Sammendrag
Movia har bedt om mandat til to forhold: dels et genudbud af buslinje 216, dels om kommunerne vil udskifte HVO biodiesel med almindelig diesel.
Movia er i gang med at forberede det kommende udbud af bl.a. buslinje 216, som kører i Ballerup Kommune. Senest den 31. oktober 2022 skal kommunerne afgive et forhandlingsmandat til Movia. Kommunalbestyrelsen har på deres møde i oktober 2018 truffet en principbeslutning om, at kommunen ved fremtidige udbud ønsker nulemissionsdrift på bybuslinjer og mindst fossilfri drift på øvrige buslinjer. Ved de seneste udbud har der ingen prisforskel været på nulemissionsdrift og fossilfri drift. Administrationens anbefaling til kommunens forhandlingsmandat til Movia vil derfor være nulemissionsdrift på linje 216 samt tilvalg af elektriske ramper, digital trafikinformation, reklamer og et evalueringsteknisk fradrag for LCA-dokumentation.
I lyset af de kraftigt stigende priser på HVO biodiesel (Hydrotreated Vegetable Oil) har Movia undersøgt mulighederne for og konsekvenserne ved at udskifte HVO med almindelig diesel på de tidligere indgåede kontrakter, hvor der er valgt HVO biodiesel. Movia har åbnet mulighed for, at kommunerne ved bestilling senest 31. oktober 2022 midlertidigt kan få erstattet HVO med almindelig diesel fra 1. januar 2023. Dette kræver dog enighed blandt alle kommuner, som har buslinjer i de enkelte udbudsenheder.
Det anbefales som udgangspunkt at fastholde HVO Biodiesel på kommunens 3 tidligere udbudsenheder, men at kommunen vil være fleksibel, hvis der er et ønske fra andre kommuner om midlertidigt at overgå til diesel.
Baggrund
Movia udbyder, på vegne af kommuner og regioner, løbende busdriften og indgår kontrakter med de enkelte busoperatører. I forbindelse med udbuddet definerer Movia i samarbejde med de kommuner, som buslinjerne betjener, en række funktionskrav. Kommunerne skal senest den 31. oktober 2022 afgive et forhandlingsmandat til Movia, som beskriver kommunens ønsker til funktionskrav. I Movias trafikplan 2016 og Mobilitetsplan 2020 er der opstillet en målsætning om, at busdriften skal være fossilfri senest i 2030, og at mindst halvdelen af alle busser skal være elbusser. Fossilfriheden skal opnås ved at stille krav om nul-udledning af CO2 i de løbende udbud. Kommunalbestyrelsen traf på deres møde den 29. oktober 2018 en principiel beslutning om ved kommende udbud at stille krav om nulemissionsdrift på bybuslinjer og mindst fossilfri drift på øvrige buslinjer.
Prisudviklingen for HVO og diesel har historisk set fulgt hinanden, hvor der har været en meromkostning på 5-6 kr. pr. liter HVO, men i løbet af det sidste år er prisudviklingen for HVO dog steget betydeligt kraftigere end diesel, således at prisforskellen nu er 8-11 kr. pr. liter. HVO Biodiesel er fremstillet af brugt madolie og blevet brintbehandlet, så den opstår samme egenskaber som fossilt diesel men har ikke nogen lokal udledning af CO2. I Ballerup Kommune udgør HVO-buslinjerne 20 pct. af den samlede udgift til de kommunalt finansierede buslinjer, og de er fordelt på 3 forskellige udbudsenheder og involverer i alt 9 kommuner.
Ballerup Kommune har i december 2020 tilsluttet sig transportministerens klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik, som bl.a. indebærer, at Ballerup Kommune har forpligtet sig til at stille krav om fossilfrit brændstof, når kommunens kollektive buslinjer bliver udbudt. Dette er i overensstemmelse med Kommunalbestyrelsens principbeslutning fra oktober 2018.
Sagsfremstilling
Movia gennemfører udbud A22 med forventet driftsstart enten i oktober 2024 eller juni 2025. Buslinje 216 (Ballerup st. - Roskilde st.) i Ballerup Kommune er omfattet af udbuddet. Buslinjen udgør ca. 1.300 køreplantimer om året eller ca. 3 pct. af de lokale køreplantimer. Hvis der stilles krav om nulemissionsdrift i dette udbud, vil ca. 87 pct. af de lokale køreplantimer blive kørt af fossilfri (18 pct.) eller nul-emissionsbusser (69 pct.).
Linje 216 indgår ikke direkte i arbejdet med Nyt Ringnet, hvor busnettet tilpasses til den kommende letbane i O3. Linjen kan blive dog blive tilpasset som følge af den igangsatte dialog med Egedal kommune om den fremtidige busdrift i området omkring Måløv-Smørum -Kildedal.
