Sammendrag
Ballerup Kommune har besluttet at udarbejde en klimapolitik og en klimahandleplan. Politikken skal virke fra 2023-2030, hvorefter den vil blive revideret. Klimahandleplanen følges i det grønne regnskab og justeres årligt. Evaluering og genberegning af tiltagene i klimahandleplanen vil følge valgperioderne og vil således blive forelagt den nytiltrådte kommunalbestyrelsen hvert 4. år.
Det er politisk vedtaget, at Ballerup Kommune skal reducere CO2-udledningen med 85 pct. i 2030 og være i netto nul i 2045 målt i forhold til 1990.
Klimapolitikken og klimahandleplanens klimatiltag, som skal bringe Ballerup Kommune i mål med de 85 pct. CO2-reduktion i 2030, er beskrevet ud fra, det vi selv gør, det vi gør som medejere, og det vi gør i fællesskab.
Klimapolitik og klimahandleplan har været i offentlig høring i april måned. Der er indkommet 22 høringssvar fra borgere, virksomheder, råd og nævn og 25 høringssvar fra de fire høringsarrangementer der blev afholdt i høringsperioden. De fleste høringssvar bakker op om klimapolitikken og handleplanen og understøtter de mål og handlinger der allerede er beskrevet. Enkelte høringssvar giver anledning til uddybninger af de eksisterende handlinger, primært om affaldssortering og cykling. Der er foretaget en enkelt ændring af delmålet om hjemmearbejdspladser, som følge af den politiske behandling.
Det er aftalt politisk, at finansiering af klimatiltagene indgår i budgetforhandlingerne fra år til år.
Efter høringsperioden er det meddelt, at Vestforbrænding ikke har vundet udbuddet om etablering af et CO2-fangst anlæg. CCS anlægget udgør 3 pct af Ballerup Kommunes beregnede CO2-reduktion i 2030. Uden indregning af CCS vil Ballerup Kommune derved kunne reducere udledningen med 82 pct i 2030. Da Vestforbrænding fastholder målet om CO2-neutralitet i 2030, er det administrationens vurdering, at Ballerup Kommunes reduktionsmål fastholdes.
Administrationen indstiller, at Klimapolitik og Handleplan godkendes.
Baggrund
I budgetaftalen for 2020 blev det besluttet, at der skulle udarbejdes en klimapolitik og klimahandleplan, som skulle være ambitiøs, omfattende og langsigtet. Ballerup Kommune valgte derfor tilslutte sig DK2020 klimasamarbejdet.
I ansøgningsbrevet til DK2020 skriver borgmesteren, på vegne af kommunalbestyrelsen, at Ballerup Kommune er villig til at udvikle en klimaplan, der lever op til Parisaftalens målsætninger, både hvad angår reduktioner i drivhusgasudledninger og tilpasning til klimaforandringerne i henhold til C40’s godkendelsessystem Climate Action Planning Framework (CAPF).
I Ballerup Kommune er det vedtaget, at klimahandleplanen skal politisk godkendes og sammen med CAPF-dokumentet sendes videre til endelig godkendelse i C40-systemet. Derfor skal klimahandleplanen efterleve godkendelseskravene i CAPF-dokumentet. (CAPF indgår som bilagsmateriale til orientering).
Parisaftalen omfatter CO2-udledninger fra El- og Varmeforsyning samt Transportområdet. Derfor skal reduktion af de lokale CO2-udledninger fra disse områder vise Ballerup Kommunes vej til at komme i mål. Ballerup Kommunes klimapolitik og klimahandleplan skal være kompatibel med Parisaftalen for at blive godkendt i C40-systemet.
Med udgangspunkt i beregninger om hvad der er realistisk muligt, har Ballerup Kommune vedtaget;
- en klimamålsætning på 85 pct CO2-reduktion i 2030 målt i forhold til 1990
- en klimamålsætning på 95 pct CO2-reduktion i 2040 målt i forhold til 1990 (fremgår af reduktionsstien frem mod 2045 s. 26 i klimahandleplanen)
- at blive CO2-neutral og klimarobust i 2045
Udviklings- og arbejdsprocessen har været;
- Kommunalbestyrelsen har taget ejerskab til klimadagsorden og valgt at tilslutte Ballerup Kommune DK2020-konceptet.
