlagt 3,11 mio. kr.
Øvrige poster
Ved anden budgetopfølgning for 2019 er der indarbejdet ændringer på øvrige poster under hovedkontiene 07 og 08, som består primært af justeringer på Optagelse af lån (80.85) og Afdrag på lån (80.84) på baggrund af det ændrede anlægsbudget
Under Øvrige balanceforskydninger (80.86) er budgettet til hjemfaldspligtsandelen til Københavns Kommune omplaceret til budget 2019 fra budget 2021 svarende til 36 mio. kr. Herudover forhøjes budgettet til hjemfaldspligt med yderligere 10 mio. kr., da det samlede udestående er beregnet til 46 mio. kr. Herefter vil det nuværende udestående med Københavns Kommune kunne afsluttes i 2019.
Årsagen til, at udestående med Københavns Kommune er større end budgetlagt, skal findes i, at hjemfaldspligten vedrørende UCC nu endeligt er afklaret, samt at borgerne i Ballerup Kommune i højere grad end forventet har valgt at betale hjemfaldspligten (frigørelsesvederlaget).
Hjemfaldspligt er en form for tilbagekøbsklausul, som er lagt på en række grunde, både privat og erhverv, i Ballerup Kommune. Det er Københavns Kommune, som oprindeligt har pålagt hjemfaldspligten ved det oprindelige grundsalg. Ved at betale et frigørelsesvederlag kan grundejerne frigøre sig fra tilbagekøbsklausulen, og det er dette beløb, Københavns Kommune skal have 30 pct. af, mens Ballerup Kommune får de resterende 70 pct., jf. overenskomstaftalen mellem Københavns Kommune og Ballerup Kommune fra 1993.
Likvid beholdning og overskud på løbende poster
Ultimo 2019 forventes en likvid beholdning på 232 mio. kr., hvilket er 59 mio. kr. mindre end ved seneste ajourføring af budget 2019, hvor den forventede likviditet ultimo året (2019) udgjorde 291 mio. kr. Forklaringen er primært ændringer på anlægsbudgettet, merforbruget på driftsbudgettet samt ændringer på hjemfaldspligt. Overskuddet på budgettets løbende poster udgør ved første budgetopfølgning 192 mio. kr. i gennemsnit over årene.
Den økonomiske strategi er overholdt vedrørende likviditeten for årene 2019-2023. Målsætningen om et gennemsnitligt overskud på 150 mio. kr. over perioden på de løbende poster er ligeledes opfyldt.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld forventes at være 581 mio. kr. ultimo 2019 og vil ultimo 2021 udgøre 515 mio. kr. Målet i den økonomiske strategi om nedbringelse af gælden med 50 mio. kr. over valgperioden er dermed opfyldt. En medvirkende årsag til overholdelse af den økonomiske strategi vedrørende nedbringelsen af den langfristede gæld er, at låneoptaget i årene fremover er relativt lavt, mens afdragene på mellem 47-51 mio. kr. pr. år i perioden frem til 2020-2023, hvilket følger afdragsprofilen i de optagne lån i 2019. Det budgetterede låneoptag i perioden 2019-2023 er lagt efter maksimal udnyttes af lånerammen på eksisterende projekter.
I forbindelse med årsregnskabet opgøres Ballerup Kommunes endelige lånemulighed for det foregående år. Dette betyder, at lånet for 2019 er optaget som følge af udgifter i 2018. Lånene kan optages i forhold til energioptimeringsprojekter, etablering af flygtningeboliger, effektiviseringsprojekter, finansiering af indefrosne ejendomsskatter og særligt besluttede tiltag fra kommuneaftalen.
Overførsler
Overførselsadgangen til budget 2019 følger Ballerup Kommunes almindelige regelsæt vedrørende overførselsadgang på +/- 4 pct. og udskudte leverancer. De samlede overførsler til 2019 udgør således i alt 48 mio. kr. Heraf udgør det indefrosne overskud fra 2017 på 26 mio. kr., som blev besluttet overført ved tredje budgetopfølgning 2018.
De forventede overførsler fra 2019 til 2020 udgør 15 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2019, svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2019 på 33 mio. kr. Det skal bemærkes, at opgørelsen af de forventede overførsler erfaringsmæssigt er forbundet med betydelig usikkerhed. Der har tidligere været store afvigelser mellem forventningerne til overførsler givet ved årets budgetopfølgninger i forhold til det endelige regnskabsresultat.
Risikobaseret økonomistyring
Økonomiudvalget besluttede den 11. december 2018, Punkt 4, at indføre et mere risikobaseret styringskoncept for Ballerup Kommunes budgetopfølgninger. Som grundlag for den risikobaserede styring vil der komme et skarpere skel mellem de tekniske elementer og de risikobetonede elementer i budgetopfølgningerne. Denne risikobaserede tilgang vil blive trinvist indfaset i budgetopfølgningerne.
Administrationen har tillige igangsat en organisationsændring, der pr. maj 2019 samlede de økonomiopgaver, som blev løst i de forskellige fagcentre og i den centrale økonomienhed, i et nyt økonomicenter. Formålet er bl.a. at kunne have en mere risikobaseret tilgang til økonomistyringen, så fagområder med store økonomiske risici kan opprioriteres rent ressourcemæssigt på bekostning af fagområder med mindre økonomiske risici.
Opfølgning på "Aftale om budget 2019"
Endvidere forelægges anden opfølgning på "Aftale om budget 2019" for Ballerup Kommune til orientering.
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Karsten Fey Kristiansen fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.
Ændringer i forhold til behandlingen i Økonomiudvalget den 20. august 2019
Sidste afsnit under "Servicerammen" ovenfor er tilrettet.
Oplistningen af anlægsprojekter under "Anlægsbudgettet" ovenfor er tilrettet, og beløbet er ændret til 3,11 mio. kr.
Under "Indstilling" er punkterne 2, 3 og 5 udgået.
Under "Indstilling" er der tilføjet nye punkter 7 og 8.