Da de seneste udbud har vist, at der stort set ingen prisforskel er mellem nul-emissionsdrift og fossilfri drift, har Movia besluttet kun at udbyde korte kontrakter med fossilfrie busser, som udløber senest i 2030. Dette har fået prisen på busser med fossilfrit brændstof til at stige samtidig med, at prisen for nul-emissionsbusser er faldet. Movia forventer, at et udbud med nulemissionsbusser vil være omkostningsneutralt i forhold til den nuværende kontrakt.
I forhold til øget tilgængelighed for handicappede er det nu muligt at tilvælge elektriske ramper i stedet for manuelle ramper, som tidligere har været standard. Det betyder, at gangbesværede ikke længere skal have en ledsager med til at betjene rampen, da chaufføren kan gøre det fra sin plads. Ligesom med de manuelle ramper er anvendelsen af rampen afhængig af udformningen af stoppestedet, idet den fungerer bedst, når der er kantsten med en minimumshøjde på 10 cm. Det anbefales, at stoppestederne for linje 216 frem mod driftsstart gennemgås med henblik på at sikre god tilgængelighed for kørestolsbrugere.
Movia har i samarbejde med en række nordiske trafikselskaber udviklet et spørgeskema vedrørende miljø- og klimapåvirkninger fra emissionsfri bussers produktion, anvendelse og bortskaffelse. Som noget nyt giver Movia mulighed for, at busoperatørerne kan få et evalueringsteknisk fradrag, såfremt de udfylder livcyklusanalysespørgeskemaet (LCA) og opnår en tilstrækkelig høj score. Viden om disse forhold kan anvendes til håndtering af spørgsmål fra borgere og medier (fx vedr. hvilke batterier benyttes, hvad er CO2-fodaftrykket fra produktion af batterierne). Ved at efterspørge LCA-dokumentation bidrager kommunerne og regionerne til at skabe et større fokus på miljøpåvirkninger fra bussens produktion og end-of-life, hvilket er med til at flytte dagsordenen inden for industrien.
Movia anbefaler kommunerne at vælge digital information i busserne og i forlængelse af den nuværende kontrakt at tillade reklamer både i og udenpå busserne.
Buslinje 216 udbydes sammen med linje 220 og 358 i en udbudsenhed. Det betyder, at Ballerup, Egedal, Roskilde og Solrød kommuner skal blive enige om forhandlingsmandatet. Der er på administrativt niveau enighed om at indstille til de politiske udvalg, at Movia skal udbyde nulemissionsdrift samt tilvalg af elektriske ramper, digital trafikinformation, reklamer og et evalueringsteknisk fradrag for LCA-dokumentation for denne udbudspakke.
På baggrund af ovenstående og i tråd med Kommunalbestyrelsens principbeslutning, anbefaler administrationen, at kommunen stiller krav om nulemissionsdrift på linje 216 (Ballerup st. - Roskilde st.) samt tilvalg af elektriske ramper, digital trafikinformation, reklamer og et evalueringsteknisk fradrag for LCA-dokumentation.
I forhold til omstillingen af brændstof på de 3 tidligere udbudte enheder, har Movia beregnet, at en udskiftning af HVO til almindelig diesel skønsmæssigt ville give en besparelse i størrelsesorden 0,7- 0,8 mio. kr. og medføre et CO2 udslip på 161 tons for perioden medio august – ultimo december 2022. Til sammenligning er den kommunale udgift til disse linjer i budget 2022 for den tilsvarende periode 1,9 mio. kr. svarende til, at HVO-linjerne udgør 20 % af den samlede udgift til de kommunalt finansierede buslinjer. Såfremt de kommuner, som deler buslinjerne på de enkelte udbudsenheder, kan blive enige, kan brændstoffet på de enkelte udbudsenheder ændres fra HVO til almindelig diesel eller omvendt med 1-2 måneders varsel. Movia vil derefter tilpasse de enkelte kommuners acontobetaling. Såfremt kommunerne giver Movia besked senest 31. oktober 2022 vil ændringerne træde i kraft 1. januar 2023 og blive medtaget i Movias budget 2023, som er grundlaget for beregningen af kommunerens acontobetaling for 2023.
Det anbefales, at Ballerup Kommune, i henhold til Kommunalbestyrelsens principbeslutning fra 2018 og tiltrædelsen af transportministerens samarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik, fastholder HVO på de 3 udbudsenheder, men at Kommunen vil være fleksible, såfremt andre kommuner ønsker at ændre brændstoffet midlertidigt til almindelig diesel. Såfremt prisforskellen mellem almindelig diesel og HVO fortsætter med at stige kraftigt, vil sagen blive fremlagt på ny.