Sammendrag
Pilotprojektet Vi ka' er evalueret efter pilotafprøvning i en 0. og en 1. klasse på Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund.
Evalueringen viser, at pilotprojektet har bidraget til, at eleverne er blevet mere bevidste om deres kropslige behov, og er blevet bedre til at ind tænke forskellige kropslige aktiviteter som en naturlig del af læringsmiljøerne, og at forløbet har ændret synet på elevernes kropslige kompetencer hos de deltagende medarbejderteams.
Baggrund
I forbindelse med vedtagelsen af budget 2018 besluttede Kommunalbestyrelsen, at Tilbudsviften skulle indeholde heltetræning for at skabe gode læringsmiljøer i indskolingen. I den forbindelse blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skulle udvikle og forestå et pilotafprøvningsprojekt kaldet: Vi ka'.
Kommissoriet for pilotprojektet blev forelagt Børne- og Skoleudvalget til orientering den 12. juni 2018.
I henhold til kommissoriet er pilotprojektet evalueret ved udgangen af 2019. Evalueringen forelægges nu for Børne- og Skoleudvalget.
Sagsfremstilling
Pilotprojekt Vi ka' er udarbejdet i samarbejde mellem PPR og Center for Skoler, Institutioner og Kultur. Pilotafprøvningen er foregået på Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund i 2019.
Pilotprojektet skal være med til at give det pædagogiske personale et nyt blik på elevernes kropslige kompetencer, samt at bruge kropslighed og bevægelse til at skabe gode fællesskaber og derigennem skabe læringsmiljøer, som i højere grad kan bevidstgøre eleverne om og favne forskellige kropslige behov.
Pilotprojektet Vi ka' blev tilpasset elevgruppen på Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund ved en pilotafprøvning i 2019. Den pædagogiske leder af indskolingen og den pædagogiske leder af BFO'en, samt medarbejderteams og elever var inddraget i processen med udviklingen af læringsmiljøerne, og læringsmiljøerne blev løbende tilpasset elevernes og teamenes læring.
Forløbet indeholdt både kursus for de pædagogiske medarbejdere, forløb med eleverne samt aktionslæring og co-teaching med fagligheder fra PPR. Herved fik det pædagogiske personale mulighed for, at arbejde med kropslige læringsmiljøer på nye måder og skabe sammenhæng mellem 0. og 1. klasse. Pædagogerne har været centrale i pilotprojektet, idet de følger eleverne fra 0. til 1. klasse og dermed kan skabe sammenhæng mellem de kropslige læringsmiljøer i 0. og 1. klasse.
For at eleverne kunne relatere sig til teorien om kropslig bevidsthed, er undervisningen opbygget omkring forståelsen af kroppen som en motor, som man kan gasse op og geare ned.
Evaluering af pilotprojektet Vi ka'
Herunder opridses hovedtrækkene af evalueringen af pilotprojektet Vi ka'. Den detaljerede evaluering af pilotprojektet fremgår af bilag.
Til evaluering af pilotprojektet Vi ka' er anvendt elevinterview samt interview med lærer, børnehaveklasseleder, pædagogisk leder af BFO'en og pædagoger. Eleverne var opdelt i mindre grupper ved interviewene.
I interviewene fortæller eleverne bl.a., at:
- ”Når jeg er i for højt gear, så skal jeg ud og brænde noget krudt af”.
- ”Når man er i grøn, så er man klar til opgaver".
- ”Nogle gange er jeg ved at falde i søvn, så har jeg brug for en runde”.
Flere børn beskriver at være i for lavt gear, så er man træt, og man kan også være ked af det.
Eleverne fortæller, at speedometeret kan være en hjælp for dem selv og for den voksne til at mærke efter, hvordan kroppen har det. Én siger: ”Læreren kan også bruge det til at se, om man har brug for en lufter”.
Eleverne tilkendegiver endvidere, at de godt kunne tænke sig, at de brugte speedometeret og motoraktiviteter mere, end de gør nu i 1. klasse.
Medarbejderteamene udtaler bl.a., at Vi ka' har været med til at skærpe fokus på, hvornår børnene er klar til en given opgave. Ligeledes oplever medarbejderteamene, at aktionslæringsforløbet har bidraget til mere bevidsthed om betydningen af bevægelse i undervisningen. De fortæller, at de har fået nogle strategier til at arbejde med kropslighed som en del af læringsmiljøet, idet de kropslige aktiviteter kan give børnene strategier til at deltage i de efterfølgende undervisningsaktiviteter.
Konklusion
Herunder fremgår hovedtrækkene i rapportens konklusion. En mere detaljeret konklusion kan findes i rapporten (se bilag).
Afsættet for pilotprojektet var at skabe inkluderende fællesskaber og læringsmiljøer med fokus på kropslighed og bevægelse. Pilotprojektet Vi ka' ser ud til at skærpe medarbejderteamets blik for balancen mellem stillesiddende arbejde og mere aktivitet i undervisningen.
For begge de to medarbejderteams ser projektet ud til at have haft en betydning for, hvordan de tænker om kropslighed i undervisningen. Teamene beskriver, at der er kommet en anden legitimitet i forhold til, hvordan elevene udviser kropslige behov. Pilotprojektet har desuden givet både elever og det pædagogiske personale fokus på i større grad at imødekomme elevernes kropslige behov. Forløbet har givet eleverne mulighed for at registrere, hvordan de selv har det, og blive i stand til at bede om kropslige aktiviteter for at komme i tilpas gear. Eleverne italesættes af teamet som kropsligt kompetente, fordi de kan sætte ord på og reagere på deres kropslige behov i undervisningen.
Efter pilotafprøvningen af Vi ka' beskriver det pædagogiske personale uro, som en tilstand, man kan imødekomme med forskellige strategier. Derved bliver uroen ikke problematiseret, men betragtet som noget, elever og pædagogisk personale i fællesskab kan håndtere.
Helt konkret betyder det, at Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund har besluttet, at de vil arbejde med Vi ka' i alle de kommende seks børnehaveklasser. Det kræver, at PPR ligeledes allokerer ressourcer til dette forløb, og vi er pt. i dialog med Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund om, hvordan det kan lade sig gøre.
Både Center for Skoler, Institutioner og Kultur samt PPR vurderer, på samme måde som Skovlunde Skole, Afdeling Rosenlund, at pilotforløbet har vist tydelige og brugbare resultater. Pilotprojektet Vi ka' har afprøvet virksomme læringsstrategier, der har vist sig anvendelige i arbejdet med tilrettelæggelse af læringsmiljøer med fokus på deltagelsesmuligheder for alle børn.
Pilotprojektet Vi ka' vil let kunne overføres til andre skoler eller dagtilbud. I så fald vil det lokale ressourcetræk samt behovet for ressourcer fra PPR, skulle vurderes nærmere.