Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2022 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Ved anden budgetopfølgning 2022 er den økonomiske strategi overholdt, bortset fra målet om overholdelse af servicerammen. Her er der en udfordring på 33 mio. kr. Efter indregning af det opjusterede pris- og lønskøn for 2002 og det tilsvarende løft af servicerammen, svarende til 31 mio. kr., udestår der fortsat en udfordring på servicerammen på ca. 3 mio. kr.
Det er vigtigt at være opmærksom på at til trods for, at udfordringerne på servicerammen i 2022, for nuværende, ser ud til i store træk at være dækket, forholder det sig ikke på samme måde for udfordringerne i 2023-2026. Dette skyldes, at udfordringerne under Børne- og Skoleudvalget samt Sundheds- og Ældreudvalget ikke er løst, idet der på disse områder er både myndighedsrammer og institutioner, som fortsat har ubalance i økonomien.
Ballerup Kommune oplever i lighed med det øvrige samfund stigende energipriser. På driftsbudgettet er der forventede merudgifter på 12 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2022. Der gøres opmærksom på, at beregningen er behæftet med nogen usikkerhed, da priserne konstant bevæger sig op og ned. Midtvejsregulering vil i vid udstrækning dække de samlede merudgifter som følge af stigende energipriser gennem et justeret pris- og lønskøn for budget 2022. En evt. kompensation indarbejdes først ved tredje budgetopfølgning.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2023, budgetopfølgningerne 2022 og regnskabsaflæggelsen 2021 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2022 tre gange årligt.
Budgetopfølgningen bygger på tilbagemeldinger på økonomien fra centrene. På de områder, hvor centrene vurderer, at der er en risiko eller udfordringer på deres bevillingsrammer, er der udarbejdet bilagsnotater. Endvidere er der indhentet forventet forbrug fra alle enheder. I udarbejdelsen af budgetopfølgningen er centrene gjort opmærksomme på Kommunalbestyrelsens økonomiske strategi. Herunder at det forventes, at der findes modgående foranstaltninger på de rammer, som viser en forbrugsmæssig opdrift, samt at der ikke gives varige tillægsbevillinger.
Ved forelæggelsen af anden budgetopfølgning 2022 vil der særligt blive gjort rede for ændringer i budgettet på baggrund af centrenes tilbagemeldinger for 2022. Ved forelæggelsen af direktionens budgetforslag (fremgår af dagsordenen på samme møde) vil ændringerne i budget- og overslagsår fremgå. Der gøres opmærksom på, at Økonomiudvalget på sit møde den 14. juni 2022 (Punkt 4) har behandlet det senest opgjorte forventede forbrug på servicerammen. I den forbindelse har Økonomiudvalget desuden taget stilling til videreførelse af de igangværende servicerammereduktioner.
Sagsfremstilling
Tabel 1. Resultat af anden budgetopfølgning for på driftsbudgettet for Ballerup Kommune
(1.000 kr.) |
Oprindeligt
budget
2022 |
Korrigeret
budget pr.
25/4-22
inkl.
overførsler |
Ændringer
ved anden
budget-
opfølgning
2022 |
Forslag
til nyt
budget pr.
29/8-22
inkl.
overførsler |
Forventet
forbrug
pr.
31/12-22 |
**)
Afvigelse |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=
(2)+(3) |
(5) |
(6)=
(5)-(4) |
I alt *) |
3.945.532 |
3.901.059 |
6.607 |
3.907.666 |
3.925.621 |
17.955 |
Udvalg: |
|
|
|
|
|
|
Klima- og Miljøudvalget |
97.911 |
100.893 |
-439 |
100.454 |
101.804 |
1.350 |
Erhvervs-,
Beskæftigelses- og
Uddannelsesudvalget |
875.778 |
837.500 |
-10.898 |
826.602 |
831.051 |
4.449 |
Børne- og Skoleudvalget |
1.143.511 |
1.050.359 |
6.731 |
1.057.090 |
1.079.065 |
21.975 |
Kultur og Fritidsudvalget |
148.422 |
128.273 |
88 |
128.361 |
127.862 |
-499 |
Socialudvalget |
391.285 |
383.796 |
763 |
384.559 |
379.580 |
-4.978 |
Sundheds- og Ældreudvalget |
834.915 |
820.198 |
4.735 |
824.933 |
848.275 |
23.342 |
Økonomiudvalget |
453.710 |
580.041 |
5.627 |
585.668 |
557.984 |
-27.684 |
*) I alt dækker både inden for og uden for servicerammen.
**) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Påvirkning af driftsbudgettet inden for servicerammen i 2022
I forhold til budgetudfordringerne på servicerammen i 2022 er der igangsat en lang række tiltag i Ballerup Kommune for 2022 til at imødegå servicerammeudfordringerne, herunder bl.a. en ny model for håndtering af feriepenge, indefrysning af overførsler samt ansættelsesstop og karensperiode. Hertil har en række eksterne forhold også betydning for Ballerup Kommunes mulighed for at overholde servicerammen, såsom et justeret pris- og løngrundlag, samt kompensationsordninger for COVID-19 og for fordrevne ukrainere m.m.
Ved første budgetopfølgning 2022 var der en forventning om et merforbrug inden for servicerammen svarende til 45-50 mio. kr. Hertil var der efter første budgetopfølgning 2022 indført 33 mio. kr. i servicerammereduktioner i forhold til forventningen om merforbruget på 45-50 mio. kr. Denne forventning om merforbrug og disse servicerammereduktioner indgår som udgangspunkt for den nye forventning nedenfor om merforbruget på servicerammen her ved anden budgetopfølgning 2022.
Ved anden budgetopfølgning 2022 forventes der som udgangspunkt at være et merforbrug på ca. 33 mio. kr. i 2022 på servicerammen. Det nye og højere P/L-skøn for 2022 giver dog Ballerup Kommune et løft af servicerammen på 31 mio. kr., og med denne servicerammeudvidelse vil merforbruget på servicerammen være reduceret til 3 mio. kr., jf. tabel 2. I forbindelse med første budgetopfølgning var det forventningen, at det nye P/L-skøn ville give et løft på ca. 25 mio. kr. Dermed kompenseres kommunerne bl.a. for øgede udgifter til el og varme i indeværende år.
Tabel 2. Udvikling i merforbrug på servicerammen i 2022
|
(mio. kr.) |
Forventet merforbrug ved første budgetopfølgning 2022 |
45-50 |
Forventet merforbrug ved anden budgetopfølgning 2022 |
33 |
Forventet servicerammeudvidelse (P/L) jf. KL (G-1.12 af 7. juli 2022) - fratrækkes |
31 |
Nu forventet merforbrug på serviceramme i 2022 (afrundet) |
3 |
Servicerammen for Ballerup Kommune er udvidet ved anden budgetopfølgning 2022 på grund af den seneste forventning til P/L-udviklingen. Servicerammen for Ballerup Kommune udgjorde 2.902,5 mio. kr. før anden budgetopfølgning 2022. Efter anden budgetopfølgning er servicerammen udvidet med 31,3 mio. kr., således at rammen nu udgør 2.933,8 for Ballerup Kommune.
Det er vigtigt at være opmærksom på at til trods for, at udfordringerne på servicerammen i 2022, for nuværende, ser ud til i store træk at være dækket, forholder det sig ikke på samme måde for udfordringerne fremadrettet i 2023-2026. Dette skyldes, at udfordringerne i 2023-2026 er stigende, ligesom der kommer nye udfordringer til på servicerammen, bl.a. foranlediget af stigende udgifter til demografi. Endelig betyder de mange tiltag i 2022 ikke, at udfordringerne under Børne- og Skoleudvalget samt Sundheds- og Ældreudvalget er løst, idet der på disse områder er både myndighedsrammer og institutioner (skoler og plejehjem) som har ubalance i økonomien.
Opsummering af faktiske ændringer ved anden budgetopfølgning
Tabel 3. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2022 ved anden budgetopfølgning på Ballerup Kommunes bevillingsrammer på driftsbudgettet.
