Sammendrag
Den gældende flerårige økonomiske strategi udløber med udgangen af budget 2022. Administrationen forelægger derfor forslag til en revideret økonomisk strategi for Ballerup Kommune gældende i perioden 2023-2026 for Kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Forslaget til en revideret økonomisk strategi for Ballerup Kommune indeholder følgende målsætninger, som i hovedtræk svarer til den hidtidige strategi for perioden 2019-2022:
- Løbende poster skal udgøre et overskud på minimum 150 mio. kr. i gennemsnit over budgetårene
- Ultimolikviditeten for budgetåret samt første og andet overslagsår skal minimum udgøre 125 mio. kr., mens likviditeten i tredje budgetoverslagsår skal være 150 mio. kr.
- Gælden nedbringes med 50 mio. kr. over valgperioden, dog undtages lån til større langsigtede investeringer i infrastruktur eller kapacitet i forbindelse med byudvikling
- Service- og anlægsrammen overholdes.
I forhold til omprioriteringspuljen foreslås det, at der fremadrettet fast findes en pulje svarende til 1 pct. af servicerammen. Niveauet for omprioriteringspuljen vil dog kunne variere, såfremt der er konkrete økonomiske forhold, som taler her for.
Baggrund
Ballerup Kommune vedtog i marts 2011 den første flerårige økonomiske strategi, og gennemførte i forbindelse hermed tre spareplaner med besparelser for samlet ca. 350 mio. kr. på servicerammen. Dette skete for at rette op på økonomien i kommunen grundet finanskrisens konsekvenser på fx selskabsskatteområdet. Siden er den økonomiske strategi blevet justeret i 2015 og i 2018, så den i højere grad afspejlede Ballerup Kommunes økonomiske situation.
Formålet med den økonomiske strategi er at understøtte en solid økonomi, der kan modstå varige tab på selskabsskatter og rumme andre større udsving i indtægter og udgifter. Det betyder, at den økonomiske strategi sætter rammen for beslutninger med økonomisk konsekvens, både på kort og lang sigt.
Den økonomiske strategi har været en vigtig faktor i forhold til at sikre en robust økonomi i Ballerup Kommune. Dette fremgår eksempelvis af, at de nuværende udfordringer på driftsbudgettet, alene udgør et problem i forhold til overholdelse af servicerammen og ikke i forhold til likviditeten, da Ballerup Kommune finansieringsmæssigt ville kunne håndtere udfordringerne. Dette forhold er svært at kommunikere, men fortsat en vigtig parameter at måle den økonomiske strategi i forhold til.
Sagsfremstilling
Formålet med den økonomiske strategi er at understøtte en solid økonomi, der kan modstå udsving i indtægter og udgifter over tid. Dertil skal strategien ses som et centralt element i forhold til at sikre Kommunalbestyrelsens mulighed for, i et økonomisk perspektiv, at kunne realisere visionerne for Ballerup Kommune fremadrettet, som de er formuleret i Vision 2029. Forslaget til en revideret økonomisk strategi for Ballerup Kommune indeholder i hovedtræk samme målsætninger, som den hidtidige strategi for perioden 2019-2022.
Såfremt forslaget til en ny økonomisk strategi for Ballerup Kommune vedtages, vil strategien være gældende i forhold til de kommende forhandlinger for budget 2023. Strategien vil løbe til udgangen af 2026.
I forhold til omprioriteringspuljen foreslås det, at der fremadrettet fast findes en pulje svarende til minimum 1 pct. af servicerammen. Niveauet for omprioriteringspuljen vil dog kunne variere i opgående retning, såfremt der er konkrete økonomiske forhold, som taler herfor, herunder ikke mindst i forhold til kommunens byudviklingsprojekter.
En omprioriteringspulje på minimum 1 pct. årligt er en forudsætning for at skabe plads inden for servicerammen til stigende serviceudgifter som følge af, at Ballerup Kommune er en byudviklingskommune. Dette skyldes bl.a., at det efter udligningsreformen er blevet væsentligt vanskeligere, at sikre sig en større serviceramme i forbindelse med den faseopdelte budgetproces i KL-regi.
Oversigt over målsætningerne, der udgør den økonomiske strategi
- Løbende poster skal udgøre et overskud på minimum 150 mio. kr. i gennemsnit over budgetårene
- Ultimolikviditeten for budgetåret og første og andet overslagsår skal minimum udgøre 125 mio. kr., mens ultimolikviditeten i tredje budgetoverslagsår skal være 150 mio. kr.
- Gælden nedbringes med 50 mio. kr. over valgperioden, dog undtages lån til større langsigtede investeringer i infrastruktur eller kapacitet i forbindelse med byudvikling
- Service- og anlægsrammen overholdes.
Målsætningerne uddybes enkeltvis nedenfor. Målsætningerne uddybes desuden yderligere i bilaget Økonomisk strategi for Ballerup Kommune i perioden 2023-2026.
