Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2020 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Anden budgetopfølgning bygger ovenpå COVID-19-opfølgningen fra juni 2020. Anden budgetopfølgning forelægges med fokus på budgettet for 2020, mens budgetår 2021 og overslagsårene 2022-2024 indgår som grundlag for det videre arbejde med det administrative budgetforslag for budget 2021.
Ballerup Kommune har overordnet set en sund og robust økonomi. Den økonomiske strategis mål er overholdt ved anden budgetopfølgning 2020, bortset fra målet om overholdelse af servicerammen. Servicerammen er under pres, særligt grundet stigningen i serviceudgifterne på driftsbudgettet til COVID-19. Målet om bruttoanlægsrammen er ikke relevant, da den er annulleret for 2020 ligeledes grundet COVID-19. Ved denne budgetopfølgning er det dog væsentligt at gøre opmærksom på, at COVID-19 i løbet af resten af 2020 kan gå ind og påvirke resultatet yderligere.
Baggrund
I Ballerup Kommune skal de enkelte udvalg behandle opfølgning på budgettet tre gange årligt. Budgetopfølgningen forelægges jf. tidsplanen for "Tidsplan for budgetlægning 2021, budgetopfølgningerne 2020 og regnskabsaflæggelsen 2019".
Budgetopfølgningen bygger på tilbagemeldinger på økonomien fra centrene. I udarbejdelsen af budgetopfølgningen er centrene gjort opmærksomme på Kommunalbestyrelsens økonomiske strategi, herunder at det forventes, at der findes modgående foranstaltninger på de rammer, som viser en forbrugsmæssig opdrift, samt at der ikke gives varige tillægsbevillinger. Endvidere er der indhentet forventet forbrug fra alle enheder, og på områder hvor centrene vurderer, at der er en økonomisk risiko, udarbejdes der et bilagsnotat.
Sagsfremstilling
Det overordnede fokus i denne budgetopfølgning er at håndtere påvirkninger af Ballerup Kommunes økonomi i 2020, mens overslagsårene håndteres i budget 2021-processen. De økonomiske konsekvenser af COVID-19 er indarbejdet i økonomien inden anden budgetopfølgning. De indarbejdede COVID-19-relaterede ændringer svarer til indstillingen på samlet set 76 mio. kr., jf. Kommunalbestyrelsens møde den 22. juni 2020.
Den økonomiske strategi er overholdt ved anden budgetopfølgning 2020, bortset fra målet om overholdelse af servicerammen. Servicerammen er under pres, særligt grundet stigningen i serviceudgifterne på driftsbudgettet til COVID-19. Desuden er bruttoanlægsrammen annulleret for 2020 ligeledes på grund af COVID-19.
Budgetopfølgningen indeholder fortrinsvis:
- En budgetteknisk del i form af bevillingsmæssige ændringer såsom tekniske korrektioner og omplaceringer inden for eller mellem bevillingsrammerne og budgetår
- P/L-reduktioner som følge af nedjusteret serviceramme
- Opsummering af anlægsbudgettet, hovedsageligt med udgangspunkt i beslutninger truffet i andet kvartal
- Ændringer på hovedkontiene 07 og 08.
Driftsbudgettet
Der er i 2020, samlet indarbejdet mindreudgifter på driftsbudgettet svarende til 14 mio. kr. Mindreudgifterne vedrører reduktionen på serviceudgifterne svarende til 10 mio. kr., som følge af lavere serviceramme for Ballerup Kommune, samt enkelte udskydelser af udgifter til budget 2021.
Under Børne- og Skoleudvalgets område på ramme 30.32 Øvrig folkeskolevirksomhed og på ramme 30.33 Pædagogisk Psykologisk Rådgivning forventes der ved anden budgetopfølgning 2020 et samlet merforbrug på 13 mio. kr. Rammerne ses under ét, da de er indbyrdes afhængige, og da et mindreforbrug på den ene ramme ofte vil generere et merforbrug på den anden ramme og omvendt.
Det forventes, at merforbruget kan dækkes inden for Børne- og Skoleudvalgets rammer. Merforbruget forventes bl.a. dækket via et mindreforbrug på skolerelaterede centrale puljer, samt et forventet mindreforbrug i forhold til det budgetterede vedrørende betaling for privatskoler mv. Merforbruget har været stigende siden første budgetopfølgning 2020, hvor forventningen udgjorde ca. 7 mio. kr.
Ses der på overslagsårene, så viser driftsbudgettet merudgifter. Merudgifterne er i tråd med de forventninger, som allerede fremgik på beskæftigelsesområdet ved første budgetopfølgning 2020, kombineret med den forventede fremadrettede effekt af COVID-19. Der er således indarbejdet merudgifter svarende til 183 mio. kr. for budgetårene 2021-2024. Disse merudgifter indarbejdes i anden budgetopfølgning 2020 som forberedelse af grundlaget til det administrative budgetforslag for budget 2021, hvor merudgifterne udlignes af flere indtægter på budgetgaranti og beskæftigelsestilskud for budgetårene 2021-2024.
Servicerammen
Som følge af en lavere pris- og lønudvikling end ventet nedjusteres kommunernes servicerammer med 1 mia. kr. i år, jf. "Aftale om kommunernes økonomi for 2021". Nedjusteringen svarer til ca. 10 mio. kr. i ballerupkontekst, hvilket betyder, at KL's vejledende måltal for Ballerup Kommunes serviceramme nedjusteres fra 2.762 til 2.752 mio. kr.