(Mio. kr.) |
Budget-
omplacering |
Tillægs-
bevillinger |
I alt |
1. Lavere forventning til overførselsydelser *)
(Erhvervs-, Beskæftigelses- og
Uddannelsesudvalget 20.05) |
0 |
-18,553 |
-18,553 |
2. Færre udgifter til beskæftigelsesindsatsen
(forudsat som servicerammereduktion)
(Erhvervs-, Beskæftigelses- og
Uddannelsesudvalget 20.07) |
0 |
-3,000 |
-3,000 |
3. Forventning om flere udgifter til pension *)
(Erhvervs-, Beskæftigelses- og
Uddannelsesudvalget 20.44) |
0 |
9,000 |
9,000 |
4. Driftsbudget til rengøring af dagtilbud
og administration – Boligerne i Skovlunde
(Socialudvalget 50.54) |
0 |
0,450 |
0,450 |
5. Indarbejdelse af energipulje i 2022 **)
(Økonomiudvalget 60.62) |
0 |
17,500 |
17,500 |
6. Indkvartering af fordrevne ukrainere
i Lautrupvang (jf. tidligere beslutning)
(Økonomiudvalget 60.66) |
0 |
1,210 |
1,210 |
7. Finanslovpulje vedrørende "Generelt løft
af folkeskole"
(Børne- og Skoleudvalget 30.30) |
5,100 |
0 |
5,100 |
8. Finanslovspulje vedrørende "Løft til bedre
bemanding i ældreplejen"
(Sundheds- og Ældreudvalget 51.52) |
4,600 |
0 |
4,600 |
9. Udmøntning af finanslovpuljer i 2022
finansieret over bloktilskuddet
(Økonomiudvalget 60.62) |
-9,700 |
0 |
-9,700 |
I alt |
0 |
6,607 |
6,607 |
*) Bevillingen er placeret uden for servicerammen.
**) Bevillingen anses for at være neutral for servicerammen, da den er en modpost til allerede indregnede udfordringer inden for servicerammen.
Note: Tabel 3 er en manuel opsummering af ændringer ved anden budgetopfølgning.
Uddybning af ændringerne i tabel 3
Ad. 1. Lavere forventning til overførselsydelser
Ledigheden blandt de forsikrede ledige og kontanthjælpsmodtagere er historisk set meget lavt, hvilket skyldes, at beskæftigelsen er høj. Området ligger uden for servicerammen.
Ad. 2. Færre udgifter til beskæftigelsesindsatsen
Der forventes et mindreforbrug på området i lighed med tidligere, derfor justeres budgettet. Mindreforbruget indgår som en forudsætning for nedsættelsen af merforbruget på servicerammen.
Ad. 3. Forventning om flere udgifter til pension, herunder seniorpension
Budgettet justeres i forhold til ny forventning vedrørende visitation til førtidspension og seniorpension. Området ligger uden for servicerammen.
Ad. 4. Driftsbudget til rengøring af dagtilbud og administration – Boligerne i Skovlunde (UCC)
Ved opførelse af boliger i Skovlunde, blev der politisk taget stilling til, at det øgede antal boliger ville medføre øgede driftsudgifter, og på den baggrund skete der en budgettilpasning. Der blev dog ikke taget højde for, at antallet af kvadratmeter for dagtilbuddet, aftenklubben og administration blev væsentlig forøget. Dermed er udgifterne til rengøring markant højere og står ikke mål med de oprindelige driftsbudgetter.
Ad. 5. Indarbejdelse af energipulje i 2022
Ballerup Kommune oplever i lighed med det øvrige samfund stigende energipriser. På driftsbudgettet er der forventede merudgifter på 12 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2022. Beregningen er behæftet med stor usikkerhed, da priserne konstant bevæger sig op og ned. Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige præcist, hvor store merudgifter der kommer og hvor de vil ligge. Derfor afventes centrenes vurdering af udviklingen ved tredje budgetopfølgning 2022 i forhold til en eventuel kompensation for merudgifter vedrørende stigende energipriser.
Ved indarbejdelsen af energipuljen i driftsbudgettet tages der højde for den forventning, som ligger i midtvejsreguleringen af kommunernes budgetter for 2022, både likviditetsmæssigt og i forhold til servicerammen.
Indarbejdelsen af energipuljen er neutral i forhold til servicerammen, da den hænger sammen med den øgede P/L-forventning i midtvejsreguleringen af kommunernes budgetter som udvider servicerammen. Dermed ændrer indarbejdelse af energipuljen heller ikke på forventningen vedrørende servicerammen for 2022 som den fremgår af tabel 3 ovenfor, som ligeledes svarer til konklusionen fra punkt 4 på Økonomiudvalgets møde den 14. juni 2022 vedrørende "Opfølgning på forventet forbrug på servicerammen".
Ad. 6. Indkvartering af fordrevne ukrainere i Lautrupvang
Ved Kommunalbestyrelsens møde den 25. april 2022 (Punkt 11) blev det besluttet at etablere indkvarteringsmuligheder for ca. 250 fordrevne ukrainere i Lautrupvang 3 i Wihlborgs eksisterende faciliteter. Driftsudgifterne på 1,2 mio. kr. indarbejdes i forbindelse med anden budgetopfølgning 2022 som en tillægsbevilling jf. tidligere beslutning. Udgiften forventes ikke at have betydning for servicerammen jf. nedenfor.