Løbende poster skal udgøre et overskud på minimum 150 mio. kr. i gennemsnit over budgetårene
Målet skal sikre:
- Balance mellem indtægter og udgifter til driften
- Finansiering af kommunens anlægsprojekter, samt afdrag på gæld og en række poster kaldet øvrige balanceforskydninger.
For at kunne finansiere de nævnte udgifter, er der behov for et overskud på løbende poster på ca. 150 mio. kr. i gennemsnit over budgetperioden. Niveauet for overskuddet på løbende poster tager udgangspunkt i det generelle niveau for den samlede bruttoanlægsramme, som traditionelt har ligget mellem 15-17 mia. kr. i en årrække, svarende til ca. 140-150 mio. kr. for Ballerup Kommune.
Målet skal sikre, at der er midler til at reinvestere i kommunens aktiver, herunder ikke mindst i forhold til efterslæbet på bygningsvedligeholdelsen.
Ultimolikviditeten for budgetåret og første og andet overslagsår skal minimum udgøre 125 mio. kr., mens ultimolikviditeten i tredje budgetoverslagsår skal være 150 mio. kr.
Målet er sat ud fra KL's betragtninger om høj henholdsvis lav likviditet. KL har tidligere udmeldt, at kommuner med en likviditet på under 1.000 kr. pr. borger har en kritisk lav likviditet og kommuner med en likviditet på under 2.000 kr. pr. borger har en lav likviditet, mens kommuner med en likviditet på 3.000 kr. eller mere pr. borger har en høj likviditet.
Målet skal sikre en middel til høj likviditet. Likviditetsmålene svarer således til ca. 2.500 kr. pr. borger stigende til 3.000 kr. pr. borger i det sidste år. Årsagen hertil er, at der skal være plads til investeringer i kommunen og mulighed for at håndtere midlertidige udslag i driften.
Det er vigtigt at understrege, at målet er sat i forhold til den flerårige ultimolikviditet, som er det likviditetsmål der tager højde for de økonomiske konsekvenser af trufne beslutninger og samtidig viser hvilken likviditet kommunen har til rådighed til fremadrettede investeringer. Modsat gennemsnitslikviditeten eller likviditeten efter kassekreditreglen, som begge kigger 365 dage bagud og derfor mere er et likviditetsmål, som siger noget om kommunens betalingsevne.
Niveauet, på henholdsvis 125 mio. kr. og 150 mio. kr, er med til at sikre, at Ballerup Kommune fortsat har en god betalingsevne, uden dog at skabe en unødvendig stor likviditetsophobning.
Gælden nedbringes med 50 mio. kr. over valgperioden
Målet skal sikre, at overskudslikviditet i et vist omfang bliver brugt til at nedbringe kommunens langfristede gæld. Målet skal desuden medvirke til, at der ikke sker unødvendig gældssætning ved altid at have overvejelsen om lån eller kassefinansiering med i forhold til økonomiske beslutninger. Derfor skal afviklingen understøtte en fornuftig afviklingsprofil, jf. den finansielle strategi.
Det bemærkes, at i forhold til reglen om nedbringelse af gælden med 50 mio. kr., så undtages lån, som er optaget i forhold til større langsigtede investeringer i infrastruktur eller kapacitet i forbindelse med bygningsvedligehold, byudvikling, fx BRT-linjen (Bus Rapid Transport) og skoler.
Service- og anlægsrammen overholdes jf. den faseopdelte budgetproces i KL-regi
Målet skal sikre, at Ballerup Kommune ikke blive udsat for sanktioner i forhold til manglende overholdelse af servicerammen.
Ballerup Kommune indgår i et ”forhandlingsfællesskab”, hvor kommunerne under ét (KL) hvert år forhandler med Finansministeriet om næste års økonomiaftale for kommunerne. I forhold til disse forhandlinger vil det være meget uhensigtsmæssigt, såfremt kommunerne ikke fremstod samlet, fordi enkelte kommuner kørte deres eget løb. Ballerup Kommune har haft tradition for at bidrage konstruktivt i forhold til at sikre overholdelsen af økonomiaftalen.
I forhold til budgetloven er der pålagt kommunerne sanktioner ved en fælles overskridelse af henholdsvis service- og anlægsrammen. For servicerammen gælder der både budgetsanktioner og regnskabssanktioner. For bruttoanlægsrammen gælder der kun budgetsanktioner.
Det skal i den forbindelse nævnes, at Ballerup Kommune er, som landets øvrige kommuner, underlagt stramme økonomiske rammer fra statsligt hold. Disse stramme rammer begrænser kommunernes mulighed for selvbestemmelse og dermed i nogen omfang muligheden for at leve op til borgernes forventninger.
Yderligere deltagelse på Økonomiudvalgets møde
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Mikkel Elkjær fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.