Serviceudgifterne nedjusteres derfor med 10 mio. kr. for at overholde servicerammen for Ballerup Kommune ved anden budgetopfølgning 2020. Da risikoen for en kommende justering af P/L-niveauet i nogen omfang var varslet af KL, blev der i budget 2020 afsat 5 mio. kr. til modgå denne risiko og den anvendes nu til formålet. Herudover er der indarbejdet en generel servicerammereduktion på 5 mio. kr. Den generelle reduktion på 5 mio. kr. svarer til en reduktion på 0,2 pct. af servicerammen for Ballerup Kommune.
Efter anden budgetopfølgning 2020 er der en forventning om en overskridelse af servicerammen på 11 mio. kr. i 2020. Det betyder, at der forventes et samlet servicerammeforbrug efter anden budgetopfølgning svarende til 2.763 mio. kr.
Anlæg
På anlægsbudgettet er der ved anden budgetopfølgning primært foretaget en opsummering af tidligere indarbejdede fremrykning af projekter til 2020. Herunder projekter vedrørende vedligehold, puljen til hastighedsdæmpende tiltag, fibernet m.m. Dette er bl.a. gjort for at holde aktiviteten i samfundet i gang, hvilket betyder, at bruttoanlægsbudgettet i 2020 er vokset ganske betragteligt på den baggrund med tilsvarende likviditetsforskydninger mellem årene til følge.
Bruttoanlægsbudgettet i 2020 udgør således 308 mio. kr. efter anden budgetopfølgning 2020. Den oprindelige vejledende bruttoanlægsramme for Ballerup Kommune var på ca. 215 mio. kr. Denne ramme er fjernet i 2020, jf. aftale mellem regeringen og KL. Det høje anlægsniveau i 2020 kan betyde, at årsrulningen til 2021 vil være højere end tidligere år, og kan dermed potentielt give en udfordring på bruttoanlægsrammen for 2021.
Øvrige poster
På budgettets øvrige poster (hovedkontiene 07 og 08) er der foretaget en opjustering svarende til ca. 20 mio. kr. af kommunens tilgodehavende hos borgerne, som følge af den midlertidige indefrysningsordning fra 2018-2023 på ejendomsskatteområdet. Kommunerne har automatisk låneadgang for de indefrosne ejendomsskatter, som udgør forskellen på den nye vurdering og det faktisk opkrævede provenu. Derfor er kommunens låneoptag, samt renter og afdrag justeret tilsvarende.
Desuden er udskydelsen af anden rate af dækningsafgifter i forbindelse med COVID-19 svarende til 41 mio. kr. indarbejdet. Indtægten indgår nu i budgettet for 2021, frem for budgettet for 2020, jf. Kommunalbestyrelsens beslutning herom.
Endelig er der foretaget en korrektion svarende til ca. 9 mio. kr. i forhold til den faktiske udmelding af midtvejsregulering til Ballerup Kommune, jf. Social- og Indenrigsministeriets udmelding pr. 1. juli 2020 om kommunal udligning og generelle tilskud for 2021.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld forventes at være 573 mio. kr. ultimo 2020 og vil ultimo 2021 udgøre 537 mio. kr. Nedbringelsen af gælden følger dermed rammerne i den økonomiske strategi.
Løbende poster og ultimolikviditet
Overskuddet på de løbende poster er ved anden budgetopfølgning 201 mio. kr. i 2020 isoleret set, og 199 mio. kr. for årene 2020-2024. Målsætningen om et gennemsnitligt overskud på 150 mio. kr. over perioden på de løbende poster er således opfyldt.
Den forventede ultimolikviditet for budget 2020 udgør 118 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2020. I 2020 overholdes likviditetsmålsætningen på 125 mio. kr. således ikke umiddelbart. Dette skyldes dog fremrykkelsen af anlægsaktiviteter til 2020 grundet COVID-19. Det skal derfor bemærkes, at den akkumulerede likviditet over årene er fuldstændig den samme som før fremskyndelsen - det er alene fordelingen af likviditeten mellem årene som påvirkes. Som følge af, at det kun er fordelingen mellem årene som påvirkes, og at årsagen til fremskyndelsen bunder i COVID-19, så vurderes målet som overholdt.
I den økonomiske strategi anvendes ultimolikviditeten som mål. Et andet likviditetsbegreb er gennemsnitslikviditeten, som viser hvad Ballerup Kommune har haft i "kassen" over de sidste 12 måneder inkl. kommunens porteføljer. Gennemsnitslikviditeten fortæller således noget om kommunens likvide stabilitet bagudrettet. Gennemsnitslikviditeten opgøres over de seneste 365 dage fratrukket deponerede midler (svarende til likviditeten efter kassekreditreglen) og udgør på 465,8 mio. kr. ultimo anden kvartal 2020.
Udviklingen i demografi på børneområdet i 2020
I den seneste befolkningsprognose var Ballerup Kommunes befolkningstal på 48.602 borgere pr. 1. januar 2020. I 2020 er administrationen begyndt at følge den faktiske udvikling i antallet af børn. Årsagen hertil er at generere et endnu mere opdateret grundlag at vurdere fx kapacitetsbehov ud fra.
På nuværende tidspunkt, pr. 1. august 2020, er antallet af de 0- til 5-årige således steget med yderligere 122 personer end prognosen forudsagde. Til gengæld er gruppen af 6- til 16-årige faldet med 96 personer.
Ændring af betegnelse for bevillingsramme
I forbindelse med organisationsændringen pr. den 1. januar 2020 er budgettet for sundhedspleje overført fra bevillingsramme 30.31 Sundheds- og tandpleje til bevillingsramme 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet. I den forbindelse foreslår administrationen, at bevillingsramme 30.31 skifter navn til Tandpleje.
Deltagelse på Økonomiudvalgets møde
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Karsten Fey Kristiansen fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.