- Kommunalbestyrelsen har været forelagt datamateriale, der viste en status på Ballerup Kommunes CO2-udledning.
- Kommunalbestyrelsen har spillet klimaspillet, der anviste en mulig vej til at opnå yderligere reduktioner.
- Kommunalbestyrelsen bad administrationen om at inddrage bredt, både medarbejdere, borgere og erhvervsliv, i udviklingen af tiltag samt niveauet på tiltagene.
- Administrationen har inddraget 300 aktører, herunder diverse udvalg og relevante samarbejdspartnere og forsyningsselskaber.
- Alle stående udvalg samt Kommunalbestyrelsen har vedtaget et reduktionsmål på 85 pct i 2030 målt i forhold til 1990 og netto nul i 2045 målt i forhold til 1990 på baggrund af beregninger.
- Alle delmål og klimatiltag er sendt i høring hos de respektive §17. stk. 4. udvalg samt i Klima- og Miljøudvalget og i Kommunalbestyrelsen.
- Klimapolitik og klimahandleplan er skrevet færdig på baggrund af bemærkninger fra de forskellige udvalg og er sendt til forhåndsgodkendelse i Region Hovedstaden, Concito samt de politiske udvalg.
- Sideløbende er klimapolitik og klimahandleplan sendt i offentlig høring i fire uger.
- Bemærkninger fra den offentlige høring og fra forhåndsgodkendelse i de politiske udvalg og i Concito er skrevet ind i klimapolitik og klimahandleplan, som er sendt til endelig politisk godkendelse og endelig godkendelse i C40.
Klimapolitikken og Klimahandleplanen står på de syv følgende ben:
- Lederskab - politisk såvel som administrativt skaber tydelighed og fælles retning for alle.
- Fællesskaber understreger vigtigheden i at alle inddrages, fordi alle har et ansvar for at målene opnås.
- Energi, Transport og Cirkular Økonomi. Energi og transpert udleder meget CO2, der skal reduceres for at forebygge klimaforandringerne. Cirkulær økonomi kan være en af løsningerne
- Klimatilpasning og natur skal indgå i den fysiske planlægning af en kommune for at minimere de skader, som klimaforandringerne medfører.
- Klimakommunikation skal skabe synlighed og handlingsorienteret viden for alle ansatte, borgere og virksomheder og være med til at synliggøre en retfærdig fordeling af gevinsterne og merværdierne ved en grøn omstilling.
Sagsfremstilling
Den samlede CO2-udledning for Ballerup Kommune som geografisk område var i 2019 fordelt på erhvervslivet, der udledte 40% og borgerne, der udledte 26%. Kun 3% af CO2-udledningen kom fra Ballerup Kommune som egen virksomhed. De resterende 31% af CO2-udledningen kom fra transportområdet. Det har derfor været afgørende at inddrage både erhvervslivet og borgerne i udarbejdelsen af klimahandleplanen, så de også finder det relevant at arbejde for og få ejerskab til klimatiltagene.
Ved større skybrud og andre klimaforandringer påhviler det Ballerup Kommune et særligt ansvar for at tage hensyn til sårbare samfundsgrupper. Det gælder f.eks. ældre på kommunens plejehjem og patienter på Region Hovedstadens afdeling Psykiatrisk Center. Ligeledes har kommunen et særligt ansvar for de virksomheder, der udfører livsvigtige arbejdsfunktioner, og som bliver påvirket af en kritisk infrastruktur.
Klimapolitikken skal være rammesættende for alle strategier og Planer. Der har derfor været en gennemgang af alle planer, strategier og politikker for at kortlægge, om deres indhold har behov for en revision som følge af vedtagelsen af klimapolitikken og klimahandleplanen. Målet er, at klimapolitikken bliver forankret i alle planer, strategier og politikker for at sikre, at de bidrager til klimamålene og den grønne omstilling.
