Sammendrag
Movia, de 2 regioner og kommunerne har udarbejdet et forslag til Nyt Ringnet ift., hvorledes busnettet kan tilpasses med udgangspunkt i et styrket samlet kollektivt net, herunder en god opkobling til letbanen i Ring 3. Forslaget har været sendt i digital høring i oktober 2023. Der er modtaget 181 høringssvar og en underskriftsindsamling. Hovedparten af høringssvarene handler om, at 7 stoppesteder langs Harrestrupvej mister busbetjening, hvorved særligt den syd-vestlige del af boligkvarteret Viften, Harrestrup landsby og kolonihaverne får længere til et busstoppested.
For at imødekomme en del af indsigelserne, foreslås det, at der etableres en supplerende busbetjening, som tilpasses efterspørgslen. Administrationen vil senest til mødet i juni fremlægge forskellige forslag for en fremtidig supplerende busbetjening af Harrestrupvej med tilhørende økonomi. Et eventuelt ønske om supplerende betjening af Harrestrupvej, kan finansieres i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2025.
Tilføjelse efter Økonomiudvalgets møde den 12. marts 2024
Der er udarbejdet 3 forskellige modeller med tilhørende økonomi for, hvorledes Harrestrupvej kan betjenes. Administrationen og Movia anbefaler, at Forslag til Nyt Ringnet tiltrædes, og at der arbejdes videre med enten model 2 eller 3, hvor Kommunen alene kan beslutte driftsomfanget. Beslutning om driftsomfanget for enten model 2 eller 3 skal meddeles Movia ved den årlige trafikbestilling senest den 31. oktober 2024.
Baggrund
Movia, de 2 regioner og kommunerne har udarbejdet et forslag, Nyt Ringnet, til, hvorledes busnettet kan tilpasses med udgangspunkt i et styrket samlet kollektivt net, herunder en god opkobling til letbanen i Ring 3, som forventes sat i drift i 2025. Forslaget er afstemt på administrativt niveau, og der er en koordineret beslutnings- og høringsproces imellem de involverede kommuner, Region Hovedstaden og Movia. Kommunalbestyrelsen behandlede forslaget på deres møde den 28. august 2023 og besluttede at sende forslag til Nyt Ringnet i digital høring i 4 uger. Høringen blev gennemført i oktober 2023, hvor der blev annonceret i Ballerup Bladet, på kommunens hjemmeside og facebookside. Parallelt med den digitale høring blev der afholdt 3 fysiske møder med Seniorrådet, Handicaprådet og Skovlunde Lokalråd, hvor baggrunden for forslaget blev gennemgået og drøftet. Alle tre råd har efterfølgende afgivet høringssvar. Kommunen skal i lighed med de øvrige kommuner og Regioner afgive deres endelige busbestilling vedrørende Nyt Ringnet, der skal være afstemt mellem kommunerne, senest i april 2024. Glostrup og Herlev kommuner har tiltrådt forslag om Nyt Ringnet.
Klima- og Miljøudvalget har godkendt sagen 30. januar 2024, men den fremlægges på ny, da trafikbestilling er Kommunalbestyrelsens kompetence.
Sagsfremstilling
Der er modtaget i alt 181 høringssvar foruden en underskriftsindsamling ”Bevar 142 og 145” med 88 underskrifter. Hovedparten af indsigelserne handler om den ændrede ruteføring for linje 142, som vil betyde, at beboere i den syd-vestlige del af Viften og Harrestrup landsby samt kolonihaverne langs Harrestrupvej vil få længere til et stoppested. Derudover er der kommet indsigelser fra beboerne i parcelhuskvarteret omkring Åbyvej. Endelig er der indkommet høringssvar, som er positive over for det fremsatte forslag til Nyt Ringnet. Linje 142 kører i dag med 30 minutters drift i dagtimerne og times drift om aftenen og i weekenderne svarende til ca. 55 daglige afgange i alt. Der er 7 berørte stoppesteder på Harrestrupvej, som i forslaget vil miste betjening i Ballerup Kommune. De 7 stoppesteder har i dag gennemsnitlig 50 daglige på- og afstigere svarende til ca. 1 påstiger og ca. 1 afstiger per afgang. Der vurderes ikke at være overensstemmelse mellem passagerbenyttelsen og det udbudte antal afgange, hvilket er baggrunden for, at linje 142 er foreslået flyttet fra Harrestrupvej til Ejbyvej, hvor der vil være passageropland både fra parcelhuskvarteret Viften og boligkvarteret langs Åbyvej.
Tilpasningen af buslinjerne er sket med udgangspunkt i den gennemførte kollektive trafikanalyse 2020. Nyt Ringnet forventes at øge passagertallet med 10 %, samtidig med at 71 % af borgerne i Skovlunde får bedre betjening og 18 % får uændret betjening, mens 11 % mister betjening indenfor en gangafstand på 400 m til et stoppested. I vedhæftede bilag er høringssvarene gennemgået i forhold til geografi. Administrationen vil anbefale, at der etableres en supplerende busdrift ad Harrestrupvej, som vil få en væsentlig lavere frekvens end den nuværende buslinje 142, for derved at tilpasse udbuddet i forhold til efterspørgslen og samtidig imødekomme en del af indsigelserne. Administrationen vil på junimødet fremlægge forskellige forslag til fremtidig supplerende busbetjening med tilhørende økonomi og forventet passagerbenyttelse.