Ad. 7-9. Udmøntning af finanslovpuljer i 2022
Finanslovpuljerne vedrørende "Generelt løft af folkeskole" og "Løft til bedre bemanding i ældreplejen" som er finansieret via bloktilskuddet, udmøntes i forbindelse med anden budgetopfølgning 2022. Finanslovpuljerne indgår i opgørelsen af det forventede forbrug på servicerammen ved anden budgetopfølgning 2022.
I midtvejsreguleringen for 2022 afsættes der foreløbigt i omegnen af 0,2 mia. kr. til udgifter til fordrevne ukrainere. Ballerup Kommunes andel udgør i omegnen af ca. 1,7 mio. kr. Regeringen og KL vil senere i år følge op på kommunernes udgifter. Service- og anlægsrammen justeres ikke, men til gengæld sanktioneres kommunerne heller ikke, hvis rammerne overskrides svarende til de estimerede merudgifter for kommunerne. Ligeledes afsættes der i midtvejsreguleringen for 2022 ca. 0,6 mia. kr. til COVID-19-kompensation. Ballerup Kommunes andel er i omegnen af 5 mio. kr. Der gælder samme forhold vedrørende service- og anlægsramme for COVID-19 som for fordrevne ukrainere.
Påvirkning af driftsbudgettet uden for servicerammen i 2022
Driftsbudgettet uden for servicerammen reduceres med ca. 13 mio. kr. vedrørende mindreforbrug på beskæftigelsesområdet. I den sammenhæng skal det desuden bemærkes, at i forbindelse med første budgetopfølgning 2022 blev budgettet på beskæftigelsesområdet reduceret med ca. 37 mio. kr.
Midtvejsreguleringen for kommunerne i 2022 indeholder en negativ regulering som følge af en færre overførselsudgifter til ledige. Overførselsudgifterne er ikke omfattet af servicerammen.
Anlægsbudgettet
Bruttoanlægsbudgettet for 2022 udgør inkl. anlægsrulninger fra tidligere år ca. 320 mio. kr. Det forventede forbrug udgør i lighed med første budgetopfølgning 274 mio. kr. Ser man isoleret på det forventede forbrug vedrørende den vejledende bruttoanlægsrammen for 2022 på 201 mio. kr., så forventes der fortsat et mindreforbrug svarende til ca. 40 mio. kr. for de anlægsprojekter, som indgår heri.
Øvrige poster (hovedkonto 07 og 08)
Midtvejsreguleringen indeholder en negativ regulering som følge af en forventning om færre overførselsudgifter på beskæftigelsesområdet. Derfor er der indarbejdet et fald i indtægterne under tilskud og udligning (70.80) for Ballerup Kommune svarende til ca. 30 mio. kr. som følge af midtvejsreguleringen. Beløbet modsvares fuldt ud af de mindreforbrug, der er indarbejdet ved første og anden budgetopfølgning 2022 for samme område.
Låneoptaget (80.85) for budget 2022 er ved anden budgetopfølgning opjusteret med ca. 5 mio. kr. svarende til et samlet låneoptag i 2022 på 22 mio. kr. på baggrund af forbruget i regnskab 2021.
Gennemsnitslikviditet efter kassekreditreglen for andet kvartal 2022
Gennemsnitslikviditeten over de seneste 365 dage fratrukket deponerede midler – svarende til likviditeten efter kassekreditreglen – stiger fra 593,1 mio. kr. ultimo første kvartal 2022 til 640,2 mio. kr. ultimo andet kvartal 2022. Dette er en stigning på 47,1 mio. kr. Ballerup Kommune overholder således stadig kassekreditreglen i 2022.
Det er likviditeten opgjort efter kassekreditreglen, der indberettes til Indenrigs- og Boligministeriet. Likviditeten efter kassekreditreglen opgøres som gennemsnittet over de seneste 12 måneder af de daglige saldi af likvide aktiver (kassebeholdning, indestående i pengeinstitutter, obligationsbeholdning mv.), fratrukket gennemsnittet af saldi på kassekreditter i perioden. Over tid skal kassekreditten gennemsnitligt være positiv.
Yderligere deltagelse på Økonomiudvalgets møde
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.