På baggrund af den omfattende inddragelsesproces er klimapolitikken og klimahandleplanen skrevet og efterfølgende sendt i høring hos borgerne, erhvervslivet, Grønt råd, Udvalget for grøn omstilling, Verdensmålsudvalget, Senior- og handicaprådet, samt Klima- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen. Klimapolitikken og klimahandleplanen er skabt i det fællesskab, som også skal gennemføre de forandringer, der skal til, for at få Ballerup i mål med den grønne omstilling. Det er Ballerup Kommunes mål, at alle klimatiltag skal bidrage til en bæredygtig udvikling af kommunen til gavn for borgere, virksomheder og alle ansatte, samtidig med at tiltagene skaber merværdi på tværs af politikker, fagcentre og arbejdsopgaver. I inddragelsesprocessen har der været stor interesse for, at alle klimatiltag efterlever en rimelig og retfærdig fordeling af gevinster. Eksempelvis ved at arbejde for at det er muligt for alle borgere og virksomheder at etablere ladestandere til brug for elbiler, og at alle kan tilbydes fjernvarme.
Klimapolitik og klimahandleplan har været i offentlig høring i april måned. Der er udarbejdet en hvidbog over høringsforslagene med administrationens bemærkninger til høringsforslagene (vedlagt som bilag). Der er indkommet 22 høringssvar fra borgere, virksomheder, råd og nævn og 25 høringssvar fra de fire høringsarrangementer der blev afholdt i høringsperioden.
Nogle høringssvar har givet anledning til at udvide teksten i beskrevne klimatiltag, nogle har identificeret nogle barrierer i f.eks. den daglige drift af et klimatiltag, og andre har fremhævet det vigtige ved klimatiltagene. Der er mange forslag som handler om at Ballerup Kommune, for at fremme cykelismen skal forbedre forholdene endnu mere på cykelstierne, sørge for trafiksikkerhed ved lyskryds og forebygge mod cykeltyveri end allerede beskrevet i klimahandleplanen. Der er ligeledes stor fokus på affaldssortering. Høringssvarene vil blive taget med i det videre arbejde i implementeringsfasen af klimatiltagene og ved revision af handleplanen. Der er foretaget én rettelse af klimapolitikkens delmål, hvor teksten om hjemmearbejdspladser er ændret fra:
"Fra 2023 vil Ballerup Kommune, når de er i dialog med borgere og virksomheder om deres transportvaner, have et særligt fokus på muligheden for hjemmearbejde 1-2 gange om ugen", til:
"Fra 2023 vil Ballerup Kommune, når de er i dialog med borgere og virksomheder om deres transportvaner, have et særligt fokus på pendlertrafikken til og fra arbejde i Ballerup Kommune".
Klimahandleplanen er bl.a. udvidet med tekst om øget kommunikation om affaldssortering og om øget involvering i klimatiltagene, så det ikke udelukkende er envejskommunikation.
For gennemgang af rettelser, se bilag.
Efter høringsperioden er det meddelt, at Vestforbrænding ikke har vundet udbuddet om etablering af et CO2-fangst anlæg. Der kan derfor rejses en usikkerhed omkring, hvor meget CCS (CO2 fangst) der kan indregnes i Ballerup Kommunes CO2-regnskab. Vestforbrænding A/S har meddelt, at de planlægger at være med som ansøger til næste udbud samt søge andre puljer for at fastholde målet om at blive CO2-neutral i 2030. Ørsted, som vandt CCS udbuddet, vil blandt andet indfange CO2 på det halmfyrede Avedøreværk fra år 2026 og 20 år frem. CCS på Avedøreværket vil eventuelt kunne indregnes positivt i Ballerup kommunes regnskab, da fjernvarmenettene i hovedstadsområdet er sammenkoblede. Der er stadigvæk en vis usikkerhed omkring fordelingen af reduktionen kommunerne imellem i hovedstadens fjernvarmeområde, da metoden endnu ikke er fastlagt.
CCS anlægget udgør 3 pct af Ballerup Kommunes beregnede CO2-reduktion i 2030. Uden indregning af CCS vil Ballerup Kommune derved kunne reducere udledningen med 82 pct i 2030. Da Vestforbrænding fastholder målet om CO2-neutralitet i 2030 og på grund af den almindelige usikkerhed om samfundsudviklingen og beregninger, er det administrationens vurdering, at Ballerup Kommunes reduktionsmål fastholdes.
