Sammendrag
Udviklingen på ramme 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet viste i løbet af 2018 en større udfordring med et merforbrug på 16,7 mio. kr. for året. Hvis udgiftsniveauet ikke ændrede sig fra 2018 til 2019, ville udfordringen være 23 mio. kr. Center for Børne- og Ungerådgivning har iværksat en handleplan med imødegående foranstaltninger, der forventes at kunne nedbringe udfordringen til 15 mio. kr. i 2019. Handleplanen adresserer både den økonomiske udfordring samt sætter fokus på at styrke omsætningen af Børne- og Ungestrategien.
Ved 2. budgetopfølgning blev området tilført 15 mio. kr. og nedbragte dermed udfordringen til 8 mio. kr. Center for Børne- og Ungerådgivning arbejder intensivt med handleplanen, hvor der er opnået en omlægning af anbringelsesmønsteret, så der forbruges 20 mio. kr. mindre på anbringelser og 23 mio. kr. mere på de foregribende indsatser.
For at følge udviklingen tæt gennemgås udvalgte måltal for området månedligt i både Børne- og Skoleudvalget og direktionen. Måltallene følger de udvalgte indsatsområder, hvor der også er knyttet konkrete handlingsplaner til.
Baggrund
Børne- og Skoleudvalget er blevet forelagt Fællesskabsmodellens måltal ved hver budgetopfølgning siden første budgetopfølgning 2017. På mødet den 9. april 2019 gav udvalget udtryk for et ønske om at følge udviklingen tættere og ved en månedlig gennemgang.
Sagsfremstilling
Ramme 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge udenfor hjemmet er den ramme, som Center for Børne- og Ungerådgivning anvender til foranstaltninger på det specialiserede børneområde. Rammen dækker indsatser på henholdsvis det forebyggende, foregribende og indgribende område.
Udfordringerne
Udfordringerne på rammen viser sig både på det foregribende område og på det indgribende område. Der er to hovedforklaringer:
- Generelt for området ses der siden 2017 et øget antal underretninger med efterfølgende flere børnefaglige undersøgelser, der munder ud i flere aktive indsatser. Der er tale om en øgning af 100 flere forløb for børn/unge i løbet af 2018. Stigningen i antallet af underretninger skal ses i sammenhæng med indførsel af ny skærpet lov om underretningsforpligtelsen.
- Antallet af anbringelser er faldende. Der ses imidlertid stigende priser. Fra 2017 til 2018 steg de ti dyreste sager på socialpædagogisk opholdssted med 5 mio. kr.
Forebyggende område
Det forebyggende område er kendetegnet ved at være tidligt opsøgende og med færre udgifter forbundet. Det er her, der eksempelvis gives kortere samtaleforløb efter serviceloven § 11 eller betaling af fritidsaktiviteter. Samtaleforløbene er typisk foregået i Ballerup Familiehus.
Foregribende område
På det foregribende område er indsatserne målrettet børn og unge, der bor hjemme, og hvor indsatsen bl.a. kan medvirke til, at barnet/den unge ikke skal anbringes. Stigningen på området skal derfor ses i sammenhæng med det lavere anbringelsestal. Stigningen ses tydeligt inden for kontaktpersonsordninger, familiebehandling, dagtilbud i skole (behandlingsskole) og aflastning.
Indgribende område
Selvom Fællesskabsmodellen viser et fald i anbringelsestallet, blev det ved anden budgetopfølgning i 2018 tydeligt, at gennemsnitspriserne på den dyre anbringelsestype; socialpædagogisk opholdssted var steget markant. Årsagen hertil var både nye placeringer og omplaceringer af børn og unge på de dyrere behandlingssteder. Flere af disse placeringer blev også fulgt op af et krav om ekstratillæg til basisprisen, for at stedet kunne have børnene/de unge. Faldet på anbringelsesområdet er stadig gældende, og der spores en nedadgående tendens på gennemsnitspriserne på nyanbringelser.
I det ene bilag gennemgås de udvalgte indsatsområder, og skemaerne under hvert indsatsområde ajourføres hver måned med antal og gennemsnitspriser. Det andet bilag indeholder en uddybning af handlingsplanen på ramme 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge udenfor hjemmet.