Sammendrag
Furesø Kommune ønsker at udtræde af Indsamling På Tværs I/S (IPT) ved udgangen af 2024, og Gladsaxe Kommune ønsker at indtræde i IPT pr. 1. januar 2025. Det forudsætter, at ejerkommunerne godkender en udtrædelsesaftale og indtrædelsesaftale, samt at ejerkommunerne godkender de opdaterede vedtæger samt ejerstrategi.
Baggrund
Indsamling På Tværs I/S (IPT) er et kommunalt fællesskab omfattet af kommunestyrelseslovens § 60a. IPT har ikke ansatte og har ingen selvstændig drift, men er eneejer af Ressourceindsamling A/S (Ressourceindsamling), der forestår indsamling af affald i ejerkommunerne. De nuværende fem ejerkommuner (Albertslund, Ballerup, Furesø, Ishøj og Vallensbæk kommuner), er således indirekte ejere af Ressourceindsamling.
Furesø Kommune ønsker at udtræde af IPT ved udgangen af 2024, og Gladsaxe Kommune ønsker at indtræde i IPT pr. 1. januar 2025.
Furesø Kommunes udtræden og Gladsaxe Kommunes indtræden i IPT vil ikke påvirke ejerskabet af Ressourceindsamling, der fortsat vil være ejet 100 pct. af IPT. Selskabsstrukturen før og efter ændringen i ejerkredsen er illustreret i Bilag 1.
Ændringerne i ejerforholdene nødvendiggør en justering af IPT's vedtægter samt indgåelse af en udtrædelsesaftale med Furesø Kommune og en indtrædelsesaftale med Gladsaxe Kommune.
Bestyrelsen i IPT har godkendt de dokumenter, der gennemgås i det følgende.
Sagsfremstilling
Vedtægtsændringer i IPT
Udkast til justerede vedtægter vedlægges som Bilag 2.
Ændringerne består til dels af formalitetsændringer (fx ændring af ejerkommunernes navne), dels mere indholdsmæssige ændringer.
Ejerfordeling
Kommunernes ejerandel af IPT vil som hidtil vil blive reguleret årligt ud fra den enkelte kommunes samhandel med Ressourceindsamling.
I forbindelse med Gladsaxe Kommunes indtræden foreslås dog, at ejerfordelingen i 2025 (indtrædelsesåret) fastsættes ud fra kommunernes forventede omsætning. Dette skyldes, at der for Gladsaxe Kommune ikke eksisterer omsætningstal fra 2024 at tage udgangspunkt i, og at det derfor er mest retvisende, at der for alle kommuner tages udgangspunkt i den forventede omsætning for 2025. Fra 2026 vil den hidtidige metode genoptages, hvor ejerfordelingen baseres på sidste års realiserede omsætning. Se udkastet til vedtægterne punkterne 2.2 og 2.3.
Ejerfordelingen efter Gladsaxe Kommunes indtræden bliver ud fra de foreløbige tal for 2025, jf. Bilag 3
Albertslund Kommune
|
Ballerup Kommune
|
Gladsaxe Kommune
|
Ishøj Kommune
|
Vallensbæk Kommune
|
11,51 %
|
26,75 %
|
40,88 %
|
11,62 %
|
9,24 %
|
Kompetenceoverdragelse
Det præciseres i punkt 3.2, hvilke opgaver alle ejerkommuner kompetenceoverdrager til IPT – der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring, men om en præcisering af, hvad der allerede er gældende.
I punkt 3.3 anføres, hvilke opgaver den enkelte kommune kan vælge at kompetenceoverdrage til IPT, uden at dette kræver de øvrige kommuners godkendelse, fx kundeservice, tømning af molokker og beholderservice.
Bestyrelsessammensætning
Hver ejerkommune vil fortsat have én plads i bestyrelsen af IPT, henholdsvis Ressourceindsamling, jf. vedtægternes punkter 10.1 og 10.3. Eneste ændring er derfor, at Gladsaxe Kommune kan udpege et bestyrelsesmedlem, og at Furesø Kommune ikke længere kan det.
Furesø Kommunes udtræden af IPT
Furesø Kommunes udtræden af IPT reguleres i en udtrædelsesaftale (Bilag 4).
Ved Furesø Kommunes udtræden skal kommunen modtage sin andel af egenkapitalen i IPT på den dato, hvor udtrædelsen får virkning. IPT's egenkapital udgøres af værdien af aktierne i Ressourceindsamling. Ifølge en foreløbig opgørelse af værdien af aktierne i Ressourceindsamling (Bilag 5) fremgår, at Furesø Kommune skal have udbetalt ca. 3,7 mio. kr. ved udtræden.
Gladsaxe Kommunes indtræden i IPT
Gladsaxe Kommunes indtræden i IPT reguleres ved en indtrædelsesaftale (Bilag 6).
Aftalen afspejler de reviderede vedtægter, og følgende kan fremhæves:
- Gladsaxe Kommune kompetenceoverdrager – ud over indsamling (som de øvrige kommuner) – også kundeservice, tømning af nedgravede affaldscontainere og beholderservice
- To medarbejdere virksomhedsoverdrages fra Gladsaxe Kommune til Ressourceindsamling (kundeservice)
- Ressourceindsamling indtræder i en kontrakt, som Gladsaxe Kommune har indgået med Ejner Hessel A/S om køb af elektriske renovationsbiler
- Ressourceindsamling indgår aftale med Gladsaxe Kommune om at leje mandskabs- og kontorfaciliteter samt el-ladeinfrastuktur på Turbinevej 12, 2860 Søborg
- Ressourceindsamling kører fremover ud fra lokationerne på Turbinevej 12, 2860 Søborg og Farverland 4, 2600 Glostrup
- Gladsaxe Kommune stiller kommunegaranti for de lån, Ressourceindsamling har optaget forud for Indtrædelsesdagen, og for lån, der optages af Ressourceindsamling fra Indtrædelsesdagen og frem.
Ved Gladsaxe Kommunes indtræden bliver kommunen indirekte medejer af Ressourceindsamling. Derfor skal Gladsaxe Kommune indbetale et beløb til IPT, der svarer til kommunens forholdsmæssige indirekte ejerandel af værdien af Ressourceindsamling. Ifølge den foreløbig opgørelse (Bilag 3), skal Gladsaxe Kommune indbetale ca. 7,3 mio. kr. til IPT ved indtrædelsen.
Det er en forudsætning, at ejerkommunernes garantier for lån optaget af Ressourceindsamling justeres, og at der stilles garanti for nye lån i Ressourceindsamling, særligt i forbindelse med køb af el-drevne renovationsbiler. Dette forelægges som en særskilt sag.
Ejerstrategi
Der er udarbejdet et udkast til opdateret ejerstrategi, som vedlægges som Bilag 7. Ejerstrategien er revideret, så den stemmer overens med den nye ejerkreds, hvor formuleringer om opstarten af selskabet samt tilknytningen til Vestforbrændingen er skrevet ud. Indskrevet er en præcisering af, at kommunerne indkøber ydelser i henhold til kommunernes affaldsregulativ, så det fremgår, at kommunerne kan have forskellige ønsker til samhandel med Ressourceindsamling.