Tilføjelse efter Økonomiudvalgets møde den 12. marts 2024
Administrationen har efter Økonomiudvalgets møde været i dialog med Movia for at få beskrevet mulige alternativer, hvorved Harrestrupvej fortsat kan betjenes, med tilhørende økonomiske overslag. Administrationen har været i dialog med Glostrup Kommune med henblik på at afsøge deres interesse for at tilpasse linje 142 (model 1), men de har meldt tilbage, at de fastholder deres beslutning om basisforslaget for 142 i Nyt Ringnet. Administrationen anbefaler fortsat, at forslag til Nyt Ringnet besluttes. Anbefalingen beror på, at det samlet set giver mere kollektiv trafik indenfor den økonomiske ramme, og at busbetjeningen samlet set bliver bedre for borgerne i Skovlunde. Løsningen tilgodeser 70% af borgerne i Skovlunde og er til ulempe for ca. 10 procent i Skovlunde. På den baggrund og for at imødekomme ønsker om en bedre betjening af Harrestrupvej end beskrevet i Nyt Ringnet, er der nedenfor skitseret nogle løsninger for betjeningen af Harrestrupvej, jf. Økonomiudvalgets ønsker herom.
1. Justering af Nyt Ringnet basisforslag
Den fremtidige linje 142 justeres, således at hver anden afgang på linje 142 i dagtimerne kører ad Ejbyvej og hver anden afgang ad Harrestrupvej, hvilket vil give timesdrift på hver af de to grene. Om aftenen er der timesdrift på linje 142, hvorfor alle afgange vil køre ad Ejbyvej, hvor passagerpotentialet er størst. Opsplitningen vil betyde en mindre gennemskuelig køreplan., ligesom hele Skovlunde Syd vil få times drift i dagtimerne i stedet for ½-times drift, som i dag og i basisforslaget i Nyt Ringnet. Ca. 3.500 indbyggerne i Skovlunde vil få lavere frekvens ved nærmeste stoppested end i basisforslaget i Nyt Ringnet, mens ca. 850 indbyggere får kortere til nærmeste stoppested. Forslaget kræver enighed med Glostrup Kommune, da det både har betydning for deres borgere og deres tilskudsbehov. Ballerup Kommunes tilskudsbehov øges med 0,3 - 0,4 mio. kr/år og passagertallet forventes at falde med ca. 10.000 om året. Administrationen anbefaler ikke denne løsning.
2.Tilkøb til Nyt Ringnet basisforslag (Ordinær bus + vendeplads)
Som et tilkøb kan Harrestrupvej fortsat betjenes af linje 142 ved at forlænge den foreslåede linjeføring fra Skovlunde St. til Harrestrupvej. Det betyder, at alle afgange på linje 142 kører ad Ejbyvej mellem Ejby Mosevej og Skovlunde St. Fra Skovlunde Station kan bussen fortsætte ad Ballerup Boulevard og Harrestrupvej til en ny vendeplads inden kommunegrænsen, og retur ad samme rute til Skovlunde st.
Movia har regnet på 3 forskellige forslag til betjeningsniveau af sløjfen Skovlunde st. - Harrestrup - Skovlunde st.
Model 2a: Hvis alle afgange forlænges, vil det koste yderligere 1,2 - 1,4 mio. kr. for Ballerup Kommune om året.
Model 2b: Såfremt sløjfen kun betjenes med times drift i dagtimerne, vil det koste yderligere 0,5 - 0,7 mio. kr om året for Ballerup Kommune.
Model 2c: Differentieret betjeningsomfang, således at der sommerhalvåret køres med halvtimesdrift i dagtimerne og timesdrift om aftenen alle ugens dage, mens der i vinterhalvhalvåret foreslås timesdrift i dagtimerne alle ugens dage. Dette vil koste yderligere 0,8 - 1,0 mio. kr. for Ballerup Kommune om året. Analyse af passagertallene viser, at der ikke er grundlag for at differentiere betjeningsomfanget. Hertil kommer en skønnet anlægsudgift på ca. 2 mio. kr. til etablering af en vendeplads ved Harrestrup landsby. Ballerup Kommune kan selv regulere driftsomfanget på sløjfen ad Harrestrupvej, og det skal i givet fald fastlægges senest 31. oktober 2024.
3.Tilkøb til Nyt Ringnet basisforslag (gratis minibus)
En alternativ betjening af Harrestrupvej med en gratis minibus, der ikke kræver anlæg af en vendeplads, vil med 4 faste daglige afgange i hver retning koste 0,4 - 0,5 mio. kr. om året. Det endelige driftsomfang skal fastlægges senest 31. oktober 2024, hvor hver afgang t/r forventes at koste 0,1-0,125 mio. kr./år. Ballerup Kommune kan selvstændigt bestemme driftsomfanget. Denne ordning er gratis for borgerne.
Hvis der er politisk ønske om at supplere Nyt Ringnet med en bedre betjening af Harrestrupvej skal en beslutning herom tages inden den 31. oktober 2024. Eventuelle ønsker om supplerende betjening af Harrestrupvej kan indgå i budgetforhandlingerne for 2025. Det skal bemærkes, at ovenstående løsningsforslag kan skrues op eller ned i frekvens mv. alt efter den økonomi, der vil være til rådighed.
Yderligere deltagelse på mødet
På Økonomiudvalgets møde deltager centerchef Steen Pedersen fra Center for By og Miljø under behandlingen af sagen.