Implementeringsfasen
Hvis der i implementeringsfasen opstår nationale eller lokale barrierer for at gennemføre et klimatiltag, er det kommunalbestyrelsens ansvar, i samråd med administrationen, at erstatte tiltaget med et nyt, der reducerer den samme mængde CO2 inden for samme type CO2-udledning (f.eks. kan et energitiltag skiftes ud med et nyt energitiltag, hvor der gøres brug af en ny arbejdsmetode til at opnå samme reduktion) med henblik på, at Ballerup Kommune kan komme i mål med 85 % reduktion af CO2-udledningen i 2030. De nationalpolitiske rammevilkår og den teknologiske udvikling og deres betydning for en fremskrivning og en ny reduktionssti frem mod 2050 vil have indflydelse på evalueringen af klimaindsatserne og de langsigtede mål om klimaneutralitet og klimatilpasning. Det kan også betyde mulighed for at ændre og igangsætte nye klimatiltag, hvis det er nødvendigt for at nå klimamålsætningen.
Det grønne regnskab for Ballerup Kommune vil blive udviklet, så det fremover kan følge udviklingen med alle delmål på CO2-reduktioner, klimatilpasning, merværdier samt udviklingen i, at der sker en rimelig og retfærdig fordeling af gevinsterne ved tiltagene, så de kommer alle borgere og virksomheder til gode.
Indsatserne for klimatilpasning vil undervejs blive evalueret frem mod 2030, og eventuelle ændringer i rammevilkår kan give anledning til justeringer. Evaluering, revurdering og genberegning af tiltagene i klimahandleplanen vil følge valgperioderne og vil således blive forelagt den nytiltrådte kommunalbestyrelse hvert 4. år.
Klimaalliancen
Det nationale samarbejde i DK2020 fortsætter i Klimaalliancen, og samarbejdet mellem de fem regioner videreføres. Sekretariatsfunktionen varetages af KL.
Der vil være tre spor i samarbejdet
- et udviklingsspor der understøtter kommunernes klimaarbejde
- monitorering af kommunernes klimaplaner
- evaluering og revidering af kommunernes klimaplaner.
Yderligere deltagelse
På Klima- og Miljøudvalgets møde deltager Miljøchef Trine Baarstrøm under behandlingen af sagen.
Tilrettet efter mødet i Økonomiudvalget den 13. juni 2023
Økonomiudvalget har ønsket følgende tilrettelser og ændringer af klimapolitik og handleplan:
Klimapolitik:
Ændring fra:
s. 4: Det er politisk vedtaget, at klimapolitikken ligger øverst i styringshierakiet lige efter Ballerups Kommunes Vision 2029 og over planstrategien og kommuneplanen, mens klimahandleplanen ligger tre niveauer længere nede og lige efter kommuneplanen.
Til:
Det er politisk vedtaget, at klimapolitikken ligger øverst i styringshierakiet lige efter Ballerup Kommunes Vision 2029 og over planstrategien og kommuneplanen. Når der fremadrettet udvikles politikker, planer og programmer, skal de politisk besluttede mål i klimapolitikken implementeres. Kommunalbestyrelsen skal ved formulering af nye politikker, strategier, planer m.m. vægte klimaet højt samtidig med, at der fortsat udvises hensyn til borgere, virksomheder og økonomiske interesser.
Udover side 4, er teksten ændret på side 5 og 8 i klimapolitikken.
Klimahandleplan:
s. 6: præciseres erhvervsområderne fra:
"Ballerup Kommune rummer store erhvervsparker, bl.a. Lautrupparken, Skovlunde og Måløv erhvervspark, som huser nogle af landets største virksomheder."
Til:
" Ballerup Kommune rummer store erhvervsparker, bl.a. Lautrupparken, Skovlunde erhvervspark og Måløv erhvervspark, som huser nogle af landets største virksomheder."
s. 32 ændres formuleringen fra:
"Herudover at begrænse adgangen for biler, ændre p-normer, fremme p-pladser til el- og delebiler samt indarbejde klimatilpasning - for at fremme en mere klimavenlig adfærd".
Til:
"Herudover at skabe mulighed for at reducere antal kørte km, invitere til brug af kollektiv og grøn transport, ændre p-normer, fremme p-pladser til el- og delebiler samt indarbejde klimatilpasning - for at fremme en mere klimavenlig adfærd."
s. 45 slettes afsnit:
"Springvandsanlæggene og de tilhørende lyskilder er i efteråret 2022 blevet slukket for at spare på energiforbruget som følge af den danske regerings opfordring til alle kommuner om at spare på deres energiforbrug."